Kirjoittaja Aihe: 405 - Kansitiivisteen vaihto (XU)  (Luettu 8547 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Naali

  • Vieras
405 - Kansitiivisteen vaihto (XU)
« : 25.07.2006, 21:17:05 »
Sain tässä viimeinkin aloitettua jo lähes ikuisuusprojektiksi jääneen öljyvuodon korjaamisen (moottori XU52C, eli Pösö 1.6 GL). Arvelin, että öljyä puskee kannentiivisteen välistä ja enpäs ollut väärässä -> kannen pultit olivat törkyisiä ja niiden reijät täynnä öljyä / öljynsekaista töhkää juuri niissä kohdissa, joissa lohko oli törkyisin (eniten öljyn likaama). Jäähdytysneste oli myös väriltään lähinnä mustaa.

No kuitenkin ajattelin tässä vaiheessa kysellä vinkkejä, kun kansi on irti, että mitä kannattaisi tehdä:
1. Motonetin kannen yläpuolisessa tiivistesarjassa näyttäisi olevan venavarren kumit. Nämä kai ilman muuta vaihtoon? Kuinka tuo kannattaa toteuttaa ja mitä työkaluja tarvii?
2. Karstan poisto: kuinka karstaa kannattaa poistaa vai kannattaako rapata ollenkaan?
3. Millaista rasvaa kannenpultteihin ym.?
4. Nokka-akselin stefan vaihto: onko siihen hammasrattaan pyörmisen estämiseen jokin näppärä keino?
5. ja miljoona muuta kysymystä mutta kun en nyt muista...

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 405 - Kansitiivisteen vaihto (XU)
« Vastaus #1 : 25.07.2006, 23:39:02 »
1. Motonetin kannen yläpuolisessa tiivistesarjassa näyttäisi olevan venavarren kumit. Nämä kai ilman muuta vaihtoon? Kuinka tuo kannattaa toteuttaa ja mitä työkaluja tarvii?

Kumit vaihtoon, kun kansi on irti niin venttiilinjousikaari on helpoin työkalu venttiilikoneiston purkuun.
Lisäksi pihdit joilla mahtuu nappaamaan vanhat kumit irti ja pitkä 11mm hylsy sekä vasara jolla naputellaan uudet paikalleen.

2. Karstan poisto: kuinka karstaa kannattaa poistaa vai kannattaako rapata ollenkaan?

Ite poistin karstat ensin kaasarin puhdistusaineella ja sitten Dremelin pienellä teräsharjalla. Hyvin lähti vaikka onkin melkoista nysväämistä neliömilli kerrallaan  ;D

3. Millaista rasvaa kannenpultteihin ym.?

Molycote tjsp. muistaakseni suositteli korjauskirja, laita vaikka sitkostettua vaseliinia kun ei sinne ihan hirveesti sitä mene. Tarkoitus on ilmeisesti pienentää kierteiden kitkaa kun ne pultit vedetään kuitenkin aika kireälle.

4. Nokka-akselin stefan vaihto: onko siihen hammasrattaan pyörmisen estämiseen jokin näppärä keino?

Olikos se nyt 6 vai 8mm poranterä siihen kohdistusreikään, eli hammaspyörän läpi ja lohkon reikään. Sitten "löysät pois" ja luja napautus vaikka kämmensyrjällä avaimeen. Tuolleen minulla on lähteny melkein kaikilla kerroilla.
Pulttipyssy on se helpompi keino  ;)

5. ja miljoona muuta kysymystä mutta kun en nyt muista...
Antakaa vihjeitä, että mitä kannattaa tässä vaiheessa tehdä, ettei tarvi sitten katua kun kansi on paikallaan  ;)

Putsaa paikat kunnolla ja noudata huolellisuutta hommissa.
Hommaa uudet kannen pultit niin ei käy köpelösti kun viimeistä vaihetta kiristää  ;)
Tarkista/puhdista kannen öljykanavasta pieni öljynsuodatin, jos se on paikallaan. Merkkiliikkeen mukaan sen saa heittää menemään.
Laita kannen tiiviste sekä nokka-akselin voiteluputki oikein päin paikalleen.
Venttiilit on sama säätää kun kerran yläkerta on levällään.

Tossa muutama vinkki, kyllä se siitä kun alkaa vain tekemään  ;) ;D

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 405 - Kansitiivisteen vaihto (XU)
« Vastaus #2 : 26.07.2006, 10:03:01 »
Itse puhalsin jollakin jauheella (en muista millä) kannen kanavat ja sokkelot.. Olisikohan ollut jonkin sorttisia muovirakeita. Tuli hyvä. Pitää vain saada puhalluksen jälkeen pestyä kaikki rakeet pois.. Kyseessä oli mp:n kansi, mutta toimii varmaan muihinkin..  :)

Lasikuula, muovikuula tai pähkinänkuorimurske - ne ei syö perusainetta vaan irrottaa epäpuhtaudet. Lasikuulapuhallus vielä takoo pinnan kiiltäväksi.

Naali

  • Vieras
Vs: 405 - Kansitiivisteen vaihto (XU)
« Vastaus #3 : 26.07.2006, 14:34:41 »
Vielä tuosta karstanpoistosta: kun sitä karstaa on kertynyt mäntien päälle reunoille noin millin kerros tai joissain kohdin enemmänkin, niin suuri kiusaus olisi se raaputella irti. Kaveri tosin sanoi että varovainen pitää olla ettei sylinteri naarmuunnu. Eli miten ne kannattaa siitä rapata ja haittaako jos mäntiin tulee naarmuja? Lähteekö suurimmat karstat ihan ruuvimeisselillä vai kannattaako käyttää esim. jotain liuotinta? Tuntuu että hiominen tarkasti voi viedä ikuisuuden...

En ole ennen kantta avannut, joten pitää vielä tällainenkin kysyä, että kuuluuko kannessa olla (siis alapuolella, jossa venttiilit) olla sellaiset kohoumat, jotka näyttävät kerrostuneelta karstalta, mutta ovat kuitenkin saman muotoiset jokaisen pytyn kohdalla? Siis ovatko nuo kohoumat osa kantta vai ovatko ne karstaa, joka on muodostanut hämmästyttävän samanlaisen kuvion jokaiseen pyttyyn? (Tarkoitan siis kohoumia kannessa siinä "missä sylinteri jatkuu". Aika hankalasti tämän ilmaisen.)

Ja vielä: käykö Bilteman venttiilijousen puristin tuohon kanteen? Niitä on kahta mallia ja ajattelin ostaa tuon joka on pienille ja keskikokoisille moottoreille.

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 405 - Kansitiivisteen vaihto (XU)
« Vastaus #4 : 26.07.2006, 23:16:34 »
Jos mäntiin tai kannen palotilaan tulee naarmuja niin ne alkaa kerätä karstaa entistä enemmän niihin naarmukohtiin. Ennemmin jättäisin männät sikseen ja koittaisin varovasti jollain aineella saada niitä puhtaiksi kuin raaputella paikallaan ollessa.
Mieluummin hioo tarkasti ikuisuuden kuin naarmuttaa paikat ja joutuu avaamaan kohta taas koneen  ;)

Sylinteriputket on syytä lukita tiiviisti paikalleen ja jos yksikin pääsee nitkahtamaan niin joutuu vaihtamaan tiivisteen (ja samalla vaihtaa ne kaikki + alakerran laakerit).

Noista kohoumista en osaa sanoa, ainakaan SRi:n kannessa sellaisia ei ole. Kaasarivehkeistä en jaksa enää muistaa  ::)
Kokeile hioa varovasti, musta on karstaa ja kiiltävämpi tavara on alumiinia  ;) :P

Jos tarkoitit tuota Bilteman työkalua tuotenumerolla 19227, ÄLÄ IHMEESSÄ osta sitä!
Tuolla ei saa kuin vahinkoa aikaiseksi, mieluummin n:o 19228, joka yltää paremmin ohittamaan kannen reunat ja venttiilijousiin kiinni.
Ei se häävi ole tuokaan, hieman hutera vekotin - itselläni on vastaava mutta kyllä sillä on jo parin kannen venttiilit irroteltu ja laitettu kiinni ;D

Naali

  • Vieras
Vs: 405 - Kansitiivisteen vaihto (XU)
« Vastaus #5 : 27.07.2006, 08:20:54 »
Eli teen nyt siis niin, että jätän karstat pääosin paikalleen ja laitan koneen kasaan -> kovalla ajolla poltan sitten karstat pois  ???

Mites tuo vettä kaasuttimeen moottorin käydessä- keino? Uskaltaako noin tehdä? Ainakin nettipalstoilla moni kehuu konstia ja kertoo sen toimivan... Lisäksi mopopiireissä karstaa poltetaan pakoputkesta liekillä -> voisiko karstaa polttaa kosaanilla (tai mikä lie puhalluslamppu onkaan) mäntien päältä vai tuleeko vahinkoa?

Venttiilit ei muuten (tietenkään) ole enää mitenkään uutuuttaan kiiltelevät, eli varsissa (ennen "hattua") on karstaa ja "hatuissa" myös karstaa. Kannattaako noita puhdistaa / hioa esim. hiekkapaperilla? Ei nimittäin löydy mitään sen kummempaa hiontavälinettä.

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 405 - Kansitiivisteen vaihto (XU)
« Vastaus #6 : 27.07.2006, 08:35:45 »
Vettä kaasariin -keinosta olen itsekin kuullut, vaan en ole uskaltanut kokeilla...
Kosanilla ei kannata mennä lämmittelemään, koska karsta (=hiili) vaatii pois palaakseen korkean lämpötilan joka taas aiheuttaa vaurioita jäähdytyksen puuttuessa. (Alumiinin sulamispiste ~660 astetta, hiilen 3500...)
Pahimmassa tapauksessa mäntä sulaa tai menee muodottomaksi ja sylinteriputki karkenee ja kilahtaa halki jäähtyessään.  :-\

Jos on aikeissa tehdä joskus isompi koneremontti niin anna niiden karstojen olla ja polttele pois jossain suljetulla alueella  ::)

Kun kerran kansi on irti, venttiilit kannattaa "läpätä" eli hioa kuppeihinsa siihen tarkoitetulla hiomatahnalla sekä tutilla. Ne ei kustanna 10€ enempää, jonkin verran käsityötähän siitä tulee mutta siitä on todellista hyötyä moottorin toiminnalle. Venttiililautasista hioin itse karstat pois muistaakseni 240-hiomapaperilla ja teräsharjalla. Parhaiten siihen toimi sellainen verkkomallinen hiomapaperi, joka ei tukkeudu ihan helposti eikä ole liian karkea.
Hiomatutti ei pysy kiinni karstaisessa venttiililautasessa. Venttiilivarsiin ei kannata mennä koskemaan hiekkapaperilla, ainoastaan venttiililautasen alapinnalle, eli sinne sylinterin sisäpuolelle jäävään pintaan.

dieselmoottori

  • Vieras
Vs: 405 - Kansitiivisteen vaihto (XU)
« Vastaus #7 : 27.07.2006, 10:23:27 »
Kaikki karsta pois varovasti käsipelillä kun kansi on auki. Karstanpoisto onnistuu hyvin sumuttamalla vettä koneeseen mutta on turhaa tässä tapauksessa kun kansi on auki. Selvitä syy jos mahdollista miksi kannentiiviste on vuotanut muutet teet remontin yhä uudestaan. Pitkä teräsviivain syrjälleen ja liuskamitalla tarkistat että kansi on suora. Samalla teräsviivaimella tarkista ovatko sylinteriputket pudonneet tai koholla.

eki

  • Vieras
Vs: 405 - Kansitiivisteen vaihto (XU)
« Vastaus #8 : 29.07.2006, 18:41:51 »
Raaputtele karstat veks puutikulla tai kupariharjalla, ovat pehmeämpää kuin alumiini joten eivät tee jälkiä. Älä pyörittele konetta kansi irroitettuna, paitsi jos tarkoitus on uusia ne sylinteriputkien tiivisteet... ::)

Naali

  • Vieras
Vs: 405 - Kansitiivisteen vaihto (XU)
« Vastaus #9 : 29.07.2006, 21:34:47 »
Karstat lähti pyttyjen päältä ja kannesta CRC:n tiivisteenirroitusspraylla aika nätisti. No, kyllähän sitä sprayta menikin se puteli aika nopsaan  ;) Taitaapi olla nyt kovin homma tuossa kannen ja lohkon pintojen puhdistamisessa, jotta liitoksesta tulee tiivis. Tuntuu olevan aika tiukassa nuo tiivistejäämät ym. töhkät. Pintojen pitää vissiin olla aivan kiiltävän puhtaat?

Kertokaas vielä, että mistä voi kanteen tulla tiivistepinnalle sellainen rypyläinen kolo? Onko se voinut tulla vanhasta tiivistestä vai? Voi olla, että kansi pitää siis hioa. Suora se vaikutti kylläkin olevan.

Mitenkäs tuo kannen hiominen sitten maksaa? Selviääkö alle 50 e? Onko kannen hionta sellainen homma, että tekevät sen koneistamolla ihan tuosta vaan, siis ettei tarvi varata aikaa jonnekin viikon päähän, kun pitäis saada auto pian liikkeelle...Mikäs olis Oulussa sellainen paikka, jossa tuon kannen vois sitten käyttää?

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 405 - Kansitiivisteen vaihto (XU)
« Vastaus #10 : 30.07.2006, 11:23:02 »
Ne rypyläiset kolot ovat jäähdytysnesteen (tai sen epäpuhtauksien) aiheuttamaa kavitaatiota.

Alle 50€ ei taida kannen plaanausta saada, tai jos saat niin kerro mullekin  ;)
Tuo kansi tarvii sellaisen säädettävän kansipenkin koska kannentiivisteen tasopinta ei ole samansuuntainen esim venttiilikopan tasopinnan kanssa. Tämän takia en voinut teettää työtä esim. ammattikoulussa, joka olisi ollut koneistamoita paljon halvempi.

Pajakulmassa käytin ja hinta oli vähän alle satasen, kansi oli seuraavana päivänä haettavissa.

Naali

  • Vieras
Vs: 405 - Kansitiivisteen vaihto (XU)
« Vastaus #11 : 01.08.2006, 16:55:28 »
Nyt on kansi käytetty Oulun Moottorikoneistamolla hiottavana. Maksoi 67e. En tiedä sitten oliko tuo edes välttämätöntä, mutta eipä jää ainakaan siitä kiinni tuo remontin onnistuminen  :)

Nyt alkaa sitten kasaamisvaihe. Toivottavasti vaan muistan, että mikä osa kuuluu mihinkin, kun siitä on jo viikko kun purkamisen aloin  ;)  No ei, vaan kyllä mä aika hyvin merkkasin ja pussittelin kaikki osat, joten kyllä pitäis oikeat paikat löytyä...

Naali

  • Vieras
Vs: 405 - Kansitiivisteen vaihto (XU)
« Vastaus #12 : 08.08.2006, 10:48:44 »
Homma on nyt ollut valmis jo muutaman päivän ja ensivaikutelma on, että remppa onnistui. Öljyä autosta ei enää vuoda ja kaikki sytytystulpat ovat samanvärisiä. Lisäksi kuplinta syylärissä on loppunut. Vielä kun saisi tuon kaasarin säädettyä edes suurinpiirtein kohdilleen  :-\  Tai, no kyllähän se toimii kone lämpimänä, mutta kylmänä tukehtuu jos ei anna kaasua (röpöttää). Taitaapa olla ryyppyläpän kevennyksessä jotain häikkää.

Ainakin auto nyt tuntuu hyvältä, poislukien tuo kaasari. Pitää nyt katsoa sitten, että kun saan kaasarin säädettyä, niin loppuuko sitten viimeisetkin käyntihäikät ja ylenpalttinen bensankulutus. Jos nämä ei lopu, niin sitten pitää metsästää jostain "uusi" Solexi.

Kiitos kaikille vinkeistä, erityisesti vhanhisuannolle!

Benkku

  • Vieras
Vs: 405 - Kansitiivisteen vaihto (XU)
« Vastaus #13 : 08.08.2006, 16:44:21 »
Tuo kansi tarvii sellaisen säädettävän kansipenkin koska kannentiivisteen tasopinta ei ole samansuuntainen esim venttiilikopan tasopinnan kanssa. Tämän takia en voinut teettää työtä esim. ammattikoulussa, joka olisi ollut koneistamoita paljon halvempi.

Kyseisissä kansissa (XU5, XU9, XU10 / 8V siis) on imu- ja pakopuolelle koneistettu kansitasoon nähden yhdensuuntainen taso, jota vasten kannen kiinnitys - tasoa oikaistaessa ja venttiili-ohjaimien/lautaspintojen kunnostus yms. töitä varten - voidaan suorittaa.


jarppik

  • Vieras
Vs: 405 - Kansitiivisteen vaihto (XU)
« Vastaus #14 : 15.10.2012, 21:44:32 »
Auto: 1996 405 1,8 (XU).

Haulla en löytänyt, että mikä mahtaa olla kannen kiristystiukkuus?