Kirjoittaja Aihe: 206 - Sammuu tyhjäkäynnillä ja nykii ajossa (sytytyspuola)  (Luettu 6885 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pasteri

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2000 206 1,4 (TU3JP, KFX, VF32AKFXE40712956, DAM 8457/04.01.2000, käyttöönotto 08.02.2000, 108 000 km).

Vian esiintyminen:
Foorumilla on käsitelty useaan otteeseen samanlaisia oireita eri malleissa, mutta mitkään konstit eivät tunnu auttavan tähän yksilöön. Ongelmat alkoi kierrosten jumittumisesta 2000-3000 paikkeille, joka saatiin korjattua tyhjäkäyntisäätimen puhdistamisella ja auto kävi normaalisti ajaessa ja tyhjäkäynnillä. Noin vuoden myöhemmin auto saattoi nytkähtää ajaessa ja satunnaisina kertoina vilauttaa myös itsediagnostiikkavaloa, jota tapahtui todella harvoin.

Aikaa eteenpäin nytkähdyksiä alkoi esiintyä useammin ja auto sammui tyhjäkäynnillä esim. valoissa, mutta lähti starttaamalla käyntiin ja ajaminen sujui sukkelasti siitä eteenpäin. Tällä hetkellä nytkähdyksiä esiintyy paljon ja välillä meinaa auto hyytyä, mutta lähtee taas kulkemaan. Kiihdyttäessä auto tekee silloin tällöin yllättäviä nykimissarjoja, vähän samaan tyyliin kuin tässä:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=26395.0

Autoon tehdyt korjaukset vian ilmenemisen jälkeen:
Vikakoodilukijaa ei ole hollilla, niin alettiin vaihtamaan oikein urakalla osia. Ensin meni vaihtoon tyhjäkäyntisäädin, sitten kampiakselin asentotunnistin (YKK) ja moottorin lämpötila-anturi. Sulakkeet ja releet on käyty läpi sekä johtosarjat mitä päällisin puolin voi tarkastaa.

Vika tällä hetkellä:
- Sammuu tyhjäkäynnillä starttauksen jälkeen noin 5sek päästä. Sammumisen jälkeen moottoritilasta kuuluu nopea noin seitsemän "sähkönapsauksen" sarja.
- Pysyy pidempään käynnissä ainoastaan antamalla pikkusen kaasua

Mitä jää vielä tarkastettavaksi mikä moottorin sammuttaa? MAP-anturi? Puola? Tulpat?

Ratkaisu:

PUG-508 oli asian suhteen oikeilla jäljillä, sillä vaihdettiin pököttiin puolapaketti ja sammumisoireet poistuivat. Vikakoodeja ei päästy tarkastelemaan, kun ei löytynyt korjaamolta sopivaa lukijaa mutta siinä uskossa voisi olla että vika oli puolapaketissa kun ei auto sammuile enää.

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 173
MAP-anturi on helpossa paikassa tuossa ihan hollilla, niin se kannattaa ainakin kokeilla puhdistaa rasvanpoistajalla. Onko auto toiminut yhtään tyhjäkäyntimoottorin vaihdon jälkeen?
404, Expert, C3
2CV4

pasteri

  • Vieras
Joops, se voisi olla seuraava tarkasteltava osa. Tyhjäkäyntisäätimen jälkeen kierrosten pieni seilaaminen loppui, mutta melko aggressiivinen nykiminen jatkui, kun käytin pienellä 4km kierroksella tankilla. Nykiminen meni siihen pisteeseen, että meinasi hyytyä useampaan kertaan ja piti vauhdissa iskeä kytkintä pohjaan että sai vauhdista taas auton käyntiin.

Lopuksi otti ihteensä koko auto, eikä antanut käynnistää mutta pyöritti starttia. Sen jälkeen tuli otettua akun + napaa irti ja vaihdettiin loput osat.

pasteri

  • Vieras
Irroitin MAP-anturin ja puhdistelin rasvanpoistajalla, mutta siitä ei ollut mitään apua. Kokeilin tänä aamuna käynnistellä kylmänä ja auto kävi tyhjäkäynnillä tasaisesti pitkään. Peruuttelin testiksi muutaman metrin taakse päin ja ajoin edestakaisin hetken, jolloinka nykiminen alkoi uudelleen. Mitä lämpösempi auto on, niin sitä pahemmaksi nykiminen ja sammuilu menee.

Nappasin pari videon pätkää aamun ekasta startista ja pienen ajelun jälkeen, jolloinka tyhjäkäyntiongelmat alkoi:
http://www.youtube.com/watch?v=ZurPhBiq364

Melkeinpä johdon päähän pitäisi auto saada, kun alkaa kotikonstit loppumaan  :-\

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 510
Vaihda puolapaketti. Yksi vikakohde on myös 4 sylinterin suutin jos ei ole pissapojansuuttimen läpivientiä tiivistetty.
Peugeot 508 & Peugeot 607

Ville67

  • Vieras
Kyllähän tuo suutinongelma aika yleiseltä vaivalta vaikuttaa.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=23938.0

pasteri

  • Vieras
Joos, näyttäsi olevan tuon suuttimen tarkistus ihan ajankohtaista. Samalla kurkkaa sen puolapaketin kelpoisuuden. Varasin tutun korjaamolle ajan kun pitää nollata vikakoodit vielä sen mahdollisen rikkoutuneen suuttimen vaihdon jälkeen. Hoituupahan sekin siinä samalla. Mitä seurauksia tulee, jos vikakoodeja ei nollaakkaan?

Näytti tuon suuttimen vaihto olevan aika helppo homma mitä Haynesin opuksesta tutkailin, mutta tuolla vesisateessa on hitusen hankala alkaa vaihtelemaan  :P