Kirjoittaja Aihe: 405 - Käsijarru (levyjarrut)  (Luettu 21280 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

käsiase

  • Vieras
405 - Käsijarru (levyjarrut)
« : 26.07.2006, 16:13:23 »
Auto: 1989 405 SRi.

Olisi taas aika katsastaa toi kottero. Tänä vuonna onkin aika hyvä tilanne, kiesi tuntuis olevan muuten katsastuskunnossa mutta käsijarru ei oikein pidä. Jarrut on muuten ihan tiptop-kunnossa, mutta kun nuo katsastusmiehet ovat tuosta käkkäristä niin tarkkoja. Onko paha homma korjata itse vai kannattaako viedä suoraan korjaamolle?

KalleS

  • Vieras
Vs: 405 - Käsijarru (levyjarrut)
« Vastaus #1 : 26.07.2006, 16:59:38 »
Helppoa on, vaijerissa on taka-akselin takapuolella jakokappale, jossa säätö.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Käsijarru (levyjarrut)
« Vastaus #2 : 30.10.2006, 01:28:18 »
Ongelma:

Osa 1:

Auto: 1996 405 2,0 GTX Style (XU10J2C, RFX, MM 8P, ABS, DAM 6906/06.10.1995).

Kaverin 405:ssä käsijarru oli auton ostohetkestä lähtien melko tehoton (n. 6 kk sitten). Kuljettajan puoleisesta jarrusatulasta oli palautusjousi kadonnut ja "rajoitinpultti" (johon myös jousen toinen pää kiinnittyy) katkennut jarrusatulan sisään. Tämä satula vaihdettiin uuteen muutama päivä sitten ja käsijarru toimiikin nyt sen puolen osalta normaalisti.

Toisen puolen jarrusatula on vaihdettu ns. yleiskorjaamon toimesta uuteen aiemman omistajan aikakaudella vuosi ja n. 10 000 km sitten. Sen käsijarrumekanismi ei kuitenkaan näyttäisi toimivan kunnolla, koska vipu pääsee liikkumaan rajoitintappiin saakka, mutta silti se ei vaikuta pyörän pyörimiseen juurikaan (pystyy kevyesti pyörittämään käsin pelkkää jarrulevyäkin). Käsijarru lienee kuitenkin toiminut heti em. korjaamon toimenpiteiden jälkeen riittävän hyvin, koska se on läpäissyt katsastuksen samana päivänä.

Kysymys kuuluukin, miten tuo vuoden vanha ja vähän käytetty jarrusatula on voinut mennä epäkuntoon näin nopeasti vai olisiko alunperin asennuksessa tehty virhe? Voiko mekanismi olla vain jollakin tavalla sisäisesti jumissa (kuten sanottua, vipu liikkuu hyvin koko alueella ja myös palautuu jousen voimalla takaisin) ja miten sen pystyisi korjaamaan? Auttaisiko mahd. jarrupalojen irrotus, männän työntäminen melkein kokonaan ulos (jarrupalojen tilalle 20 mm:n pala puuta) ja lopuksi männän kiertäminen ja painaminen takaisin sisälle?

Toki toisellekin puolelle voisi ostaa taas uuden jarrusatulan, mutta 98 eurolle löytyisi varmaan parempaakin käyttöä ja vuosi sitten uusitun osan vaihtaminen taas uuteen tuntuu tuhlaukselta. Säädöstähän tuo ei johdu, koska vipu liikkuu täysin vapaasti koko liikealueensa verran... Sen kuljettajan puoleisen uuden ja ehjän jarrusatulan vipu liikkunee n. puolet liikealueestaan ennen kuin pyörä lukittuu täysin.

Joitakin kuvia ja tietoa käsijarrumekanismista löytyy Sportpugin artikkelista:

http://www.sportpug.com/artikkeli_disp2.php?id=116

Osa 2:

Auto on nyt katsastettu, joten olisi siis kuukausi aikaa saada selvyyttä tuohon toisen puolen takajarrusatulan käsijarrumekanismin toimimattomuuteen... Käyttöjarrut ottivat hyvin ja tasaisesti (ei eroa samalla akselilla lainkaan), myös uusitun takajarrusatulan osalta käsijarru toimi hyvin (1,3 kN), mutta toisella puolella mitattu jarruvoima oli tasan 0 kN.

Ratkaisu:

Jarruongelma tuli lopulta ratkaistua niin, että rikkinäisen jarrusatulan tilalle vaihdettiin uusi, jonka jälkeen käsijarru toimi taas moitteetta. Ei tuon vanhan satulan käsijarrumekanismi lähtenyt toimimaan, vaikka sitä yritettiinkin herkistellä mäntää ulos painamalla ja takaisin sisälle kiertämällä ja vipua liikuttamalla. Käsijarruvivun liikuttamisella ei ollut mitään vaikutusta mäntään. Uudessa toimivassa taas vivun liikuttaminen sai männän liikkumaan ulospäin niin kuin pitääkin. Sisuskaluissa siis vikaa, mutta ei ollut aikaa tutkia asiaa sen tarkemmin.

Kyseisen auton jarruvoimamittaustuloksia: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=18266.0

Sekalaisia kuvia 405:n takalevyjarruista

TEMP_ARKISTOON
« Viimeksi muokattu: 24.10.2011, 15:21:45 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 405 - Käsijarru (levyjarrut)
« Vastaus #3 : 31.10.2006, 17:42:07 »
Tuo vaijerisysteemi (haarautumiskohdassa) on luonteeltaan semmoinen, että jos toinen puoli kässärisysteemistä jumittaa, menee jarruvoima lähes kokonaan ehjälle puolelle. Eli ei varmaan ole muuta vaihtoehtoa kuin purkaa se jumittava satula päreiksi ja puhdistaa sekä rasvata paikat. Samalla sinne vaihtaa uudet tiivisteet.

Kun yhden puolen on purkanut & kasannut, menee toinen jo rutiinilla ja kannattaa toki tehdä, se kun jumittaa todennäköisesti sitten ensi vuonna jos ei sille mitään tee  ;)

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Käsijarru (levyjarrut)
« Vastaus #4 : 31.10.2006, 18:31:22 »
Jos kerran jarruvaijerin vipu liikkuu koko alueella, niin se automaattisäätö satulan sisältä on rikki tai jarrupalat on niin kuluneet että säätöalue on loppu.

Tähän lopputulokseen olen itsekin päätynyt nykyisillä tiedoilla. Paloissa on vielä pintaa riittävästi, toisessa suunnilleen 6 mm ja toisessa muutama milli enemmän. Ajattelin vain, että jos on tavallista, että sinänsä toimivasta (ja tosiaan alle vuoden ajetusta) jarrusatulasta tuo automaattisäätö jää jollain tavalla jumiin, jolloin vivun liikkuminen ei saa mitään aikaiseksi. No, täytyy kysäistä kaverilta, jaksaako viettää vielä yhden pitkän illan autotallissa jossain vaiheessa, jos tuo satula puretaan osiin siinä toivossa, että se toimii taas kasaamisen jälkeen. :-)

Sportpugin foorumilta löytyi tällaista tietoa liittyen 405:n takalevyjarruihin ja käsijarruun:

http://www.sportpug.com/spforum/index.ph?board=13;action=display;threadid=14048
http://www.sportpug.com/spforum/index.ph?board=13;action=display;threadid=8246
http://www.sportpug.com/spforum/index.ph?board=11;action=display;threadid=12817
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Käsijarru (levyjarrut)
« Vastaus #5 : 25.06.2007, 23:58:22 »
Ongelmana tuossa on että käsijarru ei pidä kunnolla kummaltakaan puolen. Eikä liiemmin käyttöjarrulla saa takapäätä lukkoon. Tänään ehdin suorittaa pikavilkaisun ja sen perusteella sekä levyt että palat menevät vaihtoon. Saapi nähdä onko jarrusylinterien automaattisäätömekanismi jämähtänyt...

Kannattaa lisäksi tarkistaa, ettei se käsijarruvaijeri ole irronnut siitä vaijerin haaroitus- ja säätökohdan muovikiinnikkeestä (kuva). Se on siinä melko heppoisesti kiinni. Myös vaijerin kiinnityksen jarrukilpeen on oltava kunnossa (metallinen kiinnike). Vaijerin liikerata muuttuu sen irrotessa kiinnikkeestään, jolloin kahvan liike ei enää liikuta jarrusatuloiden käsijarrumekanismien vipuja yhtä paljon kuin aiemmin.
« Viimeksi muokattu: 24.10.2011, 15:27:58 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

tosiju

  • Vieras
Vs: 405 - Käsijarru (levyjarrut)
« Vastaus #6 : 07.02.2009, 19:40:58 »
Eipä menny ihan putkeen remppa. Ensin tappelin sen lukkorenkaan kans, kun sen sain paikkalleen kasasin satulan. Sitten kun aloin ilmaamaan, niin eikös puskenu nesteet ulos käsijarrun tapin stefan kautta. Avasin uudestaan satulan ja kas kas siellähän oli se lukkorengas irronnu. Oisko jotain vinkkiä miten sen renkaan sais pysymään?

No niin nyt olis remppa tehty, heh hiukan karsittuna alkuperäisestä suunnitelmasta. Rupes sen verra korpeemaan se eilinen tappelu sen lukkorenkaan kanssa että päivällä marssin motonettiin ja hain vaihtosatulan. Tosin en kyllä sitä vanhaa vienyt mukanani enkä kyllä aio viedäkkään. Ajattelin että joskus tulevaisuudessa taistelen sen lukkorenkaan sinne satulaan, niin sittenhän mulla on ehjä satula varalla. Saas nähdä kuinkaa kauan toi uus kestää ennen ku alkaa jumittamaan sekin.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 405 - Käsijarru (levyjarrut)
« Vastaus #7 : 08.02.2009, 18:14:15 »
Lukkorenkaan kanssa pärjää hienosti kun ymmärtää miten se sinne laitetaan. Se menee ihan nätisti kun sen sinne laittaa. Pienen harjoittelun jälkeen se menee melkeen silmät kiinni :D Uusi "tehdaskorjattu" satula kestää yhden talven yli, jonka jälkeen käsijarrun itsesäätömekanismi menee sekaisin ja käsijarru pitää vain toispuoleisesti. Syynä tähän on käytetyn rasvan niukkuus käsijarruvivustossa.

Pura vaan vielä kerran se irrotettu satula ja yritä saada lukkorengas paikalleen. Sen jälkeen loput on melkein lasten leikkiä. :)

"Siipan" kulkineessa "tehdaskorjatut" takajarrusatulat 5. talvi meneillään ja toimii. ;)

Sattuu niitä vahinkoeriäkin markkinoille, joihin on rasvaa eksynyt edes vähän ;D Mitä olen huvikseni avannut "tehdasuusia" satuloita niin aika surullisilta ne näyttää juurikin käsijarruvivuston ympäristöstä. Ja mitä olen noiden satuloiden kanssa joutunut temuamaan niin on enempi sääntö kuin poikkeus että "tehdasuudet" takasatulat täytyy ottaa auki ennen jokaista katsastusta tai muuten tulee hylsy käsijarrun puoltamisen/pitämättömyyden takia. Kyllähän ne satulat toimii pitkäänkin, jos käsijarruvivun ja satulan välinen stefa on tiivis, vivun ympäristöön ja laitettu rasvaa ja käsijarrua käytetään riittävästi.

Ensimmäiset oireet huomaa helposti talvikeleillä kun satulassa oleva käsijarrun vipu ei palaudu aivan taakse. Pahimmillaan koko vipu ei edes palaudu taakse, jolloin käsijarru jää kantamaan ja pyörä pysyy lukossa.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 405 - Käsijarru (levyjarrut)
« Vastaus #8 : 09.02.2009, 09:57:30 »
Aihetta sivuten vielä:

Tuli viime kesänä katsastuksessa kehotus fiksata käsijarrukahvan liikerataa lyhemmäksi, koska kahva nousi aivan tappiin. Käsijarru piti 0.9kN ja 1.0kN, joten arvot on mielestäni enempi jo kun kohdallaan. Aloin vain pohtia miten sitä liikerataa edes voi lyhentää? Käsijarruvaijerin pään ja satulassa olevan vivun välissähän tulee olla 0,5-1.0mm välys, jotta satulassa oleva käsijarrun vipu voi palautua täysin taakse. Jos tuo välys poistetaan on seurauksena käsijarrun itsesäädön meneminen sekaisin ja käsijarrun toispuoleinen toiminta. Ainoa tapa miten käsijarrukahvan liikerataa saa lyhennettyä on kiristää T-haaran säätömekanismia, jolloin käsijarrukahvan liike lyhenee mutta itsesäätö menee sekaisin.

Onko toi 405:sen ominaisuus, että käsijarrukahva nousee aivan tappiin saakka?

Onko kenelläkään ajatuksia miten liikerataa saisi lyhennettyä? Itse en keksi ainakaan ja inssin kanssa en jaksanut alkaa vääntämään kättä ;D ;D ;D
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 405 - Käsijarru (levyjarrut)
« Vastaus #9 : 09.02.2009, 10:17:53 »
Eikös siellä kahvanpuoleisessa osassa mihin vaijeri(t) kiinnittyvät ole samanlaista säätöä kuin on 306:ssa joissa voi mutterilla tuotakin kiristää tai löysätä?

Nope, se säätö on vain siellä takana auton alla. :) Miten sitä liikettä voidaan lyhentää ilman, että toi satulan ja vaijerin välinen välys ei poistu? ;D 306:sessa on muutenkin fiksumpi koko jarrusysteemi.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

ITA

  • Vieras
Vs: 405 - Käsijarru (levyjarrut)
« Vastaus #10 : 03.04.2011, 15:34:40 »
Auto: 1990 405 1,9 SRi (farmari, levyjarrut edessä ja takana, 410 000 km).

Uusittu n. 6 kk sitten päävaijeri, satulat, levyt ja palat. Katsastuksessa maaliskuussa tehot ensin 0,3 ja 0,4. Satulat herkistelty sen jälkeen ja kässäriä säädetty lisää. Tehot 0,7 ja 1,0. Eli ei mennyt läpi vieläkään...

Ongelma on tuttu varmaan monille. Satuloitten automaattisäätö mekanismihan on lähtökohtaisesti huono. Olen taistellut viime vuodet joka kerta katsastuksessa kässärin kanssa. Jarrukahva aika tunnoton, tahmea ja nihkeä. Aivan kuin käsijarrun teho vain häviäisi jonnekin. Kahvan liikerata ok ja räikkä toimii. Ei lukitse jarruja katsastuksessa vaikka tarkastaja vetää kaksin käsin. Tehot aina vasemmalla huonommat, mutta tämähän johtuu vaijerimekanismista.

Nyt sitten lopuksi uusitaan vielä jarrukahva ensi viikolla. Sitten alkaa olla sormi suussa. Onko kellään kokemuksia tai vinkkejä?

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 405 - Käsijarru (levyjarrut)
« Vastaus #11 : 03.04.2011, 16:32:36 »
Olisiko syytä kokeilla käsijarrujen toiminta suoraan sieltä satulan vivusta, vaijeri irrotettuna? Jollakin vipuun sopivalla meisselillä tai vastaavalla vääntää vipua ja jos noin tehden käsijarrumekanismi toimii eli lukitsee pyörän, niin sitten pitää hakea syytä vaijereista.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Käsijarru (levyjarrut)
« Vastaus #12 : 03.04.2011, 17:20:14 »
Tehot 0,7 ja 1,0. Eli ei mennyt läpi vieläkään...

Ongelma katsastuksessa on siis, ettei käsijarrua dynamometrillä käytettäessä saada takapyöriä lukkiutumaan lainkaan, jolloin katsastaja suorittaa kokonaismassaan perustuvan laskutoimituksen ja toteaa jarruvoiman olevan riittämätön (hylkäysperusteena esim. "käsijarrun teho alle 16 % kokonaismassasta")?

http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?p=1094119#post1094119

Muutenhan lukemien perusteella käsijarru on riittävän tehokas ja eroa ei ole liikaa (saa olla enint. 70 %), vaikka määräysten tulkinta tuntuu riippuvan myös katsastusasemasta:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=18266.0

Onkohan käsijarrukahvan liikerata säädetty sopivaksi? Haynesin oppaan mukaan käsijarru on säädetty oikein silloin, kun takapyörät lukkiutuvat täysin 6-8 napsahduksen jälkeen kahvasta vedettäessä. Ennen säätämistä painetaan useita kertoja voimakkaasti jarrupoljinta auton käydessä, jonka jälkeen auto sammutetaan. Käsijarruvaijeri pitäisi säätää niin, että ensin vaijerin pään ja satulassa olevan vivun välissä on rakoa n. 2 mm, jonka jälkeen käsijarrua käytetään ja tarkistetaan, että vivut palautuvat täysin taakse. Lopuksi säädetään vaijeria niin, että etäisyys säätömutterin takareunan ja kierretangon pään välillä on n. 15 mm. Tärkeintä on, että satuloiden vivut pääsevät palautumaan kokonaan, jotta itsesäätömekanismi voisi toimia.

Onko vaijeri kaikista paikoista kiinni?

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=7021.msg89072#msg89072
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Timpsa

  • Vieras
Vs: 405 - Käsijarru (levyjarrut)
« Vastaus #13 : 07.04.2011, 21:53:03 »
Omaan 405 GTX vaihoin viime syksynä satulat, levyt, palat, jarrukilvet ja käsijarrun vaijerit. Ihmettelin kun ei vasemman pyörän rengas mennyt lukkoon käsijarrua vetäessä.
Sitten myöhemmin huomasin etten ollut muistanut laittaa vaijereita kiinni jarrukilpiin. Tämän kiinnityksen jälkeen käsijarru on toiminut kisasesti, koko talven.  ;D

Kala

  • Vieras
Vs: 405 - Käsijarru (levyjarrut)
« Vastaus #14 : 26.04.2011, 21:20:29 »
Tehot 0,7 ja 1,0. Eli ei mennyt läpi vieläkään...

Ongelma katsastuksessa on siis, ettei käsijarrua dynamometrillä käytettäessä saada takapyöriä lukkiutumaan lainkaan, jolloin katsastaja suorittaa kokonaismassaan perustuvan laskutoimituksen ja toteaa jarruvoiman olevan riittämätön (hylkäysperusteena esim. "käsijarrun teho alle 16 % kokonaismassasta")?

http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?p=1094119#post1094119

Muutenhan lukemien perusteella käsijarru on riittävän tehokas ja eroa ei ole liikaa (saa olla enint. 70 %), vaikka määräysten tulkinta tuntuu riippuvan myös katsastusasemasta:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=18266.0

Auto: 1994 405 2,0 GTX.

Vuonna 2010 meni läpi luvut 0,6 ja 1,0 nippanappa, pienen utelun kera kässärin säädöstä. Tänään sain 0,7/1,2 vaan eipä riittänyt, vaikka oli parhaimmat vähään aikaan (ed. katsastuksen jälkeen vieläpä löysäsin vasenta puolta, koska alkoi laahaamaan 4 ukon ja viinalastin kera). Laskeskelin, että lappuun merkityn kokonaismassan 1605 kg tarvitsisi löytyä yhteisvoimaa reilu 2,5 kN, eli jäisi noin 0,6 kN tavoitteesta. Ei taida olla kansiossa lappujen riittämisen ajoilta kertaakaan noin kovaa lukemaa kässäristä. Paras useaan vuoteen taitaa olla jotain 1,0/1,4 tai sinne päin. On kuitenkin mennyt läpi.

Kun tuota AKE:n katsastusopasta katsoo, niin eipä se näytä juuri armoa antavan, ellei 2,5 kN ennen lukittaudu. Tällaisia lukemia tosin harvemmin tulee vastaan 405:en kohdalla, kun on lueskellut näitä juttuja, mutta läpi on menty. Outo meininki katsastushommassa.

Noh, olipa tällä kerralla kyllä tarkka katsastusmieskin. 26 minuuttia syynäsi autoa, siitä lähtien kun annoin avaimet ja sain ne takaisin. Huomasi muun muassa moottorinkin vuotavan öljyä, vaikka parkkihallin betonilattialla ei ole käytännössä ollenkaan öljyläikkiä (jäähdytinnestettä kylläkin, pitäisi oikeanmallinen tiiviste hommata alarajamittarille). Liekö vain pesen pohjan öljystä, ettei käy harmittaa öljytahrat, kun niistä päätteli öljyä vuotavan. Saanpahan vielä hyvin edullisesti hankittua öljynpoistoon sopivat puhdistusaineet. ;D Enpähän todellakaan tiedä, mitä muuta sille voisi tehdä, kun tokkopa tuota aivan tihrutiiviiksi saa.

Eniten tosiaan huolestuttaa käsijarrun saaminen tarpeeksi voimakkaasti, jotta tämän katsastusaseman jannut tyytyisivät siihen, mihin muut eivät (joka sekin ollut aina tuskan takana). Lieköhän automagiikka tarvitsee säätämistä. Nyt on A4-saastetta läjäpäin käsijarrun säädöistä.