Auto: 1996 405 2,0 GTX Style (XU10J2C, RFX, MM 8P, ABS, DAM 6906/06.10.1995).
405 (1. mallisarja), ohjaus405 (2. mallisarja), ohjaus405 (2. mallisarja), ohjaus, STEERING RACK COMPONENTS, POWER STEERING405:n ohjaustehostimella varustetuissa ohjausvaihteissa tehostimen hydraulisylinterin mäntä kiinnittyy oikealla puolella hammastangon jatkeena olevan pyöreän osan tappiin. Tämän pyöreän osan jatkeeksi puolestaan kiinnittyy sisempi raidetangon pää. Rakenne on sama kuin mm. joissakin 406-malleissa.
Vasemmalla puolella käytetään raidetangon sisemmän pään lukitsemiseen lukituslevyä ja aluslevyä, mutta oikealla puolella tätä tapaa ei käsittääkseni voi käyttää, koska nivelkuppi tulee em. hydraulisylinterin männän kiinnitysosan sisälle siten, että lukituslevyyn ei voi päästä millään käsiksi raidetangon päätä irrotettaessa. Tässä kyseessä olevassa autossa ei ainakaan ollut oikealla puolella kuin pelkkä raidetangon pää kierrettynä hammastangon päähän ilman lukituslevyä tai edes kierrelukitetta. Tosin voi hyvinkin olla, että autoon on jo joskus aiemmin raidetangon pää vaihdettu, joten asennus ei välttämättä ole tehtaan jäljiltä.
Myös varaosaluettelo tukee sitä käsitystä, että oikeaa puolta ei lukita kuten vasenta puolta, koska ko. lukituslevy näkyy kuvassa vain vasemmalla puolella ja tarvittava kappalemäärä on vain yksi. Service Box ei sisällä ohjeita tähän toimenpiteeseen ja Haynesin opaskaan ei osaa asiassa neuvoa, vaan siinä asiaa käsitellään vain yleisellä tasolla eli ei erikseen erotella eri asennustoimenpiteitä oikealle ja vasemmalle puolelle. Koska sisempi raidetangon pää (
3812 98) on sama kummallakin puolella, toimitetaan sen mukana kuitenkin aina lukituslevy aluslevyineen (ks. aiemman linkin kuva).
Haluaisin vielä ennen osan asennusta varmistaa, että oikealla puolella ei tosiaan kuulu käyttää lukituslevyä, vaan raidetangon pää vain kierretään kiinni sellaisenaan? Kannattaako/onko välttämätöntä kuitenkin käyttää kierrelukitetta?
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.