Kirjoittaja Aihe: 306 - Nykiminen alakierroksilla  (Luettu 6857 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
306 - Nykiminen alakierroksilla
« : 02.05.2011, 20:30:43 »
Auto: 1995 306 Cabriolet 1,8 (XU7JP).

Mistähän mahtaa johtua, että auto nykii alakierroksilla? Aiheuttaa kengurunykimisen hitaasti ajettaessa. Korkeammilla kierroksilla ei ongelmaa.

Myös polttoaineen kulutus tuntuis olevan hiukan kovaa. Tosin ei oo kokemusta mitä tommosen pitäs kulutella, mutta ekan tankin perusteella viisari painuu aika vauhtia. Autohan on avokorinen mikä ilmeisesti hiukan nostaa painoa? Onko kuinka vaikutusta kulutukseen?

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Vs: 306 - Nykiminen alakierroksilla
« Vastaus #1 : 03.05.2011, 23:45:17 »
Taisi helpottaa. Tosin täytyy vielä seurailla tilannetta.

Vaihdoin akun plussakengän kun vanhan sai irti käsipelillä ja kirirstettyä sitä ei saanut. Miinuskengässä johtojen kiinnitysruuvit oli myös sormikireydessä joten purin ja puhdistin kengän samalla. Samoin tein moottorin maadotuspisteille.

Suuttimien liittimet kävin myös läpi. Liitin lähti jokaisesta suuttimesta vetämällä irti. Lukistus jousien toiminnasta en oikein päässyt käsitykseen, mutta jousen pohjaan painamalla alkoivat pysymään. Vastaavia liitimiä kun on vastaan tullut niin aina jousi on automaattisesti lukittunut kun liittimen painaa pohjaan.

Mahdolliset imuvuodot täytyy vielä tarkistaa. Ei vaan ollut saatavilla jarrukliineriä millä olis voinu suihkia.

Eka tankki nyt ajettu ja kulutus karvan yli 10 litraa sataselle sekalaisessa ajossa n. 50/50. Kuulostaa mielestäni hiukan suurelta? Tosin ei enään edes muista mitä bensat kuluttaa kun on dieseleillä tullut ajettua. Katotaan mihin asettuu korjaustoimenpiteiden jälkeen.

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 315
Vs: 306 - Nykiminen alakierroksilla
« Vastaus #2 : 04.05.2011, 12:08:09 »
Edellinen cabriolettini vei myös 10l/100km bensiiniä, vaikka kuinka nätisti yritti ajella sekalaista ajoa, moottori oli tosin 2,0 litrainen XU10J2.

http://tankkaus.com/cardata.php?nr=27695
2011 508 1,6 e-HDi Allure 2tronic
2016 308 T9 1.2 Puretech EAT6

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Vs: 306 - Nykiminen alakierroksilla
« Vastaus #3 : 04.05.2011, 12:17:44 »
Ompas sitten kumman janoinen autoa. Paino lienee tekee. Sen verran vielä on viilee, että en ole ajellut kuin katto kiinii. En tiedä kuinka vaikuttaa aerodynamiikkaan, mutta valkosesta autosta ainakin näkee, että kovat on pyörteet perässä. On meinaan sen verran pölystä musta muuhun autoon verrattuna.

Seurataan tilannetta. Luuslisin, että sillä nykimisellä jotain vaikutusta on.

Minkälaisiin kulutuksiin muuten pääsee vastaavalla umpikorisella autolla?

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 315
Vs: 306 - Nykiminen alakierroksilla
« Vastaus #4 : 04.05.2011, 21:00:54 »
Kaverilla oli 405 tuolla samalla moottorilla, XU10J2, ja kyllä sekin noin 10 litraa vei bensiiniä satasella.
2011 508 1,6 e-HDi Allure 2tronic
2016 308 T9 1.2 Puretech EAT6

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Vs: 306 - Nykiminen alakierroksilla
« Vastaus #5 : 04.05.2011, 23:19:13 »
Löytyihän sieltä (onneksi) se imuvuoto mapille menevästä letkusta. Hetken jo luulin sössineeni jakoremmin vaihdon kun ekalla kokeilulla kone kävi todella ontuen. Oli sit kuitenkin letku antanut murtumasta jo niin paljon periksi, että haittas käyntiä.

Kait se vaan on hajoiltava kulutuksen kanssa. Onhan sillä onneks kiva ajella ja vielä muakavampi kunhan saa katon auki.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Vs: 306 - Nykiminen alakierroksilla
« Vastaus #6 : 06.05.2011, 22:47:00 »
Ei ihan täysin auto kuntoon tullut. Huomattavasti mielekkäämmäksi käytös muuttui, mutta edelleen sopivilta kierroksilta kaasua löysätessä moottorijarrutuksen puolelle ilmenee nykimistä. Tekee samaa myös moottorijarrutuksen jälkeen kierroksia nostettaessa.

Onko ideoita? Miten vois todeta mapin toimivuuden?

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Vs: 306 - Nykiminen alakierroksilla
« Vastaus #7 : 08.05.2011, 13:07:32 »
Pientä lisä selvitystä taas tapahtunut.

PPplanet antoi vikaa kahdesta puolasta ja seossuhteesta. Onko puolien kanssa ollut jotain ongelmaa? Onko tossa moottorissa edes omaa puolaa joka sylinterille vai onko kyseessä käännöskukkanen? En tajunnut edes sen vertaan katsoa kun kiireissäni löin pellin kiinni.

Toi seos juttu on saattanut jäädä siitä haljennessta mapin letkusta. Viat eivät olleet aktiiviasia vaan satunnaisia.

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 315
Vs: 306 - Nykiminen alakierroksilla
« Vastaus #8 : 08.05.2011, 13:15:36 »
Minun cabriolet nykitti myös moottorijarrutukselta ja moottorijarrutukselle mentäessä vähäsen, siis ihan pari pientä nykäisyä, tasakaasulla auto taas kulki ihan tasaista kyytiä eteenpäin.

Lambda-anturi hajosi eräs syksy autosta, antoi kyllä vikakoodin ja poltti moottorin vikavaloa, lambdan vaihton jälkeen tuo nykiminen ehkä pienentyi, mutta ei hävinnyt kokonaan.
2011 508 1,6 e-HDi Allure 2tronic
2016 308 T9 1.2 Puretech EAT6

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Vs: 306 - Nykiminen alakierroksilla
« Vastaus #9 : 08.05.2011, 13:24:55 »
Jossain vaiheessa tuli mieleen, että voisiko moottori lähteä heiluntaliikkeeseen moottorijarutuksessa? Jotenkin kuitenkin tuntuu, että olisi käyntiongelmaa.

Vikavalo ei ole palanut, mutta muistissa tosiaan oli noi viat.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Nykiminen alakierroksilla
« Vastaus #10 : 08.05.2011, 16:40:59 »
Eiköhän tässä ole ihan perinteinen virranjakaja eikä puolayksikköä suoraan tulppien päällä eli yksi puola josta menee johto virranjakajalle.

Ko. autossa ei ole virranjakajaa, vaan kaksoiskipinäpuolayksikkö (ks. kuva):

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=21266.0
« Viimeksi muokattu: 08.05.2011, 17:33:09 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Nykiminen alakierroksilla
« Vastaus #11 : 08.05.2011, 17:13:32 »
PPplanet antoi vikaa kahdesta puolasta ja seossuhteesta.

Vikakoodien sanallisilla selityksillä ei oikeastaan tee yhtään mitään, ainakaan suomennetuilla versioilla. Antoiko ohjelmisto myös numeerisen koodin, josta vikakoodi on yksiselitteisesti pääteltävissä?

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=38768.0

Tässä tapauksessa siis luultavasti kyseessä ovat vikakoodit 31 tai 52 ja 57:

Lainaus
31   Mixture regulation auto-adaptation function *   Polttoaineseoksen säädön mukautumistoiminto   Vähäinen
52   Mixture regulation function *   Polttoaineseoksen säätö (lambda-anturi)   Merkittävä   x
57   Coil 2 control   Sytytyspuolan 2 ohjaus   Merkittävä

Vikakoodi 57 siis tarkoittaa, että kaksoiskipinäpuolayksikön toisessa "puolikkaassa" (tai sen ohjauksessa tms.) on vikaa. Voisit tarkistaa, näkyykö puolayksikön valussa halkeamia ja mitata sen vastusmittauksella (mittasin joskus samanlaisen puolan, mutten enää löydä mittaustuloksia). Jos saat jostain taatusti toimivan puolan kokeiltavaksi, niin sillä kokeilemallahan asia varmistuu. Laitoin yksityisviestillä hieman materiaalia autosi moottorinohjausjärjestelmän komponenttien testaukseen liittyen.

Jos tyhjensit nyt vikamuistin, niin vähän ajan päästä kannattaa tarkistaa, ovatko vikakoodit uusiutuneet.

Jos haluat mittailla vielä MAP-anturia, niin tässä vertailutietoa: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=7832.0
« Viimeksi muokattu: 08.05.2011, 17:31:59 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Vs: 306 - Nykiminen alakierroksilla
« Vastaus #12 : 26.05.2011, 21:39:52 »
Taas ollaan tämän asian suhteen viisaampia.

Puolaan liittyvää koodia ei tule uudelleen muistiin nollauksen jälkeen. On siis ilmeisesti joskus katkon heittänyt ja siitä muistiin jäänyt.

Toinen seoksen säätöön liittyvä koodi tulee melko varmasti lambda-anturista. Anturitietojen "monitoroinnissa" lambdan jännite joutokäynnillä on noin 850 mv, mutta putoaa välillä lähelle nollaa muutamaan kymmeneen millivolttiin. Ihanteellinen arvohan olisi lähellä volttia. Putki ei vuoda, joten siitä heittely ei johdu.
Pitänee hankkia uusi anturi. Uskallanko luottaa Motonettiin vain haenko jostain muualta? Motonetti tarjois tommmosta, Delphi-lambda 4-johto Zirkonia 28-3444   306 Aito Delphi lambda-anturi jos 4 johdolla [1993 - 2002].

PL

  • Vieras
Vs: 306 - Nykiminen alakierroksilla
« Vastaus #13 : 26.05.2011, 22:20:31 »
Laittaisin Boschin-lambdan, jossa suoraan oikean mittainen johtosarja ja liittimet. Autotarvikeliikkeistä ja ebaystä löytyy (mm. täältä: linkki).

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Nykiminen alakierroksilla
« Vastaus #14 : 26.05.2011, 23:41:41 »
Toinen seoksen säätöön liittyvä koodi tulee melko varmasti lambda-anturista. Anturitietojen "monitoroinnissa" lambdan jännite joutokäynnillä on noin 850 mv, mutta putoaa välillä lähelle nollaa muutamaan kymmeneen millivolttiin. Ihanteellinen arvohan olisi lähellä volttia. Putki ei vuoda, joten siitä heittely ei johdu.

Ihanteellinen jännite ei ole lähellä volttia eikä edes 850:tä millivolttia - em. arvoilla seossuhde on/olisi aivan liian rikas. Stokiometrisellä seossuhteella (lambda = 1.0)  anturin jännitteen vaihtelun keskijännite on luokkaa 450 mV. Keskijännite karkeasti huippu-arvojen (jännite-arvo vaihtelee muutamia kertoja sekunnissa välillä 600-500 mv <-> 200-100 mV) puolivälissä.