Kirjoittaja Aihe: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)  (Luettu 12809 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 846
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)
« Vastaus #105 : 02.03.2018, 12:39:02 »
Jotakin tietoa asiasta jos pitää lähdettä luotettavana.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC

AJH63

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 126
  • Sisällä pössöö?
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)
« Vastaus #106 : 02.03.2018, 14:57:37 »
Onpas melkoinen tieteenhaara tuohon tomaattiin öljynvaihto; itse tässä on ZF:stä klosauttanut sen vajaa 5 litraa pois ja täyttö.
607 V6 3.0 Aut.-04;Chrysler Saratoga V6 Aut. -93;Ford Escort 1.3 CVH -83;Fiat 132 1.8 TC -74;Datsun 1600 -71.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 206
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)
« Vastaus #107 : 02.03.2018, 17:44:26 »
Johtuu siitä, että oljyjä ei ole enää tarkoitettu vaihdettavaksi. On laskettu, että kestävät riittävän hyvin 160 000 km, jonka auto on suunniteltu kestämään ja sen jälkeen auto paalataan tai museoidaan.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 788
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)
« Vastaus #108 : 29.03.2018, 14:28:50 »
Omaan autoon on nyt vaihteistoöljyt vaihdettu ja useampi sata kilometriä takana. Mekaanikon kanssa vielä yhden keskustelun jälkeen päädyimme huuhtelemaan vaihteiston JWS3309 -öljyllä joka oli myös huomattavasti halvempaa kuin 3324 -öljy. Litrahinnat oli tyyliin 10/15€. Eli öljyksi tuli Euro 4- luokan tavara alkuperäisen Euro 5 -öljyn sijaan koska mitään mekaanista eroa ei vanhempaan ole joka vaatisi uudemman öljyn. Erot eri AWTF-80 vaihteistojen kesken muodostuu pääasiassa venttiilikoneistosta, siinä ilmeisen suurin syy eri versioiden välillä.
Mekaanikolla oli vielä pitkä omakohtainen kokemus siitä miten 3309 toimii 3324:n sijasta eikä ole empiirisesti havainnut mitään eroa öljyjen kesken. Halusin myös kokeilla onko kahden öljylaadun välillä mitään eroa. Toistaiseksi laatikko on toiminut paljon paremmin kuin vanhoilla "oikean laatuisilla" öljyillä, tosin siihen vaikuttaa ylivoimaisesti eniten vanhojen öljyjen huonontunut laatu.

Itse huuhteluvaihto tapahtuu öljyntäyttöreiän ja lauhduttimen öljynkierron paluuliittimen välillä. Auto laitetaan käyntiin ja käydään vaihteistokuviota edes takaisin. Samanaikaisesti öljyä kierrätetään vaihteiston läpi kunnes väri on tasaantunut tai vaihdekaavio on käyty muutaman kerran lävitse. Öljytason tarkistus tapahtuu aina moottorin käydessä jotta kierrossa oleva öljy ei nosta vaihteiston pohjalla olevaa öljynmäärää ja siten valuta liikaa ulos. Vaihteistossa on suodatin mutta se ei ole vaihdettavissa kuin purkamalla laatikko. AM6:ssa ei suodatin ole koskaan ollut tukkeessa tai edes lähellä sitä, joten sen puoleen ei tarvitse olla huolissaan - kertovat.

Siekkisellä huuhteluvaihto tehdään aina pelkällä vaihteistoon kuuluvilla aineilla eli pelkällä oikealaatuisella öljyllä. Varoituksen sana esimerkiksi Öljypisteen huuhtelutavasta.
Öljypisteen toimipisteillä huuhtelu tehdään ensinnäkin niin että lauhdutinkiertoa ei huuhdella vaan käyttävät ilmeisesti öljyntäyttöreikää(?) vaihteiston päällä lauhduttimen poistoyhteen sijaan. Lauhdutin tulisi huuhdella, se sisältää kuulemma paljon likaa. Kutsuivat paikkaa "likapesäksi". Toiseksi Öljypiste käyttää liuotinainetta pestessään vaihteistoa. Sehän ei sinällään ole väärin ja kyllä sillä kiiltoa saadaan, mutta kun liuotinainetta ei täysin saada pois kierrosta! Tämä aiheuttaa tiettyjen osien (en muista kyseisten osien nimiä enää) hapettumaa jota he "tasaavat" jollain hoitoaineella, joka lisätään huuhtelun jälkeen.

Kyseinen menetelmä ei vakuuta ammattilaismekaanikkoja yhtään, koska he ovat avanneet useita kyseisellä tavalla huollettuja vaihteistoja ja nähneet mitä liuotin aiheuttaa. Valmistaja on kuitenkin suunnitellut vaihteiston siten ettei sinne laiteta muuta kuin sopivaa öljyä, muut aineet voivat aiheuttaa tuhoa tai eivät ainakaan edesauta missään.
Öljypisteellä on tuskin yhtään henkilöä joka olisi edes nähnyt miltä automaattivaihteisto näyttää sisältä, saati että ymmärtäisi sen tarkemmasta toiminnasta. Vaan heitä on koulutettu tekemään tietty proseduuri tietyllä laitteella tietämättä sen tarkemmin mitä he tekevät tai tietyt vierasaineet voivat aiheuttaa.

Öljynvaihdon jälkeen Siekkisen mekaanikko teki vielä kymmenen kilometrin koeajon varmistuakseen öljynvaihdon onnistuneen ja samalla tutkien toimiiko vaihteisto muuten täsmällisesti.
Seuraava huuhteluvaihto sitten 60tkm jälkeen.

Kerrassaan hyvää ja ammattitaitoista palvelua!
Preesens: Citroen C5 HDi240 Tourer '10
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106-607

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 242
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)
« Vastaus #109 : 29.03.2018, 17:19:06 »
Mitä edellämainittu toimitus maksaa?
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 788
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)
« Vastaus #110 : 29.03.2018, 18:44:48 »
~220-250€ riippuen öljylaadusta ja tarvittavasta määrästä.
Preesens: Citroen C5 HDi240 Tourer '10
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106-607

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 242
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)
« Vastaus #111 : 29.03.2018, 19:45:31 »
Luulin että olisi ollut kalliimpi, hyvä näin.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

JS

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 543
  • 607 3,0 V6 Titanium (automaatti).
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)
« Vastaus #112 : 29.03.2018, 20:03:25 »
Mekaanikon kanssa vielä yhden keskustelun jälkeen päädyimme huuhtelemaan vaihteiston JWS3309 -öljyllä joka oli myös huomattavasti halvempaa kuin 3324 -öljy. Litrahinnat oli tyyliin 10/15€. Eli öljyksi tuli Euro 4- luokan tavara alkuperäisen Euro 5 -öljyn sijaan koska mitään mekaanista eroa ei vanhempaan ole joka vaatisi uudemman öljyn.

Tämä nyt vaikuta mihinkään mutta mulla on euro 5 auto ja öljyvaatimus JWS3309.

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 111
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)
« Vastaus #113 : 29.03.2018, 20:47:25 »
Itse lorottelin juurikin sen vajaan 4 l öljyä pois ja uutta JWS3309 tilalle. Siis aivan painovoimaisesti. Eipä tuo juurikaan likaa sieltä poista, mutta reilussa 60tkm oli punainen väri kuitenkin tummunut. Eli kyllä se jotain tykönään sieltä tuo. Samalla tarkistin oliko edellinen huuhteluvaihto liikkeessä oikeasti tehty, ilmeisesti oli, ainankin jotenkin. Tästä eteen päin ajattelin vaihtaa tuon 4l jokseenkin öljynvaihtojen ohessa. Ajattelin, että parempi näin kun ei yhtään mitään. Voisihan sitä huuhteluunkin viedä, mutta kun on tuo luottamus noihin liikkeisiin mennyt moninkertaisesti.  Eräs merkkiä edustava ammattiliike ilmoitti tuon painovoimaisen öljynvaindon hinnaksi 360€. Eli jokseenkin 100€/l. Biltemassa ruikku maksaa 12€/l.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 735
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)
« Vastaus #114 : 03.06.2018, 22:46:27 »
Laatikon öljyt vaihdettu vaihtelevalla menestyksellä. Ensin ei ollut sopivaa adapteria ja hankittu adapterikaan ei passannut, eri kierteet ja lämmönvaihtimen alla oleva paikka mihin adapteri olisi tullut kiinni olikin eri tavalla muotoiltu ja esti osaltaan huuhteluvaihdon sanoivat. Laskettiin sitten vanhat pois, uutta kahteen kertaan ja käyttöä vaihdekaaviota läpikäyden ja kolmannet uudet jäi sisään. Testerillä katsoivat lämmön. Laatikko toimi aiemminkin vaan vaihtaa pehmeämmin. Hintaa tuli 230 eur.

Toimintajärjestys olisi ollut
- pohjamuovi pois
- lambda irti jotta saa lämmönvaihtimen irrotettua
- adapteri kiinni

Kuvia joka tapauksessa ja yhdessä näkyy entisten öljyjen väri.

Lämmönvaihdin ja lambda
https://aijaa.com/uTk9z6

Huuhtelukone
https://aijaa.com/vyqZse

Adapteri ei kulmista
https://aijaa.com/WDHtQv
https://aijaa.com/0FBkId
https://aijaa.com/vy1XY4
https://aijaa.com/dvbdCC

Ongelma vs adapteri?
https://aijaa.com/7ts1Zk

Öljyn väriä
https://aijaa.com/9CtRfX

Piirros, taitaa olla 407 laatikosta
https://aijaa.com/OoCns3
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver

Present time Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire ja Peugeot 406 ST Executive 2,0 red