Auto: 1998 406 GW 2,0 ST.
Purin ja kolvasin juuri Sagem-mittarin. Syy kolvaamiselle oli, että katsastusmies vaati pykineen nopeusmittarin korjaamista ja kierroslukumittarin pykiminen oli harmittanut jo pidempään. Vika limeni niin, että ensin meni kierroslukumittari, sitten nopeus.
Mittariston irrotus:
- lusikan varrella keskikonsolin ilmanohjaimet irti molemmin puolin mittaria
- kolme torx (olisiko 20) ruuvia mittariston yläpuolelta
- ratti ala-asentoon kehys pois
- neljä samanlaista torx ruuvia auki mittariston edestä
- mittaristo tulee eteenpäin kallistamalla pois helposti
- keltainen ja sininen liitin irti ...
--- voila, mittaristo on irti ja käsissä.
Mittariston avaus:
- kahdeksan ristipääruuvia irti reunoilta, yksi keskeltä, mittariston kansi lähtee pois
- metallinen lattaliitin irti - siinä on pieni haittanipsu, joka minulla napsahti irti - ei haitanne käyttöä
- matkamittarin ruuvi (ristipää) ja sen vieressä oleva torx irti
--- keskeltä mittaristoa vain siis kolme ruuvia irti
- mittaritaulu irtoaa valkoisesta rungosta ruuvimeisselillä auttaen, ei tarvinnut paljoa voimaa...
- matkamittari irti nostamalla (ristipääruuvi taisi pitää sitä kiinni)
- vapautetaan piirilevy haittanipsuistaan (kymmenkunta) ja.... vapautetaan yläpuolella oleva lattakaapelin liitinpalikka pienestä haitastaan (yläpuolella)
---- ja piirilevy on käsillä
Korjaus:
Tutkin viestiketjun aiempia osia ja päädyin siihen, että kolvattavia osia olivat ne, jotka olivat läpivientejä itse mittareille?
Annoin kullekin tapille lämpöä niin, että ne hiukan vaihtoivat väriä - ajatuksena, että kylmät juotokset saavat taas kontaktin. Tinaa tuntui olevan riittävästi.
Kokoonpano:
Vastakkaisessa järjestyksessä - ei pulmia.
Testaus ja validointi:
Kaikki mittarit näyttäisivat toimivan, nopeusmittari hyvin, kierroslukumittari hiukan takeltelee, mutta liikkuu ... ei haittaa, en pura uudelleen, ettei tule vahinkoa.
Hommaan kului aikaa reilu tunti.
Hyvä viestiketju - kaikki tieto oli tässä, minä kokosin vain oman työjärjestykseni tähän.
Jukka P.