Kirjoittaja Aihe: 206 - Käy huonosti  (Luettu 2930 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

M4rk0

  • Vieras
206 - Käy huonosti
« : 24.06.2014, 16:11:17 »
Auto: 2002 206 1,4 (202 000 km).

Kesken ajon vikavalo syttyi ja auto alkoi käydä todella huonosti. Tehot hävisivät. Aivan kuin kävisi kolmella pytyllä. Jouduin vielä ajamaan toistasataa kilsaa, bensaa meni 20 l sadalla.

Tulpat vaihdettu. Testasin puolan, antoi kipinää jokaiselle tulpalle. Tosin en saanut mitään lukemaa korkejännitepuolelta yleismittarilla (resistanssia). Pitäisi kai olla jotain kymmenia kilo-ohmeja. Mistä puola saa maita? Vai onko kaksi tulppaa kytketty samalle puolalle, mutta siinä tapauksessa olisi pitänyt tulla lukema mittarille. Voiko puola olla silti rikki?

Otin ruiskut irti, yksitellen mittasin kaikki, näytti n. 12 ohmia. Kytkin suuttimille 12 V, kuuntelin että napsuu. Puhaltelin myös että läpi menee kun venttiili on auki.

Eli tulpat, puola, ruiskut testattu. Mikä muu voi olla vikana? Jokin anturi tai sitten itse ECU?

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Vs: 206 - Käy huonosti
« Vastaus #1 : 24.06.2014, 17:40:31 »
Turha alkaa arpomaan. Lue vikakoodit ensin.
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

M4rk0

  • Vieras
Vs: 206 - Käy huonosti
« Vastaus #2 : 24.06.2014, 21:58:48 »
Ei ole OBD lukulaitetta. En sitten tiedä mitä kustantaa jos sen käy luettamassa jossain huollossa. Vaikka eihän nuo montaa kymppiä maksa jos sen verran sijoittaisi.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 206 - Käy huonosti
« Vastaus #3 : 24.06.2014, 23:15:06 »
Voisikohan lambda-anturi tai kadonneet puristuspaineet tehdä tuollaista? Tai katkennut johdin tai puhki kulunut johdineriste. Johtonippujen kääntelyä ja heiluttelua voisi kokeilla.

J-PR

  • Vieras
Vs: 206 - Käy huonosti
« Vastaus #4 : 25.06.2014, 08:42:15 »
Voisi kokeilla sellaista että nappaa lambdan johdon irti kokeeksi... Jos käynti paranee niin se ois sitten vika siinä aika varmasti.

M4rk0

  • Vieras
Vs: 206 - Käy huonosti
« Vastaus #5 : 25.06.2014, 20:46:53 »
Sen verran testailin että otin puola kasetista yhden kumitötterön (sisällä jousi joka kytkee sytytystulpan) pois kerrallaan ja kokeilin startata. Kolmospytyn kohdalla ei tapahtunut muutosta, muiden pyttyjen kohdalla kone ei jaksanut käydä...eli kävi kahdella pytyllä. Tästä voisi päätellä että vika on kolmospytyssä.

Mutta kipinä tulee OK. Vaihdoin myös ruiskusuuttimen päikseen, ei muutosta. Eli joko ECU jakaa kipinää väärään aikaan tai sitten kolmospytyn ruiskulle ei tule ohjausta. Pitää vielä miettiä kuinka sen voisi testata tai mitata. Tai sitten on reikä pytyssä....

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 206 - Käy huonosti
« Vastaus #6 : 25.06.2014, 21:18:05 »
Oletko varma että puola toimii oikein, ts. vaikka kipinä tulee onko mahdollista että vika olisi silti puolassa? Autosi on kuitenkin sen verran uusi että luulisin moottorinohjaimen ymmärtävän jos puola on rikki -> ruiskutus kyseiselle sylinterille katkaistaan.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

M4rk0

  • Vieras
Vs: 206 - Käy huonosti
« Vastaus #7 : 26.06.2014, 08:35:04 »
Voiko puola olla rikki vaikka kipinä tuleekin? Se kyllä selittäisi kaiken. Yleismittarilla sitä ei vissiin voi testata? Korkeajännitepuoli ei ainakaan näytä mitään lukemaa. Pitää  romikselta hakea "uusi" ja kokeilla.

M4rk0

  • Vieras
Vs: 206 - Käy huonosti
« Vastaus #8 : 29.06.2014, 08:26:08 »
Vika oli kuin olikin puolassa! Romikselta uusi puola ja kone käy taas nätisti. Sinänsä ihme juttu kun epäilin puolaa jo aiemminki mutta kun kaikki sylinterit antoivat hyvän kipinän niin usko vain loppui kesken. Mutta kiitokset Antti3 kun vahvistit epäilyni.


Benkku

  • Vieras
Vs: 206 - Käy huonosti
« Vastaus #9 : 29.06.2014, 08:58:24 »
Romikselta uusi puola ja kone käy taas nätisti. Sinänsä ihme juttu kun epäilin puolaa jo aiemminki mutta kun kaikki sylinterit antoivat hyvän kipinän niin usko vain loppui kesken.

Normaalissa ilmanpaineessa puolan testaus ei kerro mitään sen läpilyöntikyvystä sytytystulpan purkausvälissä sylinteripaineen alaisena. Puolan eristyksen vaurioituminen on todettavissa lukemalla vikakoodit - tyypillisesti koodi misfire/sytytyshäiriö. Eristys sisäisesti viottunut, mikäli päällepäin ei näy mitään.