Kirjoittaja Aihe: 605 - Stop- ja öljypainevalot  (Luettu 2162 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

new pösöman

  • Vieras
605 - Stop- ja öljypainevalot
« : 01.02.2006, 19:15:22 »
Auto: 1990 605 SRI.

Pesin eilen 605sri:n moottorin ja huomasin tänään aamulla, että virtoja kytkiessä ei normaaliin tapaan syty stop ja öljypaine valot. Tarkistin konehuoneesta öljykellon ja hyvin tuntui olevan kiinni. Oisiko noihin jokin sulake vai menenkö suosiolla tarkistamaan paremmin öljykellon kiinnityksen?

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Stop- ja öljypainevalot
« Vastaus #1 : 01.02.2006, 19:26:31 »
Mahdollisesti vettä liittimessä... Öljyn linjapaine anturin johtosarjaliitin on mallia lukitseva, mutta voimakkaan vesisuihkun osuessa voi päästää vettä lävitseen tai jopa irrota anturista.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Stop- ja öljypainevalot
« Vastaus #2 : 04.02.2006, 14:48:00 »
Tarkistin anturin ja kyllä se oli kunnolla kiinni, myöskään vettä tai muuta kosketusta häiritsevää ei välissä ollut...

Ystäväni sanoi, että kannattaa kokeilla maadoittaa tuo anturi, tällöin pitäisi stop ja öljyvalo syttyä, aloin vain pohtimaan tuota maadoitusta, anturissahan on kaksi nastaa, lyönkö siis molemmat maihin vai vain toisen, kumman?

Muistaakseni liittimeen tulee vain yksi johdin (pinniin 2 ?) eli selviää vaikkapa suojakuorta raottamalla jos johtimen pää liittimeen asti suojattu.

new pösöman

  • Vieras
Vs: 605 - Stop- ja öljypainevalot
« Vastaus #3 : 04.02.2006, 23:41:39 »
Anturiin tulee kaksi johdinta, enempää en viitsinyt alkaa äheltämään taas kun pakkasta oli sen verran, pitää huomenna katella sitä maadoitusta.

Ihmettelen kuitenkin nyt sitä, että miksi myös stop-valo on kadonnut, olettaisin nopeasti ajateltuna, että jos öljykello menee, että vain öljypaine valo menisi pimeäksi, voiko vika siis olla jossain muuallakin...?

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Stop- ja öljypainevalot
« Vastaus #4 : 05.02.2006, 00:51:42 »
Öljynpainekytkimessä voi toki olla kaksi nastaa (esim. alkuperäisessä näin on), mutta johtosarjaliittimessä siis liitin joka anturiin kytketään vain yksi pinni (pinni 2, johtokoodi 30) kytketty eli toinen liittimen pinneistä on tyhjä -> metallinen pinni ja johdin puuttuu.

Öljyntaso anturin kytkennässä ja sen liittimessä on kaksi johdinta (Pinni1, 224 ja pinni2, 225) (mahdoitko katsoa tätä anturiliitintä ?), mutta tasoanturi sijaitsee moottorilohkossa pakosarjan puolella vauhtipyörän puoleisessa päässä (pystyssä). Tasoanturin signalointi mittaristossa on erillinen eli matalan öljyntason ilmaisulle oma merkkivalo -> ei sytytä stop/öljynpaine valoa.

« Viimeksi muokattu: 05.02.2006, 00:54:38 kirjoittanut Benkku »