Kirjoittaja Aihe: 407 - Virheilmoitus "Engine management system faulty"  (Luettu 25140 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Arto77

  • Vieras
Vs: 407 - Virheilmoitus "Engine management system faulty"
« Vastaus #30 : 11.01.2011, 09:05:20 »
Sinun pitää ottaa se liitin ECU:lta irti, ja katsoa sinne liittimen sisään. Jos se vuotaa johdineristeen sisällä sitä nestettä, niin sehän päätyy sinne liittimen sisälle ja siitä liittimen läpi kai ECU:n sisälle.

Joo noin ajattelinkin, että pitää tarkastaa. Oli vaan niin monta liitintä siinä kotelossa enkä äkkiseltään tiennyt mikä oikea ::), mutta pitää käyttää kaikki irti ja katsoa.

Ei tarvitse termarinkoteloa avata, se anturi on juurikin se mihin tulee kaksi johdinta. Sellasella sokalla anturi muistaakseni kiinni, liittimen välistä kurkkaa niin siellä pitäis anturin väri, vihreä näkyä. Tulee pari kahvikupillista nestettä ulos siitä reijästä, ei auheuta edes ilmaus toimenpiteitä.

OK. Eli jäljillä oltiin. Tämän tarkastinkin juuri noin. Ei havaittavissa mitään vuotoa, eikä ollut muutenkaan mitään "töhnää" / muuta likaa ollut.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Virheilmoitus "Engine management system faulty"
« Vastaus #31 : 13.01.2011, 18:24:49 »
Erityisen nerokkaan tästä 407:an viasta tekee se että sitä löytyy myös muista pösöistä. Esim 307:sta, tässä esimerkki EW10A moottorilla olevasta yksilöstä

http://www.peugeotlogic.com/workshop/wshtml/engmanag/throttle/throttle2.htm
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Virheilmoitus "Engine management system faulty"
« Vastaus #32 : 13.01.2011, 21:27:28 »
Erityisen nerokkaan...

Jep. Sama 'konsernivika' voi tyypillisesti eskaloitua, kaikissa EW-moottorilla varustetuissa, joissa ohjainyksikkö moottorin kupeessa.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Virheilmoitus "Engine management system faulty"
« Vastaus #33 : 14.01.2011, 10:59:19 »
Enpä vielä(kään) ole tutkintu paikkoja sen tarkemmin, mutta auttaisikohan tähän jos kuorisi johtonipun suojakuoren anturin lähettyviltä niin että sinne mahdollisesti joutuva neste pääsisi poistumaan ennen ECUa? Voihan tuohon laittaa suojaksi löysän muovipussin tms. vähän tukevamman, josta myös näkisi josko vuotoa on ollut.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

_MikkoT_

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 187
Vs: 407 - Virheilmoitus "Engine management system faulty"
« Vastaus #34 : 14.01.2011, 16:03:26 »
Myös Audeissa ollut samankaltaisia tapauksia. 2.0 pumppusuutin dieselin (BRE) egr-venttiilin kannesta, johon sähköliitin tulee kiinni, vuotaa kondenssivettä johtosarjaan ja pahimmillaan moottorinohjainlaitteen pinneille saakka.
Seat Leon X-perience 2.0 TDI 4Drive 2015, Peugeot 207 1,4 16V 2006
Ex:Fiat Scudo Weekend 2.0 JTD 2004, Seat Exeo Style 2.0 TDI 2010, Volkswagen Golf 1.4 16V 2001,  Seat Toledo 1,9 TDI 2003, Peugeot 306 1,6 SR Style -96, Peugeot 309 1,6 GR -87

Stanu

  • Vieras
Vs: 407 - Virheilmoitus "Engine management system faulty"
« Vastaus #35 : 14.01.2011, 19:05:46 »
Enpä vielä(kään) ole tutkintu paikkoja sen tarkemmin, mutta auttaisikohan tähän jos kuorisi johtonipun suojakuoren anturin lähettyviltä niin että sinne mahdollisesti joutuva neste pääsisi poistumaan ennen ECUa? Voihan tuohon laittaa suojaksi löysän muovipussin tms. vähän tukevamman, josta myös näkisi josko vuotoa on ollut.

Siis se neste menee sinne yksittäisen johdon eristeen sisään ja matkaa siitä eculle. Ei auta johtosarjan suojan purku tuohon...

Nimim: "jarrupolkimelle tulee naftaa... just joo... katos prkl, niinpä tulee!

Makikari

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: 407 - Virheilmoitus "Engine management system faulty"
« Vastaus #36 : 14.01.2011, 21:30:15 »
Auto: 2005 407 SW Confort 2.0

Tarkistin tuon anturin ja 2005 mallissa se näkyykin olevan sylinterikannessa. Onkohan tässä ollenkaan tuota ongelmaa?



Peugeot 407 SW 2.0 Confort -05

mika

  • Vieras
Vs: 407 - Virheilmoitus "Engine management system faulty"
« Vastaus #37 : 15.01.2011, 07:54:01 »
Taitaa muuttua moottori EW10J4:sta EW10A:ksi 2-litrasen kohdalla vm 2006-->.(=enemmän muovia) Näyttää olevan tuo anturi kierteellä, joten ei varmaan samaa o-rengastakaan ole vuotamassa. Taitaa tuossa kohtaa kuitenkin termostaattikotelosta olla myös kyse.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Virheilmoitus "Engine management system faulty"
« Vastaus #38 : 15.01.2011, 08:11:59 »
Kaiki muu on jotenkin ymmärrettävää, mutta kertokaa mulle miten O-renkaan vuoto voi aiheuttaa jäähdytysnesteen vuotamisen johtosarjaan? Kyseinen tiiviste on meinaan tuon kuvan anturin metallisessa kohdassa, eikä anturi ole sellaisessa asennossa että neste pääsisi seisomaan muovin ja metallin liitksen kohdalla. Toinen juttu on se että tuo liitin joka tulee tuohon anturiin on tiivistetty. Kyseessä oleva johtosarja ja sen liittimet on tiivistetty molemmista päistä, jolloin ainoaksi vaihtoehdoksi jää se että nesteen pitää päästä johtimen eristeen sisään päästäkseen ECU:lle asti. Lämpötila anturin sähköosat eivät tunnetusti ole suoraan yhteydessä jäähdytysnesteen kanssa.


Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

mika

  • Vieras
Vs: 407 - Virheilmoitus "Engine management system faulty"
« Vastaus #39 : 15.01.2011, 17:27:11 »
Ehkäpä se neste menee tuosta liittimestä joka anturiin tökätään, siinä näyttäs mun autossa ja tuossa vanhemmankin kuvassa olevan pääsy nesteellä liittimeen, liittimeen menevien piuhojen juureen. Uudemmassahan tuo anturi on vaaka-asennossa, muovisessa termarinkotelon syvennyksessä ja sen vuodon nähtyäni, roiskeet ovat melko laajalla kuiteskin. Eipä onneksi ole itsellä oireillu vielä mitään, jospa tuo neste ei olisi osannu mun auton ECU:lle kiivetä. ???

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 407 - Virheilmoitus "Engine management system faulty"
« Vastaus #40 : 17.01.2011, 12:20:00 »
Minunkin mielestäni se vuoto oli nimenomaan anturin sisäinen? Mikä sekin tuntuu oudolta kun noiden anturien ulkokuori on mielestäni yhtenäistä metallia. Vai oliko vanhemmat anturit erilaisia?

Arto77

  • Vieras
Vs: 407 - Virheilmoitus "Engine management system faulty"
« Vastaus #41 : 24.01.2011, 14:43:19 »
Moro. Vielä ainakin kerran piti palata tähän kyseiseen aiheeseen.

Nyt, kun lopulta löysin sen oikean anturin, kiitos neuvosta Mikalle, (ja on näköjään tullut kuvallisetkin ohjeet viime kerrasta) niin olihan se ihan märkä/likainen...seuraavaksi eculta irroittelemaan liittimiä, niin eiköhän siitä ensimmäisestä minkä irroitin valu nestettä. >:( Kuivasin liittimiä ja ecun pistoketta ja vaihdoin siihen anturille uuden tiivisteen. Näyttäisi nyt muutaman päivän ajelun jälkeen siltä, että ei pahempaa tuhoa saanut aikaan. Eli varmaan tuo neste yhdisteli noita pinnejä, mikä noista SamiK:n linkissäkin näkyvissä kuvissa erottuu.

Ja juuri tuota samaa asia ihmettelin, mitä SamiK kirjoitti, kun hiplailin sitä anturia, että ei mene minun järkeen miten tuo neste pääse noihin johtimiin ???. Voisiko olla, että jos se anturi on paikallaan ollessa juuri vaakatasossa, niin tuo vuotava neste ei valu pois vaan vierii sitä liittimen runkoa pitkin aina sisälle asti tuohon liittimeen? En tiedä, mutta oudolta tuo kokonaisuudessaan vaikuttaa. ???

Tuo nestehän tuskin ihan heti kokonaan poistuu noista johtimista, kun on sinne kerta kerran päässyt. Mutta tarkkaillaan tilannetta ja kuivataan aina jos sitä vielä havaitaan.

Kaikille neuvoja antaneille kiitokset, olisi ilman niitä ollut aika vaikeaa kyseinen ongelma ratkaista.

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Virheilmoitus "Engine management system faulty"
« Vastaus #42 : 24.01.2011, 16:05:53 »
......miten tuo neste pääse noihin johtimiin ???. Voisiko olla, että jos se anturi on paikallaan ollessa juuri vaakatasossa, niin tuo vuotava neste ei valu pois vaan vierii sitä liittimen runkoa pitkin aina sisälle asti tuohon liittimeen?

Kyllä ja kapillaari-ilmiö hoitelee loput, eli jäähdytysnesteen kaapelin ja eristeen väliin jne...

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Virheilmoitus "Engine management system faulty"
« Vastaus #43 : 25.01.2011, 12:01:06 »
Jos tämä keskustelu nestevuodosta siirrettäisiin sinne alkuperäiseen keskusteluun (http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=33706.0), saataisiin yksi super-keskustelu?  :)
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

pastirol

  • Vieras
Vs: 407 - Virheilmoitus "Engine management system faulty"
« Vastaus #44 : 15.02.2011, 23:06:27 »
Auto: 2005 407 SW Confort 2.0

Herjasi minullakin Pösö tuota 'Engine management system faulty'ä. Heiluttelin kaikkia mahdollisia liittimiä moottoritilan sulakerasiassa, mutta en viitsinyt niitä tarkemmin tietämättä alkaa irrottelemaan. Vika kuitenkin hävisi ainakin hetkeksi tälläkin.

Missähän kohtaa ECU ja tuo mahdollisesti jäähdytysnesteestä kastuva liitin sijaitsee? Uskaltaako liittimen tempaista irti, vai onko sillä jotain ei toivottuja sivuvaikutuksia? (kai se tästä kuvasta sentään löytyy? :) )