Ongelma:
Auto: 2002 406 3,0 V6.
Hei!
Olisi seuraavanlainen pulma autossa, johon kaipaisin asiantuntevaa vahvistusta; pari viikkoa sitten ilmaantui kummallinen auton nopeuden kasvaessa nouseva matala hurina taakse, kuulostaisi tulevan oikealta ja veikkaisin laakeria, mutta kumpaa ja onko sittenkään laakeri. Oireistoa tarkemmin:
- Jurinan alettua epäilin käyristynyttä takajarrulevyä, kun varsinkin oikea levy oli kulunut kumman epätasaisesti. Pyöritettäessä ulompi jarrupala hipaisee levyä. Molempien takajarrulevyjen vaihto ei muuttanut tilannetta. Lisäksi huomattu sittemmin, että satulan alaliuku on molemmilla puolilla totaalisen jumissa. Näin siis pienen pieni mahdollisuus että ääni kuuluisi noista kun palat "taputtelee" joka kierroksella levyjä molemmilla puolilla. Comments? Tarkoitus hoitaa alaliu'ut kuntoon vkloppuna.
- Kun renkaat ja jarrupalat on irti, oikean puolen napa pyörii kankeammin kuin vasemman, mutta kumpikaan ei pyöri mitenkään erikoisen hankalasti + aivan selkeää diagnoosin/arvauksen varmaksi vahvistavaa rutinaa ei ole myöskään.
- Ääni häipyy kun kaartaa oikealle. Vasemmalle kaartaessa ääni ei tunnu eroavan suoraan ajamisesta.
- Ratissa tai muutoinkaan autossa ei tunnu värinää äänen kuuluessa.
- Ääni alkaa kuulua noin 40-50km/h paikkeilla hyvin vaimeana, voimakkaimmillaan n. 70-80kmh paikkeilla, yli 100kmh ääni vaimenee jokseenkin, tosin voi johtua äänen korkeuden luomasta vaikutelmasta, ts. bassoin hurina katoaa.
Eli kumpi puoli, takaa vai edestä, vai voisko tää sittenkin olla vielä jotain ihan muuta?
Jos kyse on laakerista, veikkaan että jumissa oleva jarrusatulan alaliuku on aiheuttanut sen hajoamisen, ts. kun vain sisäpuolelta tulee painetta levyyn jarrutettaessa, levy vääntää keskiötä ja sitä kautta aiheutta ylimääräistä vääntöä laakeriin... voisko olla näin, komppaako joku?
Ratkaisu:
Tämä case on nyt closed. Oikean etulaakerin vaihdolla hiljeni noin 50%, nyt vaihdettiin oikea takalaakeri ja hurina loppui vihdoin kokonaan. Että sellanen tapaus.