Kirjoittaja Aihe: 405 - Vikakoodi 52 (vuoto pakosarjassa)  (Luettu 3708 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mikuel

  • Vieras
405 - Vikakoodi 52 (vuoto pakosarjassa)
« : 26.06.2010, 11:41:46 »
Ongelma:

Osa 1:

Auto: 1995 405 Break 1,6 GLi.

Itselläni on sama ongelman eli valo syttyy palamaan kun nopeus on 90-100 ja vikakoodi on 52. Ei käynnistysongelmia ja toimii muuten ihan hyvin. Tietääkö kukaan mikä sen todennäköisimmin aiheuttaa?

Osa 2:

Lambda vaihdettu ja mittausarvot on siltä osin kunnossa. Mutta vikavalo syttyy vieläkin ja vikakoodi on se sama 52. Pientä nykimistä tasaisella ajolla ja kiihdytettäessä isolla vaihteella. Pitää jatkaa tutkintaa mutta ehdotuksia otetaan mielihyvin vastaan. Tulpat, tulpanjohdot, puola, polttoaine suodatin ja -pumppu vaihdettu.

Ratkaisu:

Vihdoin saatiin syy selville ja se oli tuo pakosarjassa oleva halkeama. Nyt vaan metsästämään jostain ehyt pakosarja.

powerpeugeot

  • Vieras
Vs: 405 - Vikakoodi 52 (vuoto pakosarjassa)
« Vastaus #1 : 26.06.2010, 15:04:54 »
Itsellä vastaavan vian aiheutti rikkinäinen lambda. Valo syttyi itsellä myös tasakaasulla ajaessa 80-100 km/h nopeudessa, mutta myös kun auton jätti tyhjäkäynnille vähäksi aikaa. Samaan aikaan kyllä myös tuli tulpat vaihdettua, kun rupesi pätkimään. Ilmeisesti kuluneet tulpat ei jaksaneet tehdä enää kunnon kipinää. Yleismittarilla tuli mitattua lambdaa ja vanhan lambdan jännite tippui 0v. Uudella lambdalla jännite vaihteli 0.3v ja 0.8v välillä. Lambdasta kannattaa mitata lämmitys vastuksen kunto ja jännitesyöttö.

Reniks9

  • Vieras
Vs: 405 - Vikakoodi 52 (vuoto pakosarjassa)
« Vastaus #2 : 28.06.2010, 11:42:38 »
Auto: 1996 Citroen ZX 1,8.

Lambdan vika näkyy pakokaasuanalyysissa, missä mitataan tietenkin myös Lambdan arvo. Kyllä voimattomuus ja huono käynnistyvyys viittaisi ruokapuolelle, kipinäviat on yleensä rajumpia, kunnon nykimistä ja tai bensan hajua.

Vikamuistissa on noi ylikuumenemiset (14) ja se Knock Sensor (44) eli nakutusanturi....se on tyhmä mötikkä, joka oikosulkee, kun sitä iskee. Eli, kun moottori nakuttaa, oikosulkusignaalit siirtävät sytytystä myöhemmäksi...sytkäboksissa varautuu konkka, sytkä siirtyy sekunniksi-viideksi ja konkka purkautuu. Nakutusta aiheuttaa mun mielestä laiha seos (52); rikkinäinen lambda-parka yrittää säätää seosta, säätö menee pieleen, Knock Sensor yrittää tasoittaa hakkaavaa käyntiä ja veto on heikkoa, vaikka kone käy "tasaisesti". Pakokaasuaalysattorilla tämän mun tarinani sopivuuden sun ongelmaan voisi varmistaa.

Mulla oli viallinen lambda - pienet mittausaukot oli karstoittuneet umpeen. Tyhjäkäynnillä päästiin miltei oikeisiin lukemiin, mutta kierroksilla oltiin rikkaalla ja "K" valo syttyili miten halusi. Kone kävi rikkaalla. Vaihdoin romislambdan ja nyt on pelannut.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Vikakoodi 52 (vuoto pakosarjassa)
« Vastaus #3 : 15.07.2010, 12:14:15 »
Onko normaalia että polttoainepumppu pitää voimakasta sirittävää ääntä? Sen kuulee todella selvästi kun auto on käynnissä ja menee auton taakse. Pumppu ei ole tankissa. Tarvikepumppu kyseessä ja hinta oli 65. Vaidettiin joskus 6kk sitten. Olisiko mahdollista että pumppuvika antaa vikakoodin 52?

Eipä se polttoainepumppu oikeastaan millään muulla tavoin voi vaikuttaa ko. vikakoodin aiheutumiseen kuin syöttämällä polttoainetta liian vähän. Autosi moottorinohjausjärjestelmä ei valvo polttoainepainetta, mutta paineen ollessa liian alhainen seos jää laihaksi, jonka moottorinohjausjärjestelmä huomaa lambda-anturilla seossuhdetta tarkkaillessaan ja sen seurauksena yrittää rikastaa seosta pidentämällä suuttimien (tai suuttimen, jos kyseessä on yksipisteruisku) aukioloaikoja. Seosta yritetään rikastaa tiettyyn pisteeseen saakka, jonka jälkeen annetaan vikakoodi, mikäli siinä ei onnistuta.

Jos lambda-anturi on kunnossa, niin kyseessä voi olla esim. vuoto pakopuolella sylinterikannen ja katalysaattorin välissä. Aiheeseen liittyvää keskustelua ja ohjeita:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=46560.msg199776#msg199776
« Viimeksi muokattu: 26.11.2010, 10:41:05 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 405 - Vikakoodi 52 (vuoto pakosarjassa)
« Vastaus #4 : 15.07.2010, 13:13:34 »
Jos lambda-anturi on kunnossa, niin kyseessä voi olla esim. vuoto pakopuolella sylinterikannen ja katalysaattorin välissä.

Vuotohan voi olla im-mittarin (tms) ja lambdan välissä missä vaan => imusarja tiivisteineen, alipaineletkut, pakosarja tiivisteineen jne. Nimimerkillä kolme vuotta auton kanssa tapelleena, jossa oli pakosarjassa hiushalkeama, joka aukesi (=näkyi) vasta kun pakosarjan laittoi 300-asteeseen uuniin. Kylmänä ei näkynyt tippaakaan silmällä katsottuna.

Vikaa voi olla myös lambdassa vaikka sen mittausarvo heittelisikin oikealla alueella. Tämäkin tuli opittua kantapään kautta kun en halunnut millään uskoa, että vika on lambdassa vaikka se näyttikin oikeita arvoja tyhjäynnillä... Tarvikelambdaa ei ikinä kannata laittaa vaan aina aito Boschilainen, vaikka se maksaakin tuplasti enempi kuin tarvike. Tarvikelambda kesti mulla 3kk/5tkm, joten tämäkin tuli opittua kantapään kautta.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93