Kirjoittaja Aihe: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)  (Luettu 11642 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 815
Paljonkohan tuo vaikuttaa tilavuuteen? Harvempi taitaa niitä kuitenkaan pakkaslukemilla vaihtaa.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 105
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Tuonhan voisi ihan laskea jos haluaa... mutta ei nyt varmaan ihan kovin hirveästi. Jos vielä ajattelee, että laatikko on kuitenkin yleensä jonkin verran lämmin sekä öljyt vielä hieman lämpenee kun noita vaihteita kierrättää läpi... Aikanaan kun katselin läpi eri merkkien vaihto-ohjeita niin muistaakseni niissäkin taisi olla yli 10°C heittoja öljyn lämmölle + sallitut toleranssit. No, voihan noissa toki olla pieniä erojakin laatikoissa...

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 758
Oletan edelleen empiirisen kokemukseni kautta että tilavuuteen liittyvä usko ei pidä paikkaansa. Vaihteistossa ei ole mitään anturia määrälle(?), eikä pieni yli- tai alitäyttö tiettävästi ole vaarallista, tai oikeastaan edes kovin oleellista, muutenhan vanhemmiten tiivisteiden kautta vuotava öljy aiheuttaisi vajaatäyttöisessä vaihteistossa heti vajausta ja siten ongelmia? Ainoa järkevä syy minulle on edelleen se että ne mahdolliset liat poistuvat samalla.
Preesens: Citroen C5 HDi240 Tourer '10
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106-607

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 477
Jos oikein muistan jostain oppineeni että ylitäyttö on vaarallisempaa kuin alitäyttö automaattivaihteistoissa. Ylitäytössä on muistaakseni vaarana kaksi asiaa: Öljyä saattaa päätyä väärälle puolelle säätöventtiiliä tai öljy ulottuu sellaisiin osiin jotka pyöriessään vatkaavat öljyyn reilusti mikrokuplaa. Aaanyway: Yleensä automaattivaihteistoiden valmistajat varoittavat voimakkaasti ylitäyttämästä. (varmaan ne syytkin löytyisivät googlettamalla?) Tietyissä ZF:n vaihteistoissa on jopa mekanismi kuuman öljyn laajentumisen aiheuttaman pinnannousun estämiseksi.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 105
  • 2x Peugeot, 2x Renault
... Ainoa järkevä syy minulle on edelleen se että ne mahdolliset liat poistuvat samalla.

Liat varmasti poistuvat paremmin kuuman (= paremmin juoksevan) öljyn kanssa mutta mikään ei estä laskemasta laatikosta öljyjä vaikka +80°C:na... AM6 laatikon öljytason tarkastus tehdään ylivuotoputken kautta tietyllä öljynlämmöllä jolloin tuo tilavuus/ öljymäärä on oikea. Eihän laatikosta tuolloin enää tule ulos kuin "liraus" öljyä joten mihinkään lian poistoon tuolla 60°C:een vaatimuksella ei ole mitään tekemistä, tuolloin laatikossa on kierrossa jo öljyä jotain 8...9l.

Ja samaa olen itsekin lukenut, että ylitäyttöä pitää ainakin välttää, tuosta saattaa aiheutua mm. öljyn vaahtoamista joka saattaa aiheuttaa taas suurempaa kuumenemista, lisääntynyttä polttoaineen kulutusta ja ilmakuplia -> ongelmia.
« Viimeksi muokattu: 26.10.2016, 00:28:43, kirjoittanut Timppa71 »

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 758
AL4 ei käsittääkseni eroa millään tavalla AM6:n proseduurin osalta, sen mitä täältä sitä olen lukenut, ainoastaan öljylaadussa.

Tulipahan tätäkin asiaa selviteltyä tänne tuleville vaihteistoöljyn vaihtajille.
Preesens: Citroen C5 HDi240 Tourer '10
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106-607

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 849
  • 407 3.0 V6 Sport
Kyllä. Täyttötulppien momentit ja tiivisteet olisi toki hyvä kirjata.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

pfaq306

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 815
AM6 vaihteiston kokonaisöljymäärä on noin 7 litraa josta siis vaihtuu tyhjennystulpan kautta valuttamalla noin 3 litraa. Eli vaihtumatta jää noin 4 litraa.

Öljynvaihto ja tasontarkastus tehdään auto vaakasuorassa. Öljyä pitäisi lisätä ensin 3 litraa ja sen jälkeen pitäisi alustaa öljyn vanhenemisen laskin.

Taso tarkastetaan lisäämällä vielä 0,5 litraa öljyä ja sen jälkeen auto paikallaan käytetään vaihdevipu kaikissa asennoissa jonka jälkeen jätetään vipu P asentoon ja moottori jätetään käymään joutokäyntiä. Avataan tarkistustulppa josta öljyn tulisi valua pisaroittain. Silloin määrä on oikea. Lopuksi öljynkulutuslaskuri pitäisi nollata. Öljynvaihdon yhteydessä pitäisi myös sopeuttaa magneettiventtiilit ja öljynpainesäätimet.

Liikatäyttö aiheuttaa öljyn epänormaalia lämpenemistä. Vajaatäyttö aiheuttaa vaihteiston vaurioitumisen.

Tulppien kiristystiukkuudet
Täyttötulppa4 daNm
Pohjaproppu/tarkistusputki tiiviste4,8 daNm
Tarkistustulppa0,7 daNm

Tyhjennys- ja täyttötulppien tiivisteet neuvotaan vaihtamaan jokaisen öljynvaihdon yhteydessä.

Tiivisteet
2209 46Täyttötulpan tiiviste15,41 X 2,212,80€
2219 23Pohjaproppu/tarkistusputki tiiviste20 X 27 - 26,40€
2209 45Tarkistustulpan tiiviste6,07 X 9,63 - 1,781,60€

Enpä ole itse noita laskureiden alustamisia ja nollaamisia tehnyt enkä tietysti magneettiventtiilien ja öljynpainesäätimien sopeutuksiakaan kun en ole vielä hankkinut läppäriä sitä varten. Tiivisteetkin ovat jääneet uusimatta kun ei ole ollut vuotoja ja silmämääräisesti tarkasteltuna kunto vaikuttaa hyvältä. Voisi kai nuo hankkia valmiiksi siltä varalta että ne voisi vaihtaa tarvittaessa.

Tiedot kerätty useammasta eri lähteestä ja oman kokemuksen myötä.

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 024
Miksi laatikon, joka on " sealed for life",  öljynvaihdon pitäisi olla noin monimutkainen toimenpide. Eihän se laatikko edes tiedä, että öljyä on vaihdettu ellei asiaa purkille kerrota.

En väitä, etteikö noin pitäisi valmistajan mielestä menetellä, mutta ihmettelen vaan kamalasti :o

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 105
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Luultavimmin sen vuoksi, että laatikko muuttaa omaa toimintaansa öljyjen vanhenemisen myötä. Tämän vuoksi laatikolle olisi hyvä kertoa milloin öljyt on vaihdettu.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 849
  • 407 3.0 V6 Sport
Muuttuuko käytös kalenterin, kilometrien vai öljyn mitattujen ominaisuuksien mukaan?

Kaikki aikanaan,mutta tuo vaihteisto ryhtyy jysähtelemään ja nykimään ennen lopullista tuhoaan  ;).

http://recro.eu/fi/products/automaattivaihteet.html?gclid=Cj0KEQjwqMHABRDVl6_hqKGDyNIBEiQAN-O9hHeVQdGcFK-jipIw1pAwjCloE5eH_4ufkXTA0aUAQrQaAttM8P8HAQ

- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 024
Öö-ö tuota noin, sanotaanko jossain että tämä laatikko olisi " sealed for life"?

Jos huolto-ohjelmassa ei öljynvaihtoa ole määritelty, niin ainakin minä tulkitsen sen olevan.


Prof. Dr. Holzauge

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 13
Avataan tarkistustulppa josta öljyn tulisi valua pisaroittain. Silloin määrä on oikea.
Citroenin ohjeessa todetaan, että ensin pitää tulla öljynoro, ja kun se hetken päästä muuttuu pisaroiksi on öljyn määrä oikea. Mikäli tulpan avaamisen jälkeen öljy valuu heti pisaroina, tulppa kiinni ja lisäten vielä puoli litraa öljyä vaihteistoon ja öljynoroa etsimään.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 815
Jos huolto-ohjelmassa ei öljynvaihtoa ole määritelty, niin ainakin minä tulkitsen sen olevan.

Okei ... on siis noin ajatellen jonkinlainen tulkintakysymys. Minä taas ajattelen vaihdon olevan tarpeellinen jo senkin vuoksi että vaihtoa varten on olemassa ohje. Tiedän myös että vaihteiston kesto on aikamoinen arvoitus jos ei vaihda öljyjä ja kesto on varmasti lyhyempi kun ei vaihda öljyjä. Enkä osta autoa jossa vaihtoja ei ole tehty riittävän usein.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 815
Citroenin ohjeessa todetaan, että ensin pitää tulla öljynoro, ja kun se hetken päästä muuttuu pisaroiksi on öljyn määrä oikea. Mikäli tulpan avaamisen jälkeen öljy valuu heti pisaroina, tulppa kiinni ja lisäten vielä puoli litraa öljyä vaihteistoon ja öljynoroa etsimään.

Tuo toteutuu käytännössä kun ensin laittaa 3 litraa ja ennen tarkistustulpan avaamista lisää vielä sen 0,5 litraa.