Kirjoittaja Aihe: 308 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (DV6)  (Luettu 28917 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Vs: 308 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (DV6)
« Vastaus #60 : 29.01.2011, 11:54:20 »
Tulipa tarkasteltua webaston softalla miten tuo lämmitin käytännössä toimii. Ulkolämpötila oli -3c, auto seisonut yön yli ulkona. Hetken aikaa meni yhteysasetuksia säädellessä, kun sain yhteyden webastoon niin softa näytti lämpötilaksi 27c. Tästä noustiin hyvin nopeasti tuonne 40c tietämille. Puolen tunnin kohdalla saavutettiin 60c lämpötila. Sammutin laitteen 30min käytön jälkeen ja jäin tarkkailemaan lämpötilaa, lämpötila laski lähes heti 10c ja kun lämmitin oli lopullisesti jäähdytellyt ja sammuttanut itsensä oli lämpötila jo 45c.

Jännite oli käyttöä aloitettaessa n. 12,2v ja laski käytön aikana 11,6 volttiin. Käytön jälkeen jännite nousi takaisin 12,2 volttiin. Lämmitin toimi koko puolen tunnin ajan täydellä teholla.
« Viimeksi muokattu: 29.01.2011, 12:08:27 kirjoittanut Aksu »
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 308 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (DV6)
« Vastaus #61 : 29.01.2011, 13:36:45 »
Tuollainen 11V Saattaa jo aiheuttaa ongelmia auton sähköjen toimivuudelle. Kannattaisi ladata akku. Webasto autoissa kannattaa akusta pitää hyvää huolta.
Peugeot 3008 hybrid

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Vs: 308 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (DV6)
« Vastaus #62 : 29.01.2011, 14:51:33 »
En mitannut mikä oli akun napajännite, tuo ilmoitettu jännite on se mikä on webaston softan tulkitsema. Akku on ladattu muutama päivä sitten, eikä webastoa ole huudatettu juurikaan. Oletettavasti akku on aika täynnä.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Stanu

  • Vieras
Vs: 308 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (DV6)
« Vastaus #63 : 31.01.2011, 15:32:17 »
Tuo Webasto testerin ilmoittama jännite ei ole kyllä aivan luotettava, lähinnä suuntaa-antava.

Karpo34

  • Vieras
Vs: 308 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (DV6)
« Vastaus #64 : 06.10.2011, 10:36:58 »
Auto: 2008 308 2,0 HDi 136 FAP Sport (DAM 11477/11.04/2008).

Olisiko tietoa löytyykö autosta tehdasasennettua lisälämmitintä? Vai riippuuko täysin yksilöstä...? Tarkoituksena asennuttaa webasto/eeberi. Jos lisälämmitin löytyisi niin ei tarvisi kuin asennuttaa täydennyssarja ja saisin esilämmitysmahdollisuuden.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 308 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (DV6)
« Vastaus #65 : 06.10.2011, 10:53:06 »
Siellä ei ole polttoainekäyttöistä lisälämmitintä. 333W ja 1000W sähkövastus löytyy.
Peugeot 3008 hybrid

Karpo34

  • Vieras
Vs: 308 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (DV6)
« Vastaus #66 : 06.10.2011, 14:24:56 »
Peugeotin yhden edustajan mielestä ko. autossa olisi lisälämmitin valmiina, mutta taas paikallinen merkin edustaja oli sitä mieltä ettei autossa sitä ole. Voi voi kun on ristiriitaista tietoa. Pystyykö sitä itse selvittämään mistään, vai onko varmaa että autossa ei lämmitintä ole?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 308 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (DV6)
« Vastaus #67 : 06.10.2011, 20:00:45 »
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=28798.0

Service Box kertoo auton valmistenumeron perusteella seuraavaa:

Interior fittings: ADDITIONAL HEATING: AUTOMATIC ADDITIONAL HEATING

Varaosaluettelosta selviää, että auton lämmityslaitteessa on sähkövastus lisälämmittimenä:

6445 PT, RP 6436 A9, RESISTANCE, DIESEL FUEL

Varaosaluettelon kohdassa "Comfort and convenience: Additional heating" ei ole listattu mitään (minkään 308-mallin kohdalla), kun taas esim. 508:n tapauksessa siitä löytyy polttoainekäyttöinen lisälämmitin nimikkeellä "water reheater". Ilmeisesti 308:aan ei ole saanut tehdasasenteista Webastoa tms.? En ole sen enempää asiaan tutustunut, joten ko. auton uutena hankkineet tietävät varmaan asiasta enemmän.

Jos autossa polttoainekäyttöinen lisälämmitin olisi, niin varmaan se aika selvästi näkyisi joko moottoritilassa tai pyöräkotelon etuosassa etupuskurin ja sisälokasuojan paikkeilla.
« Viimeksi muokattu: 06.10.2011, 20:05:41 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Karpo34

  • Vieras
Vs: 308 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (DV6)
« Vastaus #68 : 07.10.2011, 07:22:29 »
Ok, kiitokset tiedoista.
Täytyy ilmeisesti sitten asennuttaa koko hela webasto, ettei pakkasella sitten mene moottorin lisäksi myös oma pata jäähän.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Vs: 308 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (DV6)
« Vastaus #69 : 07.10.2011, 07:56:52 »
Asennusohjeet jos haluat itsekin tutkia. Kannattaa pyytää asentajaa kiinnittämään huomiota puhaltimen pyörintänopeuteen jo asennusvaiheessa, ettei tarvi sitten heti uudestaan availla keskikonsolia ja ohjelmoida IPCU relettä uusiksi. Vakiona pyörintänopeus on nimittäin aika alhainen.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Karpo34

  • Vieras
Vs: 308 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (DV6)
« Vastaus #70 : 07.10.2011, 11:45:51 »
Olen nyt harkinnut asennuttaa Webasto Thermo Top Evo 4 lämmittimen varustettuna HTM100 kaukosäätimellä.
Neljän kilowatin lämmittimen pitäisi riittää kyseiseen autoon, vai mitä porukka mieltä ? Onko kokemuksia ?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (DV6)
« Vastaus #71 : 07.10.2011, 11:59:28 »
Riittää se varmaan, kyseessähän ei ole SW?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Vs: 308 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (DV6)
« Vastaus #72 : 07.10.2011, 13:44:04 »
Yhden talven perusteella tilaisin nyt 5kW version. 4kW tuntuu hieman vajaa tehoiselta, en tiedä toisiko 5kW sitten merkittävää muutosta.
Tässä on pikku pakkasella tehdystä testistä juttua.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Vs: 308 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (DV6)
« Vastaus #73 : 19.11.2011, 12:18:59 »
Itse olen säätänyt lähipiiriin vehkeitä, 'normi' kapeakaista lambda-anturia ja hyvälaatuista digitaalista yleismittaria hyväksikäyttäen -> 450 mV (eli 0.45V) = stokiometrisesti oikea ilmasuhde.

http://en.wikipedia.org/wiki/Stoichiometry

Miten olet tämän käytännössä toteuttanut? Lambda suoraan webaston pakoputken ulostuloon ja yleismittari karvoihin kiinni? Kaipaa varmaan lämmityksen lambdalle?
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Vs: 308 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (DV6)
« Vastaus #74 : 22.01.2012, 14:59:30 »
Olen asennuksesta lähtien ihmetellyt tuota huonoa lämpenemistä ja otin asian tänään tutkittavakseni. Istuin autossa reilun puolisen tuntia tutkimassa auton lämpenemistä.

Lähtötiedot:

Ulkolämpötila -4c
Auton sisällä ilmakanavassa -1,1c
Jäähdytinneste PPS:llä mitattuna -4c

Jäähdytinneste lämpeni 5 minuutissa 15c asteeseen, 9 minuutin kohdalla oli jo 37c. Tässä vaiheessa otin herätevirran pois, jolloin sisäpuhallin alkoi puhisemaan. Puhallin puhalsi kylmää ilmaa, lämpötila oli 0,9c. Odotin 10 minuuttia ja tarkistin jäähdytinnesteen lämpötilan, joka oli 67c ja puhallettava ilma 2,3c. Puhaltimen ääni oli jotenkin vaivalloinen ja päätin käynnistää auton. Noin 30 sec auton käynnistyksen jälkeen puhallin rupesi puhaltamaan ja puhallettu ilma oli selkeästi lämmintä, ilmakanavasta mitattuna 26,7c. Käytin autoa 5 minuuttia jonka aikana jäähdytinnesteen lämpötila putosi 54c asteeseen ja sisään puhallettava ilma oli 49,8c.

Sammutin auton ja käytin webastoa vielä 10 minuuttia, sisään puhallettava ilma oli kokoajan hyvin lämmintä. Istuskelin autossa vielä 10 minuuttia sen jälkeen kun webasto lopetti toimintansa ja kuulostelin josko kuuluisi jotain sulkeutuvan venttiilin tms. ääniä, 5 minuutin kohdalla joku outo ulina ilmeisesti jostain konehuoneesta kuuluikin (tai sitten se oli jokin muu häiriöääni muualta). Laitoin 10 minuutin jälkeen webaston uudestaan päälle, jäähdytinneste oli vielä niin lämmintä että puhallin lähti heti päälle. Puhallus oli vaivatonta.

Asennus on tehty aiemmin mainitun webaston ohjeiden mukaisesti. Webastolta lähtee letku suoraan sisäkennolle. En usko etteikö jäähdytinneste kiertäisi, sillä PPS:llä mitattuna lämpötila nousi hyvin eikä webasto mennyt missään vaiheessa vikatilaan. Lämpötila-anturi sijaitsee käsittääkseni juuri ennen webastolle sisään menevää letkua.

Voisikohan tässäkin mallissa olla samankaltaiset läpät kuin 407:ssa, jotka ajetaan jonkin ajan kuluttua kiinni ja täten estää ilman kulkeutumisen lämpimän kennon läpi?
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89