Kirjoittaja Aihe: 206 - Etujoustintukien yläkääntölaakerit  (Luettu 5757 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tsaarela

  • Vieras
Vs: 206 - Etujoustintukien yläkääntölaakerit
« Vastaus #15 : 03.09.2017, 19:53:36 »
Tolpat on käytetty irti ja laakerit vaihdettu. Alatukivarret menee varmaan piakkoin vaihtoon, mutta yksi asia kerrallaan.

Ace74

  • Vieras
Vs: 206 - Etujoustintukien yläkääntölaakerit
« Vastaus #16 : 25.09.2017, 14:14:03 »
Auto: 2003 206 1,4.

Vaihdoin toiselle puolelle laakerin, olipahan muuten vittumainen projekti... Minulla tuskaa tuotti iskaritolpan saaminen autosta irti ja takaisin laitto. Jousipuristimet oli liian pitkät, jotenka niistä ei ollut apua ja kuormaliinaviritykset ei toiminut. Tunkin ja lankunpätkän avulla sitten viimeinkin sain tolpan pois, kun tunkkasi lankunpätkän avulla jousen kasaan ja vasaralla hakkasi olkavarren irti.

Sinänsä itse laakerinvaihto oli helppo homma, takaisin laittoa pähkäilin sitten pari tuntia, irrottaen myös alapallonivelen, sitten tein sen virheen etten vetarin mutteria irroittanut, jolloinka vetoakseli irtosi sisäpäästä. Onneksi oli oikeapuoli työnalla, jolloin ei valunut vaihteistoöljyt pihalle..

Tolppa saatiin takaisin samalla konstilla kuin irrotettiinkin ja olkavarsi vaan väännettiin kohdalleen ja vapautettiin jousi ja käännettiin tolppa oikeaan kohtaan. Koiranluukaan ei lähtenyt ehjänä irti, joten uusittiin sekin samalla. No onneksi virheistä oppii, niin ei tarvitse toistaa niitä kun ottaa vasemmanpuolen työn alle tässä joskus.....Ehkä keväällä, tai sitten kun tulee huolto muutenkin ajankohtaiseksi.

J-PR

  • Vieras
Vs: 206 - Etujoustintukien yläkääntölaakerit
« Vastaus #17 : 16.10.2017, 09:57:54 »
Jousipuristimet oli liian pitkät, jotenka niistä ei ollut apua ja kuormaliinaviritykset ei toiminut.

Ongelma oli vissiin se että jousipuristimen kierretanko tökkää kiristettäessä pyöränkotelon yläreunaan. Typerästi toteutettu nuo eniten myydyt (lue: edulliset) jousipuristimet. Jos koukut olisi juuri toisin päin, eli kierteellinen koukku "alhaalla" niin tuota ongelmaa ei olisi. Olen sellaisia puristimia nähnyt myytävänä, mutta olivat kalliimpia. Itse olen noilla halvoilla puristimilla pärjännyt siten että mulla on niitä kaksi paria jolloin voi puristaa vaiheittain, ja alaosaan jotain muttereita spacereiksi niin ei mene tanko sitten enää niin pitkälle puristettaessa. Ikävää säätämistähän tuo on, ei mitään kivaa hommaa. Jos noita hommia useammin joutuisi tekemään, kannattaisi hommata kunnon työkalut.

Ace74

  • Vieras
Vs: 206 - Etujoustintukien yläkääntölaakerit
« Vastaus #18 : 23.10.2017, 17:24:51 »
Nyt tuli vauhdettua toisellekkin puolelle kääntölaakeri,tällä kertaa otin koko tolpan olkavarsineen irti,vaihto kävi nopeasti ja helposti.Tosin oli pösö leväällään muutenkin,oli laatikko irti kun joutu painelaakerin vaihtamaan...Oli aikaisempi omistaja tehnyt kytkin remontin,mutta oli inohtanut vaidelaatikon kiinnityspultit lsittaa takaisin minkä seurauksena painelaakeri porsi....

tsaarela

  • Vieras
Vs: 206 - Etujoustintukien yläkääntölaakerit
« Vastaus #19 : 25.10.2017, 12:20:36 »
Offtopiccia hieman, mutta jatkoa omaan tapaukseeni. Vaihdettiin myös nuo alatukivarret pallonivelineen uusiin ja pistettiin myös ne puuttuvat suojapellit.

Haynesin kirjaa tutkiessani, suosittelivat alapallon irroituksen yhteydessä löysäämään myös alatukivarren pultit apurungosta. Se luultavasti kyllä helpottanee alapallonivelen asemointia, kun tukivartta voi liikutella.