Kirjoittaja Aihe: 307 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää (kampiakselin asentotunnistin)  (Luettu 5175 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JPM

  • Vieras
Ongelma:

Osa 1:

Auto: 2006 307 1,6.

Ongelma on seuraavanlainen. Sammutettiin normaaliajosta, noin 300km sunnuntaina. Seisoi torstaihin asti jolloin ei enää käynnistynyt. Ei ole koskettukaan ko välillä autoon.

Starttia pyörittää, monitoiminäytössä teksti Economy mode active. Moottoritilan sulakeboksista löytynyt palanut sulake F4. Vikakoodinlukijalla antaa P0201, P0202, P0203 ja P0204 eli kaikki suutinpiirit avoimena. Vaihdoin sulakkeen, nollasin vikamuistin ja yritin uudestaan. Ei edelleenkään käynnisty, mutta ei polta sulakettakaan enää. Akkua on ladattu, se on täynnä ja vain noin 8kk vanha. Alkuperäinen akku kesti jouluun 2012 asti.

Akun lataamisen jälkeen economy mode poistui muutaman starttausyrityksen ajaksi mutta sitten palasi. Nyt ei anna startata kuin 2-3 sekuntia kerrallaan.

Voiko ongelmaan liittyä se, että kun torstaina avasin tankin korkin, kuului todella voimakas alipainesuhaus. Autossa on ollut bensantuoksuongelmaa viime aikoina, epäilen aktiivihiilisuodatinta. Onko tankin alipaine voinut rikkoa sieltä jotain ja polttanut sulakkeen? Vai eikö auto saa ollenkaan polttoainetta nyt?

Hyviä vinkkejä kaipaillaan, vai vienkö suosiolla korjaamolle ajatuksella ECU sökönä noiden vikakoodien perusteella? Jotenkin olettaisin että ei, vaan toivoissa on että sulakkeen F4 poltti joku halvempi vika.

Osa 2:

Oman ongelman tilannetta. Käytin aktiivihiilisäiliön irti. Hiilet rahisevat kuivan kuuloisena, säiliö ei ole tukossa. Magneettiventtiili toimii myös, testasin työpöydällä irrallaan. Polttoainepumpun käytin irti, sitä en uskalla alkaa mittailemaan ettei syty tuleen mutta paljastuipahan samalla että pumpun ja korin välinen O-rengas oli huonosti paikoillaan. Ehkä tämä selvittää osaltaa autoon joskus tulevaa bensan hajua. Mutta kaiken järjen mukaan polttoainetta pitäisi moottorin saada.

Ihmeissään tässä on kun ei vikaa löydy, ettei vain olisi se ECU.

Osa 3:

Olisikohan alle vuoden ikäinen akku sittenkin tiensä päässä. Tänään mittasin 12,42 V jännitteeksi. Laturi antaa 3 A latausvirtaa minuutin pari, sitten tipahtaa nopeasti. Erittäin lyhyen latauksen jälkeen akku muka täynnä, 12,8 V. Economy mode active ei vain suostu "antiaktivoitumaan".

Ratkaisu:

Moottorin pyörimisnopeuden anturi oli viallinen, kustannus noin 30 euroa osa + diagnoosi + vaihto.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 126
  • 206 -07, 406 -98 ja 508sw 2.0 Hdi 163 -13
P0201-4 on Injector Circuit Open, eli kaikki suuttimet rikki (kuulostaa epätodennäköiseltä) tai suuttimien piuha irti (voisiko olla sulake?). Suutin saa/ei saa sähköä auetakseen ja sulkeutuakseen. Sain omassani (2.0 bensa) tuon saman nelossylinterin vian P0204. Hain romikselta toisen suuttimen - ei auttanut - vaihdoin vielä kakkossylinterin suuttimen neloseen ja "uuden" laitoin kakkoseen, mutta vika säilyi nelossylinterissä. Tunnepohjalta hain uuden puolan - vika parani. 

Voisiko Sinulla olla puolan piuha irti, sulake palanut tai puola kärvähtänyt? Laadukkaita arvailuja, ei tietoa.