Kirjoittaja Aihe: 307 - Vikakoodi P0341  (Luettu 7203 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

juie

  • Vieras
307 - Vikakoodi P0341
« : 25.08.2011, 18:58:36 »
Arkistoitu ohje: 307 - Vikakoodi P0341 (sytytyspuola)


Auto: 2003 307 2,0 (5-ovinen).

Elikkä kyseinen vikakoodi löytyi, kun etsiskelen vikaa huonoon kylmäkäynnistykseen (myös koodi P0410 löytyi, ilmapumppu?). Kone näytti: P0341, nokka-akselin asentotunnistin, virtapiirin alue/suorituskyky.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 307 - Vikakoodi P0341
« Vastaus #1 : 25.08.2011, 19:12:06 »
Ei ole noita koodeja ilmaantunut omassa autossa. Tuo koodi P0341 on tosiaankin nokka-akselin asematunnistimen koodi ja ilmoittaa että arvot ovat ohjearvoalueen ulkopuolella. Tuo toinen P0410 on toisiojärjestelmän toimintahäiriön ilmoitus.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 307 - Vikakoodi P0341
« Vastaus #2 : 25.08.2011, 19:21:44 »
Nokka-akselin asentotunnistimen kiinnitys kannattaisi tarkistaa ja pistokkeen kontaktipinnit puhdistaa. Mahdollisesti vaihto uuteen, jos vikakoodia antaa edelleen. Toisioilmapumpun toimintahäiriö saattaa olla hetkellinen, eikä sen enempää kannata huolehtia, mikäli vikakoodi ei uusiinnu toistuvasti.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

Benkku

  • Vieras
Vs: 307 - Vikakoodi P0341
« Vastaus #3 : 25.08.2011, 21:31:18 »
Eli mitäs noi suomeksi tarkoittaa ::)

Sitä ettei nokan asema ole välttämättä kohdallaan, kannattaa tarkistaa jakopään/nokkien ajoitus.

juie

  • Vieras
Vs: 307 - Vikakoodi P0341
« Vastaus #4 : 01.09.2011, 16:43:10 »
Onkohan tuo 2 litrasen koneen nokka-akselin asentotunnistin sama kuin pienemmissä koneissa? Tai löytyykö jostain Citikasta esim. samanlainen?

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 307 - Vikakoodi P0341
« Vastaus #5 : 01.09.2011, 17:56:18 »
Tuosta en tiedä, onko pienemmissä moottoreissa käytettävä tunnistin sama, mutta Citroen käyttää samoja koneita, eli niissä olevat vastaavat komponentit sopivat myös Peugeotin koneisiin.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

Tervojoo

  • Vieras
Vs: 307 - Vikakoodi P0341
« Vastaus #6 : 18.05.2020, 15:33:55 »
Auto: 2003 307 SW 2,0 (EW10, 255 000 km).

Onko tuo jakopään ajoituksen tarkistus minkälainen homma? Mulla on merkkihuollon diagnosi että vikakoodi p0341 nokka-akselin asentosunnistin... tunnistin tarkastettu että toimii... tästäjohtuen ehdottavat ratkaisuksi jakopään ajoituksen tarkistusta. Hintaa tulisi n.400€ ja auto maksoi 2kk sitten 700€... :)

mertsi1

  • Vieras
Vs: 307 - Vikakoodi P0341
« Vastaus #7 : 26.05.2020, 22:56:14 »
Jos siellä on jako sekaisin, ni se kone ei meinaa pysyä paikallaan siellä vaan meinaa hyppiä pois kiinnikkeistään. Kannattaa nyt vaihtaa se tunnistin ensin, mutta ei mihinkään kaikista halvimpaan Motonetistä löytyvään...
Myöskään ohjainlaiteviat eivät ole mitenkään tavattomia kyseisessä automallissa.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 307 - Vikakoodi P0341
« Vastaus #8 : 26.05.2020, 23:31:17 »
Ja miksi se jakopään tarkastus maksaa 400 €, tuskin menee tuntia kauempaa toimenpiteen tekemiseen.

jaeaetee

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: 307 - Vikakoodi P0341
« Vastaus #9 : 16.02.2021, 20:02:58 »
Laitetaas tänne muillekin oma kokemus, jos jollekin apua.

Eli oma 307 2.0 bensa viimeistä vuosimallia 2007/2008. Herjasi myös tuota nokka-akselin asennontunnistinta. Bilteman lukijalla.. arvelin että mahtaako olla oikeassa, mutta kyllä se sen tiesi.

Kone teki pari kertaa niin, että yhtäkkiä käynti huononi tosi huonoksi, ei niin että olisi "kolmella" käynyt, vaan niin että poksautti imusarjaan päin palokaasuja ja hytkyi ja tärisi. Hinautin auton kotipihalle. Luulin jo että jako hyppäsi. Jakohihna oli kuitenkin ok.

Katsoin service boxista että Tässä EW10 koneessa on kaksi asentotunnistinta, toinen vauhtipyörällä ja toinen nokka-akselilla (säätyvä ajoitus..). Vikana oli ilmeisesti se, että kone käynnistettäessä tunnisti asentonsa molemmista antureista mutta nokan anturi alkoi ajossa yhtäkkiä heittää järjettömiä arvoja --> sytytys ja/tai bensansyötön ajoitukset meni sekaisin. Huomattavaa oli, että moottori toimii ok pelkällä vauhtipyörän anturilla, kokeiltaessa ajella nokan anturin johto irti. Starttaaminen vain kesti vähän kauemmin.

Nokka-akselin anturin vaihto korjasi vian.