Kirjoittaja Aihe: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)  (Luettu 38838 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 315
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #15 : 28.06.2007, 13:01:24 »
Tarkennusta hieman mitä en unisena tullut sanottua, eli loppullinen asento kahvall kylläkin sijoittuu juuri sinne 5 naksauksen päähän, eli silloin auto pysyy paikallaan vaikka missä mäessä, mutta parin naksauksen jälkeen alkaa kenkä laahaamaan rumpuun, näin korvakuulolta autoa edes takaisin tallissa työnneltyä.
2011 508 1,6 e-HDi Allure 2tronic
2016 308 T9 1.2 Puretech EAT6

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #16 : 09.10.2007, 15:19:59 »
Merkkiliikkeen ohjeistuksen mukaan käsijarrukahvaa pitää nostaa neljänteen naksuun, jonka jälkeen jarrukengät säädetään kiinni rumpuun molemmin puolin. Tuolloin ottaa samalla voimalla molemmin puolin eikä puoltamista esiinny. Mulla on jossain vielä nuo merkkiliikkeen säätöohjeet kuvineen kaikkineen.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

Tobias

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #17 : 28.07.2008, 11:13:38 »
Auto: 1998 406 2,0 ST (XU10J4R).

Käsijarrukengät tuli vaihdettua, joten tulipa samalla säädettyä itse jarrukin. Säädön tein suht. yksinkertaisella konstilla eli vedin kahvaa neljä naksua ylös, ja kiristin kengät rumpua vastan niillä säätörullilla jotka löytyy sieltä rummusta.

Olipa muuten hyvä homma että tuli nuokin käytettyä auki. Toiselta puolelta oli kummatkin kenkien kiinnikkeet pettäneet ja jauhautuneet siellä rummussa palasiksi. Toiseltakin puolelta oli vain kengät yhdellä tapilla kiinni... Vedinpä sitten läpipulteilla nuo kengät kiinni ja luulisi pysyvän, sen verran tukevat prikat laitoin että ei tule ihan heti uimaan mistään reiästä läpi. Anturit olivat ihme kyllä ehjät. Toinen oli hieman vääntynyt mutta sekin oikesti tampin ja pajavasaran avulla. Lopuksi pesu painepesurilla ja koko paketti kasaan. Hyvin ottaa nyt käsijarru, eikä tule enää sitä ilmiötä että auto lähtee valumaan kun on jo astunut siitä ulos.

Kimmo83

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #18 : 19.10.2013, 19:43:34 »
Auto: 1998 406 GW 2,1 TD.

Miten säädetään käsijarru?

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Hurulau

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #20 : 09.05.2014, 20:37:43 »
Auto: 2003 406 2,0 HDi 110 hv (automaatti-ilmastointi).

Sanokaa, mikä on muka väärin. Jarrukenkiensäädin ei liikahda mihinkään, kun yrittää kenkiä säätää kohdilleen. Kädessä taas säädin pyörii melkein puhaltamalla, mutta paikallaan saa iskeä tamppi-vasarayhdistelmällä ihan kunnolla ja ei tiedä mitään.

Hurulau

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #21 : 09.05.2014, 23:31:03 »
Ei onnistu millään... säädin vain hyppää pois paikaltaan kun voimaa tarvii niin paljon... kylläpä tuli ikävä e36 ja e39 bmw:tä kun niissä toimi niin jouhevasti homma että nauratti vain..

Japa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 236
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #22 : 10.05.2014, 10:12:21 »
Jokin sinulla on siellä väärin. Kyllä se ihan helposti pitää kiertyä. Miten saat levyn pois, jos et saa säädettyä? Vai onko ne minimiasennossa jumissa?
Ajossa: 406 HDi (RHZ) -00 + C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

purflux

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #23 : 10.05.2014, 11:49:02 »
Yksi juju on se että säätö tapahtuu eri suuntiin eri puolilla muistaakseni, toisella alaviistoon, toisella yläviistoon. Merkkasin sen huoltokirjaankin mutta se on nyt autossa, ehkä katon sen vielä iltapäivällä...

Hurulau

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #24 : 10.05.2014, 12:07:10 »
Levyt lähtee helposti irti ja säätimet on niin minimissä kuin voivat että saa ne paikalleen (ei pohjaan ruuvattuna). Säätösuunnat on kyllä tiedossa  :) eihän nuita pitäisi edes niin väärin saada laitettua etteikö homma toimis  :o

purflux

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #25 : 10.05.2014, 12:47:55 »
Varmaan laitoit rasvaa säätötapin poraukseen myös, eikä vain kierteisiin? Sori että kysyn, on tää aika mystistä jos osat on oikein paikallaan ja säätö ei liiku.

Hurulau

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #26 : 10.05.2014, 13:57:58 »
Mitään rasvaa en kyllä pistäny mihinkään, vaan puhdistin huolellisesti kaikki että liikkuvat jouhevasti. Jarruista kun on kyse niin olen välttäny liukasteiden käyttöä. Mutta eipä tuo suuri homma ole koittaa vähän liukastaa pintoja vaseliinilla jos niin vähästä olis kiinni koko homma. :)

Japa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 236
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #27 : 10.05.2014, 14:21:54 »
Olisiko kengät sen verran sisässä, että vastaavat jarrukilven ulokkeeseen? Tai sitten vaijerin linkku on niin, että vastustaa sieltä päästä. Muita vaihtoehtoja tuossa ei mielestäni voi olla, jos kerran säädön kierteet on kunnossa. Eli montaa liikkuvaa osaa tuossa ei ole, joten auki vaan ja järkeilemään :)
Ajossa: 406 HDi (RHZ) -00 + C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 591
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #28 : 10.05.2014, 20:44:53 »
Miten se vaijerin linkku on kiinni vaijerissa? Pitäs ensimmäistä kertaa ruveta ite vaihtaan käsijarrukengät ja hirvittää jo osaako vai kauanko menee noituessa.
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

Japa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 236
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #29 : 11.05.2014, 08:38:28 »
Vaijerin pää tulee vain hahloon, ei siinä mitään ihmeellistä ole. Kenkien vaihtoon löytyy oma keskustelunsa, mistä kaikki selviää. Vaikeinta on jousien virittäminen kenkien väliin, mutta sekin onnistuu ihan helposti, kun laittaa ne paikoilleen ennen linkkua ja säätöosaa.
Ajossa: 406 HDi (RHZ) -00 + C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90