Kirjoittaja Aihe: 607 - Tuulilasinpyyhkijät eivät toimi  (Luettu 9408 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 183
Vs: 607 - Tuulilasinpyyhkijät eivät toimi
« Vastaus #15 : 27.07.2017, 19:59:22 »
Auto: 2005 607 3,0 V6 Executive (ES9A, XFV, VF39UXFVJ92204317).

Tai toimivat taas jotenkin. Jälki on samanlaista, kuin ammoin Zil131 6x6 MKA:ssa ja varsien asento varmaan kuten noissa Zil ja UAZ merkkisissä värkeissä. Viime viikolla vesisateessa Jyväskylän ja Kuopion välillä paukahti vänkärin puoleinen "muna" vivustosta ja työkalut oli ristissä tuulilasissa. Rungot vääntyi ja muoviosat rutisivat kappaleiksi. Repsikan puoleisen varren revin irti naarmuttamasta tuulilasia. Nippusiteillä jameloin kahdesta yhden ja se pyyhki sellaista 5 cm rantua. Lopulta ei pyyhkinyt sitäkään vaan jumittui keskelle lasia.

Porasin 5 mm reiän munasta läpi ja ruuvilla ja nylocilla nippuun korialuslevyjen kanssa. Vivusto toimii, mutta nuo kirotut varret ja uudet "Peugeot-leimoilla" marmoritiskiltä ostetut pyyhkijät eivät halua osua lasin pintaan koko matkalta. Vääntelin varsia ja nippareilla pännäsin sulan vartta ja yms. Ottaa konepeltiin ja nousee päistä irti tai vaihtoehtoisesti keskeltä. Ilmeisesti on samalta linjalta noiden ryssän varsien kanssa, paitsi että niitä sai säädettyä.

Niitä saakutin muovirimpuloita mitä ei saa pyyhkijän mukana, eikä ainakaan kaikkien varsien mukana, ainakaan romikselta. Merkkiliikkeessäkään eivät osanneet kertoa millä numerolla niitä saa.

Vivusto romiksella 80 € ja netissä 170 € marmoritiskillä 200 €, näitä en nyt tarvinnut, kun korjasin ruuvilla. Varret 20-40 € romiksella muttä vain yhdessä oli se muoviosa tai ylipäätään sain vastausta mitä varren mukana tulee. Eli kun sitä muovia ei ole, niin eivät sitten vastaa mitään?

Sulkapari marmoritiskillä 50 €. Varresta oli sen verranpuhetta, että on "kallis". Hinta jäi auki.

Ikinä missään muussa vehkeessä en ole vastaavaan vitutukseen pyyhkijöiden osalta törmännyt. Imeisesti kaikki vääntyi tai ovat vääntyneitä pl. uudet sulat.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Tuulilasinpyyhkijät eivät toimi
« Vastaus #16 : 31.05.2019, 23:21:06 »
Auto: 2005 607 2,2 (EW12).

Näyttää kyllä olevan sama tuulilasinpyyhinkokonaisuus kaikissa 607:ssa. Tänään vaimon ajaessa pyyhkimet pysähtyi keskelle tuulilasia ja palaneen käryä tuli sisään. En ole vielä tutkinut mitä on hajonnut. Moottori ilmeisesti? Ihmettelin kyllä vähän kun vaimo kertoi saaneensa käsin pyyhkimet takaisin alareunaan helposti. Ei kai ne yleensä helpolla liiku?

Nopeasti haettuna foorumilta ei löytynyt mitään muuta aiheesta kuin pettänyt mekanismin yhdystanko (ei selitä hajua) ja maininta vuodelta 2007 takaisinkutsusta, joka koski tuulilasinpyyhkijän moottorin vaihtoa. Tietääkö joku enemmän tuosta takaisinkutsusta?

Alkuperäinen moottori maksaa 330 € serviceboxin mukaan. Tarvikkeena ei tunnu löytyvän normaalipaikoista kuin Valeota, joka maksaaa saman tai enemmän ja lienee täysin sama. Ebaysä oli joku puolet halvempi Valeo, jolle mainitaan sama varaosanumero (6405H9), mutta toisaalta ei sanota sopivan 607:aan: https://www.ebay.co.uk/itm/VALEO-FRONT-WINDSCREEN-WIPER-MOTOR-579230-I-NEW-OE-REPLACEMENT/153492081480?epid=1516911272&hash=item23bcd74b48:g:NvcAAOSw4ndc3fQF&frcectupt=true

Valeon luettelon mukaan oikea osa on kuitenkin 579222, joten tuossa lienee virhe.

MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

607hdi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: 607 - Tuulilasinpyyhkijät eivät toimi
« Vastaus #17 : 01.06.2019, 05:22:49 »
Kannattaa ensin vilkaista, että eihän ois vaan varret löysänny boorilta jos kerran käsin liikkuu helposti. Hyvällä tuurilla riittää pelkkä kiristys.
508sw gt -12. Exät: 407sw 2,2hdi -08. 607 2,2 -05, 607 2,2hdi -01 ja 406 2,0hdi(110) -01

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Tuulilasinpyyhkijät eivät toimi
« Vastaus #18 : 01.06.2019, 09:33:42 »
Vai hyytyivät. Käryn hälvettyä luetaan mittarilukemat  :). Moottorin pistoleliittimet ensiksi tarkastukseen. Ylimenovastus käryttää muovia. AutoDelissä oli ykdi 607 purettuna, motti varmaan 50 eurolla irtoaisi.
« Viimeksi muokattu: 01.06.2019, 09:38:04 kirjoittanut JPL »
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Tuulilasinpyyhkijät eivät toimi
« Vastaus #19 : 01.06.2019, 12:20:08 »
Nopeasti tutkittuna pyyhkimet ovat tiukasti kiinni mekanismissa ja toisesta kääntämällä toinen liikkuu. Nyt kun ovat kokonaan alhaalla mekanismin kuolokohdassa eivät enää liiku helpolla. Yllätävän kevyesti menivät sinne ja pyörivän vaihteiston tai moottorin ääni kuului.

Otin muoviritilän pois. Moottorista, liittimessä tai kaapelissa ei näy selviä hajua selittäviä jälkiä. Enempää en ehdi purkaa, kun pitää käydä monissa yo-juhlissa.

Kokeilin käytää pyyhkimiä. Mitään ei tapahtunut. Missähän tuon sulake ja rele ovat? Onko myös joku ohjausyksikkö? No saahan siitä liittimestä mitattua tuleeko virtaa. Pinnijärjestys?

Kuulin juuri toisestakin 607:sta, josta hyytyi pyyhkimet. Onkos tää yleinen vika. Aika heikkoa 180 tkm:ssä noiden hajoaminen. Olisi tosiaan mielenkiintoista tietää taksisinkutsun syy.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

BZR

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 156
Vs: 607 - Tuulilasinpyyhkijät eivät toimi
« Vastaus #20 : 01.06.2019, 21:33:47 »
En tiedä kuinka yleinen mutta omalla autollani on ajettu 470 tkm eikä pyyhkimissä ole ollut muuta vikaa kuin se, että joka toinen vuosi on pitänyt sulat vaihtaa.

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Tuulilasinpyyhkijät eivät toimi
« Vastaus #21 : 01.06.2019, 21:44:19 »
Äkkiseltään englanninkielisillä hauilla ei löytynyt ainakaan sen suuntaista, että olisi yleinen ongelma hajoavat pyyhkijänmoottorit. Palaneista sulakkeista johtuneita vikoja kaikki mitään vastaan tuli. Harmi kun vaan osaisi kunnollisesti ranskaa sillai, että ymmärtäis foorumikirjoittelua, niin aukeis aivan uusi maailma näiden suht harvinaisten kuusnollaseiskojen vianmääritysten kanssa (vertaa vaikka Passat). Itsellä löystyi pyyhkijäyksikkö siten, että moottori pyöri tyhjää, mutta sulla se ei näin ollut. Kandee sulakkeet tarkistaa ekkunana. Lienee paras tutkia auton omasta käyttöohjekirjasta sulakkeen ja releen sijaintia. Aika turha meikäläisen tää vastaus, mutta ulkomaalaisilta foorumeilta joita osaan lukea, en löytänyt vastausta onko 607:n pyyhkijänmoottorit vikaherkkiä.

PL

  • Vieras
Vs: 607 - Tuulilasinpyyhkijät eivät toimi
« Vastaus #22 : 03.06.2019, 09:45:33 »
Auto: 2001 607 3,0 V6.

Pyyhkijänmoottorin sulake on F13 (30A) ohjaamon sulaketaulussa. Itseltä simahti myös pyyhkijät, jäivät ala-asentoon. PPS näyttää viaksi pyyhkijän relettä, tarkemmin ottaen moottorin syötölle menevien johtimien vikaa (avoin piiri tai oikosulku). Ohjausreleet on BSI -boksissa sisällä, niitä on kaksi kappaletta. Näistä jälkimmäinen vaihtaa pyyhkijöiden nopeutta. Googletuksen perusteella BSI -releistä johtuvia pyyhinvikoja on ollut Peugeotin eri malleissa.

Selvittelin asiaa purkamalla BSI -yksikön (johon myös sulakkeet tulee) irti ja mittaamalla että johdot ovat kunnossa. Myös pyyhkijänmoottorin molemmat nopeudet toimivat, kun niille syötin jännitteen suoraan akkulaturista. Vastus syöttöjen ja maan välillä oli kyllä pieneltä vaikuttava 0.5 ohm, kun tältä foorumilta ja netistä löytyi arvoja väliltä 2-4 ohm. Molempien syöttöjen vastus oli myös sama, mikä herättää epäilyksiä.

BSI -yksikön purkaminen ei ole ihan yksinkertainen homma, kuvat rakenteesta näkee täältä: https://www.autoelectric.by/peugeot/342-remont-bsi-na-607. Koska ei ollut vielä aikaa alkaa purkamaan BSI:tä ja mittaamaan/vaihtamaan sieltä relettä, tein pyyhkimille syötön väliaikaisella relekytkennällä. Syötön otin sulaketaulusta F13 alemmasta nastasta. Tämä syöttö on jatkuva, joten pitää katsoa jos saisi jostain järkevämmän syötön. Maadoituksen otin rungosta BSI:n läheltä. Ei kovin optimaalinen ratkaisu kun pitää napista pysäyttää pyyhkijät ala-asentoon, mutta huomattavasti parempi kuin ei pyyhkijöitä räntäsateessa moottoritiellä. ;D 

Moottorin liittimen pinnit:
  • 1: Maadoitus
  • 2: Asentotunnistin
  • 3: +12V (hidas nopeus)
  • 4: +12V (suuri nopeus)

Jos tarvitset kytkentäkaavioita, laita yksityisviestiä.

TEMP_ARKISTOON

pele1977

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 341
Vs: 607 - Tuulilasinpyyhkijät eivät toimi
« Vastaus #23 : 03.06.2019, 12:33:17 »
Muistelisin vastaavan tapahtuneen itselle noin kolme vuotta sitten. Ekaksi rupesi polttamaan sulaketta kunnes koko pyyhkijän moottori meni rikki. Ostin käytetyn moottorin täältä: https://www.x-parts.fi/

Hyvin on pelannut.
Peugeot 508, Allure 2016 1.6 e-THP.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Tuulilasinpyyhkijät eivät toimi
« Vastaus #24 : 03.06.2019, 14:37:50 »
Kiitos seikkaperäisestä ohjeesta! Onkohan PL:llä aivan eri vm. auto? Ohjekirjan mukaan tuulilasinpyyhkimen releen sulake on konetilan sulakerasian F12. Sieltä löytyi palanut 30 A sulake. Sulakkeen vaihto ei liene järkevää ennen vian löytämistä, varsinkin hajulla höystetyn vian. Releeseen on hiukan vaikeampi päästä käsiksi, eikä ohjekirja kerro sen sijaintia. Ilmeisesti koko sulakeboksi pitää irrottaa, jotta sen saa irti? Ei kuitenkaan haissut tai näyttänyt kärähtäneelta ko. boksi.

Nyt yritän purkaa moottorin irti, kun liitin on aika vaikeassa paikassa mitattavaksi. Pyyhkimen varsia en vielä saanut irti. Ei ole sopivaa ulosvedintä. 605:sta lähti ilmankin, mutta nämä ovat tiukemmassa. Tuosta 607:sta kai saisi koko roskan irti pyyhkimineen?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Tuulilasinpyyhkijät eivät toimi
« Vastaus #25 : 03.06.2019, 14:42:11 »
Tuossa alhaallahan lukikin PL:n auto vm 01 eli tuossa lienee aika erilaiset sähkövedot kaksine akkuineen.

Tulikos pele1977:lla myös hajua? Aika erikoista sinänsä, että moottori polttaa sulakkeen, mutta kuitenkin toimii. 30 A sulake ei ihan helpolla pala.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Tuulilasinpyyhkijät eivät toimi
« Vastaus #26 : 03.06.2019, 16:34:07 »
Sai purettua varsia irrottamatta hyvin helposti, oikea sulka piti irrottaa. Toimi normaalisti ja sulakkeen vaihdolla pelaa taas, mutta tuskin kauaa. Moottori haisi eli oli varmaankin syypää.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

PL

  • Vieras
Vs: 607 - Tuulilasinpyyhkijät eivät toimi
« Vastaus #27 : 03.06.2019, 17:28:05 »
Kappas oikoluin vuosimallin väärin. Tosiaan joo Ph1 sähköt ovat erilaiset. Eiköhän se sitten moottorivika todennäköisesti sitten ole, pari kertaluokkaa helpompi homma kuin BSI:n kanssa askartelu. Moottorin liitin tosiaan on suhteettoman hankalassa paikassa irrottaa. Itse laitoin liittimen pyyhkijöiden runkoon nippusiteellä, niin saa vähän tilaa johtojen ajaamiseen kun vaan katkaisee nippusiteen.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Tuulilasinpyyhkijät eivät toimi
« Vastaus #28 : 03.06.2019, 22:03:10 »
Jälkiviisaana liittimen olisi kyllä saanut irti. Lähti aika helposti irti pitimestä (vetää yläviistoon kohti pelkääjää). Sen jälkeen johdoissa on riittävästi löysää liittimen käsittelyyn.

Onkos kukaan purkanut moottoria ja korjannut vikaa, joka aiheuttaa sulakkeen palamisen. Ihan arvauksena liittyy hiilipölyyn eli pelkkä putsaus voisi auttaa. Mitenhän tuo pitää purkaa? Moottoriosa on kiinni kahdella torx-ruuvilla, mutta pitääköhän vaihteistokin avata? Sen avaaminen näyttäisi vaativan liimamönttien poiston ruuvien lisäksi. Tuo moottoriosa vaikuttaa olevan myös liimattu/tiivistetty kiinni.

Vaikuttaa olevan 600-sarjan heikko lenkki. Sekä 605 että 607 tuulilasinpyyhinmoottoria on saanut roplata, vaikka molemmissa kaikki muut sähkömoottorit ja laturi ovat alkuperäisiä. 405:ssä taas hiilet meni laturista ja startista, mutta pyyhkimet toimivat.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

pele1977

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 341
Vs: 607 - Tuulilasinpyyhkijät eivät toimi
« Vastaus #29 : 29.06.2019, 08:51:03 »
Tuossa alhaallahan lukikin PL:n auto vm 01 eli tuossa lienee aika erilaiset sähkövedot kaksine akkuineen.

Tulikos pele1977:lla myös hajua? Aika erikoista sinänsä, että moottori polttaa sulakkeen, mutta kuitenkin toimii. 30 A sulake ei ihan helpolla pala.

Nyt kun tarkemmin muistelen niin saattoi tulla myös palaneen käryä. Mulla teki juuri tuota, että poltti pari kertaa sulakkeen kunnes koko moottori hajosi. Purin moottorin aikanaan ja jos en väärin muista niin olikohan niin, että laakeri oli hajonnut ja siitä syystä oli ottanut magneettiin kiinni. Tuloksena moottorituho.
« Viimeksi muokattu: 29.06.2019, 08:54:30 kirjoittanut pele1977 »
Peugeot 508, Allure 2016 1.6 e-THP.