Kirjoittaja Aihe: 206 - Etupyörien tuenta ja välykset  (Luettu 3414 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Boothroyd

  • Vieras
206 - Etupyörien tuenta ja välykset
« : 12.09.2014, 23:25:58 »
Auto: 2006 206 1,4 (45 000 km).

Hei, käytin autoa katsastushuollossa. Selvisi seuraavaa?

Katsastuksesta ei tule menemään läpi koska:
Etupyörisssä kuulemma väljää seuraavissa osissa:
1 Molemman puolen raidetangot eli ne sisemmät nivelet,
2 Oikeanpuolen raidetangon pää, eli se ulompi nivel
3 Oikeanpuolen alapallonivel eli tässä tapauksessa koko alatukivarsi kun pallonivel ei ilmeisesti ole vaihdettava.

Vähän kyllä ihmetyttää
A: Auto on 2006 vuosimallia ja sillä on ajettu 45 000 kilometriä.
B: Vuosi sitten katsastuksessa ei mitään vikaa ja autolla silloin oli ajettu 37 0000 kilometriä.  Voiko tälläinen läjä osia mennä vaihtoon nyt noin vähillä kilometreillä.
C: Huoltoliike haluaa veloittaa näistä vaihdoista jotain 900 euroa..  Eikait siinä mutta   OEM  osat  yhteensä motonetissä 150  euron luokkaa! raidetangot 25 e kipale, raidetanont päät 13 e kipale ja alatukivarsi 75 e....

D: Renkaita kun olen vaihtanut niin olen kyllä aina huomannut että etupää hieman lonkkasee kun rengas on irti maasta.  Mielestäni molemmilta puolilta koko raidetanko menee hiukan sisälle päin eli minun mielestä uloimmissa tai sisemmissä nivelissä ei ole klapia! Oikean puolen alapallonivel antaa aivan aavistuksen perää, mutta sekin kyllä on toleranssin sisällä.   

Saako näitä osia vaihdettua kotikonstein (ei nostureita, monttuja, korjaamotyökaluja)?

rallyedriver

  • Vieras
Vs: 206 - Etupyörien tuenta ja välykset
« Vastaus #1 : 12.09.2014, 23:42:58 »
Melko pienillä kilometreillä on kyllä niveltä vaihtokunnossa. Osat saa vaihdettua kotikonstein perus tyõkaluilla ja pukkien päällä.

Vai motonetin OEM osat.. ::) HQ, delphi ei sitten ole oem valmistaja. :)

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
« Viimeksi muokattu: 13.09.2014, 01:14:55 kirjoittanut ToniL »
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

Boothroyd

  • Vieras
Vs: 206 - Etupyörien tuenta ja välykset
« Vastaus #3 : 13.09.2014, 00:09:46 »
Katsoin motonetin osia niin eipä ne OEM tietenkään olleet, mutta kahdentasoisia näytti olevan: tarvike ja alkuperäistä vastaava.. Mitä se lie tarkoittaakaan.

SimpleMan

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 103
Vs: 206 - Etupyörien tuenta ja välykset
« Vastaus #4 : 14.09.2014, 12:23:41 »
Auton alustaosien kestävyys kolinattomana on myös jonkin verran sidoksissa siihen, miten autolla ajetaan. Jyrätäänkö kaikki mahdolliset viemärikannet ja kuopat kylmästi yli, kanttaillaanko paljon yms... Alustaa pystyy hellimään jonkin verran välttämällä tapauskollisesti joitakin riskitekijöitä oman ajotapansa suhteen....

Tapauksessasi voi olla mahdollista, että edellinen kuski/omistaja on ollut auton käytöltään raaka... ::)

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 206 - Etupyörien tuenta ja välykset
« Vastaus #5 : 15.09.2014, 11:08:34 »
Auto ei myöskään ole uusi, 2006 mallinen auto on jo 8 vuotta vanha ja aika syö osia jopa enemmän kuin kilometrit. Varsinkin jos auto on seisonut pitkiä aikoja. Toki paljon mahdollista että kyseiset välykset olisivat olleet havaittavissa jo edellisessä katsastuksessa mutta inssi ei vain ole ollut niin tarkkana kuin tällä kerralla.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Skodisti

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 241
Vs: 206 - Etupyörien tuenta ja välykset
« Vastaus #6 : 15.09.2014, 13:10:51 »
Auto on käynyt KATSASTUSHUOLLOSSA. Itse käyttäisin katsastuksessa, niin saisi "puolueettoman" mielipiteen.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 752
Vs: 206 - Etupyörien tuenta ja välykset
« Vastaus #7 : 15.09.2014, 13:14:07 »
Välttämättä autossa ei ole mitään vikaa, kunhan yrittävät rahastaa ja mahdollisesti jättäisivät vielä osat vaihtamatta. Varsinainen katsastus kertoo kyllä onko vaihtotarvetta.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 206 - Etupyörien tuenta ja välykset
« Vastaus #8 : 15.09.2014, 20:17:13 »
Kolikon kääntöpuoli on se jos eivät raportoi osia joissa on vähänkin välystä mutta katsastuksessa niistä huomautetaankin, niin sitten on vihainen asiakas tiskillä vaatimassa korjausta ja uusintakatsastusta korjaamon piikkiin. Halvempaa se on heille raportoida kaikki heidän mielestään vialliset osat, se on sitten eri juttu olisiko niistä napistu katsastuksessa. Katsastushuolto sinällään on kyllä varmaankin ihan hyvää liiketoimintaa ja autot pysyy varmasti kunnossa  ;)
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 206 - Etupyörien tuenta ja välykset
« Vastaus #9 : 22.09.2014, 07:16:10 »
Orkkis tukivarsi maksaa noin 200€.
Mikä tuossa on ongelma jos kerran itsekin toteat että on pientä klappia? Kuten tuossa joku aiemmin totesi huollossa katsotaan todennköisesti paljon tarkemmin nivelet kuin katsastuksessa, jotta ei tule sitä tilannetta että katsastus huomaisi jotain sellaista mitä huollossa ei huomattu. Todennäköisesti siis auto  menee katsastuksesta läpi jos välykset ei ole isoja...
Ja kun auton kilometrimäärä on noin vähän niin kaikki varmasti ajettu kaupungissa = kuluttaa niveliä enemmän.

PS. totesin juuri vkl että omassa 54tkm ajetussa vuotaa toinen iskari, huonoa laatua siis? (en tietenkään mainitse sitä että auto on vm 98)
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Onsevaankiva

  • Vieras
Vs: 206 - Etupyörien tuenta ja välykset
« Vastaus #10 : 02.11.2014, 16:22:37 »
"Orkkis tukivarsi maksaa noin 200€. "

Alatukivarsilla tosiaan on Suomessa hintaa, tilasin kesällä omaan 206:een molemmat alatukivarret jostain netistä, just tähän saumaan en muista mistä puljusta ne tuli, mutta hinta oli kahdelle rahteineen Ranskasta toimitettuna vähemmän, kuin mitä yksi olisi maksanut Suomessa tarvikkeena ostettuna.

Boothroyd

  • Vieras
Vs: 206 - Etupyörien tuenta ja välykset
« Vastaus #11 : 29.11.2014, 05:39:13 »
Välttämättä autossa ei ole mitään vikaa, kunhan yrittävät rahastaa ja mahdollisesti jättäisivät vielä osat vaihtamatta. Varsinainen katsastus kertoo kyllä onko vaihtotarvetta.

Hei,
Ja kiitos kaikille vastauksista! Tosiaan katsastustarkastusta en voi suositella kenellekään. Nimittäin käytin katsastuksessa ja ei löytynyt mitään vikaa pyörien tuennassa vaikka oikein erikseen kyselin..  Voi tosiaan olla että joko halusivat rahastaa tai sitten että tapana siellä on ilmoittaa ihan kaikki viat. Vaimoni vei auton tarkastukseen, ja katsastustarkastuksessa todella meinasivat että nämä kaikki osat on vaihdettava... 

 Aika kevyellä ajolla auto meillä pääsee. Vaimo lähinnä ajaa ja motaria pitkin työmatkaa. Muutama hidastetöyssy löytyy matkalta, mutta niihin ruukataan aika nätisti ajaa...
Edellinen omistaja ei varmasti myöskään paljoa rääkännyt tätä autoa. Hän kun on eläkeläinen naisihminen. Ajot oli todella vähäisiä....