Auto: 1996 Citroen ZX 1,8.
Lambdan vika näkyy pakokaasuanalyysissa, missä mitataan tietenkin myös Lambdan arvo. Kyllä voimattomuus ja huono käynnistyvyys viittaisi ruokapuolelle, kipinäviat on yleensä rajumpia, kunnon nykimistä ja tai bensan hajua.
Vikamuistissa on noi ylikuumenemiset (14) ja se Knock Sensor (44) eli nakutusanturi....se on tyhmä mötikkä, joka oikosulkee, kun sitä iskee. Eli, kun moottori nakuttaa, oikosulkusignaalit siirtävät sytytystä myöhemmäksi...sytkäboksissa varautuu konkka, sytkä siirtyy sekunniksi-viideksi ja konkka purkautuu. Nakutusta aiheuttaa mun mielestä laiha seos (52); rikkinäinen lambda-parka yrittää säätää seosta, säätö menee pieleen, Knock Sensor yrittää tasoittaa hakkaavaa käyntiä ja veto on heikkoa, vaikka kone käy "tasaisesti". Pakokaasuaalysattorilla tämän mun tarinani sopivuuden sun ongelmaan voisi varmistaa.
Mulla oli viallinen lambda - pienet mittausaukot oli karstoittuneet umpeen. Tyhjäkäynnillä päästiin miltei oikeisiin lukemiin, mutta kierroksilla oltiin rikkaalla ja "K" valo syttyili miten halusi. Kone kävi rikkaalla. Vaihdoin romislambdan ja nyt on pelannut.