Kirjoittaja Aihe: 607 - Ilmastointilaitteen liitin  (Luettu 3628 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pratkahiiri

  • Vieras
607 - Ilmastointilaitteen liitin
« : 06.12.2010, 11:47:06 »
Auto: 2003 607 2,2 HDi.

Ilmastointilaitteen kompuralta lähtee kumi/alumiiniputki joka menee sellaiselle 2dl vetoiselle purkille. Tämän purkin alla oleva putki on hankautunut puhki. Purkin jälkeen on liitos joka pitäisi saada auki ja jälleen kiinni. Miten se aukee? Mistä kanattaisi hankkia uusi putki, jossa tämä purkkikin on? Onkohan se maahantuojalla hintava? Ehkä sen voisi al-tinuri saada korjattuakin. On muuten kokoonpanon / suunnittelun moka että se on asennettu niin että pääsee hankautumaan allaolevaan kumiputkeen joka sekin oli kulunut kuopalle.

[ylläpito on poistanut liitteen]

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 607 - Ilmastointilaitteen liitin
« Vastaus #1 : 06.12.2010, 12:06:44 »
Kertokaapa joku, mitä virkaa tuolla kuvassa näkyvällä putken ympärillä olevalla kumisella renkaalla ja siitä irrallaan olevalla muovirenkaalla on? Tiiviste? Nimittäin eräässä Expertissä se muovirengas on aina ollut samalla tavalla irti, enkä ole saanut sitä painettua takaisin kiinni kumirenkaaseen.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

pratkahiiri

  • Vieras
Vs: 607 - Ilmastointilaitteen liitin
« Vastaus #2 : 06.12.2010, 12:13:50 »
Siinä on todella liitos. Liitos pyörähtää aavistuksen verran, mutta ei aukea vetämällä. Metallirengas pyörii päällä ja metallirenkaan alla on joko kuminen tai muovinen osa. Mahtaako metallirengas olla puristettu paikalleen, eikä lähde irti muutoin kuin katkaisemalla? Muovirengas on irti myös paluuputkesta. Liitoksen jälkeen putki johtaa auton kojetaulun läpi matkustamon puolelle. Koko putkiston irroittaminen yhtenä palana lienee mahdotonta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Ilmastointilaitteen liitin
« Vastaus #3 : 06.12.2010, 12:16:39 »
Kyseessä on kahden putken elastomeerilla (Viton o-rengas) tiivistetty kartiomainen liitos. Tuo kuvan poikkileikkaukseltaan U-mallinen rengas, on puristettu putken päiden rymppien ympärille.

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Ilmastointilaitteen liitin
« Vastaus #4 : 06.12.2010, 12:18:35 »
Kyseistä liitosta ei kannata ryhtyä avaamaan. Putki irti kompressorista ja putken/letkun toinen pää jostain, missä pultattu liitos. 'Al-tinuri' varmaankin kertoo, ettei 'käytettyä reikäistä villapipoa' kannata paikata. Kyseinen osa on ohut, joten korjauksen yrittäminen on melko turhaa.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 607 - Ilmastointilaitteen liitin
« Vastaus #5 : 06.12.2010, 12:34:10 »
Kyseessä on kahden putken elastomeerilla (Viton o-rengas) tiivistetty kartiomainen liitos. Tuo kuvan poikkileikkaukseltaan U-mallinen rengas, on puristettu putken päiden rymppien ympärille.

Eli kyseessä ei taidakaan olla kuminen rengas kuten virheellisesti aiemmassa viestissäni kirjoitin, vaan metallia... En ole sitä kovin tarkkaan katsonut.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Ilmastointilaitteen liitin
« Vastaus #6 : 06.12.2010, 12:36:33 »
Juu, alumiininen puristus-rengas kyseessä.

pratkahiiri

  • Vieras
Vs: 607 - Ilmastointilaitteen liitin
« Vastaus #7 : 06.12.2010, 12:43:49 »
Liitos löytynee jostain matkustamon puolelta. Kuinkahan paljon joutuu purkamaan. 2 tutia turhaan tappelin liitoksen kanssa kun en heti kysynyt viisaammilta. Kiitos tiedoista.

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Ilmastointilaitteen liitin
« Vastaus #8 : 06.12.2010, 12:52:06 »
Liitos on 'rintapellissä' eli kyseessä höyrystinkennon sisäänmeno/ulostulo liitokset.

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 607 - Ilmastointilaitteen liitin
« Vastaus #9 : 06.12.2010, 21:36:11 »
Tuosta liitoksesta se putki vaihtuu. Ei ole puristettu molempiin putkiin, kuten Benkku kertoi. Se muovinen irrallaan heiluva rinkuka pitää uudessa, asentamattomassa putkessa lukitusjousta paikoillaan kunnes asennetaan vastaputkeen. Rinkula singahtaa teilleen kun liitos napsahtaa paikoilleen. Hanki uusi putki maahantuojalta, josta näet hyvin toiminnan. (maahantuojalla uusi putki á 139 e keväällä 2010).

En keksinyt keinoa painaa rinkulaa takaisin pitämään lukitusjousta jotta olisin saannut omastani (myös 2003, 2.2HDi) kyseisen putken vaihdetuksi. Leikkasin kohouman paineilma snurralla auki yhdestä sivusta ja vedin jousen pois, jonka jälkeen putkiliitos aukesi.

Minulla oli hankautunut puhki tismalleen samoin (vasten välijäähdyttimen alaletkua). Syynä se ettei joku joskus ollut asentanut tämän letkun pidikettä takaisin kun oli jotain roplannut siellä suunnalla... Tai vaihtoehtoisesti letku oli karannut pidikkeestään. Varmistin omassani tuon letkun pidikkeeseensä solukumilla suojatulla nippusiteellä. Ei karkaa enää.

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 607 - Ilmastointilaitteen liitin
« Vastaus #10 : 06.12.2010, 22:04:25 »
Se 'uusi putki' (jonka olit hankkinut) on tarkoitus asentaa uudella puistusrenkaalla. <- piste... Liitos toki elää ja sallii mm. pienen kulmavirheen, mutta kyse kuitenkin puristusliitoksesta, kuten mainitsin.

Nuo lauseesi hiukan 'lyövät toisiaan korville'.

Järkevämpää siis ostaa koko putki laippaliitoksesta toiseen laippaliitokseen, kun teillä ei puristustyökaluja kuitenkaan ole käytettävissä. Kyseisessä putkessa paine on luokkaa 15-16 kg/cm2, joten 'pielaveteläinen liitos' ei välttämättä ole kylmä-aineita sisällään pitävä.

Ei! Uudessa putkessa on tuo "muhkura" paikoillaan ja sen sisällä jousi, jota muovinen "rinkula" pitää paikoillaan, niin pitkään kun liitos painetaan kiinni. Tällöin "rinkula" vapautuu ja jousi kiristyy lukiten liitoksen. Uudessa putkessa myös O-rengas joka tiivistää liitoksen (tämä sama liitos on käytössä muissakin merkeissä).

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Ilmastointilaitteen liitin
« Vastaus #11 : 06.12.2010, 22:19:42 »
Näköjään sitten muuttunut viimenäkemän, luokkaa vuosikymmen, kun viimeksi kyseisen liitoksen kanssa paininut.

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 607 - Ilmastointilaitteen liitin
« Vastaus #12 : 06.12.2010, 23:11:40 »
Ennen vara-osana myytiin koko putki tai vaihtoehtoisesti putken pätkä puristusrenkaineen, tiivisteineen ja tuo liitos tehtiin koneella - kehitys kehittyy.

Tuossa U:n muotoon rympätyssä osassa, on ilmeisesti nykyään kauluksessa väistö, muutenhan kaulustettu putki ei paikalleen menisi.

Tuo muhkura ei muuten ole U-muotoinen, vaan täysin pyöreä ja kiinteänä putkessa. Sen sisällä oleva jousi on O-muotoinen. Liitettävän putken pää menee tuon muhkuran sisään, vapauttaen lukittuessaan jousta pitelevän muovirinkulan putkeen killumaan. 607:ssa tuo liitos on paikassa, jonne ei puristimet mahdu. Samaa liitosta on näkynyt muissakin automerkeissä. Tunnistaa putkeen killumaan jäävästä muovirinkulasta.

Skeba

  • Vieras
Vs: 607 - Ilmastointilaitteen liitin
« Vastaus #13 : 06.12.2010, 23:23:31 »
Olen tuon näköisessä liitoksessa käyttänyt halkaistua sähköputkea, jossa teroitettu reuna, ja sillä avannut liitoksen kun sähköputki venyttänyt jousta auki. Foorumilla ollut juttua aiemmin.

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 607 - Ilmastointilaitteen liitin
« Vastaus #14 : 06.12.2010, 23:29:41 »
Ok. Hyvä vinkki. :) Mä en onnistunut tuossa millään, vaikka koitin tunkea sinne vaikka mitä... Kannattaa silti koittaa tuota. Todennäköisesti tuohon on olemassa jokin työkalukin?