Kirjoittaja Aihe: 607 - Äänentoiston parantelua  (Luettu 9107 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

KiMi90

  • Vieras
607 - Äänentoiston parantelua
« : 29.10.2013, 22:05:58 »
Auto: 2000 607.

Tuli sitten pari viikkoa sitten hommattua pösö, ja nyt kiinnostaisi tuo äänentoiston "parantaminen". Tarkoitus olisi siis saada autoon kuulumaan vähän bassoa musiikkia maustamaan, mutta soitinta en ala vaihtamaan ja subi olisi konttiin saatava. Eli vastauksia tarvitsisin seuraaviin kysymyksiin:

- RCA:an saa linjamuuntimella, mutta mistä saisi herätevirran helpoiten linjamuuntimelle? (ja linjamuuntimen kautta vahvistimelle?)
- os kaijutinsingaalin ottaa linjamuuntimelle hattuhyllyn kaijuttimilta, niin kärsiikö niiden sointi?
- Uskaltaako 607:sta ottaa vahvistimen päävirran kontissa olevasta akusta?

Noihin pösöihin ei ilmeisestikkään hyvin moni ole kummoisia poppivehkeitä laittanut, ja netistä löytyy aiiika niukasti tietoa. Lukuunottamatta jotain youtubevideoita, joissa auton alkuperäinen soitin on lähtenyt kävelemään.

 

Kiivi

  • Vieras
Vs: 607 - Äänentoiston parantelua
« Vastaus #1 : 30.10.2013, 18:54:24 »
Voit laittaa sellaisen linjamuuntimen, josta saa myös signaalin vahvistimelle. Itse en suosittelisi samalla takakaiuttimien käyttöä, mutta erikoisempaa perustetta tälle minulle ei ole (eli faktatietoa). Vaihtoehtoisesti hommaa vahvistin, jossa on 3 kanavaa ja kauitintasoiset sisääntulot. Vahvarin kautta takakajarit ja subi. Jos peräkontissa oleva akku on ihan käyttöakku, niin en näkisi syytä miksei siihen voisi kytkeä laitteita, kunhan ei ala kilowattitolkulla pistämään.

Omassa 406 2003 pösössä on linjamuuntimella vahvistimelle rca:t + signaali. Takakaiuttimet ei käytössä, kun ei takana oikein kukaan matkusta muutenkaan. Edessä 6,5 alpine erkkasarja. Vakiosoitin, joka olisi joskus tulevaisuudessa tarkoitus vaihtaa parempaan + kaikki kajauttimet vahvistimen kautta. Lisäksi autoa on äänieristetty.

KiMi90

  • Vieras
Vs: 607 - Äänentoiston parantelua
« Vastaus #2 : 30.10.2013, 22:36:10 »
Hmm, kuvittelenko aivan väärin, koska luulen että sellaiset linjamuuntimet jotka on varustettu herätteellä, vaatisi kuitenkin jostain erikseen sen herätevirran? vai ottaako ne kaijuttimien johdoista herätteen?
Tosiaan, tuo pösöhän on varustettu kahdella akulla. toinen pellin alla, ja toinen kontissa.. Ja ilmeisesti siis pellin alla oleva akku toimii pää-asiassa starttiakkuna. (?)
Ja jos ehdottamaasi vahvistin-ideaa käyttäisi, niin edelleenhän olisi ongelmana että mistä herätteen sille saisi.. ( toimiikohan tuo kahden akun systeemi niin, että kun autossa ei ole virrat päällä, niin kontissa oleva akku olisi pois pelistä, silloinhan ei periaatteessa olisi mitään estettä sille, että ottaisi herätteen suoraan akulta virran kanssa :D )

Tosin tänään on tullut mietittyä aika ahkerastikkin parempaa vaihto-ehtoa sille kuinka saisi subin autoon, ja tuli mieleen suhteellisen yksinkertainen idea: Kaijutintasoisella sisääntulolla varustettu aktiivisubihan ei RCA-ta tarvi, ja heräte tulee kaijutintasoista, joten taisin siis ratkaista ongelman iiiihan itse  ;D

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 3 064
Vs: 607 - Äänentoiston parantelua
« Vastaus #3 : 30.10.2013, 22:45:14 »
Lisätietoa tavaratilan akusta aiheessa: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=18333.0

Omaan 607:aan olen itsekin ajatellut parantaa äänentoistoa, äänieristykselläkin kuulemma isohko vaikutus.
Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

KiMi90

  • Vieras
Vs: 607 - Äänentoiston parantelua
« Vastaus #4 : 30.10.2013, 23:07:47 »
Juu kyllä sillä äänieristyksellä on tosi suuri vaikutus etenkin ovissa, ja varmasti pelkällä äänieristyksellä saisi bassonkin tulemaan mukaan musiikkiin, mutta nyt vähään aikaan ei ainakaan itselläni ole moista urakkaa aikaa/kiinnostusta aloittaa. (pari autoa äänieristetty vibroplastilla), ja tarkoitus olisi myös ne matalammat bassot saada tuntumaan/kuulumaan, ja helpoin konstihan siihen se subi on.. :)
Onkohan muuten kenelläkään kokemusta subwooferista 607:an kontissa? mietin vaan että onkohan tuo kontti mitenkin tiivis, eli tuleekohan sieltä edes ääni ohjaamon puolelle? (edellinen auto oli e30, jonka kontista ei kyllä päässyt ääni ollenkaan ohjaamoon)

Kiivi

  • Vieras
Vs: 607 - Äänentoiston parantelua
« Vastaus #5 : 31.10.2013, 17:34:26 »
Jos heräte tulee signaalimuuntimelta, niin se keksii herättää vahvistimen kun kaiuttimista kuuluu ääntä -> kun tulee kaiutinsignaali. Sama kaiutintason liitännöissä vahvistimeen. Ei tarvitse erikseen herätevirtaa, signaalin perusteella herättää vahvarin. Eli ne kaiutinlinjat tulee silloin suoraan siihen vahvariin. Aktiivisubbari on yleensä helpoin ratkaisu.

JL68

  • Vieras
Vs: 607 - Äänentoiston parantelua
« Vastaus #6 : 31.10.2013, 21:46:40 »
Hmm, kuvittelenko aivan väärin, koska luulen että sellaiset linjamuuntimet jotka on varustettu herätteellä, vaatisi kuitenkin jostain erikseen sen herätevirran? vai ottaako ne kaijuttimien johdoista herätteen?

Aktiivinen linjamuunnin (esim. http://www.autostudio.fi/audison-linjamuunnin-2-kanava.html ) tarvitsee +12V & maadoituksen, se osaa antaa herätteen ulos saadessaan kaiutintasoista signaalia sisäänsä.

KiMi90

  • Vieras
Vs: 607 - Äänentoiston parantelua
« Vastaus #7 : 30.06.2014, 14:12:18 »
Noniin, nyt on pösön bassoa paranneltu subwooferilla. (pitkään menikin monen eri syyn takia)
Autossa siis oli/on valmiiksi JBL kaijutinsarja, mutta bassontoisto oli omasta mielestä aika onnetonta, joten subi piti saada,
nyt se sitten siellä kontissa pauhaa. Takakaijuttimista (hattuhyllyn 6x9) otin linjamuuntimelle singaalin (2-kanavainen linjamuunnin), ja samasta sain herätteen. vahvistin on 2-kanavainen joka ohjaa tällä hetkellä pelkästään 12"subia sillattuna. (itse en huomannut takakaijuttimien soinnissa minkään laista ongelmaa vaikka linjamuunnin onkin niiden välissä. ja eikös noiden hattuhyllyn kaijuttimien idea ole ilmeisesti soittaa ainoastaan matalat taajuudet, eli toimia tavallaan "subbareina"?)
Muuten poppivehkeet on toistaiseksi orkkiksia. tosin kokeilun vuoksi ostin fm-lähettimen, että saa kuunneltua muistitikultakin musiikkia, sillä soitinta en aijo vaihtaa, ja kontissa olevaan cd-vaihtajaan ei enää itseltä paljon levyjä löydy. ;D
vaikka lähetin on motonetin laatutavaraa, ei äänessä ole kauheasti haukuttavaa.. laite itsessään on aika muovinen pilipalilelu, mutta mitäs 20e ostokselta voi odottaakkaan.

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 696
Vs: 607 - Äänentoiston parantelua
« Vastaus #8 : 05.02.2018, 05:04:43 »
Kaapissa olis kaksi pyöreää erillissarjaa sekä yksi pari 6 x 9 kokoisena niin mitenhän ne soi yksiin? Tarttisko takaovissa olla ollenkaan kaiuttimia?
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver

Present time Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire ja Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 847
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Äänentoiston parantelua
« Vastaus #9 : 05.02.2018, 08:49:08 »
Ei tarvitse takaovissa, jos takana ei kukaan kuuntele. JBL sarjaa voi parantaa huimasti, keskiäänikaiuttimet kojelaudan päälle ja ehkä parempaa subbaria peliin.
Jos JBL sarja autossa, niin huomioi 2 ohmin kaiuttimet, eli vahvistimen perään ei kannata laittaa muuta. JBLlän purkaneena kokemusta löytyy.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 696
Vs: 607 - Äänentoiston parantelua
« Vastaus #10 : 05.02.2018, 11:34:28 »
Ei kuuntele takana. Missä vahvistin sijaitsee niin varmistaisi senkin olemassaolon? Keskiäänet kojelaudalle? En ala rakentaa isommasti, omille paikoilleen saattais vaihtaa sikäli kun koko on oikea. SB sanoo 165 millisiksi niin halkaisija olisi oikea.

Soikeat ostin 406 hattuhyllylle aikaa sitten ja vaihtamatta jäi. Kiinnitys pitää tehä eri tavalla kuin Pösö on toteuttanut ja 406 hyllylle olivat ihan pikkusen liian korkeat, siksi varmaan jäikin kun korkeudesta olis pitänyt keksiä miten saada ne täydellisesti paikalleen.

Jos subi niin aktiivimalli, sehän sopii aikaankin
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver

Present time Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire ja Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 696
Vs: 607 - Äänentoiston parantelua
« Vastaus #11 : 05.02.2018, 20:14:34 »
Pitäisikö ovissa olevien ritilöiden irrota vetämällä? Tuntuu ettei uskalla kiskoa lämpimänäkään
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver

Present time Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire ja Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 847
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Äänentoiston parantelua
« Vastaus #12 : 05.02.2018, 20:24:06 »
Jos haluaa parempia tuloksia, pitää tehdä töitä sen eteen, haifaissakin.
Harmi, 607aan ei ole normisettiä tarjolla.

https://www.youtube.com/watch?v=KOFXMXwnhHQ

Toisin, kuin 508iin, mutta laadusta ei tietoa.

- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 556
Vs: 607 - Äänentoiston parantelua
« Vastaus #13 : 05.02.2018, 20:26:55 »
Pitäisikö ovissa olevien ritilöiden irrota vetämällä? Tuntuu ettei uskalla kiskoa lämpimänäkään

Eikös siinä irroteta koko ovipahvi?
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 696
Vs: 607 - Äänentoiston parantelua
« Vastaus #14 : 05.02.2018, 21:07:04 »
Silloin kaiuttimet kiinnitettäisiin takakautta ja service boxissa se esitetään tavalliseen malliin etupuolelta. En tiedä ennen kuin ne saa auki.
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver

Present time Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire ja Peugeot 406 ST Executive 2,0 red