Kirjoittaja Aihe: Partner - Kitisevä ääni vaihteistosta kytkinpolkimen ollessa pohjassa  (Luettu 29737 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Endura-DE

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1999 Partner 1,9 (DW8, 342 000 km).

Oireet ovat seuraavat: kun kytkinpolkimen painaa pohjaan, kuuluu kitinää vaihdelaatikosta. Kitinä jatkuu niin kauan kuin poljin on pohjassa. Kun polkimen nostaa ylös, kitinä loppuu. Kytkin ei luista. Vaihteet menevät hyvin päälle.

Onko tämä kitinä peräisin kuluneesta paine- eli irrotinlaakerista? Jos ongelma on painelaakerissa, onko täystuho odotettavissa, vai uskaltaako autolla ajaa vielä 1-2 viikkoa? Rasittuuko painelaakeri maantieajossa, kun kytkintä ei käytetä? Vai rasittuuko painelaakeri enemmän kaupunkiajossa, kun vaihteita ja kytkintä käytetään paljon?

Edellinen omistaja on vaihtanut kytkinsarjan 244 000 km:n kohdalla. Varaosista on kuitti, jossa lukee kytkinsarja. Voi siis olla, että hän ei ole vaihtanut painelaakeria samalla.

Lisäksi pari kertaa on kytkinpoljin jäänyt pohjaan, mutta noussut varpailla nostamalla takaisin ylös. Tosin tätä asiaa tutkin niin, että irrotin kytkinvaijerin vaihdelaatikon kytkinvivusta, ja kas kummaa, kytkinpolkimen mekanismi on sellainen, että poljin jää helposti pohjaan. Sitten sen sai kädellä nostettua ylös. Polkimen mekanismissa tuntui selvästi ns. kuollut kulma, jonka ylittäessä poljin ei enää palaudu. Siellä oli jotain ihmeellisia vastavetojousia.

Ratkaisu:

Kytkinsarja on nyt vaihdettu. Painelaakeri oli melkein palasina, ja paine-asetelman lautasjousista oli ja kaksi kulunut päästä poikki. Vanha kytkin oli merkiltään Valeo,ja sillä oli ajettu vain 100.000 km. Autossa on nyt siis kolmas kytkinsarja menossa.

Edellinen omistaja oli vaihtanut kytkinlevyn+paineasetelman+painelaakerin, mutta ei vaijeria. Hän kertoi, että painelaakeri oli mennyt läpi paineasetelmasta.

Vaihdoin myös kytkinvaijerin ja se saikin aikaan sen, että uusi kytkin luisti. Irrotin uuden vaijerin ja vertasin sitä uudestaan vanhaan. Kun katsoi tarkkaan, niin vaijerin ulkokuori oli uudessa 2 cm pidempi kuin vanhassa. Kokonaispituus oli täsmälleen sama, ja kaikki kiinnikkeet aivan samanlaisia. Nyt on vanha, alkuperäinen vaijeri laitettu takaisin ja hyvin toimii.

Tärkein kysymys kuuluu: vaijereissahan on automaattisäätö eli se jousi vaijerin ulkokuoressa. Oliko uusi vaijeri vääränlainen, kun se ei käynyt? Vai onko kytkimessä joku muu asia pielessä? Vaihteet kuitenkin menevät hyvin päälle, kytkin ei luista eikä mitään ongelmia ole.

Miksi painelaakeri yritti nyt toisen kerran työntyä paineasetelman läpi? Vaikuttaako kytkinvaijerin säätö tähän asiaan?

Benkku

  • Vieras
Se jousi on poljinvoiman kevennysjousi. Kunnossa ollessaan paine-asetelman lautasjousen voima riittää kyllä reilusti ylittämään poljinvoiman kevennysjousen voiman, joten poljin ei jää pohjaan. Mekanismi takertelee, koska paine-asetelman lautasjousien päät - kohdasta, johon paine/irrotinlaakeri ottaa kiinni - ovat kuluneet.

Luonnollisesti painelaakeri rasittuu enemmän kytkintä käytettäessä kuin pyöriessään "vapaasti" eli ilman laakeriin suuremmalti kohdistuvaa voimaa.

Benkku

  • Vieras
Miksi painelaakeri yritti nyt toisen kerran työntyä paineasetelman läpi?

Painelaakerin (INA) otsapinta on suora ja olkapää terävä, mikä syö lautasjousen päät. Laittaa vastinpinnan muodoltaan paremman SKF:n laakerin, niin lautasjousen päät eivät kulu/ohene ja lopulta katkea.