Kiitokset neuvoista. Jäähdytin on nyt vihdoin ja viimein paikallaan, ja auto toimii. Se ehti olla pois liikenteestä lähes kuukauden. Tilattu "Valeo" -jäähdytin osoittautui täsmälleen samanlaiseksi kuin autossa ollut, joka ei siis myöskään ollut alkuperäinen. Jäähdytin tuli juuri siihen aikaan, mikä tilauksen seurannassa oli ennustettu toimitusajaksi (autonkuljettaja tosin kävi tarjoamassa sitä ensiksi naapurille). Varaosana hankittu letku kävi hyvin paikalleen. Nyt se ulottuu moottoriin asti, kun edellisessä letkussa oli keskellä liitos.
Suurin ongelma asennuksessa oli letkuliitosten saaminen kiinni ja pitäviksi (ja ensiksi irti). Tilaa on vähän, eikä putkia ei oikein pysty kunnolla vääntämään sen enempää auton alta kuin konetilan puoleltakaan. Pelkäsin koko ajan, että rikon jäähdyttimen. Panin sen alle vaahtokumin kappaleita asennuksen ajaksi.
Viimeisin hankaluus oli jäähdyttimen päässä oleva pienempi letku, johon ei tahtonut saada millään tiivistettä paikalleen. Ostin lopulta Biltemasta ja parista muusta liikkeestä tiivistesarjoja (yhteensä 125 tiivistettä) ja valitsin niistä sopivia ehdokkaita, joita kokeilin. Joku tiiviste oli liian paksu, eikä mahtunut paikalleen, ja joku oli liian ohut, ja päästi veden läpi. Alapuolella ollut paksu letku, jota en lopulta saanut enää irti (vaikka olin sen jo pari kolme kertaa irrottanut ja kiinnittänyt) haittasi asennusta, koska pienemmän letkun liitintä ei pystynyt vääntämään alkuasentoon. Sain ison letkun lopulta (kun irrotin erään rautalankahäkkyrän) taipumaan sen verran, että pienen letkun liitintä pystyi juuri ja juuri tarpeeksi vääntämään. Lopulta kuin ihmeen kaupalla sain yhden sellaisen tiivisteen paikalleen, joka myös piti vettä.
Kaikenlaisia käytännön ongelmia tietenkin ilmeni (ei kai jäähdyttimen vaihtamiseen muuten neljää viikkoa olisi mennyt). Hommat piti monta kertaa keskeyttää kaatosateen takia. Itikat olivat ainainen riesa. Kerran "tyhjästä" jäähdyttimestä valui yhtäkkiä litratolkulla vettä päälleni, kun makasin auton alla. Tein alussa sen virheen, että en ajanut autoa pukeille. Sitä piti nostaa tunkilla, ja sen alle piti panna kaikenlaista roinaa. Kuulostaa pieneltä asialta, mutta näin en ajatellut silloin, kun tunkki ei alussa mahtunut auton alle - ja kun se lopulta mahtui, se upposi liejuiseen sateen kastelemaan maahan eikä mikään tuntunut onnistuvan. Jossakin vaiheessa sain ajettua auton pukeille, joten loppuasennukset sujuivat jo mukavammin.
Seuraavan kerran taidan vaihdattaa jäähdyttimen korjaamolla.
Nyt täytyy vielä keksiä, mitä ostan Motonetin hyvityskuitilla..