Kirjoittaja Aihe: 308 - Lämmityslaiteongelma  (Luettu 16993 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 051
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #75 : 14.01.2015, 19:13:02 »
Lukasin tossa uutta TM:ää. Totesivat, että koska VAG:n 1,6 diisselissä on rautalohko ja alumiinikansi, käytetään paisuntasäiliössä ioninvaihtosuolapanosta.

Kemiallinen korroosio, josta on kysymys kennojen tukkeutumisen kohdalla, on syytä huomioida.

Eeki1

  • Vieras
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #76 : 22.01.2015, 15:15:20 »
Auto: 2008 308 SW 1,6 VTi 120 Premium (n. 75 000 km).

Mites Nemolla mahtoi/mahtaa käydä, korjaantuko kennon vaihdolla?

Meillä kuvauksen mukainen auto ollut n. kuukauden käytössä. Emäntä valittaa, ettei puhalla riittävän lämmintä. Kone kyllä lämpiää. Vaikea arvioida, mikä on normaalia lämpiämistä kun auto ollut meillä niin lyhyen aikaa, mutta ero edellisiin rakkineisiin on kyllä olemassa. Mielestäni jaloille kyllä työntää kuumaa, mutta muista suuttimista tulee tasaisen haaleaa. Miten arvon vti-ihmiset yleisesti, oletteko kokeneet nämä vehkeet lämpimiksi pakkasilla?

Olisiko siis lämppärin kenno tukkiutumassa, vai ominaisuus? Myyjäliike varmaan joutunee tulemaan reiluhkosti vastaan korjauksissa..


No nyt ompi kenno vaihdettu ja lämmintä riittää jopa näillä pakkasilla. Emäntä oli autoa käyttämässä huollossa, joten mitään kommentteja en vanhasta kennosta kuullut.
Kustannuksistakaan en tiedä, kun homma tehtiin myyjäliikkeen piikkiin merkkihuollossa. Kolmisen tuntia olivat töitä tehneet.

Eivätköhän nuo hanavettä laittaneet, joten katsellaan montako vuotta lämpöä riittää.

-irbe-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #77 : 07.05.2017, 21:44:08 »

-irbe-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #78 : 27.07.2017, 11:30:27 »
Auto: 2011 308 1,6 VTi.

Terve,

vuosi sitten hankkimaani kärryyn oli viimeksi vaihdettu jäähdytysnesteet vuonna 2011 ja koska sisätiloihin ei mielestäni huuhtelujen jälkeenkään tullut riittävästi lämpöä, (muuta kuin se lehmänhenkäys) päätin laittaa uuden lämmönvaihtimen autoon. Ongelmanahan on aina pääsy kohteeseen. Sama pätee tähän. Eli jäähdytinnesteen tyhjäys ja paineilmalla varmistaen että myös lämmönvaihdin ja webaston letkutkin tyhjenee.

Moottoritilasta imuilmaputkistot poistaen, jolloin päästään lämmönvaihtimen letkuja irrottamaan. Letkut ovat pikakiinnytysmallia ja irtoavat kun puristaa muovisia kiinnityskauluksia yhteen. Sisältä penkit niin taakse kun kiskot antavat myöten ja keskikonsoli pois. (Vaihteensiirtomekanismin muoviset ympärykset ja nahkahärpäke pois, obd-2-plugin peittävä kumisuojus pois ja kyynärnojan alta muovinen säilytyslokero irrottaen.) Näin saadaan keskikonsolia kiinnipitävät ruuvit esille. Sitten vain ruuvit irti ja käsijärru yläasentoon. Vetämällä ja nostamalla hivutetaan massiivinen keskikonsoli irti käsijarrukahvasta.

Seuraavaksi kaasupoljin irrottaen (kolme mutteria ja johdotus) sekä kaasupolkimen vierestä alumiinisten nesteputkien muovinen pidike. Sitten vain kiinnityskaulukset irti niin putket saa nytkytettyä lämmönvaihtimen päästä pois. Näin saadaan mokoma vedettyä pois kehdostaan.

Puhdistin kehdon ja kiskot pölystä ennenkuin liuutin uuden lämmönvaihtimen paikalleen. Sitten vain kamat käänteisesti takaisin paikalleen ja jäähdytinnesteen täyttö. Laitoin syylarinesteeksi apteekin tislattua vettä ja Valvolinen Maxlife punaista litkua.

Huomioita: uuden lämmönvaihtimen mukana tuli uudet o-renkaat ja ruuvikiristeiset lukituskaulukset. Mielenkiintoista oli havaita että lämmönvaihtimen alkup.tuloletkuun oli ilmestynyt mystisiä viiltoja, joten uusin sen letkun. Samaten Webaston asennuksessa on liike ilmeisesti säästellyt letkun pituudessa, sillä se oli hinkannut itseään automaattilaatikon reunaan ja vuollut letkusta mukavia viipaleita.

Vanhan lämmönvaihtimen putken suussa näkyi puuromaista mössöä, lieneekö tuo tukkinut niitä kanavia vai ei. Sitten vaan talvea odotellen, niin päästään testaamaan joko auto lämpenee myös sisältä. Ohessa muutama kuva projektista.. t: Irfan