Kirjoittaja Aihe: 206 - Nykii moottorijarrutuksessa (HDi)  (Luettu 1557 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tsipulis

  • Vieras
206 - Nykii moottorijarrutuksessa (HDi)
« : 04.08.2013, 10:50:04 »
Auto: 2004 206 1,4 HDi.

Löysin tämän kysymyksen hakurilla vaan ei ollut vastauksia: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=61274.0

Sama vaiva. Sattuisiko nyt joku osata antaa vihjeitä mistä vikaa etsiä? Itse olen alkanut kuvitella, että joku säädin tai rajoitin ei toimi oikein, mutta myös moottorin kumityynyjä olen epäillyt.

Tsipulis

  • Vieras
Vs: 206 - Nykii moottorijarrutuksessa (HDi)
« Vastaus #1 : 17.08.2014, 16:46:27 »
Auto: 2004 206 1,4 HDi (280 000 km).

Uudistan tämän kysymyksen. Edelliseen ei tullut vastauksia, vaan jospa nyt olisi uutta tietoa tai uusia tietäjiä foorumilla

Eli otsikon mukainen vika. Ilmenee etenkin alamäessä pintakaasulla ajettaessa tai moottorilla/ moottorin jarruttaessa. Nykii niin kuin moottorinkumit olisivat väljät. Perinteisesti kumeja testatessa tuntuvat olevan kunnossa. Enemmän olen alkanut epäilemään, että joku säädin tai rele katkaisee hetkeksi polttoaineesyötön ja nykäisy johtuu tästä. Voi olla, että vika on vähän pahentunut sinä aikana kun auto on meillä ollut parisen vuotta. Ei kuitenkaan paljoa. Itse en aja autolla jatkuvasti, joten en osaa tarkasti arvioida. Vika ei haittaa menoa mutta on ärsyttävä.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 206 - Nykii moottorijarrutuksessa (HDi)
« Vastaus #2 : 17.08.2014, 19:04:41 »
Yhdistetty vanhaan aiheeseen.

Tota, dieselissä polttoaineen syöttö katkaistaan aina kokonaan jos nostaa jalan kaasulta eikä kuten bensassa vain jos kierroksia on yli 1500. Syöttöä ei katkaise mikään erityinen venttiili tai rele, vaan ihan suuttimet saavan käskyjä ECU:ta.

Kysymys, onko jakohihnavaihdettu koska viimeksi? Vikakoodeja luettu? Miten paljon autolla on ajettu? EGR voisi tietty jumittaa, se tuppaa noista pikku HDi koneista leviävän, yleensä ensioireena tulee kaasupolkimeen "tyhjä kohta".
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Tsipulis

  • Vieras
Vs: 206 - Nykii moottorijarrutuksessa (HDi)
« Vastaus #3 : 17.08.2014, 19:50:33 »
Autolla ajettu 280 tkm, jakohihna vaihdettu huolto-ohjelman mukaan. Taisi olla 240 tkm (en voi nyt tarkastaa kun auto ei ole pihassa). Nykimistä tulee vaikka kaasupoljinta ei nosta vaan saa olla samassa asennossa kuin vedätettäessäkin (sulkeutuuko polttoaineen syöttö tässäkin tapauksessa). Pakokaasun kierrätyksen tukkimista voisi kyllä kokeilla. Eikös se ole tämä EGR. Onko vihjettä mikä tukittava letku on tai miten se muutoin voidaan ohitaa ja missä tämä härpätin sijaitsee. Tyhjää kohtaa en ole kaasupolkimessa hoksannut. Pitää testata kun saan auton taas pihaan.

Tsipulis

  • Vieras
Vs: 206 - Nykii moottorijarrutuksessa (HDi)
« Vastaus #4 : 18.08.2014, 20:04:44 »
Enpä löytänyt autosta mitään edes sinnepäin viittaavaa EGR:stä. Onko vihjeitä mistä päin autoa löytyy ja minkä näköinen "mötikkä" se näissä malleissa on? Aikaisempia kokemuksia on sitikoista missä se on lieriön muotoinen halkasijaltaa noin neljä ja korkeudeltaan noin 8 cm mötikkä, johon menee pari letkua. Näistä toinen tukittiin laakerilla, jolloin systeemi jäi pois pelistä. Liekö sitten olen ollut oikean asian äärellä.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 206 - Nykii moottorijarrutuksessa (HDi)
« Vastaus #5 : 18.08.2014, 20:32:07 »
...sulkeutuuko polttoaineen syöttö tässäkin tapauksessa

Ei se toimi mitenkään on/off, syöttö sulkeutuu vaikka kaasupohjassa jos vaan saavutetaan riittävä kierrosluku, edelleen säätö on portaaton, enkä nyt jotenkin oikein usko että syöttö olisi se joa alkaa vaappua. Jos toi olis jakajapumppu kone voisin tarjota vielä löysää jakohihnaa nykimisen syyksi, mutta en usko että se tässä tapauksessa voisi olla syy.

...Aikaisempia kokemuksia on sitikoista missä se on lieriön muotoinen halkasijaltaa noin neljä ja korkeudeltaan noin 8 cm mötikkä, johon menee pari letkua.

Se 4x8 mötikkä on ollut EGR:n alipaine ohjausventtiili, itse EGR on ollut isompi johon on tullut vain yksi alipaineletku. Tossa 1.4 HDi:ssa on sähköisesti ohjattu, siihen tulee vain sähköjohdot, sijainti on moottorin vaihdelaatikon päässä, takapuolella, edessä lienee ainakin polttoainesuodatin ymv. rojua.
« Viimeksi muokattu: 18.08.2014, 20:37:25 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Tsipulis

  • Vieras
Vs: 206 - Nykii moottorijarrutuksessa (HDi)
« Vastaus #6 : 18.08.2014, 20:54:16 »
Oukei, nyt alkaa hahmottua. Alkaa kyllä jo mennä osaamisalueen ulkopuolelle ja näyttää olevan sen verran syvällä, ettei ihan heti ehdi kaivaa esiin. Onko tämä systeemi mahdollista ohittaa näissä malleissa? Sitä voisi yrittää ensin ennekuin alkaa tilaamaan uutta osaa.