Kirjoittaja Aihe: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)  (Luettu 45638 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 364
Aiheeseen liittyvää keskustelua: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
Aiheeseen liittyvää keskustelua: Vaihteistoöljyt - Vaihtoväli ja vaikutus toimintaan (manuaalivaihteistot)
Arkistoitu ohje: 309 - Vaihteistoöljyn täyttö- ja tyhjennysaukot (BE-vaihteistot)
Arkistoitu ohje: 407 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (6-vaihteiset ML6C-manuaalivaihteistot)


Mitenhän onnistuisi vaihteistoöljyjen vaihto helpoiten, vinkkejä ja elämää helpottavia neuvoja kaipailisin, kävin motonetistä ostamassa 2 litraa Totalin peugeot-öljyä.

Pohjaan käsiksipääsy on mahdollista, eli vinkkejä täyttömäärästä, proppujen sijainnista kaipailisin vihjeitä! Samalla täytyy tutkia kylmänä kiihdyttäessä kuuluva vaimea räminä, mitkä paikat kannattaisi tutkia?

Autolla ajettu 150 tkm, auto on Peugeot 406 ST 1.8 16V -01.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 953
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #1 : 22.06.2006, 14:41:03 »
eipä ole tuon 406:sen lootaa tullut ihmeteltyä, mutta voisi olettaa että paikat on samat kuin monessa muussa pösössä (yhtä lukuun ottamatta kaikissa allekirjoituksessa olevissa kulkineissa on ollut noissa paikoissa).

Eli, tyhjennys roppu on tasauspyörästön kotelon (perän kotelon) alalaidassa, täyttö rööri kuljettajan puoleisen eturenkaan sisälokasuojan takana. Se 19 mm isompi ruuvi pois, öljyä kunnes enempää ei pysy sisällä Kun Auto on Suorassa/tasaisella.
« Viimeksi muokattu: 16.07.2006, 06:18:39, kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Patu

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #2 : 26.06.2006, 15:34:28 »
Teippaat siihen pullonpäähän n.1.5 metrin letkun ja letkun alapää täyttöreiästä sisään ja sitten vaan kannua nostaan, niin se öljy sinne sujahtaa. Vielä helpottaa kun lämmittää tuota öljypurkkia lämpimässä vedessä hetken ennen laatikkoon laittoa niin on öljy paljon juoksevampaa.

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 364
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #3 : 05.07.2006, 04:57:19 »
Öljyt tuli vaihdettua, ei tarvinnut edes päästä autonalle täysin, vähän kuskinpuoleista etupäätä ilmaan hallitunkilla, tutkiskelua, proppu löytyi tasauspyörästänkotelon alta suht helposti.

Pientä puhdistelua teräsharjalla, hylsykoko oli muistaakseni 21, vähän mirkelillä muotoilin hylsyä niin sopi paremmin, öljyt pihalle, jonkinajan kuluttua proppu kiinni, täyttöproppu löytyi kuljettajanpuoleisen muovisen lokasuojan vierestä helposti kun vähän siirti muovia pois edestä, hylsykoko oli 19, proppu auki ja letku rei´ästä sisään, suppilo letkun toisee päähän ja öljyt lootaan.

Täyttömäärä 2 litraa, Totalin vaihdeteistöljy 75W-90 motonetistä hintaan 10e litra.

Auto kannattaa olla mahdollisimman tasasella jotta laatikkoon menee oikea märä öljyä, mutta noin 2 litraa kutakuinkin sinne menee, lusikallisen verran alle ;)

Jussi

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #4 : 28.12.2006, 20:38:32 »
Näppärä laite vaihteistoöljyjen kanssa touhuamiseen on sähkökäyttönen öljynvaihtopumppu. Täyttöreiät on usein niin pirullisessa paikassa että öljyn liruttelu ottaa iäisyyden ja ohi menee vähintään desi. Pumpulla onnistuu täsmätäyttö muutamassa silmänräpäyksessä.

Jäykemmät peräöljytkin menee ainakin Bilteman pumpulla hyvin kunhan lämmittää öljyä ensin.

... ja kukaanhan ei kuitenkaan käytä tuollaista pumppua varsinaiseen tarkoitukseensa :)

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #5 : 28.12.2006, 21:15:51 »
...minkäkokoinen täyttö-/tarkastusreikä vaihdelaatikossa on?

Täyttö- ja tasontarkastusreiän sisähalkaisija on 13 mm.

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 022
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #6 : 29.12.2006, 09:00:34 »
En tiedä olisiko mieltä laittaa laatikkoon jotkut halvat öljyt ensin ja ajaa pikku lenkki ja laskea pois. Eli halvoilla öljyillä ikäänkuin huuhdeltaisiin vaihteisto. Tuolla on nyt kuitenkin melkein 300tkm ajettu yksillä öljyillä.

En käyttäisi huuhtelussakaan mitään muuta öljyä kuin sitä lopullista. Se "huuhteluöljy" jättää omat lisäaineensa askiin ja sitten synkronointi takkuaa yms. Hintaero eri öljymerkkien välillä on kuitenkin vain muutaman euron.

Eli öljyt vaihtoon, jonkun aikaa ajoa ja uusi vaihto.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 953
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #7 : 29.12.2006, 11:01:26 »
En ole itse pitkään aikaa vaihtanut loota öljyjä mutta, jo ajat sitten litran vaihteistoöljy kannuissa oli ulos vedettävä nokka joku sopi suoraan tuohon täyttöaukkoon. Onhan siellä varmasti ahdasta jos pyörä on paikallaan, mutta ei varmaan vaadi suurta kekseliäisyyttä mitata auton korkeus lokarin kaaresta, nostaa tunkilla ylös, laskea öljyt ulos, pyörä pois ja laskea takaisin samaan korkeuteen, täyttää vaihteisto, jne...
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #8 : 28.08.2007, 04:01:32 »
Täyttömäärä riippuu vaihteistosta: BE4 1,9l, ML5T 1,85l, MA5 2,0l, ML6C 2,4l. Nämä löytyy myös ohjekirjasta.

Helpoin tapa vaihtaa öljyt laatikkoon on huohotusventtiilin irroitus ja öljyn lisääminen sitä kautta. Huohotusventtiili on suoraan laatikon päällä oleva muovinen mokkula.

Täyttöroppu on lootan takapuolella ja pahassa paikassa täyttöä ajatellen. Huollossa täyttävät yleisimmin irroittamalla pakkivalokatkaisijan lootan päältä ja avaavat täyttöpropun vain nähdäkseen täyttömäärän. Itse laitoin hommaan porakonepumpun varustettuna reilunmittaisilla letkuilla.

Kyllä, ja varminta on täyttää täyttö/tasontarkastus propun kautta eli uutta sisään kunnes öljypinta (ts. taso) on tulpan reiän reunalla.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #9 : 28.08.2007, 21:47:48 »
Jostain olen kuullut että merkkihuolto suosittelisi ylitäyttämään, eli n.2,5l  :o?? Voisiko pitää paikkansa?

Ylitäytöstä ei nyt ainakaan mitään 'hyvää' seuraa, öljy esimerkiksi saattaa vaahdota enemmän, jolloin pintapaineen kesto heikompi. Hammasväleissä puristuessaan ilmakuplat kuumenevat voimakkaasti. Aiheesta (ts. seurauksista) keskusteltu aiemmin.

Oli puhetta tossa siitä ylitäytöstä, niin mulla on ollut reilun vuoden nyt n.2,3l Hdi:n laatikossa. laatikosta tuli jämäkämmän ja täsmällisemmän tuntuinen.

No, siirtäjätangot haarukoineen on nivelöity vaihteiston ylä-osaan, joten öljymäärällä ei siinä suhteessa ole vaikutusta.

Sen sijaan korkeampi öljypinnan taso vaatii hieman enemmän voimaa, sillä kytkettäessä vaihdetta ratas liikkuu akselilla pitkittäin -> pinnankorkeuden ollessa korkeampi siis suurempi vastus.

Ylitäyttö ei ole suositeltavaa, vaan päinvastoin saattaa olla jopa teknistä haittaa - öljyn vaahdotessa helpommin. Sisäinen häviö joka tapauksessa kasvaa eli rattaiden pyörittäminen 'syvemmällä' öljykylvyssä vaatii hieman enemmän tehoa.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 849
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #10 : 14.09.2007, 10:23:23 »
406 -99 80kW Hdi, löytyyköhän se täyttöroppu siitä kuskinpuolen etulokarin sisältä vai auton alakautta sieltä laatikon takaa?
Taitaa kaikissa M-sarjan (ME, ML, MG jne.) vaihteistoissa sijaita suunnilleen oikeanpuoleisen veto-akselin yläpuolella.

Tai oikeastaan tarkemmin esitettynä noin 10cm sen tyhjennyspropun yläpuolella. :)
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 686
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #11 : 23.07.2008, 16:30:31 »
Mistä ihmeestä tarkastetaan vaihdelaatikon öljyt, ei löydy tarkastus eikä lisäys roppua. Auto on 406 V6 vm03.

Täyttö- ja tyhjennystulpat löytyvät varaosakuvan mukaan kotelon taaimmaisesta osasta vetoakselien kohdalta (numerot 15 ja 16):

406, 2. mallisarja, INJECTION ES9J4 AND BVM ML5T OR INJECTION ES9J4S AND BVM ML5T
406, 2. mallisarja, INJECTION ES9J4S AND ML5C MANUAL GEARBOX
« Viimeksi muokattu: 28.07.2010, 00:18:30, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

TseiTsei

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #12 : 19.10.2008, 18:53:27 »
220tkm. ajettuun -97 vm 406 1.8 pököttiini olisi ennen lumien tuloa varmasti hyvä vaihtaa vaihteistoöljyt. Voin hyvin kuvitella, minkälaiseksi öljy on muodostunut vuosien mittaan joten vaihto ei tuskin ole pahitteeksi, varsinkaan kun periaate on se että autoa ei joka vuosi vaihdella.
Kysymys herääkin, että kannattaako vaihtaa öljyt itse vai antaa korjaamon tehtäväksi? Onko kenelläkään tietoa, paljonko korjaamo veloittaa työstä?

Ja jos joku viitsii valaista hieman kokemattomalle 'autoasentajalle', että miten tuo öljynvaihto käytännössä tapahtuu, mitä työkaluja tarvitsee ja paljon vie aikaa tämmöiseltä tee-se-itse mieheltä.

Nuudeli

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 91
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #13 : 19.10.2008, 20:13:02 »
Vaihteistoöljyn vaihtaminen on loppujen lopuksi todella yksinkertainen homma, joten sen tekeminen "tee-se-itse"-mieheltä pitäisi onnistua.

1. http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=26717.0 tai http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=23491.0 riippuen vaihteistosi tyypistä.
2. Täyttö suoritetaan siten, että vaihteistoöljyn määrä on sopiva silloin, kun sitä alkaa valumaan täyttöreiästä ulos. Eli siitä reiästä niin paljon sisään kun mahdollista, sitten proppu takaisin.
3. Pistä takaisin kaikki irroittamasi osat.

Suosittelen, että ostat laadukasta vaihteistoöljyä, ja on yhteensopiva vaihteistosi kanssa. Lisää aiheesta: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=4710.0
Nykyiset: C4 AT -11 (1.6 VTI), C5 Break AT -06 (DW10BTED4)

Entiset: C5 Break AT -06 (DW10BTED4), Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)

Nuudeli

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 91
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #14 : 19.10.2008, 22:25:00 »
Viisaammat vastatkoon, kumpi vaihteisto on tuon vuosimallin 406:ssa, mutta eihän sillä ole öljyn vaihtamisen kannalta väliä, suurinpiirtein samalla tavalla menee. Lisäys onnistuu esim. tippakannulla ja jossain vaihteistoöljy purkeissa on valmiina sellainen "nokka", jolloin lisääminen on helppoa.
Nykyiset: C4 AT -11 (1.6 VTI), C5 Break AT -06 (DW10BTED4)

Entiset: C5 Break AT -06 (DW10BTED4), Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)