Kirjoittaja Aihe: 406 - Mittariston korjaaminen  (Luettu 42164 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #60 : 20.11.2010, 16:12:23 »
Mitkä kaikki valot mittaristossa kuuluisi palaa kun laittaa virrat päälle?
Omassa 406 palaa STOP, öljyvalo, jarruvianvalo, latauksenvalo, moottorivianvalo ja airbag sekä ABS valo palaa myös pari sekuntia kunnes sammuu. Pitäisikö joitain muita valoja vielä palaa?
Pitkille syttyy myös oma merkkilamppu kun sen kytkee päälle. Pitäisikö myös parkki/lähivaloille syttyä merkkilamppua? Entä kuuluisiko jarrupalankuluneisuuden tunnistinvalon palaa? Itselläni se ei pala vaikka johdot on poikki.
MB E250 cdi

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #61 : 21.11.2010, 00:54:05 »
...kuuluisiko jarrupalankuluneisuuden tunnistinvalon palaa? Itselläni se ei pala vaikka johdot on poikki.

Ei, sillä systeemi on jarrulevyä vasten maadoittava. Palan ollessa kitkapinnaltaan 'loppu', kuluu anturijohdon päästä muovinen eriste puhki. Johtimen pää - jarrutettaessa, maadoittuu jarrulevyyn, jolloin kojelaudan varoitusvalo syttyy.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #62 : 21.11.2010, 09:05:34 »
Lähivaloille on oma merkkivalo, tosin en tiedä kuuluuko sen valon syttyä pelkästään sillä että laittaisi virrat päälle. Ei kai 406:ssa sentään syty ajovalot ennen kuin laittaa moottorin käyntiin? Parkeille ei tietääkseni ole omaa merkkivaloa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #63 : 21.11.2010, 12:54:40 »
Minun autossani se ei syty ollenkaan edes auton ollessa käynnissä ja valot kierrettynä päälle. Eli ainakin siitä on polttimo pimeänä. Kuuluisiko jarrupalankuluneisuuden tunnistinvalon syttyä edes silloin kun laittaa virrat päälle? Vaikka ehkä se on vain parempikin että se polttimo on poissa pelistä kun antaisi sitten vain virhe ilmoituksia.
MB E250 cdi

raikka50

  • Vieras
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #64 : 31.08.2011, 19:09:30 »
Auto: 1996 406 2,0 ST.

Multa hajosivat mittarit, kun kolvailin ja vaihdoin koko paneelin; uudessa öljyntasomittari enemmän, joka ei toimi, kun anturi puuttuu, muuten ok. Missäköhän tuo anturi ja johto ovat, jos innostuisi laittamaan toimintaan?

Capricorn

  • Vieras
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #65 : 26.03.2013, 20:35:20 »
Auto: 2003 406 2,0.

Mites tuossa 406:sen mittaristossa saa mittareiden neulat näyttämään oikein? Purin omani ja öljyn lämpötila näyttää alakanttiin. Olisiko joillain antaa vinkkiä neulojen takasin laittoon?

Ansi

  • Vieras
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #66 : 29.03.2013, 07:38:18 »
Jos OBD-testerillä lukisi öljyn lämmön ja kiinnittää sitten viisari vastaavaan kohtaan. Vai olikos pösön öljynlämpömittarissa "numerolukemat"? Vanhakoppaista 406:ta on hankala lukea koti-OBD:llä. Onnistuisko tällä uudemmalla mallilla. Toisaalta, jos öljyn lämpötilan mittaisi erillisellä mittarilla moottorista?

plagu

  • Vieras
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #67 : 29.03.2013, 10:47:19 »
Ei taida kyllä pps;kään näyttää öljynlämpöjä ainakaan van-väyläisestä.

Splite

  • Vieras
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #68 : 04.04.2013, 22:01:57 »
Auto: 1998 406 1,8.

Aihe sivuttaa tätä topickia joten en turhaan tehnyt uutta eli mahtaisko joku tietää miksi meikäläisen mittaristossa on parista kohtaa mittaristonvalot himmentyneet osittain? Kierroslukumittarissa 7 tonnin kohdalla, nopeusmittarissa siinä 200 tienoilla ja bensamittarin valot ovat myös himmeämmät. Mahtaisko olla jotkut polttimot palaneet vai?

Tosiaan selvästi ei ole mistään kohdin mittarivalot pois, vaan noista kyseisistä kohdista hieman himmeämmät. Eihän tämä nyt mikään suuri ongelma ole, mutta mielenkiinnosta kysyn jos joku tietäis.

plagu

  • Vieras
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #69 : 04.04.2013, 22:19:03 »
Vika on juurikin siinä että osa polttimoista pimeinä.

Mokkis

  • Vieras
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #70 : 17.06.2013, 23:24:17 »
Jos sekä matkamittari että nopeusmittari eivät toimi niin vika on todennäköisemmin anturissa.

Auto: 2001 406 2,0 SV (automaattivaihteisto).

Itsellä sekä matkamittari, että nopeusmittari pimeänä. Pätkii ajon aikana, mutta toimintaan vaikuttaa nimenomaan kabiinin lämpötila. En lähtisi kyllä kallista anturia ostamaan, jos toiminta perustuu sisätilan lämpötilaan. Lämmöt vaan täysille niin mittari alkaa toimia.  :o

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #71 : 18.07.2013, 19:26:49 »
Auto: 1998 406 GW 2,0 ST.

Purin ja kolvasin juuri Sagem-mittarin. Syy kolvaamiselle oli, että katsastusmies vaati pykineen nopeusmittarin korjaamista ja kierroslukumittarin pykiminen oli harmittanut jo pidempään. Vika limeni niin, että ensin meni kierroslukumittari, sitten nopeus.

Mittariston irrotus:

- lusikan varrella keskikonsolin ilmanohjaimet irti molemmin puolin mittaria
- kolme torx (olisiko 20) ruuvia mittariston yläpuolelta
- ratti ala-asentoon kehys pois
- neljä samanlaista torx ruuvia auki mittariston edestä
- mittaristo tulee eteenpäin kallistamalla pois helposti
- keltainen ja sininen liitin irti ...
--- voila, mittaristo on irti ja käsissä.

Mittariston avaus:

- kahdeksan ristipääruuvia irti reunoilta, yksi keskeltä, mittariston kansi lähtee pois
- metallinen lattaliitin irti - siinä on pieni haittanipsu, joka minulla napsahti irti - ei haitanne käyttöä
- matkamittarin ruuvi (ristipää) ja sen vieressä oleva torx irti
 --- keskeltä mittaristoa vain siis kolme ruuvia irti
- mittaritaulu irtoaa valkoisesta rungosta ruuvimeisselillä auttaen, ei tarvinnut paljoa voimaa...
- matkamittari irti nostamalla (ristipääruuvi taisi pitää sitä kiinni)
- vapautetaan piirilevy haittanipsuistaan (kymmenkunta) ja.... vapautetaan yläpuolella oleva lattakaapelin liitinpalikka pienestä haitastaan (yläpuolella)
 ---- ja piirilevy on käsillä

Korjaus:

Tutkin viestiketjun aiempia osia ja päädyin siihen, että kolvattavia osia olivat ne, jotka olivat läpivientejä itse mittareille?
Annoin kullekin tapille lämpöä niin, että ne hiukan vaihtoivat väriä - ajatuksena, että kylmät juotokset saavat taas kontaktin. Tinaa tuntui olevan riittävästi.

Kokoonpano:

Vastakkaisessa järjestyksessä - ei pulmia.

Testaus ja validointi:

Kaikki mittarit näyttäisivat toimivan, nopeusmittari hyvin, kierroslukumittari hiukan takeltelee, mutta liikkuu ... ei haittaa, en pura uudelleen, ettei tule vahinkoa.

Hommaan kului aikaa reilu tunti.

Hyvä viestiketju - kaikki tieto oli tässä, minä kokosin vain oman työjärjestykseni tähän.

Jukka P.

Mokkis

  • Vieras
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #72 : 28.07.2013, 11:51:05 »
Kuulemma helppo homma tuo nopeusanturin irroittaminen...

Mulla lämpökilpi siinä välissä, niin ei onnistu kumpaakaan kautta. Alakautta ei pääse edes koskettamaan liitintä kun on kaikkea huohotinputkea tjsp. tiellä. Ja siis AL4 automaatiboksi kyseessä.

Yläkautta sain kopeloitua mahdollisen ruuvin paikan, mutta mikä avain siihen käy? On niin mönjässä, että pakko saada oikea avain käteen ensin.

Ainut mitä sain tehtyä oli suihkauttaa crc'ä sinne liittimen väliin. Seuraus sama kuin kosteilla keleillä, eli alkaa toimimaan joten kuten.

JoreK

  • Vieras
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #73 : 26.06.2014, 10:31:14 »
Auto: 1997 406 GW 2,0 ST (XU10J4R).

Yritin irrottaa mittaristoa ohjeitten mukaan, mutten saanut edes kehystä irti. Kolme ruuvia irrotin yläreunasta, ilmanohjaimet kampesin kehyksen alareunasta jääskrapalla, ruuvarilla ja vaikka millä. Tuntu että ois rikkoontunu ennenku irtoo...ei ymmärrä.

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #74 : 26.06.2014, 15:56:11 »
Jääskrapa on huono tuohon. Voi olla tiukassa se kehys ja voimalla pitää kammeta alareuna irti.

406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99