Kirjoittaja Aihe: 308 - Lämmityslaiteongelma  (Luettu 16457 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 813
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #60 : 27.10.2014, 10:00:04 »
Koomista on tää nykyautojen suunnittelu, jos pitäisi alkaa jäähdytyksessä käyttää ihan tislattua vettä. Kohta keksivät varmaan että on käytettävä 100 %:sti jotain tiettyä jäähdytysnestettä, jossa sitten se vesikin on valmiiksi sekoitettu eikä maksaisi tietysti kuin 20 €/l ja saa vain merkkiliikkeestä merkkiliikkeen täyttämänä ylimääräisellä 100 € veloituksella.
Onneksi vanhoja autoja löytyy vielä markkinoilta.

zakkeus

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 42
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #61 : 28.10.2014, 18:29:01 »
Tähän se varmaan menee..autoilu on niin halpaa muutenkin nykyään 8)

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 393
    • CitiX Oy
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #62 : 28.10.2014, 19:02:36 »
Näinhän se nykyään vähän onkin... Tosin litra hinta on noin 6€.
Nykyisin: Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Nemo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 383
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #63 : 30.10.2014, 17:44:01 »
Sain vasta nyt varattua vaihtoajan 3 vko päähän lämppärin kennolle eli olen viisaampi asian suhteen vasta sitten...
Peugeot 308 SW 120 VTi -09 Entinen: Peugeot 307 1.6 SW -04

Benkku

  • Vieras
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #64 : 30.10.2014, 18:21:38 »
Jäähdytysnestepullon kyljessä kuitenkin lukee, että pitäisi käyttää tislattua vettä ja tuli vaan mieleen, että voisiko tuollaisella olla vaikutusta tukkeutumisiin.

Kyllä, nimenomaan sillä on vaikutusta.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 190
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #65 : 30.10.2014, 18:40:52 »
Kyllä tislattu vesi on tuossa ihan ookoo, eikä ole edes kustannuksena iso.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

Nemo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 383
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #66 : 19.11.2014, 09:50:21 »
Nyt on lämmityslaitteen kenno vaihdettu ja nyt tulee kuumaa ilmaa myös tuulilasille ja nimenomaan oikealle puolella autoa. Neste menee kennoon ja tulee ulos vasemmalta puolelta autoa, olisiko niin että mahdollinen epäpuhtaus jämähtää ja tukkii kennon oikean puolen ja neste ei siellä enään virtaa ohuissa kanavissa ja siksi oikealle puolelle puhalsi huonosti lämmintä.
Peugeot 308 SW 120 VTi -09 Entinen: Peugeot 307 1.6 SW -04

altejtu

  • Vieras
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #67 : 12.01.2015, 12:28:00 »
Auto: 2008 308 1,6 VTi 120 Premium (n. 90 000 km).

Vastaavia lämpöongelmia oli myös vaimon autossa. Vaihdoin kennon ja nyt on lämpöä taas kabiinissa. Neste vaihtui Sveitsinportin auton pyynöstä Glysantin G33 nesteeseen, eivät kuulemma käytä enään muuta. Väri on sinivihreä, neste oli aiemmin keltapunaista ja hieman sameaa.

Ohessa kuva auki leikatusta kennosta. Kanavat ovat täynnä valkoista jauhetta.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 122
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #68 : 12.01.2015, 14:24:18 »
Viitattaan edellä mainittuun keskusteluun tislatun veden käytöstä. Minulle Länsiauton huollossa sanoivat, että ihan vesijohtovettä käyttävät että ei sinne mitään tislattua vettä tarvitse laittaa. Sen nyt kuitenkin kotonakin näkee että vesijohtovedessä on kalkkia aina enemmän tai vähemmän, joissakin paikoissa varsin paljon. Lisäksi vesilaitosten toimittamassa vedessä on muita kemikaaleja. Eihän niitä nyt yhdellä vaihdolla hirveitä määriä jäähdytysjärjestelmään päädy, mutta miten ne reagoivat jäähdytysnesteen kanssa ja miten paljon niitä kertyy muutamalla jäähdytysnesteen vaihtosyklillä kennoihin. Jotenkin tulee mieleen, että tuo voisi olla yksi potentiaalinen kennoja tukkiva syy. Tuollaisesta vaihdetusta ja tukkeutuneesta kennosta pitäisi tutkia mitä se kanaviin kertynyt tavara on.

Nemo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 383
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #69 : 13.01.2015, 07:32:40 »
Tiedätkö 'altejtju' oliko tuossa alkuperäiset jäähdytysnesteet vai pari vuotta vanhat ? Vaihtoväli oli muistaakseni 5 vuotta noissa.
Yksi vaihtoehto on että vaihdettaessa sinne laitetaan sittenkin väärää nestettä ja se reagoi näin järjestelmään jääneen vanhan nesteen kanssa?
Peugeot 308 SW 120 VTi -09 Entinen: Peugeot 307 1.6 SW -04

Benkku

  • Vieras
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #70 : 13.01.2015, 13:15:24 »
...Länsiauton huollossa sanoivat, että ihan vesijohtovettä käyttävät että ei sinne mitään tislattua vettä tarvitse laittaa.

Juu 'ei tarvitse', mutta kyseinen tapa johtaa kaliimpaan kustannukseen tukketuneiden ja/tai vuotamaan syöpyneiden lämmönvaihtimien vaihtotarpeen takia.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 393
    • CitiX Oy
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #71 : 13.01.2015, 20:48:18 »
Me käytetään ihan PSA:n omaa valmista nestettä, en tiedä mihin sitä lantrataan sitten... Ihmettelen jos/kun muut merkkiliikkeet ei sitä käytä koska tehdas sinällään kieltää muiden nesteiden käytön. Monimerkkitaloissa ehkä koitetaan laittaa vaan samaa nestettä kaikkiin?
Nykyisin: Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

altejtu

  • Vieras
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #72 : 14.01.2015, 13:38:11 »
Auto tuli perheeseen parivuotta sitten. Kokoajan on tuntunut että ei ole kovin lämmin, eli luultavasti tuota vikaa on ollut jo aiemminkin. Viimeisten pakkasten yhteydessä tuli sitten mitta täytee ja aloin selvittään onko tuo ominaisuus vai onko jotakin vikaa lämmityslaitteessa kun kovalla pakkasellakaan ei tyhjäkäynnillä saanut moottorilämpöä putoamaan vaikka lämppäri huusi täysillä pidemmän aikaa. No onneksi selasin tätä foorumia ja sain vinkin tuosta kennosta. :)

Nesteiden vaihdosta ei ole mitään käsitystä, väriltään olivat aiemmin keltaista-oranssia. Ilmeisesti tuo on merkkilliikkeen nesteitä. Auto oni aiemmin huollettu Hyvinkäällä merkkiliikkeessä, mutta oston jälkeen kaikki huollot olen tehnyt itse. Nestettä en ole lisännyt / vaihtanut ennen tätä kennoremonttia.

tmex

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 828
  • 307
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #73 : 14.01.2015, 16:12:59 »
Onpa lämmityskennosto herkkä jos tislattua vettä pitää jäähdytysjärjestelmään laitettavana vetenä käyttää.Asettaakos pösö jäähdytysjärjestelmän veden  sähkönjohtavuudelle esim mikroSiemens/ cm rajat?Vesijohtoverkoston veden sähkönjohtavuus kertoo sekin esim partikkeleista.Kaupunkialueella käyttäisin kunnallistekniikan tarjoamaa vesijohtovettä jos pösö ei sähkönjohtavuuteen ota kantaa.

Benkku

  • Vieras
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #74 : 14.01.2015, 19:02:25 »
Lämmönvaihtimissa käytettävä alumiini on sähkönjohtavuudelle herkkää, varsinkin nykyisin tiehyiden ollessa poikkileikkaukseltaan pieniä ja kennoputkien/materiaalien ohuita.

Vesijohtoveden sähkönjohtavuus on korkea, ionivapaan esim. akku- tai tislatun veden käyttö on täysin perusteltua.