Kirjoittaja Aihe: 3008 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)  (Luettu 21651 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jupeha

  • Vieras
3008 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« : 14.12.2010, 20:10:44 »
Auto: 2010 3008 1,6 VTi 120 Sport (01/2010).

Vaikka viime talvena oli tosi kylmä, auto oli miellyttävän lämmin kovillakin pakkasilla (kaupunkiajossakin). Nyt on toisin. Tässä yhtenä päivänä (pakkasta -20) lämmitin lohkolla kolme tuntia ja ajoin sitten 15 km. Sitten taas pari tuntia lohkossa ja uus 15 km keikka. Missään vaiheessa lämpömittari ei näyttänyt enempää kuin 70. Sisätiloissa ei ole paljoa lämpöä kun moottori ei lämpiä. Huollossa heitettiin ajatus, että viime talvena uus moottori tuotti lämpöä ja nyt vuoden vanhana sen ei kuulukaan lämmittää samalla tavalla!  Kertokaa onks teillä vastaavanlaisia kokemuksia.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #1 : 14.12.2010, 20:14:14 »
Huollossa heitettiin ajatus, että viime talvena uus moottori tuotti lämpöä ja nyt vuoden vanhana sen ei kuulukaan lämmittää samalla tavalla!   

No tollasta selitystä en ole ennen kuullut.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 3008 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #2 : 14.12.2010, 21:48:13 »
Huollossa heitettiin ajatus, että viime talvena uus moottori tuotti lämpöä ja nyt vuoden vanhana sen ei kuulukaan lämmittää samalla tavalla!

  ;D Tuli Pommakit nenästä kun luin tuon.  ;D  ;D
Lähes järjestäen vastaava ongelma on autosta kuin autosta poistunut termostaatin vaihdolla.

jupeha

  • Vieras
Vs: 3008 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #3 : 15.12.2010, 07:38:44 »
Kappas vain, moottoritietojen kohdalla ruksit.  Moottori on 120 VTi.  Termostaatin vaihto huollon mukaan pois suljettu, ei kuulemma auta mitään.  Unohdin kertoa, että viimeisin suositus oli ajaa pienemmällä vaihteella ja korkeammilla kierroksilla lämmön nostamiseksi,  Hah!

jupeha

  • Vieras
Vs: 3008 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #4 : 15.12.2010, 10:27:27 »
Kerro nyt jo ihmeessä mikä huolto on kyseessä, kannattaa ottaa joku verrokki ajoon ja koittaa lämpeneekö se paremmin.

Kyseessä on Hämeenlinnan Automaa.

Premium

  • Vieras
Vs: 3008 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #5 : 15.12.2010, 10:40:52 »
Minulla oli viime talvena lämpiämisongelmia 308-mallin VTi 120-moottorissa. Tuntui yli 15 asteen pakkasissa, että moottori lämpiää taajama-ajossa hyvin hitaasti; lisäksi lämpöä rupesi kabiiniin tulemaan vasta, kun lämpömittarin neula kipusi pystyyn, ts. normaalilämmön lukemiin.
No, kesällä ei tietenkään ollut lämpiämisongelmia, mutta sitten eräänä päivänä Moottori- ja Pollution Fault-merkkivalot syttyivät, ja kone tuntui käyvän vaivalloisesti, ikään kuin 3 pytyllä. Ajelin hitaasti huoltoon, joka onneksi sattui olemaan lähellä. Siellä asiaa tutkittiin päivä, ja kerrottiin, että moottorin lämpötilan tunnistin oli pettänyt, ja jopa sillä tavalla fyysisesti, että liitos oli alkanut vuotaa, ja jäähdytysneste oli valunut johtoa pitkin ohjausyksikköön, joka oli kastunut, mennyt oikkariin ja hajonnut. 1,5 viikon aikana odoteltiin varaosia Ranskasta, ja lopulta asennettiin lämpötilan tunnistin, ohjausyksikkö sekä johtosarja. Kustannukset "tähtitieteellisiä", mutta menivät takuuseen, vaikka itse takuuaika oli muutama viikko aikaisemmin mennyt umpeen.

Pitää muistaa, että lämpötilan tunnistin vaikuttaa myös mm. vesipumpun toimintaan. Tänä talvena ei sitten lämpiämisongelmia olekaan ollut, ja lämmityslaite alkaa hönkiä lämmintä jo kauan ennen kuin moottori on saavuttanut normaalilämpönsä.

Loppukaneettina vielä: "lumisuoja" kannattaa pitää talvella keulalla, tuntui se sitten kuinka "rumalta" tahansa. Ei  liity aiemmin kertomaani, mutta tärkeä juttu.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 3008 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #6 : 15.12.2010, 12:51:51 »
Voi olla, että flekti huutaa keulalla (joku bugi).
Peugeot 3008 hybrid

ilpo

  • Vieras
Vs: 3008 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #7 : 15.12.2010, 13:14:48 »
Onkohan 3008 malliin virallista viimasuojaa vai mallia tee se itse ?

En tiedä onko virallista viimasuojaa olemassa. Itse laitoin kirkasta pakkausteippiä melkein koko keulan umpeen, ainoastaa reunimmaiset reijät jäi auki. Eilen ajoin kotiinpäin ja kun webasto oli lämmittänyt asteet mittarissa 90:een sammutin webaston ja mittari laski kolmessa kilometrissä 70:een. Mutta autossa oli ihan lämmin. Pitempää ajoa ei ole tullut joten en vielä tiedä pysyykö silloin mittari 90:ssä asteessa.

308

  • Vieras
Vs: 3008 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #8 : 15.12.2010, 18:29:45 »
En tiedä onko virallista viimasuojaa olemassa.  Pitempää ajoa ei ole tullut joten en vielä tiedä pysyykö silloin mittari 90:ssä asteessa.

Virallinen viimasuoja peittää alimmaisen aukon maskista. Matka ajossa lämmöt pysyy 90 asteessa, kaupungissa 70, lämmöt kabiinissa ok.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Vs: 3008 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #9 : 15.12.2010, 18:47:56 »
Premiumin yllä kertoma lämpötila-anturin rikkoutuminen on omassakin viime kesänä korjattu. Ilmeisesti vika todella yleinen vti koneissa. Auto ei tosiaan tällöin nosta lämpöjä ja valuttaa jäähdytysnestettä anturin kautta. Osan hinta 23 euroa.

kimmo407

  • Vieras
Vs: 3008 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #10 : 15.12.2010, 20:41:17 »
En tiedä onko virallista viimasuojaa olemassa. Itse laitoin kirkasta pakkausteippiä melkein koko keulan umpeen, ainoastaa reunimmaiset reijät jäi auki. Eilen ajoin kotiinpäin ja kun webasto oli lämmittänyt asteet mittarissa 90:een sammutin webaston ja mittari laski kolmessa kilometrissä 70:een. Mutta autossa oli ihan lämmin. Pitempää ajoa ei ole tullut joten en vielä tiedä pysyykö silloin mittari 90:ssä asteessa.

Kannattaa varoa pakkausteipin kanssa. Se voi muuttua rapeaksi auringon, pakkasen ym vaikutuksesta ja sen voi joutua poistelemaan pienen pieninä leseinä keulan yksityiskohdista ja sitten jää vielä liimat. Sitä ei juuri kannata laittaa muualle kuin pakkauksiin. ;)

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 3008 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #11 : 16.12.2010, 08:48:19 »
Jos on lämpenemis ongelmaa, niin tarkistakaa ettei flekti pyöri keulalla.

Ilmiö voi liittyä diesel autoissa joko fapin polton yritykseen. Jos autossa vesitilassa oleva lohkolämmitin, niin parin tunnin hehkutus voi kuumentaa veden liian kuumaksi. Sitten kun autolla lähdetään ajoon niin moottoriveden lämpötila laskee nopeasti ja tästä seuraa se että ohjainyksikkö luulee auton lämpöanturin menneen rikki. -> Flekti laitetaan täysille turvatoimintona. Lämpötila anturi voi tietty olla rikki ja se vaikuttaa olevan ongelma näissä VTi moottoreissa.
Peugeot 3008 hybrid

3008

  • Vieras
Vs: 3008 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #12 : 18.12.2010, 23:38:27 »
En tiedä onko virallista viimasuojaa olemassa. Itse laitoin kirkasta pakkausteippiä melkein koko keulan umpeen, ainoastaa reunimmaiset reijät jäi auki. Eilen ajoin kotiinpäin ja kun webasto oli lämmittänyt asteet mittarissa 90:een sammutin webaston ja mittari laski kolmessa kilometrissä 70:een. Mutta autossa oli ihan lämmin. Pitempää ajoa ei ole tullut joten en vielä tiedä pysyykö silloin mittari 90:ssä asteessa.

Viimasuojaa löytyy merkkiliikkeistä,ainakin Jyväskylässä Laakkoselta,jotka peittävät kaikki keulan 3kpl aukot .

Premium

  • Vieras
Vs: 3008 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #13 : 19.12.2010, 08:54:44 »
308-mallin käyttöoppaassa suojuksesta käytetään nimikettä lumisuoja, ja sen ensisijaisena tavoitteena on estää lumen pakkautuminen jäähdytyspuhaltimeen. Kuten tiedämme, jäähdytyspuhallin on PSA-autoissa jäähdyttimen edessä.
308-mallin suojus peittää "alahampaat", eli puskurin alapuolisen osuuden. 

martymcfly

  • Vieras
Vs: 3008 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #14 : 20.12.2010, 13:48:08 »
Itsellä samanlaista lämmönvaihtelua 5008 HDi 150:ssä. -15 asteessa tai kylmemmässä motarinopeudella pitää lämmöt 90 asteessa, mutta hiljennettäessä taajama- tai vain maantienopeuteen auto pudottaa lämmöt n. 68 asteeseen alle minuutissa. N. -10 asteessa lämmöt tippuu n. 72 asteeseen, ja pikkupakkasilla n. 78-80 asteeseen. Auton mukana tullut viimasuoja on kiinnitetty (alimmat kolme aukkoa) ja lämmöt auton sisällä ovat kyllä ihan ok. Puhuin asiasta Automaan myyjän kanssa ja sanoi että lämmöt eivät pitäisi tippua noin alas, ja kehoitti varaamaan ajan huoltoon että voivat tsekata asian. Eipä vain oo vielä ehtinyt.