Kirjoittaja Aihe: 206 - Sammui painelaakerin hajotessa/ei käynnisty (kampiakselin asentotunnistin)  (Luettu 8836 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jorkkeri1

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2005 206 SW 2,0 GTI (120 000 km).

Terve foorumistit!

Autosta hajosi tienpäällä kytkimen painelaakeri. Kun laakeri alkoi pitämään pysyvästi kovaa "vinkumista", auto sammui ajossa hetkeksi kuin seinään, mutta käynnistyi heti avaimesta uudelleen ja toimi normaalisti-kytkintä lukuunottamatta. Matka jatkui vielä, koska pyrimme pääsemään autolla kotiin asti. Painelaakeri piti hurjaa ääntä, mutta auto toimi siis muuten normaalisti.

Kun painelaakeri sitten ilmeisesti hajosi kappaleiksi -tai ainakin sen ääni muuttui radikaalisti - auto sammui uudelleen kuin seinään. En muista tarkkaan, mutta olen melko varma, ettei mitään vikailmoitusta ilmennyt, vaan auto vain sammui. Tämän jälkeen se ei lähtenyt enää käyntiin, vaikka starttimoottori hyvin konetta pyörittikin. Auto hinattiin sieltä kotipihaan ja hinauksen aikana sain lukea näytöltä mitä erilaisimpia ilmoituksia.

Vaihdoimme autoon uuden kytkimen ja painelaakerin ja eikun auto tulille. Eipä käynnistynyt ei. Läheiselle korjaamolle vikakoodien lukemiseen. Ennen mittausta korjaamon väki arveli, että vika olisi kampiakselin asentotunnistimessa, joka olisi saanut itseensä painelaakerin hajotessa päreiksi. Mittauksessa ei autosta kuitenkaan löytynyt mitään vikaa, tai siis ainakaan mitään vikakoodia ei testeri antanut.

Aiemmin talvella auto kävi kylmänä huonosti ja kovilla pakkasilla ilmoitti muutaman kerran sen "Antipollution fault"-koodin, joka tosin hävisi kun auto lämpeni kunnolla.

Mistä lähtisin vikaa etsimään? Voiko ka-asentotunnistin olla rikki niin, ettei se anna vikakoodia? Nollaantuiko auton boksi jotenkin painelaakerin hajotessa? Täytyyhän painelaakerin hajoamisen ja auton samalla sammumisen liittyä toisiinsa... Tai sitten on kohtuu huono karma tuolla autolla...

Kysymyksessä on perheen ainut auto, joten toivoisin pikaisia ideoita mitä tehdä ja missä vika voisi olla. Merkkikorjaamoon ei ole oikein taloudellisia edellytyksiä, joten tee-se-itse-miehenä tässä mennään... Kiitoksia kovasti paljon neuvoistanne... :)

Ratkaisu:

Otin tänään vanhan anturin irti ja siitä oli lohjennut päästä palanen ja sivultakin pieni pala. Osa "käämistä" oli näkyvissä. Oli siis ihan romuna. Ostin uuden ja laitoin sen paikoilleen ja eikun starttaamaan ja heti käyntiin.

Peugeotin oma anturi asennettu ja auto on toiminut nyt ainakin kolme tuntia. Koolla on siis väliä. Kiitos vinkeistä. :)

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 173
Se anturi maksaa n.20€, joten kannattaa vaihtaa, koska todennäköisesti syy on siinä. Olettehan tarkistaneet sen asennon suhteessa vauhtipyörään, ettei se ole siirtynyt liian kauas vauhtipyörältä esim. kappaleen iskusta? Anturin voi myös mitata yleismittarilla.
Voi siis olla, että ECU:n mielestä anturi "vastaa" mutta todellisuudessa se ei mittaa mitään tai hampaat ei satu anturin kohdalle.
404, Expert, C3
2CV4

jorkkeri1

  • Vieras
Moi ja kiitos vastauksestasi...

Otin tänään vanhan anturin irti ja siitä oli lohjennut päästä palanen ja sivultakin pieni pala. Osa "käämistä" oli näkyvissä. Oli siis ihan romuna... Ostin uuden ja laitoin sen paikoilleen ja eikun starttaamaan ja heti käyntiin... Tästä innoissani lähdin autolla ajelemaan ja ajelin vaihtelevaa ajoa noin puoli tuntia. Uusi kytkin toimi kuin unelma ja vaihteistokin oli uusien öljyjen jäljiltä entistä ehompi.... Ainoa huomionarvoinen seikka oli, että auto ilmoitti, ettei luistonesto ole toiminnassa.

Mutta sitten auto sammui taas kuin seinään, eikä lähtenyt käyntiin. Avuliaan vanhemman herran Hiacen ansiosta auto saatiin heti hinattua takaisin tallille. Otin ka-anturin irti ja kas kummaa se oli samalla tavalla paskana, kuin edeltäjänsäkkin. Miten tämä on mahdollista? Kytkimen kotelo putsattiin huolellisesti, eikä vauhtipyörässä ollut mitään vikaa.

Voiko anturin laittaa väärin paikoilleen, koska minusta se ei käy kiinnitysruuviin kuin yhdessä kohtaa. Pidin sormea anturin reiässä ja konetta pyöritettiin hiljaa, enkä tuntenut rattaissa mitään outoa. Kuuluuko anturin ja vaihteiston kuoren väliin joku tiiviste/rikka, joka kasvattaa anturin ja hampaiden väliä? Nyt siinä ei sellaista ole... anturi on kovaa muovia ja on haljennut ihan kuin vauhtipyörän hammas olisi siihen osunut. Joku pieni, tai edes isompi irrallinen osa, tuskin saa tuollaista palaa lohkaistua... Ja aika uskomattomalta kuulostaa, että joku metallimurunen tekisi moista vahinkoa... Mutta jos vika on asennossa, eikö anturi olisi mennyt rikki heti kun vauhtipyörä olisi pyörinyt ensimmäisen kierroksensa? Miten auto toimi kuin kello sen puoli tuntia...

Nyt menee kyllä reilusti yli hilseen tämä juttu... Auttekkaa pliis...

Huomenna haen merkkiliikkeestä uuden anturin, joka on siellä muuten 15 euroa halvempi kuin tarvikkeena.(Tarvike 35e/alkup.20e)

Benkku

  • Vieras
Anturi on hieman liian pitkä, jolloin vauhtipyörän lämmetessä ilmaväli nollautuu ja pulssikehä osuu anturiin rikkoen sen. Reunaehtona ettei kytkinkotelossa tosiaan seilaa mitään ylimääräisiä partikkeleita.

jorkkeri1

  • Vieras
Kiitti Benkku! :) Mietityttää, että miten aiempi anturi kesti kuitenkin ainakin vuoden ennen kuin hajosi... Vai voiko tosiaan olla kyse millin osista? Mittasin vanhan ja uuden anturin ja minusta uusi taisi olla - vahva ehkä tähän kohtaan- noin puoli milliä pitempi... Onko 2l GTI:tä sitten tehty useammalla anturilla, vai voiko olla valmistusvika... Tarvikkeena ostin AutoPro:sta...

Lisää pohdintaa vaan ja iso kiitos vastanneille... :)

PL

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 511
Ei se tavatonta olisi, että tarvikeosan valmistustoleranssit on vähän mitä sattuu.
Peugeot 607 3.0 manual '01

Benkku

  • Vieras
Puoli millimetriä riittää, ilmaväli ei vakionakaan ole juuri sen isompi.