Kirjoittaja Aihe: Boxer - Kytkimen vaihto (HDi)  (Luettu 8524 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Oopi

  • Vieras
Boxer - Kytkimen vaihto (HDi)
« : 16.10.2010, 12:01:30 »
Auto: 2003 Boxer 2,0 HDi.

Kytkin siis oireili painelaakerin osalta niin, että ravisteli liikkeelle lähtiessä ja sama tärinä ilmeni vaihtaessa. Ajattelin kuitenkin tilata koko kytkinpaketin, kun sen laatikon kerran irrotan. En tiedä onko tekemäni työ juuri, kuin oppikirjasta, mutta tulos oli ainakin oikea. Suoritin remontin pihalla, muutaman tunkin ja pukin avulla. Tein pienen ajorampin johon ajoin apukuskin puoleisen kulman, se nosti keulaa oikealta noin 30 cm. Tunkkasin kuskin (laatikon puoleisen) kulman pukin päälle ja remontti oli valmis alkamaan.

Irrotus:

1) Pohjapanssarin irrotus.
2) Laatikon öljyroppu auki ja öljyt valumaan.
3) Kuskin puoleisen eturenkaan irrotus.
4) Alapallonivelen irrotus.
5) Vetoakselin irrotus (lähtee ihan kevyesti vetämällä, mutta kannattaa odottaa, että öljyt laatikosta ovat valuneet pois).
6) Ilmansuodattimen irrotus, kotelon irrotus (kotelo kolmella mutterilla kotelon pohjassa kiinni).
7) Imuputkien irrotus (putket irtoavat nätisti kotelon mukana, klemmarit saa ehjinä auki sivuleikkureilla mikäli ovat alkuperäiset).
8) Tässä kohtaa on hyvä laittaa koneen alle joku tunkki yms., jolla voi säätää koneen kulmaa ylös/alas.
9) Vaihdekepin vaijerien/vaihtajien irrotus (napsahtaa irti ihan kevyesti ruuvarilla kammeten, irrotetaan myös muoviklipsit laatikosta).
10) "Kytkinvaijerin" irrotus laatikosta (kahdella pultilla kiinni).
11) Startin irrotus.
12) Suojapeltien/suojamuovien irrotus (alhaalla muovinen suoja muovi kolmella 6 mm pultilla kiinni ja pelti laatikon takaosassa kahdella pultilla kiinni).
13) Irrota laatikon pultit.
14) Irrota laatikon anturit/liittimet.
15) Tue laatikkoa alapuolelta tunkin avulla varmuuden vuoksi ennen kuin irrotetaan laatikon tukikumit.
16) Laatikon tukikumien irrotus (takakumi sijaitsee vetoakselin vieressä, laatikon takaosassa alhaalla).
17) Irrotetaan kiinnike yläpuolelta, jolloin laatikko alkaa lepäämään tunkin yms. varassa.
18) Nyt voidaan tunkeilla yms. säätää koneen kulmaa niin, että laatikko voidaan irrottaa.
19) Pieni kiilaus laatikon ja koneen välistä ja laatikko loksahtaa koneesta irti, jolloin se loppu hoituu nitkuttelemalla, koneen kulmaa on syytä nyt säätää niin, että laatikko mahtuu irtoamaan vetoakselista... Laatikko irti.
20) Paineasetelman pultit auki ja kytkin irtoaa (pultit torxeja).

Tässä vaiheessa puuhasteltu noin viisi tuntia ja tuloksena oli, että kytkinlevy oli erittäin hyväkuntoinen, asetelma hieman kulunut ja painelaakeri aivan sökönä. Kun otin painelaakerista kiinni ja olin vetämässä sitä laatikon akselista irti, niin se levisi siinä samalla täysin palasiksi, joten syy ravisteluun oli epäilemäni kuluma.

Kokoaminen:

1) Varmista, että uuden kytkinlevyn urat sopivat laatikon akseliin (suosittelen, kokemusta on).
2) Kytkimen keskitys ja kiinnitys vauhtipyörään (keskitys työkalu on hyvä apuväline tässä kohtaa).
3) Painelaakeri paikalleen.
4) Laatikko tunkin päälle ja asettele kohdalle, mistä aletaan laatikko paikalleen nostamaan (tunkeilla voit säätää sekä koneen, että laatikon kulmaa).
5) Ohjataan ensiksi vetoakseli kohdalleen jolloin voi laatikkoa alkaa ohjaamaan paikalleen.
6) Tässä vaiheessa on hyvä tunkata laatikko kohdalleen, sellaiseen kulmaan, että sen voi käsivoimin töytäistä paikalleen.
7) Kun laatikko muljahtaa linjoilleen niin ei muuta kuin reipas nitkutus ja työntö, niin sinnehän se loksahtaa.
8) Kannakkeiden ja tukikumien kiinnitys.
9) Pulttien ja antureiden kiinnitys.
10) Vetoakselin kiinnitys ja samalla alapallonivel takaisin paikalleen.
11) Tässä kohtaa voi laittaa vaihteistoon uudet öljyt 2,4 l (HUOM! Varmista, että proppu on kiinni ja vetoakselit paikallaan, muutoin öljyt tulevat akselien rei'istä ulos).
12) Vaihdevaijerit paikoilleen (menee ihan käsin painamalla).
13) Startti paikoilleen.
14) Kytkinvaijeri paikoilleen.
15) Kaikki jo tutuksi tulleet hilppeet paikoilleen ja homma on valmis.

Aikaa meni suunnilleen 12 h.

Kytkinpaketti: Sachs (n. 200 e).
Vaihteistoöljyt: TOTAL BV 75W80, GL4+ (n. 30 e).