Kirjoittaja Aihe: 406 - Ei aina pysy käynnissä tyhjäkäynnillä (sytytyspuola)  (Luettu 6864 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Liiffi

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2000 406 2,0 SV (EW10J4, RFN).

Eli suojasäästä jätin auton parkkiin tolppaan lämmitykseen (useita lämmitysjaksoja 14 h aikana, tunnin kerrallaan) ja tänä aamuna -8 asteen pakkasesta käyntiin niin sammui heti. Uudestaan lähti käyntiin ja keltainen moottorin vikavalo jäi palamaan. Kylmällä koneella auto käy tyhjäkäyntiä hetken ja sitten sammuu. Lämpimänä ei juuri käy tyhjäkäyntiä. En ole lukenut muista tyhjäkäyntimoottorin ilmoituksista mainintaa, että keltainen moottorin vikavalo palaisi, vai onko se niin päivänselvä juttu, ettei ole kirjoitettu. Siksi kysyisin, että palaako se keltainen varoitusvalo, kun tyhjäkäyntimoottori renaa, vai pitääkö keskittyä muihin vikapaikkoihin (MAP, kaasuläppäkotelo, yms.)?

Kone kyllä tuntuu käyvän ihan tasaisesti kun pihassa sitä käytin paikallaan, polkimen nostaminen ja päästäminen tyhjäkäynnille -> auto sammuu. Ajoin pienen lenkin tuossa niin joka risteykseen sammui ja pari kertaa ajosta sammui kun hieman nostin kaasua, ja uudelleen painaminen ei auttanut mitään, auto sammui. auto starttaa ja käynnistyy normaalisti, muutaman kerran sammui tosin välittömästi mutta uudellen käynnisty onnistui aina. Voisiko huohotin olla jäätynyt tms.?

Ratkaisu:

Auto korjattu, kyseessä oli puolavika.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Tyhjäkäyntisäätimen vialta vaikuttaa, jos kierroksilla käy tasaisesti.

Tyhjäkäyntimoottorin toiminnan voi testata siten, että kun saat auton käymään tyhjäkäyntiä, mielellään lämpimällä moottorilla, niin nappaat lennossa tyhjäkäyntimoottorin liittimen irti. Tämän jälkeen auton pitäisi käydä lämpimänä likimain normaalia tyhjäkäyntiä sammumatta. Tyhjäkäyntimoottori kun ei tällöin pääse sulkemaan ilmakanavaa ja jumittamaan kiinniasentoon.