Kirjoittaja Aihe: 405 - Jäähdyttimen vaihto  (Luettu 7596 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Schulabbrecher

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: 405 - Jäähdyttimen vaihto
« Vastaus #15 : 26.07.2012, 22:27:58 »
Kiitokset neuvoista. Jäähdytin on nyt vihdoin ja viimein paikallaan, ja auto toimii. Se ehti olla pois liikenteestä lähes kuukauden. Tilattu "Valeo" -jäähdytin osoittautui täsmälleen samanlaiseksi kuin autossa ollut, joka ei siis myöskään ollut alkuperäinen. Jäähdytin tuli juuri siihen aikaan, mikä tilauksen seurannassa oli ennustettu toimitusajaksi (autonkuljettaja tosin kävi tarjoamassa sitä ensiksi naapurille). Varaosana hankittu letku kävi hyvin paikalleen. Nyt se ulottuu moottoriin asti, kun edellisessä letkussa oli keskellä liitos.

Suurin ongelma asennuksessa oli letkuliitosten saaminen kiinni ja pitäviksi (ja ensiksi irti). Tilaa on vähän, eikä putkia ei oikein pysty kunnolla vääntämään sen enempää auton alta kuin konetilan puoleltakaan. Pelkäsin koko ajan, että rikon jäähdyttimen. Panin sen alle vaahtokumin kappaleita asennuksen ajaksi.

Viimeisin hankaluus oli jäähdyttimen päässä oleva pienempi letku, johon ei tahtonut saada millään tiivistettä paikalleen. Ostin lopulta Biltemasta ja parista muusta liikkeestä tiivistesarjoja (yhteensä 125 tiivistettä) ja valitsin niistä sopivia ehdokkaita, joita kokeilin. Joku tiiviste oli liian paksu, eikä mahtunut paikalleen, ja joku oli liian ohut, ja päästi veden läpi. Alapuolella ollut paksu letku, jota en lopulta saanut enää irti (vaikka olin sen jo pari kolme kertaa irrottanut ja kiinnittänyt) haittasi asennusta, koska pienemmän letkun liitintä ei pystynyt vääntämään alkuasentoon. Sain ison letkun lopulta (kun irrotin erään rautalankahäkkyrän) taipumaan sen verran, että pienen letkun liitintä pystyi juuri ja juuri tarpeeksi vääntämään. Lopulta kuin ihmeen kaupalla sain yhden sellaisen tiivisteen paikalleen, joka myös piti vettä.

Kaikenlaisia käytännön ongelmia tietenkin ilmeni (ei kai jäähdyttimen vaihtamiseen muuten neljää viikkoa olisi mennyt). Hommat piti monta kertaa keskeyttää kaatosateen takia. Itikat olivat ainainen riesa. Kerran "tyhjästä" jäähdyttimestä valui yhtäkkiä litratolkulla vettä päälleni, kun makasin auton alla. Tein alussa sen virheen, että en ajanut autoa pukeille. Sitä piti nostaa tunkilla, ja sen alle piti  panna kaikenlaista roinaa. Kuulostaa pieneltä asialta, mutta näin en ajatellut silloin, kun tunkki ei alussa mahtunut auton alle - ja kun se lopulta mahtui, se upposi liejuiseen sateen kastelemaan maahan eikä mikään tuntunut onnistuvan. Jossakin vaiheessa sain ajettua auton pukeille, joten loppuasennukset sujuivat jo mukavammin.

Seuraavan kerran taidan vaihdattaa jäähdyttimen korjaamolla.

Nyt täytyy vielä keksiä, mitä ostan Motonetin hyvityskuitilla..

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 405 - Jäähdyttimen vaihto
« Vastaus #16 : 26.07.2012, 22:41:22 »
Tuossahan on ollut ihan entisajan autonasennuksen meininkiä, ennen tehtiin moottoriremontitkin taivasalla -20 C pakkasessa.
Silikonirasvaa tiivisteisiin, niin ei tarvitse edes käyttää voimaa asennuksessa.

Schulabbrecher

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: 405 - Jäähdyttimen vaihto
« Vastaus #17 : 23.09.2012, 13:23:52 »
En tiedä, liittyykö tämä enää otsikon aiheeseen, vai pitäisikö aloittaa uusi aihe.

Kun vaihdoin kesällä jäähdyttimen, panin sinne vettä, koska alkuvaiheessa oli vielä epäselvää, vuotaako joku letku tai muu paikka. Tarkoitus oli vaihtaa veden tilalle myöhemmin jäähdytysneellä terästettyä vettä.

Vaihto tapahtui eilen, ja samalla alkoivat ongelmat. Kesän kokemukset opettivat, että nesteen lisääminen tyhjään systeemiin on hankalaa, koska neste ei lähde heti kiertämään. Sitä on lisättävä vähitellen. Katsoin käsikirjasta, että nestettä menee noin 7 litraa (en tiedä, katsoinko oikein, koska muitakin lukuja oli). Käyttelin konetta ja lisäilin nestettä sitä mukaa kuin sitä meni, kunnes tarvittava määrä oli suunnilleen mennyt, eikä nesteen pinta jäähdyttimessä enää näyttänyt vähenevän. Tarkoitus oli lisäksi pysäyttää auto muutaman kilometrin ajon jälkeen ja vielä tarkastaa, onko nesteen pinta alentunut.

Valitettavasti unohdin koko jutun ja ajoin kerralla sata kilometriä. Järjestelmä saattoi olla vielä vajaa, vaikka lämpömittari näytti normaaleja lukemia. Kun auto pysäytettiin, konepellin alta nousi höyryä. Paluumatka sadan kilometrin päästä ei enää tapahtunut yhtä helposti kuin menomatka, koska vettä oli lisättävä viiden kilometrin välein. Juuri vaihdetut jäähdytysnesteen menivät sen tien.

Auto on nyt pukeilla, ja olen yrittänyt katsoa, missä vuotopaikka on. Sitä on vaikea nähdä, katsoipa autoa alapuolelta tai yläpuolelta. Höyryä näytti tulevan moottorin takaosasta jostakin "virranjakajan" alta. Koko se alue oli märkä. Tarkkaa kohtaa, mistä vettä vuoti, ei voinut nähdä. Se on siis jossakin alhaalla moottorin takana.

Hajotinko auton ajamalla liian vähillä nesteillä? Vai teinkö jonkun muun virheen? Mikä paikka todennäköisimmin vuotaa? Olen katsellut Peugeot-korjauskäsikirjaa netistä, mutta en keksi senkään avulla, missä vuoto voisi olla.

http://www.lataakuva.fi/di/MVLV/autot.jpg

Boldor

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 190
Vs: 405 - Jäähdyttimen vaihto
« Vastaus #18 : 23.09.2012, 15:11:36 »
Paloiko ajon aikana missään vaiheessa mittaristossa jäähdytinnesteen alarajan merkkivalo? Entä paloiko stop valo? Lämpömittarissakin on muistaakseni merkkivalo asteikon vieressä, paloiko sekään? Pelkkä vesi voi pysyäkkin vuotavassa järjestelmässä mistä pakkasneste tulee ulos. Vuotokohta viittaisi termostaattikoteloon. Jos valotkaan eivät palaneet, eikä ole jatkettu ajoa niistä huolimatta empä usko mitään hajonneen, etsit vain paikan mistä neste tulee ulos.

antsu

  • Vieras
Vs: 405 - Jäähdyttimen vaihto
« Vastaus #19 : 23.09.2012, 16:16:44 »
Mulla hajosi 2-litraisesta XU-koneesta joku sulkutulppa, joka sijaitsee moottorin takana alhaalla. Siellä on joku vesien jakopiste, jonka ylimääräinen reikä oli tulpattu ja se tulppa hajosi. Vedet tulivat ulos kyllä melko reipasta vauhtia.

Schulabbrecher

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: 405 - Jäähdyttimen vaihto
« Vastaus #20 : 23.09.2012, 19:38:34 »
Vesi näyttää vuotavan termostaatin kotelon kannen välistä. Aukaisin kotelon ja puhdistin pintoja ja kiinnitin kannen uudestaan. Ajelin muutaman lenkin ja lisäilin vettä, ja näytti, että vuoto lakkasi. Mutta kun jatkoin ajelua ja tarkastin vedenpinnan muutaman kilometrin välein, vesi oli joka kerta hieman vähentynyt. Eli johonkin sitä valui. Vasta kun aukaisin konepellin moottori käynnissä huomasin, että vettä vuotaa edelleenkin termostaatin kannen välistä. Kiristäminenkään ei auttanut - eikä pultteja viitsi hajalle asti vääntää.

Miksihän kansi on alkanut vuotaa. Siinä ei näytä olevan varsinaisesti minkäänlaista tiivistettä. Termostaatissa itsessään on kumireunus eli ilmeisesti jonkinlainen tiiviste. Se näyttää olevan hieman haprastunut, kun sitä tarkkaan tutkii. Ei se kuitenkaan kovin pahalta näytä. Ehkä Termostaatti pitäisi vaihtaa. Ovatko termostaatit automallikohtaisia, vai onko olemasssa joitain yleismalleja, jotka käyvät moniin autoihin (eli kuinka kaukaa termostaatti pitää käydä ostamassa). Aioin kokeilla kannen tiivistämisessä moottorisilikonia, mutta en löytänyt sitä (eikä huoltoasema ole auki). Silikonissa on ilmeisesti se vaara, että sen kuivuineita paloja joutuu jäähdytysveden sekaan, seurauksena voi olla ongelmia.
 

Benkku

  • Vieras
Vs: 405 - Jäähdyttimen vaihto
« Vastaus #21 : 23.09.2012, 19:50:14 »
Mikäli termostaattikotelon vesiyhde on muovia, tarkista ettei siinä ole hiushalkeamia.

Boldor

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 190
Vs: 405 - Jäähdyttimen vaihto
« Vastaus #22 : 23.09.2012, 20:09:55 »
Termostaatissa on muototiiviste joka tiivistää termostaatin koteloon ja kotelon tiivistää kanteen paperitiiviste. Jos uuden termarin mukana ei tule tuota paperitiivistettä osta tiivistepaperia ja tee siitä uusi tiiviste. Auton tiedoilla hankit uuden termarin.

powerpeugeot

  • Vieras
Vs: 405 - Jäähdyttimen vaihto
« Vastaus #23 : 23.09.2012, 21:27:05 »
Termarin kotelosta kannattaa tarkistaa kotelon suoruus jotakin tasoa vasten. Taannoin 605:seen termarin vaihtaneena ihmettelin vuotoa vaihdon jälkeen. Kotelo oli kieroutunut. Kyseiseen kulkupeliin tuli kansi oikaistua hiomalla, uutta kun ei ollut heti saatavilla. Uusi kotelo ei marmorillakaan kustanna hirveitä ja motonetistäkin saa jonkinlaisia koteloita esim. http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=30-6933. Uudemmissa taitaa olla pelkästään yksi urallinen tiiviste, joka tulee termarin reunaan ja vanhemmissa kaksi erillistä litteää "rengasta" molemmin puolin termaria.

Benkku

  • Vieras
Vs: 405 - Jäähdyttimen vaihto
« Vastaus #24 : 23.09.2012, 22:04:19 »
...kotelon tiivistää kanteen paperitiiviste.

Noup... termostaatin ulompi elastomeeri tiivisterengas** tiivistää letkuyhteen termostaattikoteloon. Välissä ei ole, eikä sinne kuulu paperitiivistettä.

**tai alunperin urallisen tiivisteen, termostaain letkuyhteen puolelle jäävä osa tiivisterenkaasta

Boldor

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 190
Vs: 405 - Jäähdyttimen vaihto
« Vastaus #25 : 24.09.2012, 18:42:47 »
Ja kotelon tiivistää kanteen paperitiiviste. Tarkoitin sylinterikannen ja letkuyhde kotelon välistä tiivistettä.

Benkku

  • Vieras
Vs: 405 - Jäähdyttimen vaihto
« Vastaus #26 : 25.09.2012, 02:20:22 »
Kyllä - tosin en tähän ikään/päivään mennessä, ole yhtään kyseisestä liitospinnasta vuotavaa XU-moottoria tavannut. Aina on vuoto ollut letkuyhteen ja termostaattikotelon välistä.

Alkuperäisestä - 'Jos uuden termarin mukana ei tule tuota paperitiivistettä osta tiivistepaperia ja tee siitä uusi tiiviste' - lauseestanne sai vain käsityksen, että tarkoititte letkuyhteen ja termostaattikotelon välistä liitosta - siis liitosta, joka termostaattia vaihdettaessa avataan. Termostaattikotelon runko-osan ja sylinterikannen välistä liitosta, jossa paperitiiviste - ei termostaattia vaihdettaessa ole tarvetta avata, siksi myöskään termostaatin mukana ei kyseistä tiivistettä toimiteta.

« Viimeksi muokattu: 25.09.2012, 02:25:32 kirjoittanut Benkku »

ajaaskel

  • Vieras
Vs: 405 - Jäähdyttimen vaihto
« Vastaus #27 : 25.09.2012, 10:10:33 »
Ilmaus ennen käyttöä ?  Termostaatin kunto ?

1)  Ainakin 206 mallissa pitää jäähdyttimen vaihdon (tai milloin vain on jäähdytysnesteet laskettu pois/alas) pitää ilmaus tehdä huolella. Ongelma mikä tulee jos jättää ilmauksen tekemättä on että kone keittää mutta termostaatti ei avaa kun sijaitsee ilman (eikä nesteen) keskellä !   206: ssa on pikku tulppa termostattikotelossa ja "polkupyörän venttiili" lämmityslaitteen letkussa, nämä avataan täytön ajaksi ja nestettä lisätään kunnes ilmaa ei tule enää näistä.  Ilmauksen jälkeen koekäytössä tarkkaillaan lämpötilaa ja että termostaatti avaa eli jäähdyttimen yläletku alkaa lämmetä. 

En tiedä mikä on rakenne 405 mallissa, olettaisi kuitenkin että tuo pitää ilmata ja tarkastaa samankaltaisesti.

2)  Älä automaattisesti luota termostaatin kuntoon ainakaan jos ikää on yli 5 vuotta (hatusta vedetty).   Ellet suoraan vaihda uutta (halpa osa) niin tarkasta vaikka kattilassa keittämällä että se aukeaa.   Itsellä on auto jossa vanha termari ei auennut keittämälläkään, täysin juminut. Oli edellisellä omistajalla vaihdettu jäähdytin, sen tuuletin ja kannen tiivistekin.   

Schulabbrecher

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: 405 - Jäähdyttimen vaihto
« Vastaus #28 : 28.09.2012, 17:09:20 »
Kiitos neuvoista. Olen ehtinyt katua jo monta kertaa sitä, että aloin itse vaihtaa jäähdytintä kesällä. Rahaa on mennyt varmasti enemmän kuin jos olisin teettänyt homman lähikorjaamolla. Aikaa en viitsi edes laskea. Pelkistä osienhakumatkoista on kertynyt melkein 800 kilometriä. Pahinta on se, että auto on aina vain huonommassa kunnossa.

En tiennyt ilmauksista (termostaatin kotelossa on polkupyörän venttiilin näköinen osa) enkä paljon muustakaan, joten ajoin todennäköisesti moottorin tietämättäni liian kuumaksi vettä lisäillessäni. Tällä hetkellä vaikuttaa oireista päätellen siltä että kone käy vain kolmella sylinterillä. Nämä uudet oireet alkoivat toissa päivänä (kuuluisivat jo eri otsikon alle). Ensimmäinen oire oli nykivä käynti uudelleen liikkeelle lähdettäessä pitkän ajon jälkeen sammuttamatta moottoria välillä. Siihen asti kone oli toiminut moitteettomasti. Termostaatin kotelon kannen sain pitämään "Plastic Padding" -silikoniliimalla. Ei vuoda enää. Systeemissä on nyt asianmukainen seos jäähdytysnestettä. Seuraavaksi pitää miettiä mitä koneongelman kanssa tekisi. Lähikorjaamo korjaa vain jarruja ja sen tyyppisiä. Vanhan auton vieminen (kalliille) merkkikorjaamolle taas vähän vieroksuttaa. Ehkä pitäisi katsoa, iskevätkö kaikki tulpat kipinää. Jostakin on aloitettava. "Konehuoneeseen" suihkusi paljon vettä ja höyryä termostaattivuodon aikana, joten moni paikka kastui.

Nikki

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 145
Vs: 405 - Jäähdyttimen vaihto
« Vastaus #29 : 28.09.2012, 18:09:35 »
Toinen ilmausruuvi sijaitsee jäähdyttäjän ylänurkassa. Luulisi että jäähdyttäjän ilmat tulee ulos siitä täyttökorkista, mutta se paisuntasäiliö ei ole mitenkään yhteydessä jäähdyttäjään vaikka on siinä kiinni.
Tuo XU polttaa helposti kannentiivisteen nelospytyn kohdalta jos ajaa vähillä vesillä.