Kirjoittaja Aihe: 106 - Nakuttava ääni moottorista  (Luettu 4736 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

harjaa

  • Vieras
106 - Nakuttava ääni moottorista
« : 05.01.2013, 19:52:40 »
Auto: 1997 106 1,6 GTI (16-ventt.).

Moottori alkoi pitää ensin hiljempaa ja vähitellen kovenevaa nakutusta. Alussa nakutus kuului selvemmin koneen ollessa kylmä ja heikkeni selvästi lämpöjen noustessa normaaliin käyntilämpötilaan, mutta nyt nakutus on melko kovaa myös lämpimällä koneella. Epäilin ensin venttiilinnostajia / niiden likaatumista ja tein moottorin öljytilan pesun sekä sen päälle öljyjen ja suodattimen vaihdon. Pesulla ei ollut vaikutusta, ääni ehkä ennemminkin koveni.

Pesun yhteydessä huomasin, että käyntinopeutta on vaikea pitää välillä 1000-1800 r/min. Tuolta tonnin pinnasta se hyppää helposti heti tuonne vajaasen pariin tonniin. Samoin käynnissä on huomattavissa tasakaasulla huojumista / nykimistä. Nakutus häviää hetkellisesti kokonaan jos ajossa vedättää reippaammin yli 3000 kierroksen, mutta se palaa melko nopeasti jos kierrokset laskee kahden tuhannen kieppeille tai alle.

Koneeseen on tehty kannentiivisteen vaihto tossa kesällä ja ajoa sen jälkeen on tullut melko vähän, ehkä n. 500-1000 km. Tiivisteen vaihdon yhteydessä kansi kävi oikasussa jolloin ventiilit käytiin läpi ja samalla vaihdettiin myös ohjurien kumit. Nakutus alkoi ehkä suunnilleen sata kilometriä sitten ja on voimistunut sen jälkeen aika nopeasti. Aikaisemmin ääni muistutti lähinnä ompelukonetta, mutta nyt se tuo mieleen jo pahaenteisen voimakkaasti vanhan Talbot Horizonin. :-/ Ja jos mahdollista se on nyt jopa sitä kovempi. Korvakuulolla se vaikuttaisi tulevan pakopuolen venttileistä / nostajista / nokista jostain 2 tai 3 sylinterin luota.

Hyviä ehdotuksia tai edes arvauksia mikä voisi olla syynä?

Benkku

  • Vieras
Vs: 106 - Nakuttava ääni moottorista
« Vastaus #1 : 05.01.2013, 21:26:20 »
Joko huonolaatuiset öljyt viime täyttönä tai kannentiivistekorjauksen yhteydessä laitettu paininkupit väärin. Käytettyjen paininkuppien sijainnin on säilyttävä samana, eli niitä ei saisi vaihtaa nokalta toiseen.


KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 106 - Nakuttava ääni moottorista
« Vastaus #2 : 06.01.2013, 07:04:00 »
Tai pakoventtiilit tapaa mäntiin lasketun kannen ja hiukan pielessä olevan ajoituksen takia. Noita kansia ei ikinä pitäisi mennä höyläämään kun pelivarat venttiili/mäntä on nykykoneissa kymmenyksiä ei millejä. Laitettiinko samalla paksumpi kannentiiviste ns. korjausmitta?

harjaa

  • Vieras
Vs: 106 - Nakuttava ääni moottorista
« Vastaus #3 : 06.01.2013, 14:53:52 »
Öljyt piti olla ihan kohtuulliset, Shellin täysynteettiset Helixit muistaakseni. Jos nuo kupit olisi koneistamossa paikkaa vaihtaneet, niin mitenkäs toi ongelma nyt jälkikäteen pitäisi korjata?

Paksumpaa tiivistettä ei kyllä laitettu. Mutta jos tuo olisi se syy, niin eikö kalkatuksen olisi pitänyt ilmaantua heti ensi metreillä? Tai oikeastaan molemmissa näissä, joko kuppien tai tiivisteen tapauksessa, eikö sen olisi pitänyt ilmaantua heti?

Samoin ihmetyttää toi nakutuksen loppuminen vedättäessä. Jos venttiilit tapaisivat mäntiin, niin eikö äänen luulisi silloin keirroksilla päinvastoin kovenevan?

Benkku

  • Vieras
Vs: 106 - Nakuttava ääni moottorista
« Vastaus #4 : 06.01.2013, 15:27:49 »
Jos nuo kupit olisi koneistamossa paikkaa vaihtaneet, niin mitenkäs toi ongelma nyt jälkikäteen pitäisi korjata?

Uudet paininkupit vähintäänkin epänormaalisti kuluneisiin - mikäli nokka-aksel(e)issa on merkittävää kulumaa tulee myös nekin vaihtaa.

Aluksi kannattaa kokeilla vaihtaa öljyt - vaikkapa Mobil 1 5W-40 laatuun.

harjaa

  • Vieras
Vs: 106 - Nakuttava ääni moottorista
« Vastaus #5 : 06.01.2013, 18:51:28 »
Öljyt vaihtui suodattimen kanssa tossa pesun yhteydessä. Niin uudet kuin vahnatkin ovat täyssynteettisiä 5W-40. Merkki ei tosin ole Mobilia. Mutta vaihdolla ei tuntunut olevan mitään vaikutusta. Ainakaan näin ~10km pesun jälkeisen ajon perusteella.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 106 - Nakuttava ääni moottorista
« Vastaus #6 : 07.01.2013, 11:24:13 »
Jos venttiilit tapaa mäntiin niin ääni on hyvinkin kierrosluku riippuvainen. Itse tarkastaisin ensin jaon. Jos se on kohdallaan niin säätäisin ensimmäiseksi pakoa vähän aikaisemmalle ja jos ääni ei lopu niin imua vahän myöhäisemmälle. Jos tämäkään ei auta niin sitten vikaa pitää lähteä etsimään mekaaniselta puolelta, tai mekaanistahan se on tuo nokkien ajoituskin.

harjaa

  • Vieras
Vs: 106 - Nakuttava ääni moottorista
« Vastaus #7 : 13.04.2013, 17:56:56 »
Sain viimein pienen hiljaiselon jälkeen tehtyä ruumiinavausta ja kalkatuksen syykin selvisi - ajoitus oli pielessä. Ihan ensisilmäyksellä homma ei kyllä valjennut. Hihna oli oikein paikoillaan, mutta kampiakselin päässä oleva hihnapyörän kiila oli luovuttanut kesken leikin ja mennyt poikki. Ilmeisesti kampiakselin päässä oleva pultti ei ole ollut riittävän tiukalla tai löystynyt omia aikojaan ja kiilalle on tullut liikaa rasitusta. Siksi kai nakutuskin on pikkuhiljaa pahentunut ajoituksen muuttuessa enemmän ja enemmän vituralleen. Mitään suurempaa tuhoa ei onneksi näyttäsi tapahtuneen ja uusi kiila löytyy maahantuojan varastosta.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 106 - Nakuttava ääni moottorista
« Vastaus #8 : 13.04.2013, 19:28:24 »
Kyllä siinä on venttilit pitäneet ääntä. Se kiila on mitoitettu niin, että se kanta suunnitellun kuorman sehän ei ole kartio. Venttilit ottanut vastaan niin se on sitten ollut liikaa kiilalle. Mutta eihän sitä kannata aukasta vaan kaasuttaa vaan eteenpäin.

PL

  • Vieras
Vs: 106 - Nakuttava ääni moottorista
« Vastaus #9 : 13.04.2013, 20:14:51 »
Kiila asemoi hihnapyörän, muttei välitä voimaa. Diagnoosi löysälle jääneestä/löystyneestä pultista kuulostaa järkevältä. Mihin momenttiin hihnapyörän pultti oli kiristetty ja käytettiinkö asianmukaista kierrelukitetta?

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 106 - Nakuttava ääni moottorista
« Vastaus #10 : 13.04.2013, 20:30:03 »
Tämä oli uutta. Fordeissahan ei ole kiilaa lainkaan. Eli se olis vain sitä paikoitusta varten. avaatko vähän millä perusteella näin. koneenrakennuksessahan lähdetään siitä,että kiila välittää kaiken voiman noissa liitoksissa. Siihen on oma standardi olemss omine kertoimineen.

Benkku

  • Vieras
Vs: 106 - Nakuttava ääni moottorista
« Vastaus #11 : 13.04.2013, 21:20:08 »
... koneenrakennuksessahan lähdetään siitä,että kiila välittää kaiken voiman noissa liitoksissa.

Täysin päinvastoin ajoneuvomaailmassa ja osittain kyllä koneenrakennuksessakin, toisinsanoen kiila ei välitä voimaa. Voima välitetään kitka/puristusvoimalla pultin välityksellä, joka 'toimii' jousena.

PL

  • Vieras
Vs: 106 - Nakuttava ääni moottorista
« Vastaus #12 : 13.04.2013, 21:24:48 »
Pultilla saadaan niin iso puristusvoima pintojen välille (luokkaa 60kN M14 10.9 pultille, linkki), että voima välittyy vastinpintojen kitkan välityksellä. Kiilalla ei hirveän suuria voimia välitetä pienen koon takia, ainakaan siinä koossa kun niitä jakopään hihnapyörissä ilmenee. Myös koneosissa käytetään kitkaan perustuvia ratkaisuita kun kiila ei riitä, esimerkiksi ahdistussovite lämpölaajenemista hyväksikäyttäen.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 106 - Nakuttava ääni moottorista
« Vastaus #13 : 13.04.2013, 21:36:20 »
Joo. Jostain sattuneesta syystä olen joutunut noita kiiloja valitsemaan ja sen pituus valikoidaan taulukosta siltä vaaditun vääntömomentin mukaan. Puristusovitusten siirtokyky on pienillä halkaisijoilla on pieni. Siis ne ovat sitten yhdistelmä. Ei ole tullut vastaan tuollaist standardia. Ilmeisesti siten tehty rakenne ei olisi EC merkinnän mukaan suunniteltu sitten. Kyllä ST 1 tiedetään nämä asiat.

Benkku

  • Vieras
Vs: 106 - Nakuttava ääni moottorista
« Vastaus #14 : 13.04.2013, 21:46:59 »
Puristusovitusten siirtokyky on pienillä halkaisijoilla on pieni.

Väärin.

Pinta-ala em. puristusvoimalle on jo melko pienilläkin pinta-aloilla riittävä. Pintapaine ei mene plastiselle alueelle, kyseinen on tehtaalla laskettu, joten en sitä tässä toista. Kyseisessä 14 millin pultin esimerkissä voima on n. 62 kN eli n. 6.2 tonnia, tarvittava pinta-ala ei ole kovinkaan suuri.

Tarvittava tehonvälityskyky on em. sovelluksessa luokkaa <10 kW.