Kirjoittaja Aihe: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)  (Luettu 10319 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jarrumies

  • Vieras
Arkistoitu ohje: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)


Auto: 1996 306 1,6 XR (viistoperä).

Aiheena on mystinen ero takajarruissa (rummut). Katsastusmies kertoi seuraavaa jarruvoimista:

ETU              2.0 / 2.0 kN
TAKA            1.8 / 0.8 kN
KÄSIJARRU   1.5 / 1.5 kN

Eli takana on käyttöjarrussa liian suuri ero. Hiekkatiellä jarruttaessa vasen takapyörä menee lukkoon ja oikean puoleinen takarengas ei sitten millään kun poljetaan käyttöjarrua. Käsijarrulla saa molemmat renkaat lukkoon.

Molemmille puolille taakse on vaihdettu uudet työsylinterit jarruille ja tuonne oikealle (joka mielestäni on se jossa vika) vaihdettu sylinterin lisäksi jarruputki, jarruletku, jarrurumpu ja jarrukengät. Eli taakse on vaihdettu jo kaikki mahdollinen ilman parannusta tulokseen, pyörä ei edelleenkään mene lukkoon hiekkatiellä jarruttaessa. Pääsylinterissä vika ei voi olla, koska kyseessä kaksipiirijarrut ja edessä jarruvoimat ovat tasan.

Käsittääkseni tässä automallissa ei ole erillistä paineenrajoitinta taakse, vaan tuo paineensäätely on integroitu tuohon jarrusylinteriin. Nyt olisi kaikki kullanarvoiset vinkit tarpeen.

Jarrumies

  • Vieras
Vs: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)
« Vastaus #1 : 27.10.2011, 08:54:36 »
Jos se vika onkin siinä puolella mikä pitää paremmin? Ei meinaan mun mielestä ole ihan normaali tuo 1.8 kN varsinkaan jos kyseessä on ne pienet rumpujarrut.

Tuota ensin epäilinkin, ajattelin että jos se paineensäädin on rikki tuossa sylinterissä ja päästää liikaa painetta taakse. Mutta kun sylinterinvaihdon jälkeen oli tismalleen samat lukemat. 1.8 kN kuulostaa kyllä hieman korkealta ja kyseessä on ne pienemmät (180 mm) rummut.

Mitähän normaalisti tässä mallissa noissa rummuissa voimat mahtaa olla?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 148
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)
« Vastaus #2 : 27.10.2011, 08:58:57 »
No mä katsastin tuossa kesällä yhden jossa on tuollaiset jarrut:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=25756.msg243359#msg243359

Lisäksi Toni on koonnut jotain tuloksia:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=18254.msg98873#msg98873
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Jarrumies

  • Vieras
Vs: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)
« Vastaus #3 : 27.10.2011, 09:03:23 »
OK, voisi näyttää siltä että tuo 1.8 kN olisi hieman liian suuri. Seuraakin kysymys miksi ihmeessä se pitää niin lujaa kiinni käyttöjarrulla? Tuolla paremmin pitävällä puolella on vanha rumpu, kengät on vaihdettu viime vuonna. Sylinteri / putki / letku vaihdettu myös.

Onko varmaa tietoa siitä, ettei tuossa -96 Hatchback mallissa ei ole erillistä paineensäädintä?

micco

  • Vieras
Vs: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)
« Vastaus #4 : 27.10.2011, 09:07:49 »
Käsittääkseni tässä automallissa ei ole erillistä paineenrajoitinta taakse, vaan tuo paineensäätely on integroitu tuohon jarrusylinteriin.

Kaverilla oli Mondeossa vähän aikaa sitten sama ongelma. Vaihtoi kaikki mahdolliset jarruihin liittyvät, mutta ero oli myös tuota luokkaa käyttöjarrussa. Vika oli tuossa paineensäätelyssä pääjarrusylinterissä. Ainakin siinä autossa ne rajoitinventtiilit oli vaihdettavat.

Jarrumies

  • Vieras
Vs: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)
« Vastaus #5 : 27.10.2011, 09:14:49 »
Aivan, tuo oli se mitä itsekin ajattelin ensiksi. Eikös ne paineensäätimet Pökötissä pitäisi olla tuolla takaluukun alapuolella? Jos ei siis ole niitä kuormaa tunnistavia. Siellä edestä taakse tulevat jarruputket tekevät ihmeellisen kierroksen juuri sillä kohtaa. Siinä näkyy kaksi pientä 2 cm x 1 cm kikkulaa, mutta käsittääkseni paineensäätimet ovat kooltaan isompia? Ja niin kuin mainitsin, niin tässä mallissa (rummut takana, ei ABS Bosch-Bendix) pitäisi ne paineensäätimet olla tuossa jarrusylinterissä itsessään.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)
« Vastaus #6 : 27.10.2011, 16:14:13 »
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=39997.msg171836#msg171836

Jollei autosi pohjassa ole rajoitinventtiileitä tai kuorman tunnistavaa säädintä, on toiminto sisäänrakennettu jarrusylintereihin. Ne tavaratilan pohjan alla olevat kuvailemasi osat ovat vain jarruputkien jatkoliittimiä, joista yksi näkyy tässä kuvassa.

Putkistoon asennettava rajoitinventtiili 4861 49 näyttää tältä:

http://seekpart24.com/trw/brake-power-regulator-gpv1036?c=100037&at=9518
« Viimeksi muokattu: 27.10.2011, 16:19:36 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Jarrumies

  • Vieras
Vs: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)
« Vastaus #7 : 27.10.2011, 19:08:39 »
Joo juurikin tuollaiset jarruputken jatkoliittimet siellä näyttäisi olevan, kiitoksia vain informaatiosta.

Homma vaan käy entistä mystisemmäksi vian selvittämisen suhteen. Jos kerran 0.8 kN takarenkaalle noiden em. linkkien perusteella on melko normaali voima ja 1.8 kN takarenkaalle on jo hieman yläkanttiin ja paineensäädin (sylinterissä) on vaihdettu, niin mikä ihme sinne päästää niin kovan paineen / mikä siinä puree niin kovin kiinni?

Ei kukaan osaa auttaa miestä mäessä? Mistä johtuu että vasemmalla puolella on noin paljon suurempi jarruvoima, vaikka sylinterit (joissa paineenrajoitin sisällä) on juuri vaihdettu.

Jarrumies

  • Vieras
Vs: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)
« Vastaus #8 : 30.10.2011, 20:47:52 »
Eihän siellä mikään vaan laahaa? Toisaalta onhan kaikki varmasti kasattu oikein eikä käsijarruvaijeri "kanna". Mites muuten etujarrujen voimat oli? Oliko samassa piirissä olevan etujarrun voima myös heikko?

Edessä voimat tasan 2 kN. Ei rumpua pyörittämällä mikään laahaa, ja osatkin pitäisi olla kasattu oikein. Asia joka hieman ihmetyttää on se, että kun tuota vasemman puolen rumpua irroittaa (1.8 kN), niin on löysättävä kässärin vaijeria hytistä, ja siltikin rumpu istuu aika tiukassa. Oikealta puolelta (0.8 kN) rumpu lähtee todella helposti irti. En tiedä merkkaako mitään, mutta tämä vain huomiona.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)
« Vastaus #9 : 30.10.2011, 22:01:33 »
Voi olla kaukaa haettua, mutta oisko toisella puolella kengät säädetty liian kauas rummusta eikä jarrusylinterin liikematka riitä? Käsijarru taasen vaikuttaa suoraan kenkiin, jolloin liikematka saattaisi piisatakin. Käsijarru vaikuttaisi olevan säädetty liian tiukalle, jos vaijeria tarvii löysätä rummun irroitukseen tai sitten rumpuun on vaan kulunut kunnon kynnys.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

makinjar406

  • Vieras
Vs: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)
« Vastaus #10 : 30.10.2011, 22:53:13 »
Voisikos siinä heikompitehoisessa puolessa olla vaan ilmaa vielä putkessa.. ilmausjärjestys?

Jarrumies

  • Vieras
Vs: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)
« Vastaus #11 : 02.11.2011, 20:48:18 »
Kiitoksia vaan vinkeistä kaikille, nyt on tosiaan molemmilta puolilta takana vaihdettu kaikki osat, paitsi nuo automaattisäätötangot. Vikaa on edelleen. Vasen takapyörä pitää paremmin kuin oikea, hiekkatiellä tehdyn jarrutustestin perusteella. Voisikohan viallinen säätötanko (ei tuo kenkiä riittävän lähelle rumpua) aiheuttaa sen, että työsylinterin liike ei riitä ja siten jarruvoima jää pienemmäksi?

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)
« Vastaus #12 : 02.11.2011, 21:12:07 »
Emännän 306:ssa ilmeisesti vialliset säätötangot aiheuttivat sen ettei jarruteho ollut riittävä. Muutamat ensimmäiset jarrutukset pitivät hyvin, mutta sen jälkeen jarruteho heikkeni. Säätötankojen uusiminen poisti ongelman. Ennen sitä tuli tosin vaihdettua kaikki muut osat, paitsi kengät. Muistithan säätää kengät tangoilla mahdollisimman lähelle rumpua ennen osien kasausta?
« Viimeksi muokattu: 02.11.2011, 21:15:09 kirjoittanut Aksu »
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Jarrumies

  • Vieras
Vs: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)
« Vastaus #13 : 03.11.2011, 07:11:24 »
Joo kyllä ne tuli huonommin pitävällä puolella säädettyä niin lähelle, että rummun sai juuri vielä päälle.
Paremmin pitävällä puolella jätin ihan löysälle, mutta automaattisäätö teki näköjään tehtävänsä sillä puolella, koska tämä puoli meni edelleen lukkoon, toinen ei.
Täytyy kokeilla vaihtaa tuo säätötanko tuonne huonommin pitävälle puolelle ja katsoa tuleeko parannusta!!

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)
« Vastaus #14 : 03.11.2011, 07:55:08 »
Ei se automaattisäätö niitä kenkiä kovin nopeasti lähelle rumpua aja, jos ne on jätetty selkeästi "löysälle". Siinä saa tovin pumpata jarruja, että se naksuttaa säädön tiukalle.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89