Kirjoittaja Aihe: 605 - Venttiilikoneiston voiteluputki (XU10J2)  (Luettu 1473 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

powerpeugeot

  • Vieras
605 - Venttiilikoneiston voiteluputki (XU10J2)
« : 31.07.2012, 00:13:35 »
Auto: 1991 605 2,0 (XU10J2).

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=11479.0

Tuli huollettavaksi tuollainen auto, jossa öljynkulutus alkoi olla reilunlaista. Autolla on ajettu vähintäänkin 250 000 km ja huoltohistoriassa ei ollut merkintää venttiilivarrenkumien vaihdosta ja muutenkin huollettu huonosti. Kumit olikin jo kovettuneet ja muutamasta oli jo itse kumi osa irrallaan venttiilinvarressa. Hommassa ihmetyttää juurikin tuo nokka-akselin voitelu öljyputki, jossa ei ole ollenkaan reikiä. XU5:ssä ainakin oli jokaisen nokan kohdalla reiät kun tuli pari kesää sitten purettu ja puhdistettu putki. Toisaalta onhan xu10 ja xu5 kansissa eroa. Xu10 kannesta puuttuu pakosarjan puoleiset öljyn paluu reiät, jolloin kannen öljytaso on korkeammalla.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Venttiilikoneiston voiteluputki (XU10J2)
« Vastaus #1 : 31.07.2012, 04:27:19 »
Kyllähän kummassakin kansityypissä paluureiät ovat kannen molemmissa päädyissä. Kymppikannen öljyaltaan rakenne vain on hieman erilainen.

Tuossa moottorissa lienee 'pelastuksena' ollut, kyseisen kansityypin öljyaltaan pinnantaso, joka normaalisti lähes paininkupin yläpinnan tasalla. Putki kannattaa kyllä vaihtaa oikeanlaiseen tai porata reiät - XU10:n öljyputkessa on (muistaakseni) vain pakonokkien kohdalla reiät.

powerpeugeot

  • Vieras
Vs: 605 - Venttiilikoneiston voiteluputki (XU10J2)
« Vastaus #2 : 31.07.2012, 09:24:24 »
Tulivertailtua lisää kantta xu5:sen kanteen. Ainakin tässä 10 kannessa on vähemmän noita öljynpaluukanavia, kun vertaan xu5:sen kanteen. Xu5:den kanessa on esim. laatikon puolella pieni reikä jakajan puolelle.

[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Venttiilikoneiston voiteluputki (XU10J2)
« Vastaus #3 : 31.07.2012, 13:34:54 »
Kyseisellä pienellä reiällä ei ole öljyn paluuteknistä merkitystä, vaan liittyy virranjaottimen kiinnitykseen. Kyseiseen reikään tulee virranjaottimen kiinnityskappaleen yksi kolmesta pultista.
« Viimeksi muokattu: 31.07.2012, 13:45:18 kirjoittanut Benkku »

powerpeugeot

  • Vieras
Vs: 605 - Venttiilikoneiston voiteluputki (XU10J2)
« Vastaus #4 : 02.08.2012, 14:34:58 »
Kyllä ainakin tässä xu5:den kanessa kyseinen reikä on auki virranjakajan puolelle kun jakajankotelo on kiinnitettynä. Kuuluisikohan tuossa jakaja-/vesikotelon välissä olla tiiviste vai pelkällä silikonilla. Tässä 605:ssä ei ainakaan ollut tiivistettä kun jakajan puoleisin nokanlaakerikansi oli irti. Omaani kun laitoin kannentiivisteen pari vuotta sitten, niin yläpään tiivistesarjan(elring) mukana tuli kyseiseen väliin paperinen tiiviste, mutta service boxista ai ainakaan silmiini osunut tiivistettä erikseen.

[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 02.08.2012, 14:42:46 kirjoittanut powerpeugeot »

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Venttiilikoneiston voiteluputki (XU10J2)
« Vastaus #5 : 02.08.2012, 22:31:57 »
Juu, eli kyseinen reikä onkin virranjakajan akselin voitelua varten. Kymppikannessa ei virranjaotinta ole, joten reikääkään ei tarvita. Tiivistys tiivistemassalla on riittävä eli paperitiivistettä ei päätykotelon ja sylinterikannen väliin tule.