Kirjoittaja Aihe: 508 - Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen ohjelmointiongelma (HDi)  (Luettu 15369 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

busterrs

  • Vieras
Auto: 2013 508 SW 2,0 HDi 140 FAP Active.

Minulla on siis ollut alkukesästä lähtien kyseinen 508 ajossa, ja nyt kelien kylmettyä Webaston käyttö on tullut ajankohtaiseksi, ja myös pikku ongelma on ilmaantunut: Webasto ei aina suostu ottamaan ohjelmoitua aikaa vastaan, eli ilmoitusruutua" Vehicle pre-heated for xx.xx" ei tule, eikä myöskään ratin vasemmalle puolelle syty sitä punaista merkkivaloa, ja Webasto ei tietenkään käynnisty. Ongelmana on se "ei aina", sillä täysin sattumanvaraisesti ohjelmointi meneekin läpi esim. liikennevaloissa tai duunin tai himan parkkiksella, kun toisinaan tai useimmiten auto pitää sammuttaa ja käynnistää uudelleen, jolloin ohjelmointi on poikkeuksetta onnistunut heti. Pelkkä virtojen kytkeminen ei riitä.

Autoa on kahteen otteeseen tutkittu merkkikorjaamolla, ja tietenkään mitään vikaa ei ole löytynyt. Viimeisimmällä kerralla maahantuojalta tuli ohje, jonka mukaan auton pitää antaa rauhoittua 30-60 sekuntia ennen kuin ohjelmointia edes kannattaa yrittää, eli liikennevaloissa ohjelmoinnin ei edes pitäisi onnistua. Kyseinen ohje mielestäni hieman "haiskahtaa", pääseehän valikkoon aina kun auto on pysähdyksissä.

Pari kertaa olen kokeillut myös Webaston välitöntä käynnistystä, ja ainakin kertaalleen auto on pitänyt käynnistää jotta lämmityksen saa päälle, ja auto oli tällöin seissyt vajaat 2 vuorokautta plussakelillä, eli tuskin oli kyse liian tyhjästä akusta.

Maahantuojan mukaan minun autoni ongelmat ovat ainutkertaisia, mistä syystä parannuskeinoakaan ei tahdo löytyä. Onkohan kenelläkään muulla foorumilaisella ollut samoja ongelmia, ja miten ne ovat ratkenneet?

_MikkoT_

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 187
Samanlaiseen ongelmaan törmättiin mökillä pari viikkoa sitten. Auto 508 1.6 hdi active 2011. Auto oli seissyt vuorokauden samassa kohtaa ja edellisen liikuttelun yhteydessä webasto kytkettiin auton käydessä ajotietokoneen kautta päälle, jotta se kävisi jonkun aikaa kun kerran kerkesi tuon muutaman minuutin siirron aikana käynnistyä. Kun seuraavana päivänä koitettiin webastoa laittaa päälle, niin mitään ei tapahtunut. Sitten auto käytettiin käynnissä, jonka jälkeen webastonkin sai päälle. Auto on hankittu kesällä ja ongelma oli nyt ensimmäisen kerran esillä...on tätä ongelmaa siis muissakin.
« Viimeksi muokattu: 24.11.2013, 21:08:47 kirjoittanut _MikkoT_ »
Seat Leon X-perience 2.0 TDI 4Drive 2015, Peugeot 207 1,4 16V 2006
Ex:Fiat Scudo Weekend 2.0 JTD 2004, Seat Exeo Style 2.0 TDI 2010, Volkswagen Golf 1.4 16V 2001,  Seat Toledo 1,9 TDI 2003, Peugeot 306 1,6 SR Style -96, Peugeot 309 1,6 GR -87

Benkku

  • Vieras
Maahantuojan mukaan minun autoni ongelmat ovat ainutkertaisia, mistä syystä parannuskeinoakaan ei tahdo löytyä.

Tuo rauhoittuminen viittaisi ruuhkaan väylällä, jolloin ohjelmointikomento ei menisi perille - softa-ongelma siis. Toinen syy voisi olla, mikäli ohjelmointi onnistuu, muttei laite käynnisty - järjestelmän liian matala jännite.

Sitten... Tämä nyt on 'vastaus' aiheen ulkopuolelle, mutta virta päälle siellä merkin huollossa/maahantuojan edustajilla. Nimittäin... Nykyisenä Internet aikakautena - ei ehkä kannata asiakkaalle 'kertoa', ongelman suursarjatuotantona valmistetussa tuotteessa olevan 'ainutkertainen', koska sitä ne eivät todellakaan ole.

busterrs

  • Vieras
Kiitos jo näistä vastauksista! Tarkennetaan vielä sen verran, että duunimatka on 90 km suuntaansa, eli akun luulisi olevan täydessä latingissa, ja joka kerta kun ohjelmointi on onnistunut myös Webasto on lähtenyt päälle.

Nummika

  • Vieras
Auto: 2013 508 SW 1,6 HDi.

Ongelmia täälläkin tuon webaston kanssa. Webaston heti käyntiin saattaminen tuottaa satunnaisesti tuskaa, valikot löytyy ja kaikki toimii siihen asti että paina ok ja näyttöön pitäisi tulla webaston käynnistymisestä teksti mutta ei vaan tule ja webasto ei myöskään lähde päälle. Voi ollla että esim. aamulla toiminut normaalisti, olen ajanut töihin ja seisonut 8 tuntia niin ei toimi. Sitten kun käyttää autoa käynnissä, vaikka vain puoli sekunttia niin sen jälkeen webasto toimii moitteetta.

Auto ollut huollossakin tuon vuoksi ja mitään vikakoodeja ei ollut ja huolto epäili syyksi että olisi economy mode mennyt päälle ja se estäisi webaston ohjelmoinnin toiminnnan, starttaus nollaa economy moden. Itsellä selitys epäilyttää koska koskaan ei ole mittaristossa ollut mitään economy modeen viittaavaa. Samassa huollossa sanottiin että kellon ajastus ei tomisi kuin silloin kun auto on käynnissä?

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 801
Ajastus toimii oikein hyvin, kun auto on käynnissä ja economy mode sammuttaa myös webaston ja estää sen käynnistymisen, jos sitä ennen on economy mode mennyt päälle.

busterrs

  • Vieras
Kyllä se ajastus tosiaan toimii silloinkin kun kone käy, ja siihen asti kaikki on hyvin kunhan se viimeinen ok tulee eteen, ja sitä ohjelmoinnin vahvistusruutua ei siis tule. Viimeisin tieto maahantuojalta on, että ohjekirjassa sanotaan (sivulla 100?), että " ainoastaan yksi ohjelmointi tai välitön käynnistys auton käynnistyskertojen välillä". On nyt jäänyt epäselväksi, että kun menee autoon, jossa on Webasto käynnissä, ja käynnistää siis auton kun Weba käy, niin onko auton mielestä jo Webaston käyttökerta "käytetty", jolloin auto on tosiaan sammutettava ja käynnistettävä uudestaan jotta ohjelmoinnin saa päälle.
Sammutuksen jälkeen ei myöskään riitä, että laittaa vaan virrat päälle, vaan moottori on käynnistettävä.
Välitön Webaston käynnistyskään ei useimmiten ole toiminut vaan menemällä autoon ja virrat päälle jne, vaan auto on pitänyt käynnistää jotta lämmityksen on saanut päälle. Economy mode ei ole ollut ruudulla vielä kertaakaan, duunimatka tosiaan 90 km suuntaansa, joten luulisi akun pysyvän latingissa.
Hieman hirvittää kunnon pakkasilla ensin täräyttää kone tulille 10 sekunniksi jotta saa Webaston päälle, sitten sammuksiin puoleksi tunniksi ja taas käyntiin. Saattaa olla aika rasittavaa akulle ja tietysti moottorille.
Näköjään tätä ongelmaa on muillakin, kiitoksia vaan vertaistuesta, ja nähtävästi myös maahantuoja on aseeton, koska ilmiselvää ohjelmisto-ongelmaa ei saada korjattua. Joka kerta, kun kojetauluun syttyy se punainen merkkivalo merkiksi onnistuneesta ohjelmoinnista, Webasto on myös lähtenyt päälle, eli vika ei ole itse lämmittimessä vaan jossain softapuolella.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 801
Asennuta Webaston kello 1533, jolloin auton oma ohjaus otetaan pois käytöstä. Sen jälkeen kontrolli on tasan itsellä.

Olen kyllä itse ajatuksen jälkeen käynyt muuttamassakin ajatusta ilman että autoa on väillä käynnistetty. Ilmeisesti eri moottoriversioiden yhteydessä tuokin softan ominaisuus toimii eri tavalla. Joka tapauksessa 508:n webasto on rajusti takapakkia 407:n vastaavasta, mitä tulee ajatukseen ja kaukosäätöön.

Nummika

  • Vieras
Ei kyllä itsellä ainakaan ensimmäisenä tulisi mieleen alkaa asennuttamaan kelloa autoon jolla on ajettu alle 5000km sen takia että valmistajalla on tullut joku softa kämmi  ??? Kyllä kuuluisi valmistaja korjata. Yksi vastus on jo webaston takia laitettu, kun silloin kun se lämmitti ja laittoi auton käyntiin niin tietokoneelta loppui äly ja syttyi moottorin häiriövalo ja näytöön tuli että korjausta kaivataan.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 801
Kuuluisi kuuluisi ja ominaisuuksia voisi myös korjata ihan siihen asti, että se punainen merkkivalo voisi olla napissa, josta painamalla webaston saisi käyntiin heti. Vaan taitaa olla se auto paalisssa ja loppuun ajettu ennenkuin tuohon webaston ohjelmointiin tulee päivitystä. Siinähän ei varsinaisesti ole mikään rikki, sen ominaisuudet on vain surkeat. Siksi, jos tuota ominaisuutta oikeasti tarvitsee päivittäin, niin turha sen kanssa on itseään kiduttaa. Ohjeet asennukseen löytyy ja valtuutettu Webasto-asentaja saa siihen kellon asennettua, jonka jälkeen homma toimii eikä tarvitse tuskailla. Kustannuksista voi sitten taistella myyjän ja maahantuojan kanssa, tuskin vastaan tulevat, mutta jos nyt sen tarvittavan ohjelmoinnin tekisivät testerillä maksutta, että auton oma ohjaus saadaan pois käytöstä.

busterrs

  • Vieras
Itse asiassa maahantuojalta tulikin jo yhdessä vaiheessa hyvä neuvo, että minulle pitäisi myydä se kauko-ohjain, niin sillä tämä ongelma tosiaankin poistuisi. Hintaa vaivaiset 1000€. Taitaa kyllä jäädä ostamatta, ellei maahantuojan puolelta tule huomattavaa vastaantuloa. Entäs, jos sen auton oman ohjauksen poistaa testerillä, toimiiko ajonaikainen lämmitys edelleen jos on niin kylmä että sen kuuluisi normaalisti toimia?

Valistunut veikkaukseni on, että automallin alhaisten myyntilukujen ja sitä kautta pienen kannan myötä tämä ongelmaominaisuus on niin pienen porukan vaiva, ettei se juuri tehdasta kiinnosta, eikä maahantuojakaan viitsi/halua/osaa olla riittävän äänekäs tehtaan suuntaan. Faktaa on nimittäin se, että kyseessä on joku aivan alkeellinen softakämmi, jota kaikki käyttäjät eivät välttämättä ole edes huomanneet, ja jos sama ongelma olisi vaikkapa Passatissa tai Avensiksessa, bugi olisi hoidettu siististi ja nopeasti. Ehkä.
Edelleenkään en ole autostani pystynyt löytämään mitään selkeää logiikkaa sille, miksi se joskus kieltäytyy ottamasta ohjelmointia vastaan ja joskus sitten näennäisesti samanlaisessa tilanteessa homma toimii. Ja tottakai joka kerta auton ollessa korjaamolla Webasto on toiminut juuri niinkuin pitääkin eikä mitään vikakoodeja tietenkään ole tallentunut.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 801
Tuo tonni on tosiaan aivan älytön hinta alle 400 € hintaisesta kaukosäätimestä. Asennukseen ei todellakaan mene aikaa koko päivää, kuten tuolla hinnalla voisi päätellä menevän. Itse kun kyselin vuosi sitten GSM-ohjauksen hintaa, niin maahantuojalta tuli ohje, että pitää tuo kaukosäädin asentaa ensin (950 €) ja sen jälkeen voi asentaa rinnalle web startin (750 €). Ei tullut kauppoja, enkä viitsinyt edes rautalankaa tolloille vääntää siitä kuinka noita molempia ei tarvitse asentaa. Kuinkahan paljon nuo menettävät kauppoja tuon järjettömän ahneuden seurauksena.

martymcfly

  • Vieras
Vertailukohtana Fordin Grand C-Maxiin Webaston kaukkari maksaa 510€ kaikkineen.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Tuo Embelin gsm-ohjain taitaa olla sittenkin fiksuin  ;). 360 e ja "Oulun keksimö" antanee asennusohjeetkin suoraan väylään.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 801
No tuskinpa antaa muuta kuin oman palikkansa asennusohjeen. Muuten kelpaa ihan sama "Kahan ohje", jonka maahantuoja on teettänyt ja maksanut tuon T100HTM:n asentamiseksi. Nyt vaan erona on että sitä Webastolta tulevan johdon liitintä ei työnnetäkää T100HTM:ään, vaan Remuciin. Itse Webasto-kytkentä ei mitenkään eroa, on siellä perässä sitten 1533, T91, T100HTM, Web Start, Remuc tai vaikka Danhag. Lisäksi jos sen haluaa toimimaan on auton oma Webasto-ohjaus ohjelmoitava pois käytöstä.

Vaihtoehtoisesti voidaan väliin rakennettaa kytkentä, joka erottaa Webaston täysin auton ohjauksesta reilun 2 minuutin viiveellä sen jälkeen kun auton sytytysvirta on sammutettu ja palauttaa kontrollin auton webasto-ohjaukselle heti kun sytytysvirta kytketään. Vaihtoehtoisesti voidaan hieman monimutkaisemmalla kytkennällä auton oma Webasto-ohjaus pitää toimivana ja Webasto pidetään autoon kytkettyä aina paitsi silloin kun käynnistyskomento tulee webaston kaukosäätimeltä, jolloin Webasto irroitetaan auton omasta ohjauksesta ja kytketään takaisin kun sytytysvirta kytketään. Ei haittaa vaikka Webasto ehtii lähteä käyntiin kaukosäätimen ohjaamana, sillä auto sammuttaa sen vasta kahden minuutin kuluttua ja sen verran on aikaa irrottaa webasto auton omasta ohjauslogiikasta.

CAN BUS -spesialistit tekee sitten vielä hienompi temppuja tuon kanssa, minä en osaa.