Auto: 1997 106 1,6 GTI (16-ventt.).
Moottori alkoi pitää ensin hiljempaa ja vähitellen kovenevaa nakutusta. Alussa nakutus kuului selvemmin koneen ollessa kylmä ja heikkeni selvästi lämpöjen noustessa normaaliin käyntilämpötilaan, mutta nyt nakutus on melko kovaa myös lämpimällä koneella. Epäilin ensin venttiilinnostajia / niiden likaatumista ja tein moottorin öljytilan pesun sekä sen päälle öljyjen ja suodattimen vaihdon. Pesulla ei ollut vaikutusta, ääni ehkä ennemminkin koveni.
Pesun yhteydessä huomasin, että käyntinopeutta on vaikea pitää välillä 1000-1800 r/min. Tuolta tonnin pinnasta se hyppää helposti heti tuonne vajaasen pariin tonniin. Samoin käynnissä on huomattavissa tasakaasulla huojumista / nykimistä. Nakutus häviää hetkellisesti kokonaan jos ajossa vedättää reippaammin yli 3000 kierroksen, mutta se palaa melko nopeasti jos kierrokset laskee kahden tuhannen kieppeille tai alle.
Koneeseen on tehty kannentiivisteen vaihto tossa kesällä ja ajoa sen jälkeen on tullut melko vähän, ehkä n. 500-1000 km. Tiivisteen vaihdon yhteydessä kansi kävi oikasussa jolloin ventiilit käytiin läpi ja samalla vaihdettiin myös ohjurien kumit. Nakutus alkoi ehkä suunnilleen sata kilometriä sitten ja on voimistunut sen jälkeen aika nopeasti. Aikaisemmin ääni muistutti lähinnä ompelukonetta, mutta nyt se tuo mieleen jo pahaenteisen voimakkaasti vanhan Talbot Horizonin. :-/ Ja jos mahdollista se on nyt jopa sitä kovempi. Korvakuulolla se vaikuttaisi tulevan pakopuolen venttileistä / nostajista / nokista jostain 2 tai 3 sylinterin luota.
Hyviä ehdotuksia tai edes arvauksia mikä voisi olla syynä?