Kirjoittaja Aihe: 406 - Savutus (HDi)  (Luettu 7944 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

harpatso

  • Vieras
406 - Savutus (HDi)
« : 27.04.2011, 07:59:57 »
Ongelma:

Auto: 2003 406 GW 2,0 HDi Executive (automaatti).

Auto alkanut savuttaa erityisesti nelosvaihteella (automaatti) kierrosluvulla 2100rpm. Nykimistä ilmenee näillä lukemilla. Saattaa myös olla että arpoo vaihdetta, vaihtaisko vai ei. Ilmansuodatin vaihdettu, ei apua.

Ratkaisu:

EGR-venttiili jumittaa ja on nyt tilapäisesti tulpattuna.

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 135
Vs: 406 - Savutus (HDi)
« Vastaus #1 : 27.04.2011, 12:17:01 »
Minulla puhkesi välijäähdyttimelle menevä kumiletku, tehot hukkui ja savutti isosti. Kannattaa katsoa myös koneen ali menevä muovinen ilmaputki.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

106gti

  • Vieras
Vs: 406 - Savutus (HDi)
« Vastaus #2 : 11.10.2012, 17:18:23 »
Ongelma:

Auto: 2004 406 2,0 HDi 110 (RHZ, 365 000 km).

Auto alkoi savuttaan harmaata/vaaleeta. Savua tulee tyhjäkäynnillä ja kaasuttaessa savun määrä lisääntyy. Ei ole jäähdytysnesteestä johtuvaa savua. Auto ollu testerissä ja sen mukaan ei suutinvika. Ei vikakoodeja. Egr tulpattu molemmista päistä laipalla. Auto vetää ihan hyvin ja lähtee hyvin käyntiin ja käy tasaisesti. Ajettu vian ilmaantumisen jälkeen 150 km eikä tällä matkalla öljyä vähentynyt.

Ratkaisu:

Autossani savutukseen syy oli yhdessä suuttimessa, joka tiputti polttoainetta sylinteriin ja aiheutti savutuksen. Suuttimen neula ja kärki piti vaihtaa. Ei näkynyt elektronisessa mittauksessa eikä ohivuotomittauksessa. Vian löytämiseksi olis pitänyt viedä suuttimet testipenkkiin. Vika löytyi puristuspainemittauksessa, kun yhdestä sylinteristä "roiskui" polttoainetta startilla pyöritettäessä. Autolla piti ajaa korjauksen jälkeen n. 30 min (kierrokset 5000 r/min) ennen kuin savutus lakkasi ja putki oli kuiva. Korjauksen jälkeen savutusarvo oli 0,64.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Savutus (HDi)
« Vastaus #3 : 11.10.2012, 20:29:00 »
Auto alkoi savuttaan harmaata/vaaleeta.

Valkosavutuksen eli huonon palamisen aiheuttaja voi olla - mikä tahansa suuttimien kunnosta, suihkutusten  ajoitukseen, puristussuhteeseen ts. sylinterien/venttiilien tiiviyteen. Suuttimien kunnon tarkastuksella kannattaa aloittaa, jos suuttimien luotettavasti todettu olevan kunnossa, niin sylinterien tiiviysmittaus.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Savutus (HDi)
« Vastaus #4 : 23.10.2012, 00:56:49 »
Suuttimet vuotavat n. 6-7ml /min.

Ovat OK. Palstan haulla löytynee keskustelu, jossa on linkki vuotomittaustuloksiin.