Kirjoittaja Aihe: 308 - Depollution system faulty (VTi)  (Luettu 16402 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

wyn

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 60
308 - Depollution system faulty (VTi)
« : 16.03.2012, 15:57:29 »
Auto: 2008 308 1,6 VTi 120 (44 000 km).

Sama virheilmoitus havaittu VTi-koneisessa 308:ssa. Ovatkohan mahdolliset syyt ja korjaustoimenpiteet (ja -hinnat) samoja kuin dieselmoottorin kanssa?

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=31540.0

Käytännössä pelkkää taajama-ajoa tulee ajeltua, kannattaisikohan käydä moottoritiellä ajelemassa ennen kuin menee rahastettavaksi huoltoon? Olen tässä pari päivää koittanut kaasutella raskaammin kuten joku aikaisemmin ehdotti mutta ilman vaikutusta.
Peugeot 3008 Allure Puretech 130 EAT8 -19
ex: Peugeot 3008 VTi 120 -12, Peugeot 308 VTi 120 -08, Peugeot 206 XT -03

Premium

  • Vieras
Vs: 308 - Depollution system faulty (VTi)
« Vastaus #1 : 16.03.2012, 17:54:51 »
Syystä tai toisesta ohjausyksikkö ei pysty joko mittaamaan lambda-arvoa tai pitämään sitä oikeana. Voi olla esim. lambda-anturi (eli happitunnistin) viallinen, tai jossain on vuotoa, tai on sytytyshäiriöitä tai.... En suosittelisi ajelemaan kovin pitkään enkä etenkään menemään moottoritielle! Jos lambda-arvo on pielessä, katalysaattori saattaa vaurioitua pitemmässä ajelussa.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 308 - Depollution system faulty (VTi)
« Vastaus #2 : 16.03.2012, 18:47:08 »
Vikakoodien lukeminen saattaisi kertoa tarkemman syyn ko. vikailmoitukselle.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 308 - Depollution system faulty (VTi)
« Vastaus #3 : 16.03.2012, 20:09:29 »
Onko vikavalon syttymisen jälkeen startattu joku 10 kertaa. Valo ja viesti poistuu sitten itsestään jos ollut hetkellinen vika. Taempi lambda anturi mahdollinen vikakohde. Ensiksi kannattaa vikaloodit lukea.
Peugeot 3008 hybrid

wyn

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 60
Vs: 308 - Depollution system faulty (VTi)
« Vastaus #4 : 16.03.2012, 22:20:46 »
Juu, on tuota kyllä yli 10 kertaa startattu, pitänee viedä värkki huoltoon josko siinä sitten jotain ns. oikeaa vikaa olisi, kiitokset vastanneille.
Peugeot 3008 Allure Puretech 130 EAT8 -19
ex: Peugeot 3008 VTi 120 -12, Peugeot 308 VTi 120 -08, Peugeot 206 XT -03

wyn

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 60
Vs: 308 - Depollution system faulty (VTi)
« Vastaus #5 : 23.03.2012, 13:33:34 »
Autokeskuksen alustavan arvion mukaan ongelma johtuu joko moottoriin lyhyiden ajojen vuoksi kerääntyneestä kylmälimasta tai viallisesta anturista (kaksi eri mahdollisuutta). Yrittävät nyt sitten putsailla mömmöt pois ja vaihtaa alkuun [samanlaiset] anturit päittäin.

Jos kyse on tuosta limasta (öljyn ja kondenssiveden sekoitusta, minulle uusi tuttavuus mutta enhän minä tekniikasta mitään ymmärräkään 8) ) niin pitääpä selvittää miksi viikko sitten Automaassa eivät mitään öljynvaihdon yhteydessä kommentoineet..
Peugeot 3008 Allure Puretech 130 EAT8 -19
ex: Peugeot 3008 VTi 120 -12, Peugeot 308 VTi 120 -08, Peugeot 206 XT -03

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 308 - Depollution system faulty (VTi)
« Vastaus #6 : 23.03.2012, 13:53:42 »
Hyvin mahdollista. Huonoa öljyä. Laita mobil 1 esp formula 5w30, niin ei ongelmia vaikka ajo olisi lyhyttä. Tuohon ongelmaasi löytyy korjausohje jolla ongelma toki poistuu.
Peugeot 3008 hybrid

wyn

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 60
Vs: 308 - Depollution system faulty (VTi)
« Vastaus #7 : 23.03.2012, 22:34:32 »
Autokeskuksen reippaat pojat vaihtoivat imunokan viiteanturin ja puhdistivat venttiilikopan ja vaihtoivat tiivisteen, hintaa lystille kertyi 355 euroa. Pitääpä vilkaista mitä öljyä tuohon on vuosihuolloissa laitettu, hankala kyllä uskoa että noissa niin isoja eroja olisi mutta kai se on pakko jos niin kerran sanotte.

Paperissa on myös huomautus; "Nokka-akselien pinnoissa alkavaa syöpymistä/kulumaa", mitähän tuo käytännössä mahtaa tarkoittaa, koska hajoaa ja paljonko tulee kustantamaan?
Peugeot 3008 Allure Puretech 130 EAT8 -19
ex: Peugeot 3008 VTi 120 -12, Peugeot 308 VTi 120 -08, Peugeot 206 XT -03

Benkku

  • Vieras
Vs: 308 - Depollution system faulty (VTi)
« Vastaus #8 : 24.03.2012, 04:06:29 »
...Paperissa on myös huomautus; "Nokka-akselien pinnoissa alkavaa syöpymistä/kulumaa", mitähän tuo käytännössä mahtaa tarkoittaa, koska hajoaa ja paljonko tulee kustantamaan?


Tarkoittaa käytännössä, että tästä eteenpäin täytöksi vain huippulaatuista täyssynteettistä ei 'täyssynteettistä' ja vaihdot 'ajallaan' eli maks. 15 tkm pidemmässä ajossa. Lyhyemmässä - öljyn kontaminoivassa - ajossa, merkittävästi vähemmän. Tällöin kustannuksia ei öljynvaihtoja enempää tule, muuten edessä vähintäänkin nokka-akseliremontti - hyvä jos kolminumeroinen eurosumma riittää.

Murre

  • Vieras
Vs: 308 - Depollution system faulty (VTi)
« Vastaus #9 : 29.03.2012, 21:26:12 »
Autokeskuksen huollossa on about vuoden vaihteesta lähtien ruvettu käyttämään vain Neste Oilin litkuja, joten ainakaan enää ei ole sulla huolta niiden laadusta. Harva taitaa tietää, että valtaosassa eurooppalaisia merkkiautoja on Neste Oilin valmistamat ensitäyttö-öljyt. Perusöljyissä Neste Oil on Euroopan markkinajohtaja (muistaakseni maailmalla kakkonen), mutta heikosti tunnettu Keski-Euroopassa, joten tuotteet myydään esim. Totalin brändillä..  8)

Jos et usko, niin tiedoksi ja tarkastettavaksi, että sama se on meillä myytävän bensan suhteen. Yli 90% Suomessa myytävästä bensasta tulee Neste Oilin kahdelta Suomen jalostamolta eli samaa tavaraa (paitsi prosentin osia olevat lisäaineet) saat vaikka tankkaisit esim. ABC:llä tai ryssien Teboililla.
« Viimeksi muokattu: 29.03.2012, 21:31:46 kirjoittanut Murre »

mpsatu

  • Vieras
Vs: 308 - Depollution system faulty (VTi)
« Vastaus #10 : 07.08.2013, 07:55:55 »
Kävin autoliikkeessa ko. vian takia ja mitään varmaa syytä ei löytynyt. Aloin tankata kaverin vihjeestä 98 oktaanista ja punainen merkkivalo katosi mittaristosta ja Depollation system faulty herjaus loppui ainakin toistaiseksi. Jään odottamaan korjaantuiko vika pysyvästi.

Paapero

  • Vieras
Vs: 308 - Depollution system faulty (VTi)
« Vastaus #11 : 12.11.2017, 18:09:50 »
Auto: 2008 308 1,6 VTi 120.

Tuli pösöön depollution systems faulty ilmoitus ja kone merkki mittaristoon. Mitä tää tarkoittaa? Ja mitä tarttis tehdä??

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 308 - Depollution system faulty (VTi)
« Vastaus #12 : 12.11.2017, 20:39:52 »
Vikakodien luku. Arvaus sytytyspuoliin tai nokka-akseli säätösolenoidiin.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

kardaani

  • Vieras
Vs: 308 - Depollution system faulty (VTi)
« Vastaus #13 : 08.04.2019, 22:51:32 »
Auto: 2009 308 1,6 (120 hv).

Hei, kyseinen vikailmoitus tulee tauluun tihenevässä määrin. Laittaa sähköflektinkin hyrräämään auton sammuttamisen jälkeen kyseisen ilmoituksen jälkeen. Maantieajon jälkeen vika ilmenee herkimmin. Egr-venttiilin voisi ilmeisesti olla yksi vika mahdollisuus. Onko tässä 1.6 120 hv bensakoneessa egr helpossa paikassa. Kannattaako yrittää puhdistaa vai pitääkö ostaa uusi tilalle, mikäli vika siihen kohdistuu. Mistä kannattaa ostaa, jos tarve tulee?

-irbe-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58
Vs: 308 - Depollution system faulty (VTi)
« Vastaus #14 : 09.04.2019, 12:40:14 »
Moi, kannattaa ekana lukea/luetuttaa vikakoodit. Oletko pääkaupunkiseudulta? t: Irfan