Kirjoittaja Aihe: 406 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeus vaihtelee  (Luettu 3150 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

artsi

  • Vieras
Auto: 2002 406 GW 2,0 ST (automaatti-ilmastointi).

Huomasinpa sellaisen ilmiön, että kun puhallus on säädetty manuaalisesti, niin puhaltimen teho vaihtelee. Laskee jonkun ajan kuluttua säädöstä ja sitten taas myöhemmin nousee. Eli "vaeltelee". Ei kai tuo ole normaalia?

Sellainen tarkennus, että tässä tilanteessa ei siis ole ilmastointi (A/C) ollenkaan käytössä. Eli ei varmaan pitäisi "haistella" mitään. Täältä kun olen lukenut, että ilmastointi kannattaisi ottaa pois käytöstä muutama kilometri ennen määränpäätä, niin tuota neuvoa olen yrittänyt muistaa noudattaa. Sitten kun puhallin ja lämpö on ollut täysmanuaalisesti säädettynä, niin olen huomannut tuon puhallintehon vaihtelun. (Kun automaatti-ilmastointi on päällä, en ole huomannut mitään kummallista. Manuaali-ilmastointia en juurikaan käytä.)

Miksa

  • Vieras
Vs: 406 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeus vaihtelee
« Vastaus #1 : 25.07.2006, 00:30:40 »
Auto: 2000 406 2.0 HDi (110 hv).

Samaa "vikaa" löytyy meiltäkin. Kyseessä siis automaatti-ilmastointi.

vmikkoj

  • Vieras
Vs: 406 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeus vaihtelee
« Vastaus #2 : 25.07.2006, 08:29:29 »
Auto: 2001 406 GW 2,2 Sport (EW12J4).

Niinpä tuo tekee meikänkin. Olisikohan jotenkin yhteydessä myllyn kieroksiin. Tosin tuo ei niin iso haitta ole.

artsi

  • Vieras
Vs: 406 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeus vaihtelee
« Vastaus #3 : 27.07.2006, 21:34:43 »
Olen ymmärtänyt, että a/c-napin painaminen pysäyttää jäähdytyksen, mutta automaatti-ilmastointi toimii entiseen malliin eli lisää puhaltimen kierroksia kun lämpö kabiinissa nousee yli asetusarvon.

No siis alkuperäisen kysymykseni tilanteessa näytössä ei lue "AUTO" eikä "A/C" eli kuten olen yrittänyt selittää, puhaltimen teho on säädetty manuaalisesti. Ja lämpötila on säädetty esim. sinne kylmimpään asentoon eli näytössä on 14 astetta. Minun logiikkani sanoisi, että tässä tilanteessa puhaltimen pitäisi pyöriä samalla säädetyllä nopeudella koko ajan, mutta käytäntö on jotain muuta. Eikä kyse ole pienistä muutoksista, jotka voisivat selittyä vaikka moottorin kierrosluvun vaihtelulla, vaan puhaltimen teho muuttuu kesken tasakaasulla ajon.

MoonMan_

  • Vieras
Vs: 406 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeus vaihtelee
« Vastaus #4 : 28.07.2006, 01:37:07 »
Jos "AUTO" asento on valittu, puhallintehon saa valittua, mutta tavoitelämpötila on aina tuo mikä taulussa valittu. Johtuisikon tästä nämä vaihtelut, eli riippuen puhalletun ilman lämmöstä puhaltimen ääni erilainen?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeus vaihtelee
« Vastaus #5 : 28.07.2006, 07:32:54 »
"Ongelma" ei varmaankaan esiinny manuaaliAC:ssä.

Vaeltaa se puhaltimen nopeus manuaali-ilmastointi malleissakin...
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeus vaihtelee
« Vastaus #6 : 15.02.2008, 21:17:18 »
Keksikö kukaan koskaan tässä viestiketjussa mainittuun "ongelmaan" ratkaisua/selitystä?

No mä avasin ex 406:sta sen erillisen transistori mokkulan kun puhallin ei ottanut kunnolla täysiä kierroksia. Juotin kaikki osat uudelleen, otti se sen jälkeen paremmin kierroksia mutta ei se poistanut sitä vaivaa että samalla säädöllä puhallus nopeus vaihteli. Ehkä ongelma oli itse säätimessä. Se härveli oli tosin manuaali-ilmastointi.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 406 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeus vaihtelee
« Vastaus #7 : 15.02.2008, 22:49:58 »
Tämä asia on sellainen, että pitäis oikein ajan kanssa yrittää selvittää tuota lämmitys/ilmastointilaitteen käytöstä.

Käsittääkseni tuossa aut. ilmastoinnilla varustetussa autossa kompressorin ollessa pois käytöstä, säädettyä lämpötilaa pyritään pitämään yllä term. antureiden komennoilla, esim jos tavoitelämpötilaksi on asetettu +18 astetta ja vallitseva sisälämpötila on alempi, niin puhallin nostaa kierroksia lämpötilan saavuttamiseksi ja kun asetettu lämpötila on saavutettu, puhallin vähentää puhallinnopeutta asteittain. Saavutetun lämpötilan vallitessa puhallinmoottorin kierrosluku hetkellisesti voi olla 0 (nolla) ja kylmällä säällä kun tunnetusti ohjaamossa alkaa nopeasti lämpötila laskea, nostetaan jälleen puhaltimen kierrosnopeutta jne. Mielestäni lämpötilaa säädetään termostaatin ohjaamana muulloinkin, kuin auto-toiminnolla ja tuosta johtuu lämppärin seilaava kierrosnopeus.

Kytkettäessä auto-toiminto päälle, samalla kytketään myös jäähdytys (kompressori) valmiustilaan, joka alkaa kierrättämään kylmäainetta termostaatin ohjaamana yli +3-5 asteen yläpuolella ja tuo kierto alkaa siitä hetkestä, jolloinka kompressorista kuuluu selvä kytkimen naksahdus. Tuota kytkeytymistä ei tapahdu lämpötilan ollessa alle aiemmin mainitun astemäärän.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeus vaihtelee
« Vastaus #8 : 15.02.2008, 23:14:50 »
Pari 'syytä' miksi puhallinmoottorin pyörintänopeus voi hyvinkin vaihdella;

- kulutuslaitteiden ottama teho, alentaa moottorille tulevaa jännitettä, esim. automaattisesti kytkeytyviä lämmitysvastuksia tmv.
- generaattorin latausteho pienillä moottorin pyörintänopeuksilla ei riitä kulutuslaitteiden ottamaa sähkötehoa kompensoimaan -> teknisesti sama syy kuin edellä siis, alentunut jännite myös puhallinmoottorilla
- hiiliharjojen kontaktivaihtelut -> vaihteleva sähkötehon välityskyky.

Useimmiten 'syy' löytyy jostain edellä mainitusta.