Kirjoittaja Aihe: 206 - Käynnistinmoottori ei aina toimi  (Luettu 5966 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

manyga

  • Vieras
206 - Käynnistinmoottori ei aina toimi
« : 06.08.2010, 07:44:56 »
Ongelma:

Auto: 1999 206 1,4 (TU3JP).

Starttimoottori on alkanut reistailemaan todenteolla nyt loppukesän aikaan. Joutuu lähes joka toinen kerta koputtelemaan, että pääsee liikkeelle. Olisiko kellään tietoa, mistä saisi edullisesti vaikka käytettyä? Ja onko sama starttimoottorimalli moneen vuosimalliin (bensa)? Entä, kuinka hankala tuo on vaihtaa?

Ratkaisu:

Starttimoottori vaihdettiin tänään (Motonetista 79 e). Vaihto ei kestänyt kauan, kun mies sen vaihtoi.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 206 - Käynnistinmoottori ei aina toimi
« Vastaus #1 : 06.08.2010, 12:26:58 »
http://www.motonet.fi/motonet/varaosat/PEUGEOT_206

Lainaus
SÄHKÖ JA POLTTOAINE / SÄHKÖJÄRJESTELMÄ / KÄYNNISTYS / KÄYNNISTINMOOTT.(VAIHTOLAITE)
Hintaan lisätään pantti joka palautetaan vanhaa korjauskelpoista starttia vastaan, jollei kyse ole kokonaan uudesta laitteesta
Startti PSA TUmoott+AV, 13-2653, 206 1,4/1,6/1,6-16V [1999 - 2009], 79,50 e, Pantti 50,00
Startti PSA-Diesel 91- av, 13-2697, 206 1,9D/2,0HDi [1999 - 2009], 99,90 e, Pantti 50,00
Startti PSA TU-moott UUSI Valeo AV, 13-2752, 206 1,4/1,4-16V/1,6/1,6-16V alennusvaihteella, kokouusi aito Valeo [1999 - 2009], 159,90 e

Vastaavaan hintaan saanee muistakin tarvikeliikkeistä. Käytettyä en ostaisi vaan mieluummin tehdaskunnostetun, kunnei hinnoissa välttämättä ole juuri eroa. Kunnostettujen osien kohdalla vanha osa pitää yleensä antaa vaihdossa tai vastaavasti maksaa korkeampi hinta (esim. Motonetin 50 euron panttimaksu).

206, käynnistinmoottorit
206, käynnistinmoottorit, 3 DOOR SALOON AND INJECTION TU SINCE DAM 0784777 OR SINCE DAM 0857581 OR SINCE DAM 0784783 OR SINCE DAM 0784788 OR FIRM 3 DOOR SALOON AND INJECTION TU SINCE DAM 0784777 OR SINCE DAM 0857581 OR SINCE DAM 0784783 OR SINCE DAM 0784788

Peugeotilla esim. tehdaskunnostettu käynnistinmoottori 5802 CG maksaa 138,00 e (sopivuus on syytä varmistaa liikkeestä auton valmistenumeron avulla). Tärkeää on katsoa, että uusi käynnistinmoottori on sähköisiltä arvoiltaan vastaava kuin aiempikin tai ei ainakaan heikkotehoisempi (esim. eri TU-moottoreilla varustetuissa autoissa on käytetty teholtaan erilaisia käynnistinmoottoreita, vaikka ne mekaanisesti olisivatkin yhteensopivia). Tiedot on merkitty käynnistinmoottoriin. Peugeot käyttää käynnistinmoottoreissa ja latureissa tehoon perustuvia luokituksia (esim. CL1, CL2 ja CL3), jonka saa selville Service Box -palvelusta (tai merkkiliikkeestä) auton valmistenumeron perusteella tai tieto saattaa olla merkitty osaankin.

Vaihdon hankaluudesta ko. moottorinmallin kohdalla en osaa sanoa mitään, riippuu paljon siitä, kuinka ahdasta on eli kuinka helposti pultit ja johdot pääsee irrottamaan. Joka tapauksessa jännitteellisten johtojen irrotuksessa ja kytkemisessä on noudatettava varovaisuutta. Tässä jotain 307:n (erilaisen TU5JP4-moottorin) käynnistinmoottorin vaihtoon liittyvää:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=45445.0
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info