Auto: 1989 309 1,6 XL Look (XU52C, B2B, Solex 34/34 Z1 -kaasutin, tehostamaton ohjaus, 3-ovinen, DAM 4260/08.07.1988).
Pitäisi lähiaikoina aloittaa 309:n taka-akseliston kunnostus, kun oikeanpuoleinen takapyörä on selvästi kallellaan sisäänpäin yläreunasta ja siitä syystä onkin jo pidempään hangannut kiinni muovisen sisälokasuojan takasisäkulmaan. Rasvanipat asensin akselistoon vuonna 2009 ajomäärän ollessa 209 000 km ja jumissa se ei ole kertaakaan ollut, mutta vuosi sitten katsastuksessakin tuon oikeanpuoleisen takapyörän epätavallisen asennon huomasivat, kun autolla oli ajettu 274 000 km. Meni kuitenkin katsastuksesta tuolloin läpi, kunnei ollut välystä missään.
Nyt autolla on ajettu 291 000 km ja tarkoituksena on käydä taka-akselisto kokonaan läpi ja uusia tarvittavat osat. Laakerisarja (SNR), akselitapit (Febi), tukikumit ja uudet iskunvaimentimet onkin jo hankittu ja merkkiliikkeestä on tilauksessa muuta kohteeseen liittyvää osaa kuten sellaisia pultteja, muttereita ja tiivisteitä, joita vielä sattui valmistajalta saamaan. Lisäksi on varaosa-akselisto, jonka kunnosta ei ole tietoa. Muutamia kysymyksiä ja tekemiäni huomioita:
1) Takapään korkeuden säätämistä varten pitäisi tehdä iskunvaimentimen paikalle kiinnitettävä säädettävä tanko (Googleen hakutermiksi vaikka "peugeot dummy damper"). Ilmeisesti yhdellä pärjää? Tuollaisen tekee esim. kierretangosta, muttereista ja putkesta tai vaikka vanhasta iskunvaimentimesta. Käykö M10x1,5 mm vai pitäisikö kierteen nousun olla 1 mm säätämisen helpottamiseksi? Toisaalta, jos tekee sellaisen, jossa kierretanko liikkuu vapaana putken sisällä ja säätö tapahtuu irrallista putkea vasten olevaa mutteria liikuttaen, ei kierteellä ole niin väliä... Malleissa 205, 309, 106 ja 306 iskunvaimentimen yläpään pultti on M12 ja alapään M14 (405:ssä kummatkin M16), joten päiden holkit pitää tehdä niille sopiviksi. Entäpä sopiva tangon pituus malleille 205, 309, 106 ja 306?
2) Vääntösauvojen ja vakaajatangon irrotus lienee helpointa tehdä akseliston ollessa tukevasti kiinni autossa?
3) Vakaajatangon päätylevyt lähtevät irti kiertämällä M12x1,5 mm pultilla.
4) Riittääkö esim. 2,5 kg:n liukuvasara sauvojen irrottamiseen vai pitääkö olla paljonkin järeämpi (Motonetissa on n. 5 kg:n liukuvasara myynnissä)? Sauvojen päähän sopii ilmeisesti pultti M8x1,25 mm (mielellään lujuusluokkaa 10.9 tai 12.9, jottei katkea), jolla liukuvasaran saa kiinnitettyä? Vaihtoehtoisesti sauvat saattavat irrota käyttämällä ulosvetäjää (kuten
tässä artikkelissa).
5) Millaisia työkaluja/apuvälineitä akseliputken sisällä olevien laakereiden irrotukseen ja asennukseen tarvitsee tehdä? Käsittääkseni uloimmat laakerit lähtevät irti kampeamalla, kun taas sisemmät kannattaa vetää pois kierretangosta ja levyistä tehdyllä ulosvetäjällä (sisempien laakerien rikkominen/lyöminen akseliputken läpi voi vahingoittaa putkea). Ulosvetäjästä on kuva
tässä artikkelissa.
Lattialla seisova 30 tonnin hydraulipuristin on käytössä, joten se auttanee ainakin akselitappien irrotuksessa ja asennuksessa, mutten tiedä, pystyykö sitä hyödyntämään vääntösauvojen/vakaajatangon irrotuksessa.
Linkkejä aiheeseen liittyen:
http://www.205gtidrivers.com/articles.php?data=b-rearbeamrefurbhttp://www.pug306.net/index.php?pageid=loweringhttp://www.club-306.com/topic/6755-rear-beam-rebuild-by-welshpug-aka-the-rear-beam-guide/http://www.306gti6.com/forum/showthread.php?id=80349http://www.306gti6.com/forum/showthread.php?id=63880