Kirjoittaja Aihe: 306 - Polttoainetankin luukun lukitusmekanismi jumissa  (Luettu 3369 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 283
Auto: 1997 306 1,4 (3-ovinen).

Bensatankki alkaa olla tyhjä, muttei pääse tankkaamaan, sillä bensatankin luukku ei aukea vivusta. En saa autoa mihinkään sulamaan, mutta luukun tienoo on saanut paikallista lämpöhoitoa - tuloksetta.

Onko muuta keinoa kuin odotella lämpimiä kelejä, jos ei halua rikkoa luukkua?
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Polttoainetankin luukun lukitusmekanismi jumissa
« Vastaus #1 : 26.01.2014, 21:37:08 »
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=21648.0

Lämmitetyt pysäköintihallit ovat käteviä paikkoja auton sulattamiseen kaupunkiolosuhteissa, jollei ole autotallia käytettävissä.
« Viimeksi muokattu: 26.01.2014, 22:10:59 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Polttoainetankin luukun lukitusmekanismi jumissa
« Vastaus #2 : 26.01.2014, 22:06:09 »
306 (1. mallisarja), polttoainetankin luukku
306 (2. mallisarja), polttoainetankin luukku

306:ssa polttoainetankin luukun avausmekanismiin pääsee käsiksi täyttöaukon puoleisesta takapyöräkotelosta, kun irrottaa mahdollisen muovisen sisälokasuojan. Lukituskieleke kannattaa puhdistaa ja voidella lopuksi esim. aseöljyllä, jottei se enää jumittuisi.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Kuvat ovat autosta 1995 306 1,8 ST (porrasperä, XU7JP, LFZ, Magneti Marelli 8P, BE3, DAM 6588, 22.11.1994).

TEMP_ARKISTOON
« Viimeksi muokattu: 26.01.2014, 22:11:26 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 283
Vs: 306 - Polttoainetankin luukun lukitusmekanismi jumissa
« Vastaus #3 : 26.01.2014, 22:10:27 »
Kiitokset erittäin hyvistä ohjeista! Nyt pistää vaan miettimään, että viitsiikö lähteä purkamaan autoa tuonne pakkaseen vai ottaako riskin ja ajaa auton parkkihalliin. Matkaa olisi noin 10km ja valo on palanut jo 20...30km ajan  :P
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Polttoainetankin luukun lukitusmekanismi jumissa
« Vastaus #4 : 26.01.2014, 22:18:58 »
Ainakin se (lämpimään) parkkihalliin ajaminen olisi mukavampi vaihtoehto. :-) Sitä en tiedä, kuinka monta tuntia sulamiseen menee, jos se edes jäässä on, eikä muuten vain jumissa... Polttoainevalon pitäisi syttyä, kun tankissa on polttoainetta jäljellä n. 6 l, joten noiden tietojen valossa autollasi luulisi ajavan vielä sen 10 km ja huoltoasemallekin. Tietty eri autoyksilöissä saattaa valo syttyä hiukan eri aikaan...

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=12712.msg322837;topicseen#msg322837

Kurkkaapa takapyöräkoteloon ja jollei siellä ole sitä muovista sisälokaria, niin sittenhän sinne pääsisi osia irrottamatta lämmittämään vaikka hiustenkuivaajalla, kunhan tunkkaa takakulmaa hiukan ylös. :-) Myös tuosta luukun raosta voi yrittää puhaltaa lämmintä ilmaa kielekkeen paikkeille. Ainakin varsinaisia kuumailmapuhaltimia käytettäessä saa olla todella varovainen, ettei sulata muoviosia, mutta hiustenkuivaaja lienee vaarattomampi vaihtoehto.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 306 - Polttoainetankin luukun lukitusmekanismi jumissa
« Vastaus #5 : 26.01.2014, 22:26:38 »
Laita kännykkä tai joku muu palikka avauskahvan väliin ja käy vähän taputtelemassa luukkua, jolloin se aukeaa nätisti.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 283
Vs: 306 - Polttoainetankin luukun lukitusmekanismi jumissa
« Vastaus #6 : 26.01.2014, 22:51:55 »
10min puhaltelin hiustenkuivaajalla läppää, mutta ei vaikutusta. Läppä liikkuu muutaman millin suht löysästi, joten en usko S_a_m_i:n vinkkaaman palkikkatempun auttavan (laiska ei jaksa lähteä tuohon 15m päähän kokeilemaan, vaan tyytyy spekuloimaan koneen äärestä  :D ).

Polttoaine voisi riittää parkkihalliin ajamiseen, mutta jos se ei sitten olekaan jäässä, niin voisi betonibunkkerissa kirosanat raikua.

Nyt ei enää jaksa ajatella asiaa - huomenna tuoreilla aivoilla lisää.
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83

micco

  • Vieras
Vs: 306 - Polttoainetankin luukun lukitusmekanismi jumissa
« Vastaus #7 : 27.01.2014, 07:45:01 »
Tuo lukko aukeaa kun pienellä ruuvarilla vähän tökkii tuohon vastakappaleeseen. Eli tiirikointihommiin vaan.

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 283
Vs: 306 - Polttoainetankin luukun lukitusmekanismi jumissa
« Vastaus #8 : 27.01.2014, 09:46:38 »
Miccon kommentista rohkaistuneena uskalsin mennä hieman kovakouraisemmin ronkkimaan raosta ja sehän aukesi! Kiitoksia vain kovasti ja virtuaaliset oluet/kahvit lähtee välittömästi  :)

Lukituskieli liikkui kyllä kevyesti, eli vaijeri on jäässä jostain väliltä.
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83

micco

  • Vieras
Vs: 306 - Polttoainetankin luukun lukitusmekanismi jumissa
« Vastaus #9 : 27.01.2014, 09:52:14 »
En tiedä kehtaanko tunnustaa, mutta "korjasin" tuon vian vähän oikoen yhteen 306:n joskus. En jaksanut alkaa purkaa sisustaa koska vaijeri oli jumissa.

Ostin ryyppivaijerin tarvikeliikkeestä missä siis valmis nuppi toisessa päässä. Asensin sen takaluukkuun ja vedin vaijerin sitä kautta bensaluukulle.

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 283
Vs: 306 - Polttoainetankin luukun lukitusmekanismi jumissa
« Vastaus #10 : 27.01.2014, 10:00:01 »
Kyllä nyt kehtaa tunnustaa ihan kaiken  :D  Täytyy odotella miten tilanne muuttuu, jos käväistään plussan puolella. Nyt kun kelit muuttui yhtäkkiä vesisateesta yli -20 asteen pakkaseen, niin tuli autojen kanssa monta muutakin murhetta, mistä ei aiemmin ole ollut tietoakaan.
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Polttoainetankin luukun lukitusmekanismi jumissa
« Vastaus #11 : 27.01.2014, 21:25:43 »
Voisihan sen vaijerin irrottaa sieltä luukun puoleisesta päästä ja yrittää saada valutettua sinne esim. aseöljyä vaijeria liikuttamalla tai paineilmalla auttaen.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

pössötin

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 13
Vs: 306 - Polttoainetankin luukun lukitusmekanismi jumissa
« Vastaus #12 : 28.01.2014, 10:18:51 »
Vaijeri voi olla juntturassa myös sieltä avauskahvan puoleisesta päästä.

zees90

  • Vieras
Vs: 306 - Polttoainetankin luukun lukitusmekanismi jumissa
« Vastaus #13 : 28.01.2014, 17:19:25 »
Mulla on kanssa vaijeri jäässä, auto kun ollut sisältä kuuma n.1,5 tuntia niin alkaa hiljalleen liikkumaan, tosin tahmeesti. Kerran sain luukun auki ja koittelin niin kieleke kyllä liikkuu oikein nätisti, mutta vaijeri tahmaa ja pahasti. Pitänee joskus vilkuilla millonen homma ois vaihtaa koko vaijeri.

Koetanpa

  • Vieras
Vs: 306 - Polttoainetankin luukun lukitusmekanismi jumissa
« Vastaus #14 : 30.01.2014, 20:06:42 »
Auto: 2001 306 1,6 (TU5, farmari).

Autossani pyöreä luuku ei auennut nyt pakkasilla. Hain ruuvimeisselin sisältä, ja johan aukesi. Ehdottaisn näin ulkopuolisena, että kovaa vääntöä, niin pyöreä luukku aukeaa kyllä, mutta jos on myymässä tai museoimassa autoa, niin tämähän ei käy. Sanoin juuri vaimolle, että tää 306 on todella ollut kestävä auto, oikein kiva. Muita automerkkejä on kyllä ollut useita.