Kirjoittaja Aihe: 508 - Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen ohjelmointiongelma (THP)  (Luettu 5687 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

LHS52

  • Vieras
Auto: 2012 508 1,6 THP 156 (käyttöönotto 01/2012, 34 000 km).

Autossa on webasto joka piti olla ajastettavissa mutta sitäpä ei ollutkaan enää mahdollista ajastaa, vaan se oli poistettu selityksenä oli sen aiheuttavan käynnistysvaukeuksia joissakin tapauksissa. Webasto käynnistyy itsestään kun moottori on käynistetty elikkä ainut höyty moottori lämpiää nopeammin. Nyt kysynkin onko vastaavanlaisia ongelmia muilla ja onko löytynyt ratkaisua. Olen kaksivuotta asiaa vatkonut merkkihuollossa ajastinmahdollisuuden saamiseksi, mutta eipä tuo paljon tunnu kiinnostavan yleisin vastaus tuntuu olevan ominaisuus heti kun on vähänkin hankalampi ongelma autoni kohdalla naitä ominaisuuksia alkaa olla turhan paljon. Niinkuin noissa aikaisemmissakin  artikkeleissa (diesellämmitin) on tullut ilmi niin maahantuojaa nämä asiat tuntuu vähiten kiinnostavan kun ovat ominaisuuksia.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vaihda liikettä, selviää pian. Päästökuviot rajoituksen syynä tai erillinen kiertovesipumppu puuttuu. Webasto ilman ajastinta on "farssi"  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Tehtaan ohjeen mukaan ajastin tulisi olla poistettu kaikista THP-moottorista ja vuodesta 2012 alkaen ajastin on puuttunut jo tehtaalta tullessa. Syynä poistolle on jokin moottorinohjaukseen toimintaa väärin ohjaava lämpötila-anturin tieto. Voi käytännössä tarkoittaa että kiertovesipumppu puuttuu tai sitä ei pyöritetä, jolloin lämpötila jossain anturissa putoaa nopeasti moottorin käynnistyksen jälkeen.

Ajastimen saa jälkiasennettuna, mikä tietty maksaa ja samalla voi ottaa tuon webaston käytön ajonaikaisesti pois käytöstä. THP 156 ei sitä tarvitse.

drinkalot

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 566
Syynä poistolle on jokin moottorinohjaukseen toimintaa väärin ohjaava lämpötila-anturin tieto. Voi käytännössä tarkoittaa että kiertovesipumppu puuttuu tai sitä ei pyöritetä, jolloin lämpötila jossain anturissa putoaa nopeasti moottorin käynnistyksen jälkeen.

Minulla on 2012 163HDi, jossa olen huomannut että kun lämmitän autoa webastolla, niin virrat päälle laitettaessa veden lämpö näyttäisi mittarin mukaan olevan jossain 70 asteessa, mutta ajoon lähdettäessä se tipahtaa heti radikaalisti, jonnekin 30 asteeseen tms. Onko tämä siis vika, joka pitäisi korjata? Ja jos on, niin onko "korjaus" se, että webasto poistetaan käytöstä muuten kuin ajon aikana?
« Viimeksi muokattu: 09.01.2014, 08:33:43 kirjoittanut drinkalot »

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Ei ole vika. Mittarin asteikko ei kai ulotu niin alas kuin 30 asteeseen, mutta eiköhän kyse ole ihan normaalisti siitä, että kun lähdetään ajamaan, niin ajoviimakin jäähdyttää. Ei siellä kuitenkaan koko moottori ole 70 asteinen, vaan jäähdytysneste ainoastaan. Viimasuoja auttaa tuohonkin, normaalistihan se tulee auton mukana vain sinne alaosaan, mutta on saatavana myös rekisterikilven yläpuoliseen osaan.

drinkalot

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 566
No siis se putoaa puoleen siitä mitä oli. Oli asteikko sitten mistä tahansa alkava. Viimasuoja on ollut paikallaan rekkarin yläpuolella jo pari kuukautta (tuli ilmaiseksi viime vuonna huollon yhteydessä kaksin kappalein)  ja pudotus tapahtuu niin nopeasti ettei viima sitä selitä. Kone ei tietenkään ole lämmin vaan nesteet, mutta eikö tuo mittari juurikin nesteen lämpötilaa kuvaa (ja se toinen sitten öljyn)?

Mutta jos ei ole vika, niin hyvä.

matskupupu

  • Vieras
Lämpötilapudotus taitaa johtua siitä että webastonkanssa vesi kiertää mahdollisesti hitaammin ja siten sotkee lämpötila-anturin. Mutta ei vakavaa. Taitaa jokaikisessä autossa olla samahomma.

Bem-Ari

  • Vieras
Meillä on rouvan 508 156 Thp:ssä vm. -12 Webasto kaukokäynnistimellä ahkerassa käytössä kylmään vuodenaikaan. Puolisen tuntia pohisee yleensä ennen käynnistämistä. Ei ole ilmennyt minkäänlaisia käynnistysongelmia. Nyt ajettu 42 000 km.

LHS52

  • Vieras
Olisi mielenkiintoista tietää onko tämä kaukokäynnistimellä käynnistettevä webasto asennettu tehdasasennettuun webastoon. Kuka asennuksen tehnyt merkiliike? Kun kohdallani vastaus edelleen on sitä ei voi laittaa (kun mahdollisesti aiheuttaa häiriöitä) ja kyseisellä korjaamolla on kuitenki automerkin ja webaston edustus. Sanontahan on sieltähän on helppo mennä missä aita on matalin.   

Bem-Ari

  • Vieras
Kyllä on laitettu tehdasasenteiseen Webastoon, joka käsittääkseni toimi vain auton käydessä. Asennus tehty Forssan Auto-Kehässä ja rouva tinkasi homman autonvaihdon yhteydessä kauppaan kuuluvaksi. Edellisessä 407 sw 2,0 Hdi:ssä tottui moista laitetta käyttämään. Työmaallaan ei ole muuten auton lämmitysmahdollisuutta.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Ei se merkkiliike voi laittaa sitä, kun maahantuoja on kieltänyt. Webasto-asennusliike, joka ei edusta kyseistä merkkiä voi oikein hyvin asentaa sen.

PetriS

  • Vieras
Auto: 2011 508 1,6 THP 156 Allure.

..

Vaihtoehtoisesti voidaan väliin rakennettaa kytkentä, joka erottaa Webaston täysin auton ohjauksesta reilun 2 minuutin viiveellä sen jälkeen kun auton sytytysvirta on sammutettu ja palauttaa kontrollin auton webasto-ohjaukselle heti kun sytytysvirta kytketään. Vaihtoehtoisesti voidaan hieman monimutkaisemmalla kytkennällä auton oma Webasto-ohjaus pitää toimivana ja Webasto pidetään autoon kytkettyä aina paitsi silloin kun käynnistyskomento tulee webaston kaukosäätimeltä, jolloin Webasto irroitetaan auton omasta ohjauksesta ja kytketään takaisin kun sytytysvirta kytketään. Ei haittaa vaikka Webasto ehtii lähteä käyntiin kaukosäätimen ohjaamana, sillä auto sammuttaa sen vasta kahden minuutin kuluttua ja sen verran on aikaa irrottaa webasto auton omasta ohjauslogiikasta.

CAN BUS -spesialistit tekee sitten vielä hienompi temppuja tuon kanssa, minä en osaa.

Voisitko avata hieman enemmän tuota "hieman monimutkaisemmalla kytkennällä auton oma Webasto-ohjaus pitää toimivana ja Webasto pidetään autoon kytkettyä aina paitsi silloin kun käynnistyskomento tulee webaston kaukosäätimeltä". Oletko siis laittanut jonkun lisäreleen vielä niiden kahden lisäksi, jotka Kahan ohje lisää ja T91/vast sitten ohjaa sitä? Onko sinulla silti myös se 2min aikarele kytkennässä? Miksi tuota viivettä tarvitaan? Tekeekö auto jotain "lopetustoimia"? Mahtaisko sulla kytkentää olla?

Asiaan tuskin vaikuttaa, että oma autoni on bensakonella (THP156). Moni korjaamo on sanonut, että ongelmia tulee moottorinohjaukseen, jos esilämmittää Webastolla. Eräs sanoi, että auto on kuin joulukuusi sen jälkeen - kaikki varoitusvalot palavat ja eikun pajalle nollaukseen.

Kaha Webaston maahantuojana sanoo, että ongelmia ei pitäisi olla kun auto ei ohjaa Webastoa enää ollenkaan ja että heidän extranetissä on ongelmaan ratkaisu. Vaikuttaa että ratkaisu on siis se, että auto ei enää tiedä Webastosta. Ei sen luulisi vaikuttavan puhuttuihin esilämmitysongelmiin "moottori saa ristiriitaista lämpötietoa" niinkuin on kerrottu.

Kuulemma auton ohjelmiston uudemmassa versiossa esilämmitys poistuu.

Minule asennettiin T91 ohjaus viimevikolla. Olisin mieluusti jättänyt myös ajotietokoneen kautta ajastuksen jäljelle, mutta korjaamo ilmoitti, että ei ole kuin Kahan ohjeet, joten ei onnistu.

Mitään ongelmaa en esilämmityksessä ole havainnut (paitsi täällä keskustellut ajastushankaluudet ennen tuota T91 asennusta), vaikkakaan en ole kokeillut ajotietokoneen kautta ajastaa sen jälkeen, veikkaan että siitä virheilmoitus tulisi, koska kytkennässä Webasto käsittääkseni kokonaan irroitetaan parilla relellä auton ohjauksesta. Minkä luulisi ainakin dieseleillä olevan ongelmakin. Täällä näkyy olevan kuvaa hommasta: http://doc.webasto-russia.ru/Car/Peugeot/508/1318219A_Peugeot_508_Nachruestung_Telestart_OE.pdf

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
THP156 heittää virheilmoitukset ruutuun, jos sitä esilämmitetään Webastolla. Ei välttämättä joka kerta, mutta "riittävän" usein kuitenkin, joten siksi se poistettiin siitä. Jos jossain niissä Webastolla varustetuissa THP156:ssa ei tule herjoja, niin kannattaa olla vain tyytyväinen.

Jos kauko-ohjauksen kytkee Webastoon irrottamatta sitä auton ohjauksesta, ei Webasto pysy päällä vaan auton ohjaus sammuttaa sen minuutin tai kahden kuluttua siitä kun ajastin on sen käynnistänyt. Siksi Kahan ohjeessa Webasto irroitetaan kokonaan auton ohjauksesta, mutta se ei silloin myöskään lämmitä ajonaikana. Tietääkseni pelkkä fyysinen irtikytkentä ei riitä, vaan testerillä pitää koodata ettei autossa ole Webastoa.

(1) Kokonaan irti kytkemisen voi korvata myös sillä että Webasto on irti auton ohjauksesta vain silloin kun auto on parkissa. Käytännössä silloin kun sytytysvirta ei ole kytkettynä. Koska Webasto voi kuitenkin jäädä hetkeksi päälle sytytysvirran katkaisemisen jälkeen ja auto ohjaa itse sen sammuksiin on tämä hyvä huomioida jotenkin. Yksi ratkaisu on esim. irtikytkentään 2-5 min viive sytytysvirran katkaisemista ja irtikytkentä ihan vaan releellä, jota ohjataan 1) sytytysvirralla, 2) ajastetusti. Takaisin Webasto kytketään auton ohjaukseen välittömästi kun sytytysvirta kytketään. Tällä ratkaisulla saa ulkoisen ajastimen/kaukosäädön toimimaan ja Webasto toimii myös ajonaikaisesti. Auton oma ajastin ei kuitenkaan toimi.

(2) Jotta auton oman ajastimen saa myös toimimaan, pitää tarkastella sitä milloin Webasto on käynnistetään ja kuka sen käynnistää. Tässä kohtaa minun oma ymmärtäminen loppuu siitä miten kytkentä on tarkalleen tehty, mutta toimintaperiaate on sellainen, että Webaston kaukosäätimen/ulkoisen ajastimen käynnistäessä irrotetaan Webasto auton omasta kauko-ohjauksesta, silloin kun sytytysvirta on pois kytkettynä. Kun sytytysvirta kytketään irrotetaan vastavuoroisesti Webaston kaukosäädin/ulkoinen ajastin Webastosta. Jos auton ajastin käynnistää Webaston, niin ulkoista ajastinta/kaukosäätöä ei tarvitse irrottaa Webastosta, se kun ei omia aikojaan sammuta Webastoa. Toisaalta sillä voi kuitenkin sammuttaa Webaston halutessaan, eikä auton oma ohjaus käynnistä sitä uudelleen.

Käytännössä kahta ajastusta ei kuitenkaan tarvitse mihinkään, joten yksinkertaisempi erotus riittää jos autoon asentaa esim. T100HTM:n tai itseasiassa vaikka asentaisi T91:n. Niiden kanssa voi myös laittaa 1533 kellon, jolla ajastus onnistuu ilman että laittaa virrat päälle tai käynnistää, kuten joissakin versioissa tuntuu vaativan.

Minulla ei ole kytkentäkaaviota noihin kumpaakaan toteutukseen, tosin ensimmäinen nyt ei kovin vaikea ole, kun etsii vain oikeat johdot, vaikka Webaston kaukosäätimen asennusohjetta käyttäen.

Leo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 38
  • 508 1.6 THP Aut. ´12 / 3008 1.6 HYbrid4 '21
Auto: 2012 508 1,6 THP 156 Allure (automaatti).

Asennutin Telestart T100 HTM:n ja DEFAn 4A akkulaturin auton tehdasasennetun Webaston kaveriksi, jotta saisin laitteen hoitamaan ajonaikaisen lämmityksen lisäksi myös esilämmitystä.

Homma toimii ilman ongelmia sekä esilämmityksessä että ajonaikaisessa lämmityksessä. Jäähdytysnesteen lämpömittarin ollessa n. 80 asteen seutuvilla Webasto kytkeytyy pois päältä (jos ajastimessa käyntiaikaa). Paikkakuntani merkkiliike hoiti asennuksen osineen.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Sinulla on varmaan sellainen malli, jossa ei ajotietokoneessa ole koskaan ollutkaan Webaston ajastusta? Tuollaiseen asennus pitäisikin olla hyvin yksinkertainen homma, eikä auton elektroniikka sammuttele ulkopuolisen ajastimen käynnistämää Webastoa, muutoihin kun sytytysvirta käynnistettynä, jos se kokee sen silloin tarpeelliseksi.