Kirjoittaja Aihe: 5008 - Hiukkassuodattimen lisäainesäiliö (HDi)  (Luettu 16390 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Rebel78

  • Vieras
Auto: 2010 5008 Premium 2,0 HDi 163 FAP.

Onko kellään tietoa tai omakohtaista kokemusta että mahan alla oleva FAP-säiliö olisi rikkoutunut. Itsellä näin on käynyt ja osa meni "Ranskan" tilaukseen, eikä ole vielä viidessä viikossakaan Jean-Pierre saanut sitä Pohjolaan toimitettua.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 5008 - Hiukkassuodattimen lisäainesäiliö (HDi)
« Vastaus #1 : 07.10.2010, 13:24:06 »
Ei ole vastaavaa ilmennyt. Olisiko osunut johonkin. Varaosatoimitukset ovat nyt jäässä koska on tuo yhdistyminen menossa (peugeot --> veho). Niin takussa on järjestelmät, että eivät edes voineet laskuttaa 15tkm huoltoa.
Peugeot 3008 hybrid

Rebel78

  • Vieras
Vs: 5008 - Hiukkassuodattimen lisäainesäiliö (HDi)
« Vastaus #2 : 07.10.2010, 21:34:41 »
Öljysäiliöön on mitä suuremmalla todennäköisyydellä osunut kivi tms. Pohjakosketusta auto ei ole saanut. Mutta kun hiukkassuodattimen säiliö on tyhjä, eli "polttoa" ei pääse tapahtumaan, onko mahdollisuutta esim. konerikkoon? Säiliön rikkoutumisen jälkeen ajettu n. 12 000 km.

tmex

  • Vieras
Vs: 5008 - Hiukkassuodattimen lisäainesäiliö (HDi)
« Vastaus #3 : 29.12.2010, 06:28:00 »
Ainakin Xsara Picassossa ajotietokone vaan herjaili kun Eolys neste loppui. Eolys lisätäytöllä FAP pääsi  hengenahdistuksestaan,, jota en kyllä huomannut edes olevan.En kysynyt tekikö Veho jonkun extra polton.Perskeles on kun oli Eolys urealla hintaa, eikös se Eolys ole samaa kategoriaa kuin kemian alan yrityksen tekemä Ad blue? Tuli mieleen joku ranskjalainen parfyymi ko litkun litra hinnasta. Ad blue tehdään venäläisestä ureasta.Junalla kuskataan kemian tehtaalle X  ja siitä jalostaen raskaankaluston dieseleihin, huimalla hinnalla kun huomio mistä se tehdään. En tiedä meneekö henkilöauto dieseliin sama litku, vain erimerkeillä eri kauppanimillä ja komiat katteet päälle.  Minä veikkaan että meno lopulta loppuu, koneen elämä tukehtuu kun pakokaasut ei kulje. Varmaan hyvällä revityksellä ko tilanteessa saa turbon punaiseksi ja kenties jotain vakavaa häiriötä moottoriin. Minä veikkaan että katti parka (FAP filtteri mikälie) vaan tukehtuu, muttei se moottoria riko ellei itse yrittämällä yritä. Kamulla on Mazda 6 dieseli "Mazdan FAPilla" ja siinä FAP putsaus tapahtuu ilman nesteitä,polttoaine yliannoksella.Se on vähän väliä huollossa kun katin polttotapahtuma ei toimi.Ko auto jättää tielle ko vian vuoksi.Ei sillä moottori ole rikki, vaikka ko mazdassa käy vielä niin että diesel kulkeutuu öljyjen sekaan epäonnistuneen polttotapahtuman tuloksena. En muuten osta ikinä käytettyä Mazda 6 dieseliä jossa on partikkelisuodatin, kamunkin Mazda 6:ssa on niin monta kertaa ollut polttoaine moottoriöljyjen seassa.On muuten kenkkuongelma. Diesel yliannoksella koitetana polttaa Mazdan "FAP" puhtaaksi.Diesel yliannosa annostellaan vieläpä moottoriin, ei esim pakasorjaan kuten Fordilla. Ei homma ko Mazdassa toimi,löytyy moottoriöljyistä diesel yliannos ja matka katkeaa kun FAP menee tukkoon. Mutta se on toinen juttu se.
« Viimeksi muokattu: 29.12.2010, 06:46:43 kirjoittanut tmex »

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 5008 - Hiukkassuodattimen lisäainesäiliö (HDi)
« Vastaus #4 : 29.12.2010, 07:02:27 »
...eikös se Eolys ole samaa kategoriaa kuin kemian alan yrityksen tekemä Ad blue? En tiedä meneekö henkilöauto dieseliin sama litku, vain erimerkeillä eri kauppanimillä ja komiat katteet päälle.  

Voi se joihinkin henkilöautoihin mennä mutta samaa ainetta se ei ole nähnytkään kuin pösön omat litkut.

Diesel yliannosa annostellaan vieläpä moottoriin, ei esim pakasorjaan kuten Fordilla.

Meinaatko että Ford käyttää PSA Ford yhteistyökoneissa eri tekniikkaa kuin pösö? Ei muuten mutta samalla tavalla se ylimääräinen diesel ruiskutetaan pösöissä moottoriin, ei pakosarjaan.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

kahe

  • Vieras
Vs: 5008 - Hiukkassuodattimen lisäainesäiliö (HDi)
« Vastaus #5 : 29.12.2010, 07:40:13 »
Eikös se urea tujaus lisätty tankkiin suoraan ja tapahtuiko tuo tankkauksen jälkeen vai miten se oli? Sitten poltossa tyrkitään ylimäärästä koneeseen, joka ei pala kunnolla ja kone nykii hitaassa ajossa, mutta ylimääräset löpöt sitten kuumentaa ja puhdistaa FAP loukun. Menikös oikein tai edes sinne päin?

Eikös tästä ole hyvä kuvaselvityskin jossain, mistä selviää asian toiminta?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 5008 - Hiukkassuodattimen lisäainesäiliö (HDi)
« Vastaus #6 : 29.12.2010, 08:07:19 »
Eikös se urea tujaus lisätty tankkiin suoraan ja tapahtuiko tuo tankkauksen jälkeen vai miten se oli? Sitten poltossa tyrkitään ylimäärästä koneeseen, joka ei pala kunnolla ja kone nykii hitaassa ajossa, mutta ylimääräset löpöt sitten kuumentaa ja puhdistaa FAP loukun. Menikös oikein tai edes sinne päin?

Eikös tästä ole hyvä kuvaselvityskin jossain, mistä selviää asian toiminta?

Jotakuinkin näin, tosin ylimääräinen polttoaine aiheuttaa palaessaan hiukan nytkytystä. Jos se ei pala kunnolla niin se päätyy moottoriöljyn sekaan, ihan samalla tavalla kuin Mazdassakin.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=23714.0

AdBlue / Urea ja eolys aineita käytetään ihan eri tavalla, Eolys lisätään polttoaineen sekaan, AdBlue ruiskutetaan pakosarjaan.

AdBlue on SCR katalysaattorin lisäaine, vähentää typenoksideja.
Eolys hiukkasloukun lisäaine joka alentaa hiukkasten palolämpötilaa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/AdBlue
« Viimeksi muokattu: 29.12.2010, 08:17:35 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

tmex

  • Vieras
Vs: 5008 - Hiukkassuodattimen lisäainesäiliö (HDi)
« Vastaus #7 : 29.12.2010, 08:49:38 »
Ostaessani tila-autoa vuonna 2007, Fordin myyjä ei osannut kertoa miten FORD dieseleissä partikkelisuodatin putsataan. Olin aika pitkällä FORD C-maxin kanssa, mutta myyjä ei edes tietänyt onko ko. diesel autossa pakoputkessa partikkelisuodatin kun se tehtaalta lähtee vai ei.Monesti minulle esitelmöitiin FORDilla raitisilmasuodattimesta. Soitin suivaantuneena FORD tek.  asikaspalveluun ja esitin kysymykseni sinne, vastaus oli napakasti että kysymässäni FORD diesel autossa partikkelisuodatin on pakoputkessa. FORDilla ko partikkelisuodatin ei tuota ongelmia, diesel yliannostus annostelu ei tapahdu moottoriin vaan moottorin jälkeen ennen partikkelisuodatinta.En tiedä miten on, näin minulle FORDIlta vastattiin.Noh, tässä hötäkässä löyty vähän ajettu Xsara Picasso ja myyjä osasi kertoa kaiken ko Citikan FAPista. Hirvitti silti ostaa. Nykyään kun tila-autoni (Xsara Picasso, 1.6 HDi) siirtyy vaimon ajoon, koitan setviä miten uuden Volvo V50 1.6 diesel partikkelsuodatin toimii. Saan Volvo myyjiltä erilaisia vastauksia, aivan samalla tavalla kuin vuonna 2007 FORD myyjiltä kun autoani ostin.170 tkm kokemuksella tiedän että PSA konsernin FAP, 1.6 Hdi vm 2006 Xsara Picassossa on kallis huoltaa mutta hyvä.Ei yhtään ongelmaa.Toisaalta miten laskea hinta sille että työkäytössä oleva auto jää tienpäälle? Hyvää ja halpaa ei taida olla.Minulla on Xsara PIcassossa vm2006 FAP  versio jossa muistaakseni 140 tkm kohdala tulisi vaihtaa koko pönttö ja muistikuva Eolys nesteen täyttö huollosta on riipaiseva :) Se oli niin riipaiseva että samaan yhteyteen suositeltu FAP pöntön vaihdon jätin tekemättä. FAP pöntöllä on nyt 170 ttkm takana, mitään ongelmia ei ole. Veholta kuulin että FAPeistakin on erilaisia kehitysversioita, minulla on kuulemma se huoltoa vaativin.
« Viimeksi muokattu: 29.12.2010, 08:57:09 kirjoittanut tmex »

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 5008 - Hiukkassuodattimen lisäainesäiliö (HDi)
« Vastaus #8 : 29.12.2010, 08:52:02 »
Millähän moottorilla tämä Ford oli?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

tmex

  • Vieras
Vs: 5008 - Hiukkassuodattimen lisäainesäiliö (HDi)
« Vastaus #9 : 29.12.2010, 08:57:48 »
En muista enää. Muistan vaan pettymyksen kaupantekoon, FORD myyjä ei dieseleiden osalta tiedä mitä myy ja minut asiakaspoloisen valtaa tunne että nyt tulee sika säkissä, mitä kaikkea muuta ihmeellistä autossa on johon en saanut kaupantekohetkellä selvyyttä, pakko vaan niellä mitä tuli ostettua kun pirssi autoliikkeeseen noudettavaksi saapuu. Tarkoitus oli tulla kättelemän FORD C max kauppa, vaimo oli valinnut värin ja riitely väristä oli käyty :)  Pistin viime sekunneilla kukkaron suppuun.  Mutta eipä viime kk:n aikana törmäämiini  Volvo myyjät sen fiksumpia ole kuin aiemmat FORD myyjistä saadut kokemukset.Meiliä pistin Volvolle, kuis tää FAP/partikkeli loukku..ja mitäs maksaa huollot ja kuinkas usein... Luulisi että jo nykypäivänä on istuttu partikkelisuodatin kursseilla, ei nämä enää uusia ole. Illmeisesti ei ole kurssitettu tms.Minusta olisi noloa myydä tuotetta josta en tiedä.Eipä sekään että ei tiedä, mutta olisi paljon jos Volvo myyjä esim armeija tyyliin vastaisi  "En tiedä mutta otan selvää"
« Viimeksi muokattu: 29.12.2010, 09:36:06 kirjoittanut tmex »

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 5008 - Hiukkassuodattimen lisäainesäiliö (HDi)
« Vastaus #10 : 29.12.2010, 09:16:01 »
Ajattelin vaan kun Fordilla on niitä omiakin moottoreita, esim 115 hv, 130 hv ja 155 hv dieselit ei ole PSA ford vaan pelkkä Ford.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

tmex

  • Vieras
Vs: 5008 - Hiukkassuodattimen lisäainesäiliö (HDi)
« Vastaus #11 : 29.12.2010, 15:08:49 »
Kun nyt lipsahti vieraisiin merkkeihin niin lipsautellaan loppuun asti, tämän hetken vastaus FORD tek neuvonnasta. Kysyin FORd dieseleistä yleisesti, enää ei erotella PSA FORD ja FORD dieseleiksi:
Oy Ford Ab Ford Asiakaspalvelu Malmikaari 9 B 00700 Helsinki Puh. 09 - 351 70 104 Fax 09 - 389 78 09 Hei, Kiitos yhteydenotosta Ford Asiakaspalveluun. Ilmeisesti tarkoitatte diesel moottorin hiukkassuodatinta (DPF). Kyseinen hiukkassuodatin on nykyään diesel moottorin varuste, joka kuuluu moottoriin päästöluokka 5 mukaisesti, ja autoa ei saa ilman suodatinta. Kyseistä hiukkassuodatin on huoltovapaa ja sitä ei puhdisteta lisäaineilla, vaan puhdistus tapahtuu ajon aikana tarvittaessa. Valmistaja ei ole määrittänyt vaihtoväliä kyseiselle komponentille.
Mukavaa Uutta Vuotta!
xxx
Tarvii tsekata onko PSA tuotteilla sama laulu? Jospa Eolys oli vai8n välivaihe?

kahe

  • Vieras
Vs: 5008 - Hiukkassuodattimen lisäainesäiliö (HDi)
« Vastaus #12 : 29.12.2010, 17:48:08 »
Jep, sotketaan hieman ketjua vieraan merkin asioilla. Itse vertailin vuonna 2008 eri vaihtoehtoja ja mukana oli myös C-Max. Kyseiseen autoon ei saanut kuin 2.0 dieseliin DPF:n. Näin näkyisi olevan myös nettiautossa/autotallissa olevien myytyjen osalta. DPF puutteen vuoksi joutui pudottaan tuon pois, kun sellasta ei saa ottaa firman politiikan mukaan. No nyt on bensa C-Max kakkosautona.

tth

  • Vieras
Vs: 5008 - Hiukkassuodattimen lisäainesäiliö (HDi)
« Vastaus #13 : 29.12.2010, 19:07:55 »
Perskeles on kun oli Eolys urealla hintaa, eikös se Eolys ole samaa kategoriaa kuin kemian alan yrityksen tekemä Ad blue?

Eieiei, Eolys-lisäaineella ja AdBluella ei ole niin mitään tekemistä keskenään.

Eolys on tietynlaisten hiukkassuodattimien kanssa käytettävä lisäaine, jonka tarkoitus on alentaa suodattimeen kerääntyneen noen polttamiseen tarvittavaa lämpötilaa. Sen tarkemmasta koostumuksesta minulla ei ole tietoa.

AdBlue taas on markkinointitermi urea-vesiliuokselle, jota käytetään SCR-katalysaattoreissa vähentämään pakokaasusta typenoksideja. Se muodostaa SCR-katalysaattorissa ammoniakkia, joka reagoi korkeassa lämpötilassa (väh. 200 astetta) typenoksidien kanssa pelkistäen niitä typeksi ja hapeksi. Kaiken lisäksi sen kulutus on hieman toista luokkaa kuin Eolysin, raskaassa kalustossa n. 5-8% polttoaineenkulutuksesta, halutusta vähennysasteesta (=päästöluokasta) riippuen.

Eli ei, et voi kaataa AdBlueta Eolysin sijasta ja "säästää". Tai voit, mutta lopputulos voi olla kallis ::)

le5008

  • Vieras
Vs: 5008 - Hiukkassuodattimen lisäainesäiliö (HDi)
« Vastaus #14 : 09.03.2015, 08:32:25 »
Auto: 2011 5008 1,6 HDi (180 000 km).

Käytin tuon auton tuossa paikallisessa Citroen-huollossa täytättämässä säiliön, jonka seurauksena tipputellu nestettä allensa. Tarkemmin kun sitä käytiin tutkituttamassa toisessa liikkeessä niin huomasivat että säiliön yläpuolella olevassa jonkinlaisessa valkoisessa "tötsässä" on reikä ja siitä neste valuu ulos. Se ei selvinnyt kuuluuko reidän siinä olla, kumminkin siitä se nyt vuotaa.

Kerran kävin siellä heidän kanssa asiasta keskustelua mutta sanoivat sen vuotavan saumoista eivätkä aikoneet asialle mitään tehdä. Onkohan nyt tässä käynyt sillain että he olisivat toiminnallaan jollain tapaa aiheuttaneet tuon reidän ja sitä kautta vuodon.