Kirjoittaja Aihe: 405 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää (kampiakselin asentotunnistin)  (Luettu 12991 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

palonte

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1991 405 1,9 GRI (VF315 BDD270 399 xxx, 166 000 km)

Tänään tyttären käytössä oleva autovanhus ei lähtenytkään pihasta käyntiin. Asiaan syvennyttyäni, jouduin toteamaan kipinän olevan hukassa. Lueskelin täällä foorumilla juttuja ja ilmeisesti tyypillisimmät vikakohteet ovat pyörimisnopeusanturi ja sytytysyksikkö. Muutama ongelma asian hahmottamisessa edelleen on. Ensinnäkin missä kyseinen yksikkö sijaitsee? Onko se osana puola? Toisaalta ongelmana on piirikaavioiden runsaus, Alfamerin kirjassa on kuvattu 8 erilaista versiota sytytysjärjestelmistä. Kone on 1,9 l, yksipisteruiskulla ja virranjakajalla, joten kaavioita pystyy rajaamaan osan pois, mutta vielä jäi muutama, joista veikkaan että oikea olisi XU9M/Z .

Niin ja muuten puolan alla liittimet olivat 3+2+2 , joista viimeinen 2-napainen oli tyhjänä. Niin ja kun virrat laittaa päälle, pa-pumppu surahtaa kuten ennenkin ja samanaikaisesti puolalle yhteen johtimeen tulee jännite.

Ratkaisu:

Vika löytyi. Kyseessä oli moottorin asentotunnistin vauhtipyöräkotelossa (YKK-anturi) eli tulihan ostettua puola/sytkäohjaus turhaan purkamolta. Täytyy hämmästellä puolan alhaista vastusarvoa (0,6 ohm), joka hieman johti harhaan vianhaussa.

405gr

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 611
  • Auto ei ole vanha jos se on nuorempi kuin minä
Sytytysohjainyksikkö löytyy virranjakajan päältä. Täältä vähän vinkkiä sen vaihtamiseen: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=32990.0

Tosin tuo sytytyksenohjausyksikkö oireilee niin, että kylmänä käynnistyy mutta lämmettyään auto sammuu eikä käynnisty. Puola olisi luontevampi vaihtoehto vikakohteeksi.
Nyt: Peugeot 405 1.6 GLi 1991, Citroën C4 1.6 HDi BMP6 Exclusive 2007, Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Ennen: Peugeot 405 1.9 GR 1989, Peugeot 405 1.9 SRi 1988, Peugeot 405 2.0 GTX Style 1995, Citroën Xantia 2.0i 16v SX 1997, Talbot 1510 1.9 GLD 1985, Talbot Horizon 1.3 GL 1985, Renault 19 1.4i RN 1994, Renault Megane Classic 2.0i RT 1997 + muita romuja

palonte

  • Vieras
Kun vika iski päälle, kone oli kuuma, mutta eipä ole jäähtyminen vikaa pois vienyt. Nyt kun on taas hieman viisastuttu, pitää hieman päivittää kommentteja. Sytytysyksikkö ei ole tässä mallissa virranjakajassa, vaan puolan alla alumiinirungossa. Soittelin kangasalan purkamolle ja sieltä myivät mulle koko paketin (puola+yksikkö), toivottavasti ovat ehjät. Puola kuitenkin nyt vaikuttaa syylliseltä, sillä mittailin ensiöpuolelle 0,6 ohm, kun taas toisiopuoli tuntuu olevan poikki.