Ongelma:Osa 1:
Auto: 1996 405 2,0 GTX Style (XU10J2C, RFX, MM 8P, ABS, DAM 6906/06.10.1995).
Kaverin 405:ssä käsijarru oli auton ostohetkestä lähtien melko tehoton (n. 6 kk sitten). Kuljettajan puoleisesta jarrusatulasta oli palautusjousi kadonnut ja "rajoitinpultti" (johon myös jousen toinen pää kiinnittyy) katkennut jarrusatulan sisään. Tämä satula vaihdettiin uuteen muutama päivä sitten ja käsijarru toimiikin nyt sen puolen osalta normaalisti.
Toisen puolen jarrusatula on vaihdettu ns. yleiskorjaamon toimesta uuteen aiemman omistajan aikakaudella vuosi ja n. 10 000 km sitten. Sen käsijarrumekanismi ei kuitenkaan näyttäisi toimivan kunnolla, koska vipu pääsee liikkumaan rajoitintappiin saakka, mutta silti se ei vaikuta pyörän pyörimiseen juurikaan (pystyy kevyesti pyörittämään käsin pelkkää jarrulevyäkin). Käsijarru lienee kuitenkin toiminut heti em. korjaamon toimenpiteiden jälkeen riittävän hyvin, koska se on läpäissyt katsastuksen samana päivänä.
Kysymys kuuluukin, miten tuo vuoden vanha ja vähän käytetty jarrusatula on voinut mennä epäkuntoon näin nopeasti vai olisiko alunperin asennuksessa tehty virhe? Voiko mekanismi olla vain jollakin tavalla sisäisesti jumissa (kuten sanottua, vipu liikkuu hyvin koko alueella ja myös palautuu jousen voimalla takaisin) ja miten sen pystyisi korjaamaan? Auttaisiko mahd. jarrupalojen irrotus, männän työntäminen melkein kokonaan ulos (jarrupalojen tilalle 20 mm:n pala puuta) ja lopuksi männän kiertäminen ja painaminen takaisin sisälle?
Toki toisellekin puolelle voisi ostaa taas uuden jarrusatulan, mutta 98 eurolle löytyisi varmaan parempaakin käyttöä ja vuosi sitten uusitun osan vaihtaminen taas uuteen tuntuu tuhlaukselta. Säädöstähän tuo ei johdu, koska vipu liikkuu täysin vapaasti koko liikealueensa verran... Sen kuljettajan puoleisen uuden ja ehjän jarrusatulan vipu liikkunee n. puolet liikealueestaan ennen kuin pyörä lukittuu täysin.
Joitakin kuvia ja tietoa käsijarrumekanismista löytyy Sportpugin artikkelista:
http://www.sportpug.com/artikkeli_disp2.php?id=116Osa 2:
Auto on nyt katsastettu, joten olisi siis kuukausi aikaa saada selvyyttä tuohon toisen puolen takajarrusatulan käsijarrumekanismin toimimattomuuteen... Käyttöjarrut ottivat hyvin ja tasaisesti (ei eroa samalla akselilla lainkaan), myös uusitun takajarrusatulan osalta käsijarru toimi hyvin (1,3 kN), mutta toisella puolella mitattu jarruvoima oli tasan 0 kN.
Ratkaisu:Jarruongelma tuli lopulta ratkaistua niin, että rikkinäisen jarrusatulan tilalle vaihdettiin uusi, jonka jälkeen käsijarru toimi taas moitteetta. Ei tuon vanhan satulan käsijarrumekanismi lähtenyt toimimaan, vaikka sitä yritettiinkin herkistellä mäntää ulos painamalla ja takaisin sisälle kiertämällä ja vipua liikuttamalla. Käsijarruvivun liikuttamisella ei ollut mitään vaikutusta mäntään. Uudessa toimivassa taas vivun liikuttaminen sai männän liikkumaan ulospäin niin kuin pitääkin. Sisuskaluissa siis vikaa, mutta ei ollut aikaa tutkia asiaa sen tarkemmin.
Kyseisen auton jarruvoimamittaustuloksia:
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=18266.0Sekalaisia kuvia 405:n takalevyjarruistaTEMP_ARKISTOON