Kirjoittaja Aihe: 407 - Vaihdevalitsin jumissa (automaattivaihteisto) (jarruvalokytkin)  (Luettu 6198 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

patonki

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2004 407 2,0 HDi (automaatti).

Autoon tuli kummallinen vika: käynnistyy, mutta automaattivaihteiston valitsin jumittaa P-asentoon. Jarru on pohjassa niin kuin pitääkin, mutta keppi ei hievahdakaan. Havaintoja vian aiheuttajasta?

ESP/ASR sekä speed control herjat tietsikalla. Pirssi ollut telakalla 1 kk aiemmin samoista vioista.

Ratkaisu:

Auto jumitti hankalaan paikkaan ja vihjeiden perusteella saatiin tilapäisesti vika ohitettua. Tänään auto saatiin vietyä ajamalla huoltoon, sieltä uusi jarruvalokytkin paikalleen ja voilá, kaikki herjat katosivat.

Tässä ketjussa saamieni vihjeiden perusteella löysin täältä foorumilta tukea analyysille kuin myös tämän perusteella: http://www.peugeotforums.com/forums/407-41/407-brake-light-fault-17688/

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 041
Vaihdekepin vapauttava solenoidi ei vedä. Joko se ei saa jarrupolkimelta ohjausta (eli sähkökytkin rikki) tai solenoidi vialla.

Tarkistaisin aluksi sen kytkimen.

P-salpa saadaan pois päältä mekaanisestikin, jolloin pääsee ajamaan vaikka vikaa ei ole korjattukaan.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 849
Auton saat ajoon kun purat siitä kepin ympäriltä muovit pois ja nostat sieltä valitsimen juuresta (kyljestä) solenoidin päästä sitä tankoa, joka lukitsee P:n päälle. Sen jälkeen kannattaa pitää valitsin N:llä ja käyttää käsijarrua auton pysäköidessä.

Vika voi tosiaan olla jarruvalokytkimessä ja siellä voi olla yksi kytkin jarruvalolle ja toinen tuolle solenoidille tai vaihtoehtoisesti siellä on yksi kaksoiskytkin molemmille yllä mainituille toiminnoille.

Testerillä toi vika kuitenkin selviää parhaiten kunhan nyt aluksi saat solenoidia nostamalla sen kepakon pois P-asennolta.
« Viimeksi muokattu: 21.11.2011, 13:20:44, kirjoittanut S_a_m_i »
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 516
Jarruvalokatkaisijoissa on ollut paljon ongelmia useissa eri malleissa. Lienee samoja katkaisijoita kaikissa. Tuon pystyis ilmeisesti korjaamaankin mutta ei taida kannattaa. Aika huonolaatuinen katkaisija. Yleensä ongelmat näissä alkavat pakkasella kun katkasija ei liiku kunnolla ja siitä voi tulla virheilmoitus. CRC tai vastaava suihkutus katkaisijaan voi auttaa.
Peugeot 508 & Peugeot 607

klaak

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2007 407 2,0 HDi (automaatti).

Miten automaattivaihteisen auton vaihde saadaan pois P asennosta esim N asentoon jos auto ei käy. Jarrupolkimen painaminen ei riitä niinkuin auton käydessä.

Pieni tarkennus: oletetaan että autosta on syystä tai toista sähköt hävinnyt jolloin tulee tarve siirtää/hinata auto johonkin, miten saan P-asennon pois päältä?

Ratkaisu:

Auton saat ajoon kun purat siitä kepin ympäriltä muovit pois ja nostat sieltä valitsimen juuresta (kyljestä) solenoidin päästä sitä tankoa, joka lukitsee P:n päälle. Sen jälkeen kannattaa pitää valitsin N:llä ja käyttää käsijarrua auton pysäköidessä.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 871
  • Eipä turhia höttyillä :)
Aut.kepissä on yleensä jossain se vapautin, jolla kepin saa liikkumaan juurikin ajatellen että auto on sammuneena tienposkessa ja se pitää sieltä hinata pois. Valitettavasti minulla ei ole exact tietoa missä juuri tuossa autossa tuo vapautin sijaitsee, löytyisikö ohjekirjasta :-\
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 119
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Tarkennuksena asiaan, auton ei tarvitse olla käynnissä vaan jarrupolkimen painaminen vapauttaa valitsimen lukituksen kunhan autossa on virrat päällä (olettaen myös, että autossa on kunnossa oleva akku kytkettynä)

407:ssa ei taida olla valmiina sellaista koloa josta tuon lukituksen saa vapautettua jos virtaa ei autossa ole. Valitsimen peitelevyn poistamalla tuon lukkosolenoidin saattaa saada vapautettua, näin ainakin olen mielestäni nähnyt jossain sisarmerkin (Citroen) ohjeessa olleen, saattaisi toimia myös 407:ssa..?