Kirjoittaja Aihe: RCZ Facelift  (Luettu 40047 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 311
Vs: RCZ Facelift
« Vastaus #15 : 14.01.2013, 19:00:39 »
No en minä sen lukon tyypistä tiedä, mutta jo 10 vuotta sitten osaan Golfeista sai ruksata lisävarustelistalta tasauspyörästönlukon. Voihan se toki olla (ollut) markkinointia vaan, eikä mikään lukko ensinkään. Hintalappu sillä kuitenkin on ollut.

Benkku

  • Vieras
Vs: RCZ Facelift
« Vastaus #16 : 14.01.2013, 20:55:28 »
J-PR...

Se 'vetely' johtuu ihan muusta, kuin lukosta tai lukottomuudesta - ammattipiireissä sitä kutsutaan termillä torque steering.

Kyseisen ongelman on mm. Renault (Perfohub Independent Steering Axis) ja Ford (Revo Knuckle) ratkaissut etuvetoisissa tehomalleissaan pyöräntuennan muutoksin.

http://www.topspeed.com/cars/renault/2009-renault-megane-rs-ar71277.html
http://en.wikipedia.org/wiki/RevoKnuckle
« Viimeksi muokattu: 14.01.2013, 20:59:28, kirjoittanut Benkku »

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 311
Vs: RCZ Facelift
« Vastaus #17 : 15.01.2013, 01:37:52 »
Tuota painoa vähän mietinkin. Mikähän mahtaa olla painoero HDi 163:n ja 204:n välillä? Pikaisella googlauksella en koneiden painoja löytänyt.

HDI 163:n (DW10C) paino on 167,7 kg ja HDI 204:stä (DW12CTED4)  löytyy sellainen tieto, että se on lähes 5 kg kevyempi kuin samankokoinen HDI 170 (DW12B). Näillä ei vielä selviä noiden kysyttyjen koneiden painoero, mutta katsotaan jos vastaan tulisi.

Vertailun vuoksi THP 156:n (EP6CDT) paino on 117 kg ja THP 200:n (EP6CDTX) vastaavasti 119,65 kg. Kaikki painot ilman apulaitteita, joiden painossa on varmasti eri esim. näiden kahden THP:n välillä ja siten, että tehokkaampi on painavampi.

J-PR

  • Vieras
Vs: RCZ Facelift
« Vastaus #18 : 15.01.2013, 09:15:09 »
Se 'vetely' johtuu ihan muusta, kuin lukosta tai lukottomuudesta - ammattipiireissä sitä kutsutaan termillä torque steering.

Kyseisen ongelman on mm. Renault (Perfohub Independent Steering Axis) ja Ford (Revo Knuckle) ratkaissut etuvetoisissa tehomalleissaan pyöräntuennan muutoksin.

http://www.topspeed.com/cars/renault/2009-renault-megane-rs-ar71277.html
http://en.wikipedia.org/wiki/RevoKnuckle

Toki 'torque steeriä' esiintyy avoimella tasauspyörästöllä varustetussa autossakin joissa ei ole tuollaista fiksua pyöräntuentaa kuten Megane RS ja uudempi Ford RS, millä eristetään veto ja ohjaus toisistaan. Mutta levylukollisessa autossa rattiin kohdistuvat voimat ovat potentiaalisesti kiihdytystilanteissa suurempia. Juuri siinä rajalla, milloin lukko nappaa kiinni, tulee äkillisiä eroja pyöriin kohdistuvissa voimissa (jotka muuttaa ohjauskulmia -> vetely).

Benkku

  • Vieras
Vs: RCZ Facelift
« Vastaus #19 : 15.01.2013, 09:52:26 »
Niin - 'perus' joustintukiratkaisussa se vetely johtuu liian suuresta hierontasäteestä (scrub radius) - tyypillisesti vanteissa 'väärä' offset. Lukko ei sitä vetelyä ensisijaisesti aiheuta ts. ohjaukseen kohdistuvia voimia suurenna.

http://en.wikipedia.org/wiki/Scrub_radius

J-PR

  • Vieras
Vs: RCZ Facelift
« Vastaus #20 : 15.01.2013, 10:22:58 »
Peugeotkin on ratkaissut saman ongelman, eikös vaan 407:n etupää ole idealtaan sama kuin noissa Renaultin ja Fordin suorituskyky malleissa? Ja olikos peräti RCZ:ssa samanlainen? Jos on niin hienosti palattiin aiheeseen tätä kautta! :)

Tossa aika kivasti kuvaillaan tätä roplematiikkaa:
http://www.caranddriver.com/features/ford-revoknuckle-and-gm-hiper-strut-explained-tech-dept

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 999
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: RCZ Facelift
« Vastaus #21 : 02.03.2013, 20:38:42 »
Makuasia  ;).

Kuvat toisessa aiheessa makusteluun.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Benkku

  • Vieras
Vs: RCZ Facelift
« Vastaus #22 : 02.03.2013, 23:21:37 »
Ei ole makuasia, vaan oikeasti tehokkaissa vehkeissä mm. ohjauksen vetelyä vähentävä ratkaisu.

Autotehdas ei suunnittele tahi toteuta teknisiä ratkaisuja 'makuasioina'.

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 488
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Peugeot RCZ HDI FAP

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 488
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: RCZ Facelift
« Vastaus #24 : 27.05.2013, 09:34:00 »
Peugeot RCZ HDI FAP

Jamo

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 186
  • 24 Heures, 1440 minutes, 86400 secondes...
Vs: RCZ Facelift
« Vastaus #25 : 14.06.2013, 19:15:22 »
Peugeot on vahvistanut, että se aloittaa urheilullisen RCZ-R coupén sarjatuotannon.

http://www.automerkit.fi/uutiset/automerkit/artikkelit/ranskasta-tulee-uusi-260-hv-coupe.html
Peugeot 607 2.2i ebene
Peugeot 307 XSi 2.0
Peugeot 405 Mi16

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 488
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: RCZ Facelift
« Vastaus #26 : 10.07.2013, 19:28:25 »
Peugeot RCZ HDI FAP

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 843
Vs: RCZ Facelift
« Vastaus #27 : 10.07.2013, 20:34:55 »
Seppo Räty sanos: bensapaska

teemudz

  • Vieras
Vs: RCZ Facelift
« Vastaus #28 : 10.07.2013, 22:25:08 »
Ehheh, diesel RCZ:n kaltaisessa autossa on jotain sanoinkuvaamattoman typerää. Nyt suorituskyky alkaa olla jo siedettävällä ja hieman ulkonäönmukaisella tasolla ja lukon ansiosta se menee ehkä alustaankin jotenkuten. 270 heposta on lisäksi 10 enemmän mitä alunperin oli suunnitelmissa - nyt liikutaan jo Audin TTS:n alueella  8)

SaPeKa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 207
  • form follows function
Vs: RCZ Facelift
« Vastaus #29 : 10.07.2013, 22:56:38 »
Ehheh, etuveto RCZ:n kaltaisessa autossa on jotain sanoinkuvaamattoman typerää.

Mutta ihan kunnioitettavasti otettu 1.6:sta koneesta noin tuotantoautoksi.
1.8 tq ex. 607 HDi, 406 Coupe, 307 wagon