Kirjoittaja Aihe: 306 - Jakohihnan vaihto (XU)  (Luettu 2942 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hurri87

  • Vieras
306 - Jakohihnan vaihto (XU)
« : 18.03.2012, 17:29:05 »
Auto: 1997 306 1,8 (XU7JP, 8-ventt., automaatti).

Ongelmana on, että millä jakohihnan kiristin on kiinni? Otin pultin pois, mutta ei irronnut. Onko siellä reiässä jokin Torx/kuusiokoloavain, kun sinne ei meinaa nähdä mistään? Kyseessä on käsisäätöinen kiristin.

-irbe-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58
Vs: 306 - Jakohihnan vaihto (XU)
« Vastaus #1 : 14.04.2012, 17:00:31 »
Auto: 1998 306 1,8 (automaatti, VF37ALFZP32567793).

Terve,

olen vaihtamassa hihnastoa ko. kärryyn mutta Haynesin manuaali kertoilee, että kun kampiakselin hihnapyörän läpi työnnetään 8 mm pultti, niin moottori lukittuu oikein YKK:hon Ja viittaa 1-sylinteriin. Onko muka näin? Ei ainakaan minun pökössäni. Tutkin asiaa tunkemalla tulpan reijästä puisen tangon,  jolla sain YKK:ksi ihan jotain muuta kuin ajoitusmerkin kolo hihnapyörässä.

Tsekatkaapas kuvia; Kuvat 1 ja 1a. Ajoitusmerkin ollessa kampiakselilla kohdallaan, nokka-akselin reijät eivät olekaan. Kysymys 1: Tarkoittaako tämä sitä, että Peugeot-huolto on hutiloinut 80000 km sitten? Kysymys 2: Eikös noiden pidä olla tasoissa. Kuvat 2 ja 2a kuvaavat tilannetta kun 1-sylinteri on oikeasti YKK:ssa.

Kysymys 3: Onko ajoitusreijillä mitään tekemistä 1-sylinterin YKK:n kanssa niinkuin Haynes väittää?

PL

  • Vieras
Vs: 306 - Jakohihnan vaihto (XU)
« Vastaus #2 : 14.04.2012, 17:42:32 »
Luultavasti hihnapyörän vulkanointi on pettäny, jonka seurauksena hihnapyörän ajoitusreikä ei ole enää kohdallaan. Ainakin XU10J4R -koneessa (ilmeisesti kaikissa XU-koneissa) kaikki männät ovat liikeratansa keskellä ajoitusasemassa. Osviittaa saat, kun laitat nokka-akselin hihnapyörän lukituksen oikeaan kohtaan ja mittaat tulpanrei'istä etäisyyden.

Aiheeseen liittyen:
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=35362.0
http://www.peugeotlogic.com/workshop/wshtml/engines/camtim/camtim.htm

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 306 - Jakohihnan vaihto (XU)
« Vastaus #3 : 14.04.2012, 21:02:43 »
Kumivulkanoitua hihnapyörää ei ikinä saa käyttää ajoittamiseen se ei ole kohdallaan kuin uutena.

Ja kuten PL totesi männät jää oikealla ajoituksella juuri keskelle iskua eli kaikki männät samalla korkeudella lohkon tasosta.

-irbe-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58
Vs: 306 - Jakohihnan vaihto (XU)
« Vastaus #4 : 16.04.2012, 22:13:46 »
Kiitoksia kaikille vastaajille. Hihnat on paikallaan mutta yksi kysymys jäi vielä vaivaamaan. Onko ko. ajoneuvon lohkossa oikeasti mitään reikää, josta 8 mm pultilla saa lukittua vauhtipyörän ja sitä kautta kampuran ajoituksen ehdottoman oikeaan asentoon. Vai onko tosiaan ao. keino riittävän tarkka:

http://www.peugeotlogic.com/workshop/wshtml/engines/camtim/camtim.htm

t: Irfan