Ongelma:
Auto: 2001 406 GW 2,0 HDi 110 (440 000 km).
Auto ollut seisonnassa yli kuukauden. Käynnistinmoottori pyörittää iloisesti, mutta auto ei käynnisty. Luin vikakoodit:
- Fuel low pressure pump supply
- ERG circuit. ERG solenoid valve
- Circuit ERG butterfly solenoid valve
- Turbo pressure. Solenoid valve circuit
Ja kaikissa Open circuit or short circuit to earth. Muitakin koodeja oli, mutta ne ehdin pyyhkiä pois (mm. 3rd piston actuator valve). Nämä siis tulee, kun tyhjennetty muisti ja virrat laittaa päälle.
Sähkökaaviosta katsoin, että naftapumppu, EGR-venttiili, turbon solenoidi ja tuo 3:rd piston actuator valve (mikä lie suomeksi..) ovat sulakkeiden F25 ja F34 takana. (ei tule virtaa kummallekaan) Näille molemmille tulee kaavion mukaan virta Engine management multifunction releeltä, joka taasen saa virtasen sulakkeiden F26 ja F27 kautta. Näihin sulakkeisiin virta tulee. Vika lienee siis tuolla välillä.
Mistä löytyy tuo "moottorin monitoimirele"? Helpoin olisi aloittaa sieltä käsin etsimään katkosta, kuin purkaa ensimmäiseksi koko konehuoneen nurkka.
Ratkaisu:
Vika oli nimenomaan releen ohjauksessa. Inertiakytkin oli pompannut pois päältä. Kytkin löytyy edestä katsottuna oikealta puolelta joustintuen kiinnityksen vierestä. Punainen kumitötterö, josta painaessa kytkin menee päälle. Heti lähti käyntiin, kaikki ilmestyneet koodit nollasin, eikä enää tullut yhtään. Syy inertiakytkimen laukeamiseen löytyi. Vasen etujousi oli pamahtanut katki kahdesta kohtaa paikallaan seistessä. Täräyksen voima oli laukaissut kytkimen.