Kirjoittaja Aihe: Expert - Jakohihnan vaihto (HDi)  (Luettu 6757 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Expert - Jakohihnan vaihto (HDi)
« : 16.09.2014, 13:22:31 »
Auto: 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 (BYR HXB, DW10BTED, ML5C, 10490/29.07.2005).

Service Boxin dokumentin B1ET04K1 (Modification: Timing gear) tietyissä 8-venttiilisissä DW10-moottoreissa (esim. DW10BTED, RHX) käytetään DAM-numerosta 9156 (03.12.2001) kiinteää yhdellä pultilla kiinnitettyvää nokka-akselin hihnapyörää (0805 E7) ja säädettävissä olevaa kampiakselin hammaspyörää (0513 A9) sen sijaan, että käytettäisiin säädettävissä olevaa kolmella pultilla kiinnittyvää nokka-akselin hihnapyörää (0805 90) ja kiinteää kampiakselin hammaspyörää (0513 A2).

Vanhemmassa kokoonpanossa nokka-akselin hihnapyörä on siis säädettävissä sen kehällä olevien hahlojen avulla, kun taas uudemmassa kokoonpanossa vastaava säätö on toteutettu tekemällä kampiakselin hammaspyörän kiilaurasta kiilaa leveämpi. SB:n ohjeessa huomautetaan, että nokka-akseli ja kampiakseli tulee ennen kampiakselin (apulaite)hihnapyörän pultin avaamista lukita ja tarvittaessa merkitä hihnapyörän asema maalimerkinnällä.

SB:n uudemman kokoonpanon jakohihnan vaihtoa koskevassa ohjeessa B1EG43K1 (Removing - refitting: Timing belt (Second assembly, DW10ATED TURBO DIESEL SINCE RPO 09156) neuvotaan asennusvaiheessa asettamaan kampiakselin hammaspyörä oikeaan asemaan työkalun 0188 Q2 (Crankshaft setting rod, Ø 2,0 mm) avulla, jonka toinen pää asetetaan kiilauraan kiilan vasemmalle puolelle.

Kysymys kuuluukin, että tarvitaanko tuota erikoistyökalua 0188 Q2 välttämättä vai riittääkö, että osien asennon merkitsee ennen niiden irrottamista? Hammaspyörän joutuu kuitenkin irrottamaan ainakin siinä vaiheessa, kun vaihtaa uuden kampiakselin öljytiivisteen.

Samasta asiasta keskustellaan toisessa viestiketjussa, joka koskee 406:n DW10-moottoria, jossa on vastaava uudempi rakenne (kuten myös 406:n DW10TD-moottorissa DAM-numerosta 9072 (10.09.2001) lähtien):

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=30191.msg172892#msg172892

En vain ole aivan varma, onko tuo ko. viestissä esitetty ohje täysin oikea?

Kuvassa kampiakselin hammashihnapyörä 0513 A9, jossa on kiilaa leveämpi kiilaura.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.

« Viimeksi muokattu: 17.09.2014, 10:30:45 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Expert - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #1 : 16.09.2014, 13:47:42 »
Työkalua 0188 Q2 vastaava työkalu toimitetaan mm. sarjassa Laser 5630:

http://www.lasertools.co.uk/item.aspx?cat=1115&item=11149
http://www.lasertools.co.uk/items/pdf/Products/5630_Instructions.pdf

Sen ohjeita tarkastelemalla selviää työkalun oikea käyttötapa (jonka käsitin ensin aiemmassa viestissäni väärin; nyt teksti on korjattu) eli, että tuo 2 mm:n tappi työnnetään hammaspyörän kiilauraan kiilan vasemmalle puolelle, jolloin hammaspyörä keskittyy oikeaan asemaan. Jos voidaan olettaa, että tuo tanko on pyöreä ja 2 mm kummastakin päästä, niin silloin sen voinee toki korvata millä tahansa mitoiltaan vastaavalla tapilla.

Laser 5630:n mukana toimitetaan myös työkalu Laser C390 (Peugeot 0188 AH), jolla myös voidaan hoitaa tuo hammaspyörän keskittäminen. Sen tapit asettuvat kummallekin puolelle kiilaa.
« Viimeksi muokattu: 16.09.2014, 13:52:11 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Expert - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #2 : 16.09.2014, 23:01:36 »
SB:n ohjeen B1EG43K1 (ks. aiempi viesti) mukaan kampiakselin hammashihnapyörän keskittäminen tehdään vain ennen hihnan asennusta. Kampiakselin hammashihnapyörän keskittämisen jälkeen hihna asetetaan nokka-akselin hihnapyörän päälle ja kiinnitetään se siihen puristimella (tai vaikka nippusiteellä). Sen jälkeen hihna asetetaan kokonaan paikalleen ja poistetaan kaikki työkalut (myös tuo keskitystyökalu), jonka jälkeen hihna kiristetään jne. Keskitys tehdään siis vain kerran.

Olisiko tarkoitus vain varmistaa, että asennusvaiheessa hihna asettuu oikein, eikä esim. hampaan verran väärin eli että välys saadaa kiristimen puolelle? Mutta miksi EW-moottorien tapauksessa tästä ei mainita ohjeessa mitään, vaikka niissä on vastaava rakenne (tosin eri osat)?

Vastaava muutos jakopään rakenteessa on tosiaan tehty myös EW-moottoreihin (SB B1ET02K1, Modification: Timing gear, INJECTION EW10J4). Tuota tosin ei pidä sekoittaa muutokseen, jossa kampiakselin hammashihnapyörän kiila poistettiin kokonaan, jolloin se saa pyöriä täysin vapaasti (SB B1ET05K1, Modification: Crankshaft gear/Timing gear, EW7 - EW12 - EW10 engines, not EW10J4S).

Autodatan ohje DW10-moottoreille, joissa on tuo säädettävä kampiakselin hammashihnapyörä: www.407owners.com/docs/cambelt-change-2ltrHDI.pdf

Siinä neuvotaan käyttämään työkalua 0188 AH keskittämiseen vielä ensimmäisen hihnankiristyskerran aikana, mutta ei enää sen jälkeen.

Ohje puolaksi (kääntyy esim. Google Translatella): http://www.peugeot-club.com/forum/viewthread.php?id=125&tid=132836
« Viimeksi muokattu: 17.09.2014, 00:24:27 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Expert - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #3 : 17.09.2014, 00:11:19 »
Jostain syystä Citroen Service tarjoaa tiettyjä ohjeita (Mechanics handbooks) PDF-muodossa vapaasti ilman kirjautumista: http://service.citroen.com/dtt/CDP/code/en_US/index_vehicule.html

Ranskaksi löytyy enemmän materiaalia: http://service.citroen.com/dtt/CDP/code/fr_FR/index_vehicule.html

Expert:

http://service.citroen.com/dtt/CDP/code/en_US/Jumpy/index_am.html
http://service.citroen.com/dtt/CDP/donnees/en_US/en_us_vu_2005.pdf

Vuoden 2005 englanninkielisissä ohjeissa ei RHX-moottorin osalta edelleenkään tunneta tuota vuonna 2001 tapahtunutta muutosta hammashihnapyörässä eli siltä osin ohjeistus on vanhentunutta. Mutta moottorien RHY ja RHZ kohdalla se on otettu huomioon (PDF:n sivut 154-160). Ohjeessa käytetään työkalua 0188 Q2 (2 mm:n tappi), joka poistetaan ennen hihnan kiristämistä.

C5:n ohjeessa 16-venttiilisille moottoreille RHL ja RHR (DW10BTED4) käytetään työkalua 0188 AH, joka myöskin poistetaan ennen hihnan kiristämistä (PDF:n sivut 170-179):

http://service.citroen.com/dtt/CDP/donnees/en_US/en_us_t3_2005.pdf

Sen sijaan SB:n 407:n ohjeessa DW10BTED4-moottorille (SB B1EG4VK1, Removing - refitting: timing belt, DW10BTED4 TURBO DIESEL WITHOUT FAP OR DIESEL TURBO DW10BTED4) työkalu 0188 AH poistetetaan vasta ensimmäisen hihnankiristyskerran jälkeen.

Eipä siis tunnu Peugeot oikein itsekään osaavan päättää, miten ja kumpaa työkalua käytetään... Se kampiakselin hammashihnapyörä (0513 A9) on sama noissa kaikissa.
« Viimeksi muokattu: 17.09.2014, 00:31:39 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

micco

  • Vieras
Vs: Expert - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #4 : 17.09.2014, 07:36:32 »
Tuolla tapilla varmastikin varmistetaan "löysävaran" jääminen kiristysvaiheessa kun se laitetaan vasemmalle puolella. Ostaa vaan halvan setin ja käyttää tuohon tapiksi mitä tahansa korviketta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Expert - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #5 : 17.09.2014, 10:35:10 »
Saattaa olla noin. Tosin kaikissa (tai ainakin useimmissa) ohjeissa käytetään termiä keskittäminen ja tuo samaan tarkoitukseen käytetty työkalu 0188 AH asettuukin kummallekin puolelle kiilaa. Vaikea sanoa kuvien perusteella ja kiilan ja kiilauran mittoja tietämättä, asettuuko hammaspyörä 2 mm:n tapilla keskelle (kuten luulen) vai säätövaransa toiseen ääriasentoon. Lisäsin ensimmäiseen viestiin kuvaa hammashihnapyörästä. Aika leveältä se ura näyttää.

Joka tapauksessa uskoisin, että hammashihnapyörän keskittämisellä halutaan juurikin varmistaa se, että löysä jää kiristimen puolelle eli että hihna tulee asennettua oikein, eikä hampaan verran pieleen.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info